• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Inalina
    Lusselelle123 skrev 2021-09-29 14:06:09 följande:

Så då var äggplocket avklarat och det gick inte alls så bra som önskat :( Från min högra äggstock fick de ut 9 äggblåsor varav 4 av dem innehöll ägg. Från den vänstra äggstocken fick de inte ut någon alls då den tydligen ligger väldigt högt upp och är svår att komma åt. Vi gjorde ett par försök med 3 extra doser morfin och en extra sköterska som fick trycka på magen samtidigt, men pga smärtorna fick vi tyvärr avbryta.. något som även läkaren sa var rätt beslut då risken att skada andra organ var stor. Hon sa även att denna typ av smärtor inte är vanlig, men att det händer och att det är min anatomi det handlar om. Så av 17 äggblåsor blev det bara 4 ägg, känner mig väldigt besviken och ledsen men hoppas på att vårat guldägg är bland dessa!

Men till det positiva så finns ingen risk för överstimulering och det blir återföring redan på fredag om det sker en fin befruktning av de 4 ägg vi fick ut :) 

Hejsan, usch vilket tufft äggplock du verkar ha varit med om :( det tillhör ju inte normalfallen att det ska vara så svårt och jag förstår att det måste varit väldigt stressande för dig (och även för dem). Jag tror att detta är anledningen att man sövs vid ÄP utomlands (både i Tjeckien och i Schweiz där jag gjorde mina IVFer.)

Se till att vila nu och unna dig något gott, skönt att du inte riskerar överstimulering!

Jag håller tummarna för fin befruktning på dina 4 ägg till i morgon, det behövs bara ett guldägg! kram!Hjärta
  • Dibella

Så då var äggplocket avklarat och det gick inte alls så bra som önskat :( Från min högra äggstock fick de ut 9 äggblåsor varav 4 av dem innehöll ägg. Från den vänstra äggstocken fick de inte ut någon alls då den tydligen ligger väldigt högt upp och är svår att komma åt. Vi gjorde ett par försök med 3 extra doser morfin och en extra sköterska som fick trycka på magen samtidigt, men pga smärtorna fick vi tyvärr avbryta.. något som även läkaren sa var rätt beslut då risken att skada andra organ var stor. Hon sa även att denna typ av smärtor inte är vanlig, men att det händer och att det är min anatomi det handlar om. Så av 17 äggblåsor blev det bara 4 ägg, känner mig väldigt besviken och ledsen men hoppas på att vårat guldägg är bland dessa!

Men till det positiva så finns ingen risk för överstimulering och det blir återföring redan på fredag om det sker en fin befruktning av de 4 ägg vi fick ut :) 

Låter som ett jobbigt äggplock, både fysiskt och psykiskt, hoppas du kommer kunna återhämta dig väl och inte ha så ont nu i efterhand Hjärta Hoppas verkligen att dessa 4 ägg är riktigt fina och att du får en fin tvådagars åter nu på fredag :)
  • Frida123123

Åh, men bra kämpat igenom äggplocket. Är det ditt första Äggplock? Funderar på om det blivit så omständigt förut. Mina två senaste var lite liknande, att de fick trycka på magen,men som tur var bara hyfsat lätt tryck. Håller tummarna för dina 4 ägg nu!
  • Frida123123
    Elliee skrev 2021-09-29 10:28:27 följande:

Är det någon som har erfarenhet av att ta Fragmin under graviditet? Jag fick under IVF-utredningen veta att jag har APC-resistens och alltså har en ökad risk för blodproppar. Har fått ta sprutor varje dag sedan stimuleringsstart och vad jag förstår kommer jag få fortsätta hela graviditeten och även ett tag efteråt. Är rädd att detta ökar risk för att något ska gå fel under graviditeten.

Jag tar Fragmin,självvalt. Jag tänker tvärtemot, att det kommer vara till hjälp i en positiv riktning.
  • Frida123123
    Fogeln skrev 2021-09-28 17:16:05 följande:

Hej på er!

Sitter med en fundering och inser att när den dök upp hade kliniken stängt så jag testar den här och ser om någon av er vet.

Imorgon är det dags för FET och jag tar lutinus tre gånger om dagen (morgon, mitt på dagen och kväll)

Jag brukar ta den mitt på dagen vid 13-14 och har återföring bokad till kl 14.. hur nära inpå återföring en kan man ta lutinus utan att den ska ligga i vägen när de ska återföra? Hehe. Alternativt, kan man ta den direkt efter återföringen?

Fasen vad den här processen får mig att älta småsaker som egentligen inte spelar någon roll alls.

Sen får ni gärna hålla tummarna för att i alla fall en av våra två frysta överlever upptining imorgon trots att de är sexdagars. Jag är så orimligt nervös över att de ska ringa och berätta att inget av dem klarat sig. Blir noggrann koll på telefonen imorgon fram till besöket.

