• Anonym (Kalle)

Bråk över magtröja

Min dotter går i femman.

Igår hade hon gått och shoppat med en kompis efter skolan och kom hem med nya tröjor.

Hon visade upp dom och dom såg bra ut, till den sista som visade MINST tio centimeter av magen. Jag sa att den får vi lämna tillbaka och hon blev förbannad.

Jag sa att hon är för ung för sånt och att jag inte kommer låta henne behålla och nu har hon gömt den och jag lyckas inte hitta den.

Hon visste innan att jag aldrig skulle godkänna ett sånt plagg.

Min kompis tycker att jag ska låta henne använda den.

Vad hade ni gjort i min sits?

• Svar på tråden Bråk över magtröja
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Malin) skrev 2020-12-10 07:33:57 följande:

Är det så farligt att magen syns?

Ja.
  • Anonym (Beta)
    AmericanMommy skrev 2020-12-09 22:53:34 följande:

Får 11-åringar verkligen handla själva utan en vuxen? Där jag bor får inte affärer ta emot pengar av så små barn och man får dessutom inte vara utan vuxen tillsyn förrän man är 14.

Absolut får de det. Min åttaåring går själv till affären och köper godis tex. Hon har ett eget betalkort som hon förfogar fritt över. Nioåringen går hem själv efter skolan mm.

Bor ni i ett område med väldigt mycket kriminalitet, gänguppgörelser etc?
  • Anonym (Beta)

En liten släkting till mig har alltid linne i passande färg under om hon har magtröja.

• Räkan77
    Anonym (Kalle) skrev 2020-12-10 07:29:41 följande:

Hon har inga höga byxor, hon tycker det är obekvämt.

Nej vi kommer inte att byta, den ska tillbaka. Ju mer jag tänker på det desto mer övertygad blir jag.

Ja, det är ju ditt val som förälder. Men försök se på det ur hennes vinkel och berätta var din gräns går. Kolla på kläder på nätet tillsammans och prata om olika kläder så hon framöver vet vad som är ok och inte.
  • Anonym (Överdrivet)
    Anonym (Kalle) skrev 2020-12-10 07:35:47 följande:

Ja.

Kan hon inte ha ett linne under?
  • Kvittning
    Anonym (äcklad) skrev 2020-12-09 19:56:58 följande:
    Finns ju något som heter föräldra-ansvar som du kanske inte känner till. Men du kanske är en såns om tycker barn ska gå utforska sin sexualitet med vuxna människor utan att folk ska lägga sig i det också? Ni är så genomskinliga .. tror ni inte man förstår vad ni är för slags människor?

Ni bryr er inte ett dyft om flickebarn det är väldigt tydligt. En magtröja är inte ett normalt klädesplagg att bära till skolan punkt slut
    Vad vi är för slags människor? Jag är mamma till ett barn i samma ålder och har haft många samtal med henne om vuxna som låtsas vara barn på internet för att bli kompisar med unga tjejer och killar och lura och hota dem till att skicka bilder på sig själva. Först med kläder och sedan nakna. 

Jag tror på dialog, medvetandegöra och öppenhet, inte på förbud och överbeskyddning. 

Hennes stil är helt annorlunda så det här är ingen diskussion som dykt upp hos oss. Men hon är fri att själv bestämma hur hon klär sig. Jag har förbjudit henne att ha sommarskor av tyg som drar åt sig vatten i höst/vinterrusket. Om hon skaffade en magtröja så skulle jag absolut kommentera att jag inte tycker magtröjor är snyggt, men jag skulle inte förbjuda henne att ha den. 

Tjejer ska inte behöva täcka sig själva, det är pojkarna som behöver uppfostras att respektera tjejer oavsett kläder. 

Själv hade jag inte magtröja i den åldern, men i högstadiet så hade jag det och om jag hade blivit förbjuden av mina föräldrar hade jag nog bara skaffat ännu kortare tröjor i ren ilska. 
  • Räkan77

Tänker på alla som är rädda för pedofiler/äckelgubbar. Det är väl ytterst ovanligt att de begår brott mot barn i den åldern som de inte känner eller som de inte har tagit kontakt med på nätet. Förutsatt att barnen inte är ute på kvällarna i tvivelaktiga miljöer, men då kan vi ju prata om bristande föräldraskap.

Att det sedan kan finnas vuxna som tittar olämpligt eller tom ger kommentarer är ju inte ok, men så har det ju alltid varit och inget som normalt sätt skadar barnen. Jag tycker inte de undantagen ska begränsa alla tjejers rätt att leva ett självständigt liv.

