Anonym (ems) skrev 2020-12-15 09:19:34 följande:
Det du går igenom är samma som vi alla gått igenom som växt upp på det sättet. Det är svårt att välja bort gården. Det är skitsvårt. Men om dina föräldrar är någotsånär vettiga så fattar de att det inte är ett liv man kan "tvinga på" någon som inte önskar det.
Genom mina år som lantarbetare har jag träffat så många (60-talister och äldre) som inte getts något annat val än att ta över familjegården. De har varit bittra och olyckliga och genuint fast. Du vill inte hamna där. Det kommer varken vara bra för dig, dina föräldrar eller gården.
Jag har själv gjort det valet du vill göra. Inte så att jag längtade efter stadsliv, men jag ville inte känna mig fastlåst på en plats. Det var lättare för mig eftersom båda mina syskon ville ta över gården. Även om min far (som själv drömde om en annan karriär) många gånger sagt att jag borde ha varit den som tog över.
Kort sagt. Jag förstår ditt dilemma. Det är skitjobbigt att behöva göra det här valet. Men du är inte ensam om att behöva göra det.
Liten fråga, behöver du göra ett definitivt val nu? Eller kan du skjuta upp det slutgiltiga valet några år med ursäkten att du behöver skaffa andra erfarenheter? Eller är du helt säker nu på att gården inte är det du vill, vare sig nu eller senare i livet?
Ja, det är verkligen jättesvårt att behöva säga att detta vill jag inte ha. Men jag är inte någon familjeperson. Släkt är liksom något påtvingat och det gillar jag inte. Jag vill välja vilka personer som ska vara i mitt liv.
Känner mig så hemsk, för helt ärligt så saknade jag inte gården, släkten och familjen när jag bodde där uppe. Eller jo, mina föräldrar älskar jag. Mitt syskon är helt ok, men vi har inte mycket gemensamt mer att vi är syskon. Utöver de känner jag inte att jag har så mycket mer att hämta här.
Jag skulle redan imorgon kunna säga hej då och bara flytta upp. Men vill inte göra så. Jag har något/några år kvar att planera. Huset måste renoveras, hitta hyresgäster som känns bra, se till att gården funkar utan mig, nytt jobb och boende att fixa i Stockholm. Har inte bråttom att det måste ske nu, men jag måste ju berätta ganska snart vad jag känner.
Sa redan som tonåring att jag ska flytta till Stockholm, bort från detta småställe. Går ju inte ens att lägga en smygare utan att hela byn vet inom en dag och så ska det snackas. Alla känner alla mentaliteten, inget privatliv. Har jag besök ska det frågas "Jaha, vem hade du på besök igår då? Kände inte igen bilen". I värsta fall kollar folket upp vem som äger bilen för att ta reda på vem jag hade över. Usch!