• Ekdahl

Avgör vår uppväxtfamilj vår framtid?

Det senaste året har jag av ren nyfikenhet kollat upp vad som hänt med mina gamla barndomsvänner som idag är i 45 till 50-års åldern. Några har jag kontakt med fortfarande. Andra har jag sökt upp via sociala medier.

Det jag slås av är i hur hög grad för de jag kollat upp som uppväxtmiljön gått i arv. De som växte upp i trygga familjer i villa har idag med ytterst få undantag själva familj, vanligtvis boende i villa. De är inte heller skilda utan tycks leva i välmående familjer.

I gruppen som växt upp i splittrade familjer, med ensamstående eller skilda föräldrar de uppväxta ser det dock annorlunda ut. En majoritet är singlar och nästan alla bor i lägenhet. Vissa har barn men de är frånskilda. Några av dem tycks ha levt ungdomsliv hela vägen och bor kvar i sin lyor som de skaffade när de flyttade hemifrån för några decennier sedan.

En tredje grupp. De uppväxta i trygga familjer i lägenhet, vanligtvis arbetare tycks även de haft svårt. De är idag idag i stor utsträckning singlar med k

Så mina frågor blir då:

Är mina barndomsvänner representativs för svenska folket i allmänhet?

Om det skulle vara som mina efterforskningar antyder. Hur kommer det sig att uppväxtmiljö så starkt går i arv?

• Svar på tråden Avgör vår uppväxtfamilj vår framtid?
  • Relaxa75
    AndreaBD skrev 2021-01-06 14:38:41 följande:

Man ska inte tänka i detalj där utan snarare i grova drag. Barn som har en bra uppväxtmiljö har det förstås lättare att skapa ett bra liv än de som inte har haft det. Och jag anser inte att det är så himla avgörande om föräldrarna fortfarande är ihop eller om de är rika. Det är viktigare att det finns en bra stämning, en bra anda, bra värderingar, kärlek och förtroende, möjlighet att prata öppet. 

Håller med dig. Viktigt att man finns där för barnen, hjälper dom framåt, skojar och pratar, men även sätter gränser. Sen att man är en bra förebild. Då har man typ hela kittet och jag tror absolut att mkt av det ärvs till nästa generation.

Men även om man inte haft den perfekta uppväxten så går det skapa nya bra och hälsosamma mönster. Man får kämpa lite mer för det bara.
  • TvillingmammaVästgöte

Man ska inte tänka i detalj där utan snarare i grova drag. Barn som har en bra uppväxtmiljö har det förstås lättare att skapa ett bra liv än de som inte har haft det. Och jag anser inte att det är så himla avgörande om föräldrarna fortfarande är ihop eller om de är rika. Det är viktigare att det finns en bra stämning, en bra anda, bra värderingar, kärlek och förtroende, möjlighet att prata öppet. 

Men de barn som växer upp i kärnfamilj har bättre betyg. Forskning har visat att ju senare under barnets uppväxt som familjen splittras, ju bättre betyg har barnen. Varje år har betydelse. Betyg är ju inte helt oviktiga. Barn som växer upp i kärnfamilj mår också något bättre psykiskt. 
  • Ju mer ju bättre

Det är väl den lilla detaljen att de föräldrar som har allt det goda som du  räknar upp; sällan är speciellt fattiga. Bra människor tenderar vara kapabla att prestera på ett hyfsat bra jobb.
  • Themis
    TvillingmammaVästgöte skrev 2021-01-06 16:01:42 följande:
    Men de barn som växer upp i kärnfamilj har bättre betyg. Forskning har visat att ju senare under barnets uppväxt som familjen splittras, ju bättre betyg har barnen. Varje år har betydelse. Betyg är ju inte helt oviktiga. Barn som växer upp i kärnfamilj mår också något bättre psykiskt. 
    Men skilsmässor beror vanligen på något, är det inte rätt rimligt att detta något ofta kan medverka till att barnen mår sämre och även (med eller utan ärftlighet) presterar sämre?

