Kvittning skrev 2020-12-10 08:13:57 följande:
Vad vi är för slags människor? Jag är mamma till ett barn i samma ålder och har haft många samtal med henne om vuxna som låtsas vara barn på internet för att bli kompisar med unga tjejer och killar och lura och hota dem till att skicka bilder på sig själva. Först med kläder och sedan nakna.
Jag tror på dialog, medvetandegöra och öppenhet, inte på förbud och överbeskyddning.
Hennes stil är helt annorlunda så det här är ingen diskussion som dykt upp hos oss. Men hon är fri att själv bestämma hur hon klär sig. Jag har förbjudit henne att ha sommarskor av tyg som drar åt sig vatten i höst/vinterrusket. Om hon skaffade en magtröja så skulle jag absolut kommentera att jag inte tycker magtröjor är snyggt, men jag skulle inte förbjuda henne att ha den.
Tjejer ska inte behöva täcka sig själva, det är pojkarna som behöver uppfostras att respektera tjejer oavsett kläder.
Själv hade jag inte magtröja i den åldern, men i högstadiet så hade jag det och om jag hade blivit förbjuden av mina föräldrar hade jag nog bara skaffat ännu kortare tröjor i ren ilska.
Tycker inte detta handlar om att småtjejer skulle täcka sig eller inte, det är givetvis ett feltänk att det skulle vara tjejers fel om någon glor och killar ska givetvis respektera tjejer oavsett klädsel, likaså omvänt faktiskt. Även TJEJER bör i större utsträckning acceptera andra tjejer. Där har vi det största hatet, skitsnacket, kommentarer osv, tjejer till tjejer. I en av sönerna klass tidigare de går högstadiet nu, men där var det tjejer som slogs och det var mycket bråk och mobbing mellan grupperingar, hat på sociala medier osv. Fruktansvärt var det.
Tycker också det handlar lite om att unga tjejer uppmuntras till att gå runt som små modedockor och sedan frysa, inte kunna springa på raster pga skitskor (som givetvis är trendiga) och ha allmänt sämre förutsättningar bara för att de luras på att ha helt värdelösa "trendiga" skitkläder.
Vi föräldrar här får t o m allmänt utskickat i veckomeddelandena från barnens mentorer påminnelser om att tänka på att barnen har ändamålsenliga skor och kläder i skolan. Alltså INTE specifikt till utflykt eller så.
Detta är barn åk 1-6. Liksom hur tänker vissa föräldrar?