Hej! Hur gick det för dig idag vid återföring av FET?
  • Fogeln

Hej!

Idag var det dags för återföring och det känns så skönt att det nu är gjort. Blastisen klarade upptiningen och hade börjat kläckas när de förde tillbaka den. Allt gick superbra och besöket tog inte mer än 25 minuter totalt sett. Så skönt att nu vara ruvare igen och jag hoppas så väldigt mycket på att snöflingan ska vilja stanna kvar! :)

De var väldigt positiva på kliniken till att de hade börjat kläckas. Är det någon här som vet om det finns någon statistik för om det påverkar chanserna?

Testdag 17 oktober. Kommer aldrig kunna vänta så länge men kommer försöka vänta 10 dagar iaf.

Nu får man vänja sig vid två veckor av konstant kännande, analyserande och räknande av timmar. Gissar att jag inte är ensam om den känslan under rivning.

• Anonym1Ha
    Elliee skrev 2021-09-29 10:24:47 följande:

Jag känner precis så, är kanske inbillad trygghet :) Även om jag hatar det där förbaskade kladdet så känns det samtidigt tryggt att ta det. Som att det kanske skyddar mot något ont i alla fall. Har kvar tabletter för tre veckor framöver och tänker att det inte kan göra något skada att ta dem tills dem tar slut eller vad tror du? Upplevde du några besvär av att sluta tvärt eller fick du trappa ut?

Nej jag vet inte. Läste på FASS att man kan fortsätta 30dagar om graviditet bekräftats men bara i första trimestern som Max. Men RMC Malmö rekommenderar som sagt att sluta 14dagar efter äggplock oavsett resultat. Jag tjuvtestade ingenting, så jag hann sluta innan jag plussade, och trodde inte jag var gravid vilket jag lärt mig nu att man tydligen inte kan tro eller känna för alla ;)

Men då behövde jag inte tänka så mycket på det iaf, slutade tvärt och det var 7 dagar sedan nu och inte känt mig konstig. Funderade också på att trappa ut men skippade det.
  • Anonym1Ha
    Fogeln skrev 2021-09-29 18:41:17 följande:

Hej!

Idag var det dags för återföring och det känns så skönt att det nu är gjort. Blastisen klarade upptiningen och hade börjat kläckas när de förde tillbaka den. Allt gick superbra och besöket tog inte mer än 25 minuter totalt sett. Så skönt att nu vara ruvare igen och jag hoppas så väldigt mycket på att snöflingan ska vilja stanna kvar! :)

De var väldigt positiva på kliniken till att de hade börjat kläckas. Är det någon här som vet om det finns någon statistik för om det påverkar chanserna?

Testdag 17 oktober. Kommer aldrig kunna vänta så länge men kommer försöka vänta 10 dagar iaf.

Nu får man vänja sig vid två veckor av konstant kännande, analyserande och räknande av timmar. Gissar att jag inte är ensam om den känslan under rivning.

Åh det låter bra!! Tar du några mediciner upptill eller var det helt naturlig cykel både nu innan och efter? Håller tummarna!!

Å ja dagarna fick verkligen såå sakta när man ruvade. Väääldigt speciella dagar ;)
  • Smilla93
    Frida123123 skrev 2021-09-27 18:00:54 följande:

Åh, grattis. Underbara besked! Missat att du fick en tidigare vul tid! Så skönt. Nu tycker jag att du kan släppa oron ännu mer och bara njuta av att vara gravid! Är du i vecka 6+4 dagar nu? Jag är i vecka 6+6, men vul först nästa vecka, då är jag i V8+1 dag. Önskar jag kunde göra mitt nu med men men, snart så.

Tack snälla! Ja verkligen, vi blev helt chockade båda två!. Fick ju göra tidigare pga blödning och en konstig smärta jag hade på vänster sida några dagar under förra veckan. Men eftersom det såg normalt ut så har vi båda kommit överens om att vi ska försöka att inte oroa oss och bara njuta. Dock ska jag kolla om jag kan komma på ett till vul innan KUB eftersom detta var så himla tidigt, så ska ringa barnmorskan imorgon. Jag var i V. 6+3 i måndags så 6+5 nu!

Fattar att det är jobbigt att vänta, men samtidigt så är det ju mer säkra besked om man gör lite senare och en vecka är inte så lång tid!! Det kommer gå fort! Hur mår du och så? Några fler symptom ännu? ;)
  • Amelia84

Men usch vilken upplevelse du haft, låter väldigt smärtsamt! Vad tråkigt att höra att resultatet inte blev som du hade hoppats på. Men som sagt det krävs bara ett guldägg. Så vi hoppas på att det är det du får tillbaka på fredag :) ta hand om dig nu ikväll och unna dig massa gott!
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021