• Anonym (Kalle)

Bråk över magtröja

Min dotter går i femman.

Igår hade hon gått och shoppat med en kompis efter skolan och kom hem med nya tröjor.

Hon visade upp dom och dom såg bra ut, till den sista som visade MINST tio centimeter av magen. Jag sa att den får vi lämna tillbaka och hon blev förbannad.

Jag sa att hon är för ung för sånt och att jag inte kommer låta henne behålla och nu har hon gömt den och jag lyckas inte hitta den.

Hon visste innan att jag aldrig skulle godkänna ett sånt plagg.

Min kompis tycker att jag ska låta henne använda den.

Vad hade ni gjort i min sits?

• Svar på tråden Bråk över magtröja
  • Gameofthrones
    Kvittning skrev 2020-12-09 19:28:30 följande:

Och jag tänkte precis tvärtom. Många här som lägger sig i alldeles för mycket hur deras barn klär sig istället för att låta dem själva utforska modet och vad de trivs i. 

Håller med! Lade en åsikt om jag var i dens förälders skor hur jag skulle agera.

Barn måste få undersöka sin klädstil, min äldsta kille klär bara sig träningskläder, GANT tröjor, min mellersta klär dig i jeans och vanliga tröjor med luva, min minsta hoppar från klädstil till klädstil just nu träningskläder.

Barn undersöker mkt i den här åldern med sin stil.

Min sons bästa kompis hon klär sig i stora jeans, större mösskeps, estetiska koftor. Med färg eller vintage. Min kompis barn klär dig i magtröjor, jeans och träningsbyxor. Det är det enda som får existera just nu.
  • Anonym (Varför?)

Varför kan folk inte få ha på sig dom kläder som dom vill?! Om hon vill ha en kort magtröja så låt henne ha det, hon kommer välja dessa kläder oavsett vad du tycker. Dessutom, ju fler åsikter föräldrar har om sina barns klädval, ju större sannolikhet är det att barnet väljer JUST det plagget föräldern inte vill att barnet ska använda. Alla vuxna har varit tonåringar och minns vi inte alla att vi ville gå emot våra föräldrar i alla lägen.

Vad är det för signaler vi sänder ut när vi förbjuder våra barn och allt för oftast våra döttrar att använda vissa kläder? Hur ofta förbjuder föräldrar sina söner vissa kläder? Det händer väl aldrig, pojkar får gå med bar överkropp men flickor får gud förbjude inte visa ens en bit av sin mage!

• Anonym (äcklad)
    Kvittning skrev 2020-12-09 19:28:30 följande:

Och jag tänkte precis tvärtom. Många här som lägger sig i alldeles för mycket hur deras barn klär sig istället för att låta dem själva utforska modet och vad de trivs i. 

Finns ju något som heter föräldra-ansvar som du kanske inte känner till. Men du kanske är en såns om tycker barn ska gå utforska sin sexualitet med vuxna människor utan att folk ska lägga sig i det också? Ni är så genomskinliga .. tror ni inte man förstår vad ni är för slags människor?

Ni bryr er inte ett dyft om flickebarn det är väldigt tydligt. En magtröja är inte ett normalt klädesplagg att bära till skolan punkt slut
  • Somersby1

Guuud vad många pedofiler som hänger här på familjeliv !! Man blir ju rädd. Nej barn ska inte gå runt i kläder som visar halva magen i offentligheten (speciellt inte under vintertid!)????

• Anonym (Va?)

Jag köpte en magtröja för min dotter när hon var tio.

Fast då var det sommar. Är det inte kallt i magtröja nu?

Ser flickor på högstadiet som har magtröjor på sig men sitter på lektioner med jackorna på.

• Threezool

Suck så många nymoralister alltså...

Låt barn få utforska sin egen klädstil och hitta vad de känner sig bekväma med, det finns redan så mycket skit som ungdomar måste stå ut med för att passa in och bara skapar ångest. Så märkligt hur lite mage kan vara så skräckinjagande att visa och ska förbjudas och sexualiseras och skambeläggas...

Detta skriver jag även som en pappa till en dotter, låt dem få utvecklas och bli vuxna de med. Inte handikappad och lägga massa skam på.

Systemutvecklare och pappa
  • Somersby1
    Anonym (Va?) skrev 2020-12-09 20:09:05 följande:

Jag köpte en magtröja för min dotter när hon var tio.

Fast då var det sommar. Är det inte kallt i magtröja nu?

Ser flickor på högstadiet som har magtröjor på sig men sitter på lektioner med jackorna på.

Och du har kvar din dotter eller tog soc henne ifrån dig? Kanske vore bäst så om du inte ens kan ge ordentliga kläder till henne..
  • Anonym (String)
    Somersby1 skrev 2020-12-09 19:59:26 följande:

Guuud vad många pedofiler som hänger här på familjeliv !! Man blir ju rädd. Nej barn ska inte gå runt i kläder som visar halva magen i offentligheten (speciellt inte under vintertid!)????

Kanske är det precis tvärt om. De som inte bryr sig ser inte barn som sexuella varelser. Vi spanar inte på barn på stranden och bryr oss inte om att ett barns mage syns( om det inte är vinter och det ser kallt ut )
    Folk som förbjuder ser på barn som sexuella och gör skillnad på små flickor och små pojkar.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Kalle) skrev 2020-12-09 17:47:59 följande:

Tröjan är tajt och framhävde alla former, köpt på damavdelningen. Känns inte som ett lämpligt plagg till en elvaåring.

Var är den köpt? Skulle kunna se ut hur som helst med din beskrivning.
  • Anonym (äcklad)
    Threezool skrev 2020-12-09 20:11:06 följande:

Suck så många nymoralister alltså...

Låt barn få utforska sin egen klädstil och hitta vad de känner sig bekväma med, det finns redan så mycket skit som ungdomar måste stå ut med för att passa in och bara skapar ångest. Så märkligt hur lite mage kan vara så skräckinjagande att visa och ska förbjudas och sexualiseras och skambeläggas...

Detta skriver jag även som en pappa till en dotter, låt dem få utvecklas och bli vuxna de med. Inte handikappad och lägga massa skam på.

Jag är feminist och tycker det är precis lika olämpligt att klä små flickor i magströjor som i burkor. Det är två extremer åt olika håll. Klär man sina flickor i normala kläder så slipper de att bli trakasserade av elever och vuxna.. Ni verkar vara riktigt dåliga föräldrar ärligt talat. Hoppas ni blir anmälda till socialen. Stackars barn..
Svar på tråden Bråk över magtröja