• Majakarlsson05
    Anonym (Kalle) skrev 2020-12-09 17:47:59 följande:

Tröjan är tajt och framhävde alla former, köpt på damavdelningen. Känns inte som ett lämpligt plagg till en elvaåring.

Hon har väl topp eller bh under? Kan väl inte synas speciellt mycket.
  • jeanette02
    Kvittning skrev 2020-12-10 08:13:57 följande:

Vad vi är för slags människor? Jag är mamma till ett barn i samma ålder och har haft många samtal med henne om vuxna som låtsas vara barn på internet för att bli kompisar med unga tjejer och killar och lura och hota dem till att skicka bilder på sig själva. Först med kläder och sedan nakna. 

Jag tror på dialog, medvetandegöra och öppenhet, inte på förbud och överbeskyddning. 

Hennes stil är helt annorlunda så det här är ingen diskussion som dykt upp hos oss. Men hon är fri att själv bestämma hur hon klär sig. Jag har förbjudit henne att ha sommarskor av tyg som drar åt sig vatten i höst/vinterrusket. Om hon skaffade en magtröja så skulle jag absolut kommentera att jag inte tycker magtröjor är snyggt, men jag skulle inte förbjuda henne att ha den. 

Tjejer ska inte behöva täcka sig själva, det är pojkarna som behöver uppfostras att respektera tjejer oavsett kläder. 

Själv hade jag inte magtröja i den åldern, men i högstadiet så hade jag det och om jag hade blivit förbjuden av mina föräldrar hade jag nog bara skaffat ännu kortare tröjor i ren ilska. 

Tycker inte detta handlar om att småtjejer skulle täcka sig eller inte, det är givetvis ett feltänk att det skulle vara tjejers fel om någon glor och killar ska givetvis respektera tjejer oavsett klädsel, likaså omvänt faktiskt. Även TJEJER bör i större utsträckning acceptera andra tjejer. Där har vi det största hatet, skitsnacket, kommentarer osv, tjejer till tjejer. I en av sönerna klass tidigare de går högstadiet nu, men där var det tjejer som slogs och det var mycket bråk och mobbing mellan grupperingar, hat på sociala medier osv. Fruktansvärt var det.

Tycker också det handlar lite om att unga tjejer uppmuntras till att gå runt som små modedockor och sedan frysa, inte kunna springa på raster pga skitskor (som givetvis är trendiga) och ha allmänt sämre förutsättningar bara för att de luras på att ha helt värdelösa "trendiga" skitkläder.

Vi föräldrar här får t o m allmänt utskickat i veckomeddelandena från barnens mentorer påminnelser om att tänka på att barnen har ändamålsenliga skor och kläder i skolan. Alltså INTE specifikt till utflykt eller så.

Detta är barn åk 1-6. Liksom hur tänker vissa föräldrar?
  • Räkan77
    jeanette02 skrev 2020-12-10 09:48:30 följande:

Tycker inte detta handlar om att småtjejer skulle täcka sig eller inte, det är givetvis ett feltänk att det skulle vara tjejers fel om någon glor och killar ska givetvis respektera tjejer oavsett klädsel, likaså omvänt faktiskt. Även TJEJER bör i större utsträckning acceptera andra tjejer. Där har vi det största hatet, skitsnacket, kommentarer osv, tjejer till tjejer. I en av sönerna klass tidigare de går högstadiet nu, men där var det tjejer som slogs och det var mycket bråk och mobbing mellan grupperingar, hat på sociala medier osv. Fruktansvärt var det.

Tycker också det handlar lite om att unga tjejer uppmuntras till att gå runt som små modedockor och sedan frysa, inte kunna springa på raster pga skitskor (som givetvis är trendiga) och ha allmänt sämre förutsättningar bara för att de luras på att ha helt värdelösa "trendiga" skitkläder.

Vi föräldrar här får t o m allmänt utskickat i veckomeddelandena från barnens mentorer påminnelser om att tänka på att barnen har ändamålsenliga skor och kläder i skolan. Alltså INTE specifikt till utflykt eller så.

Detta är barn åk 1-6. Liksom hur tänker vissa föräldrar?

Tycker iofs att även killar har kläder som de fryser i. Mina sticker iväg till skolan i tunna skor och korta strumpor fast de vet att de inte får, har tunna jackor som är coola, inga töntiga vantar, överdrag är bara att glömma. Så här var det även när jag var barn, det som är positivt nu är iaf att det är coolt med mössa. Alltid något.
Svar på tråden Bråk över magtröja