• Anonym (Kalle)

Bråk över magtröja

Min dotter går i femman.

Igår hade hon gått och shoppat med en kompis efter skolan och kom hem med nya tröjor.

Hon visade upp dom och dom såg bra ut, till den sista som visade MINST tio centimeter av magen. Jag sa att den får vi lämna tillbaka och hon blev förbannad.

Jag sa att hon är för ung för sånt och att jag inte kommer låta henne behålla och nu har hon gömt den och jag lyckas inte hitta den.

Hon visste innan att jag aldrig skulle godkänna ett sånt plagg.

Min kompis tycker att jag ska låta henne använda den.

Vad hade ni gjort i min sits?

• Svar på tråden Bråk över magtröja
  • Olivera
    Räkan77 skrev 2020-12-10 09:03:16 följande:

Tänker på alla som är rädda för pedofiler/äckelgubbar. Det är väl ytterst ovanligt att de begår brott mot barn i den åldern som de inte känner eller som de inte har tagit kontakt med på nätet. Förutsatt att barnen inte är ute på kvällarna i tvivelaktiga miljöer, men då kan vi ju prata om bristande föräldraskap.

Att det sedan kan finnas vuxna som tittar olämpligt eller tom ger kommentarer är ju inte ok, men så har det ju alltid varit och inget som normalt sätt skadar barnen. Jag tycker inte de undantagen ska begränsa alla tjejers rätt att leva ett självständigt liv.

Min upplevelse är att jag själv och andra visst farit illa av att få blickar av vuxna men sen unga år, relationen till den egna personen och sexualiteten som något som objektifieras på ett sätt som känns obehagligt av personer som inte borde titta på en så. Och jag tror inte det beror på att gubbarna var pedofiler (jag minns att det började just i femman) utan på att det ÄR svårt att se om en lång elvaåring med påbörjad pubertet och magtröja / smink osv är elva eller femton. Eftersom elvaåringar inte ska klä sig som tonåringar så blir det svårt att se en elvaåring som det den är.

Det är föräldrars ansvar att hjälpa barn att klä och sminka sig osv på ett sätt som är åldersadekvat, det är en del av föräldraskapet. Barnet ska få vara helt fri i sin kreativitet även vad gäller klädstil och utseende, men precis som med allt annat behöver föräldrarna säga nej till en del idéer eftersom föräldern har det större perspektivet och kan se hur det ser ut och vad det signalerar. Dvs barnet kanske ser för tonårigt ut, eller om det är en outvecklad elvaåring som har utmanande kläder kanske det ser ut som ett barn som ingen har riktig koll på, vilket också skickar signaler till fel personer om hur barnet kan bemötas.

Det är inte moralism, inte mer än det är det att säga ?du får inte vara på stan själv efter kl 17? eller vad det nu kan vara till en elvaåring, det kommer helt enkelt signalera att barnet antingen är äldre än det är eller att det inte riktigt har vuxna omkring sig som har koll, vilket verkligen är farligt för barn att uppfattas som.

sen drar alla självklart sina egna gränser, ser flesta skulle kanske inte tillåta läppstift och kort kjol i skolan på en åttaåring liksom, men det är samma sak. Barnen har rätt att gå loss med sina idéer och impulser och inspirationer, och de vuxna har plikt att titta på hur det blir i det större perspektivet och säga nej till vissa saker och efter ålder / mognad förklara varför.
  • Vildbi

Jag hade låtit barnet välja kläder själv. Jag tycker inte att andra människor har rätt att bestämma kläder för någon annan än sig själva.

Du bygger knappast några fina band till din dotter. Från och med nu lär hon aldrig visa dig vad hon köpt eller gjort.

Grattis.

• Olivera

( sen kan man ju tycka olika om en magtröja och det var ju det som avhandlas just här, ursäkta lite off-topic som svar på ditt inlägg. Personligen skulle jag förklara för en elvaåring att magtröja är för tonåringar, men att det är okej med en tröja under. Behövs ingen större förklaring om inte barnet undrar, då får man väl ta det därifrån.)

• Glinda från Oz

Har bara läst trådstarten. Köpte hon den för att den var fin är det bara att ha ett linnet under. När jag var i den åldern hade jag flera halvt genomskinliga tröjor med ett ordentligt täckande linne.

• Anonym (Tagga ner)

Vår dotter har likande och är i samma ålder. Visserligen har hon oftast en kofta över just den där typen av tightare magtröjor. Men omden verkligen är på i skolan vet jag ju inte och tänker att det är ok vilket som.

Hon är intresserad av kläder och tänker ut out-fits och kombinationer för att få till olika stilar som hon vill testa. Ibland magtröja en annan kombinaiton är med oversized hoodie, en för loungekläder i plysch och nästa skogshuggar skjorta.

Tagga ner och låt din dotter testa runt bland plagg och stilar!
    Spar på krutet till andra (mer berättigade/värre?) fighter.

• Anonym (Tagga ner)

Kan ju tillägga att jag då tycker att djupa urringningar och mus-korta kjolar är värre och dessa båda i kombination dessutom totalt smaklöst. Det hade jag reagerat på oavsett ålder på dottern.

• Anonym (Sluta)

Men sluta sexualisera ditt barn, hon är ett barn. Kläderna i sig är inte sexualierade det är du som sexualiterar henne.

Ärligt tänk efter vad är problemet tröjan i sig eller att hon börjar frigöra sig och vill hitta sin egen stil?

• Anonym (äcklad)
    Kvittning skrev 2020-12-10 08:13:57 följande:

Vad vi är för slags människor? Jag är mamma till ett barn i samma ålder och har haft många samtal med henne om vuxna som låtsas vara barn på internet för att bli kompisar med unga tjejer och killar och lura och hota dem till att skicka bilder på sig själva. Först med kläder och sedan nakna. 

Jag tror på dialog, medvetandegöra och öppenhet, inte på förbud och överbeskyddning. 

Hennes stil är helt annorlunda så det här är ingen diskussion som dykt upp hos oss. Men hon är fri att själv bestämma hur hon klär sig. Jag har förbjudit henne att ha sommarskor av tyg som drar åt sig vatten i höst/vinterrusket. Om hon skaffade en magtröja så skulle jag absolut kommentera att jag inte tycker magtröjor är snyggt, men jag skulle inte förbjuda henne att ha den. 

Tjejer ska inte behöva täcka sig själva, det är pojkarna som behöver uppfostras att respektera tjejer oavsett kläder. 

Själv hade jag inte magtröja i den åldern, men i högstadiet så hade jag det och om jag hade blivit förbjuden av mina föräldrar hade jag nog bara skaffat ännu kortare tröjor i ren ilska. 

Det handlar inte om att täcka tjejer! Det handlar om att klä dom i NORMALA KLÄDER, vilket tighta kläder som visar halva magen inte är!
  • Anonym (äcklad)

INTE* (med stora bokstäver)

• Anonym (sure)
    Anonym (äcklad) skrev 2020-12-10 13:05:29 följande:
    Det handlar inte om att täcka tjejer! Det handlar om att klä dom i NORMALA KLÄDER, vilket tighta kläder som visar halva magen inte är!
    Döttrar är inga dockor. Du ska inte hålla på och klä dem, de klär sig själva i deras egna stil utefter vad de vill. 
Svar på tråden Bråk över magtröja