Jag tänker då inte på otrohet men saker som missbruk, kriminalitet, lågbegåvning och empatistörning hos föräldrar.

Kvarstår den skillnad du beskriver efter att man justerat för allt det?
    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Themis
    Ju mer ju bättre skrev 2021-01-06 16:27:07 följande:
    Det är väl den lilla detaljen att de föräldrar som har allt det goda som du  räknar upp; sällan är speciellt fattiga. Bra människor tenderar vara kapabla att prestera på ett hyfsat bra jobb.
    De har bättre chans, absolut. 

Men t.ex. en landsortsbibliotekarie som pendlar mellan flera deltidsjobb och en man med svår sjukdom från 30-årsåldern som ska uppfostra några barn ihop kommer definitivt att ha det tufft många gånger. Utbildning garanterar inte hög lön och blir sedan den som hade den bättre inkomsten långtidssjuk så blir det jobbigt.
    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • TvillingmammaVästgöte
    Themis skrev 2021-01-06 16:33:26 följande:
    Men skilsmässor beror vanligen på något, är det inte rätt rimligt att detta något ofta kan medverka till att barnen mår sämre och även (med eller utan ärftlighet) presterar sämre?

Jag tänker då inte på otrohet men saker som missbruk, kriminalitet, lågbegåvning och empatistörning hos föräldrar.

Kvarstår den skillnad du beskriver efter att man justerat för allt det?

Bra fråga som jag inte kan svara på. Orkar inte lusläsa den tjocka rapporten, vad de kompenserat för.

Men jag tror ju personligen att en stabil kärnfamilj är bra för barnen att växa upp i. Barn behöver framförallt trygghet och därefter kärlek. 

En kärnfamilj med mamma och pappa ger barnen två personer som stöttar dem, lär dem saker och hjälper dem att se världen ur olika perspektiv, både manligt och kvinnligt. Sammanboende föräldrar har tillsammans mer tid för läxläsning och stöd för skolarbete, samt utvecklande aktiviteter. 

Självklart kan ensamstående föräldrar också lyckas ge barnen en bra uppväxt, men det blir ju svårare på många sätt.

• Ju mer ju bättre
    Themis skrev 2021-01-06 16:37:16 följande:
    De har bättre chans, absolut. 

Men t.ex. en landsortsbibliotekarie som pendlar mellan flera deltidsjobb och en man med svår sjukdom från 30-årsåldern som ska uppfostra några barn ihop kommer definitivt att ha det tufft många gånger. Utbildning garanterar inte hög lön och blir sedan den som hade den bättre inkomsten långtidssjuk så blir det jobbigt.
    Visst är det så. Jag tänker mig basic-fallet.
  • AndreaBD
    Ju mer ju bättre skrev 2021-01-06 16:27:07 följande:
    Jag tror inte att det hänger så mycket på ekonomin. 
  • TrolletsMor
    TvillingmammaVästgöte skrev 2021-01-06 16:01:42 följande:

Men sen en familj med separerade föräldrar, där separerade ju föräldrarna av en anledning och ska man spekulera så var ju förmodligen det bästa för barnen i de flesta fall att föräldrarna separerade, eftersom den trygghet som förhoppningsvis finns i en familj där föräldrarna är tillsammans fanns ju förmodligen inte då ändå. Så kanske hade resultatet i slutändan blivit ännu värre om föräldrarna hållit ihop, men det är ju såklart omöjligt att veta. :)
  • AndreaBD
    Relaxa75 skrev 2021-01-06 15:49:39 följande:
    Håller med dig. Viktigt att man finns där för barnen, hjälper dom framåt, skojar och pratar, men även sätter gränser. Sen att man är en bra förebild. Då har man typ hela kittet och jag tror absolut att mkt av det ärvs till nästa generation.

Men även om man inte haft den perfekta uppväxten så går det skapa nya bra och hälsosamma mönster. Man får kämpa lite mer för det bara.
    Jo, jag vet. ;)
Svar på tråden Avgör vår uppväxtfamilj vår framtid?