• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Krizty88
    Frida123123 skrev 2021-10-27 19:34:55 följande:

Efter tre jobbiga veckor. Ni som kommer ihåg mig så fick jag ett fryst embryo insatt, blev gravid, var på vul för tre veckor sedan i vecka 9. Inget hjärta, igen. Detta är mitt andra missed abortion på raken som båda fått sluta med Cytotec. Har haft lite dåligt samvete för att jag inte skrivit här, då så många av er här har hejat på och skickat lyckönskningar. Jag uppskattade det. Kram på alla er där ute som fortsätter och kämpar på!

Blir så himla ledsen av att läsa att detta hänt er igen!

Massa styrkekramar <3
  • Inalina
    Dibella skrev 2021-10-28 09:59:32 följande:

Funderar lite på inför det FET vi ska göra i december förhoppningsvis.. Kan man på nått sätt utreda ev immunologiska problem på egen hand? För att kunna motivera för RMC att kunna skriva ut kortison inför FET? Känns som att man gärna vill kunna maxa chanserna, men RMC vill ju inte riktigt det känns det som.

hej vännen, har tyvärr inga tips till dig då exempelvis Werlabs inte verkar göra de ordentliga testen som förmodligen skulle behövas för att någon skulle ordinera kortison :( det är nog ganska svårt att få hjälp av någon annan än ens klinik, om du inte har någon läkarvän du känner som skulle skriva ut förstås?

jag har precis vart och tagit Zoladexsprutan för att nedregleras, och denna gången tog jag lite bedövningskräm innan och jäklar vilken skillnad!!Förvånad kändes ju knappt denna gången trots typ 2 cm bred nål (nåja..Flört)! kände mig sjukt opepp när jag var på väg till läkaren för att ta sprutan men nu känns det lite bättre i alla fall och jag är ändå glad att vara 'igång' med nästa försök! kram o ha en fin helg!
  • Dibella
    Inalina skrev 2021-10-29 10:57:43 följande:
    hej vännen, har tyvärr inga tips till dig då exempelvis Werlabs inte verkar göra de ordentliga testen som förmodligen skulle behövas för att någon skulle ordinera kortison :( det är nog ganska svårt att få hjälp av någon annan än ens klinik, om du inte har någon läkarvän du känner som skulle skriva ut förstås?

jag har precis vart och tagit Zoladexsprutan för att nedregleras, och denna gången tog jag lite bedövningskräm innan och jäklar vilken skillnad!!Förvånad kändes ju knappt denna gången trots typ 2 cm bred nål (nåja..Flört)! kände mig sjukt opepp när jag var på väg till läkaren för att ta sprutan men nu känns det lite bättre i alla fall och jag är ändå glad att vara 'igång' med nästa försök! kram o ha en fin helg!

Jo, blir kanske svårt. Hade ju en utredning ang. immonologiska sjukdomar efter att jag hade inflammation i mina blodkärl i flera månader, men det släpptes omgående efter att de kollat reumatism enbart verkar det som? Vilket jag inte verkar ha då. Hade nästan hoppats på att få veta något där som kanske kunde vara boven i detta med barnlösheten. Man kanske får tjata lite då helt enkelt och hoppas på det bästa.

Skönt att ni är igång igen! Smart att ha tagit bedövning innan. Men vad händer nu då? Kikar ni då om ett litet tag så allt är nedreglerat och så kör ni igång i mitten/slutet mot november med sprutor? Ha en fin helg du med {#emotions_dlg.flower}

• Lewaize

Hade VUL nu på morgonen och det ser inte allt för ljust ut... förra IVFen hade jag 6 mogna äggblåsor, 5 var med ägg i varav 1 är dottern och 1 åkte till frysen. Bra odds ändå!

Denna gång såg de bara 3 mogna äggblåsor på 15-18 mm och 1 på 8 mm. Visst kan fler växa till sig tills ägguttag på måndag men det är knappt rimligt. Däremot ser slemhinnan i livmodern fin ut, det var ju en klen tröst iaf. Känns jävligt deppigt och piss rent ut sagt. Svårt att ha en positiv inställning när det gick ändå så bra förra gången för tankarna går till att varför skulle vi ha tur nu då? Vi har ju redan ett barn. Vi kör ju på ICSI också vilket inte direkt förenklar saken med befruktning sedan :P

Mamma till 1 med ICSI 2019
  • Dibella
    Lewaize skrev 2021-10-29 12:42:37 följande:

Hade VUL nu på morgonen och det ser inte allt för ljust ut... förra IVFen hade jag 6 mogna äggblåsor, 5 var med ägg i varav 1 är dottern och 1 åkte till frysen. Bra odds ändå!

Denna gång såg de bara 3 mogna äggblåsor på 15-18 mm och 1 på 8 mm. Visst kan fler växa till sig tills ägguttag på måndag men det är knappt rimligt. Däremot ser slemhinnan i livmodern fin ut, det var ju en klen tröst iaf. Känns jävligt deppigt och piss rent ut sagt. Svårt att ha en positiv inställning när det gick ändå så bra förra gången för tankarna går till att varför skulle vi ha tur nu då? Vi har ju redan ett barn. Vi kör ju på ICSI också vilket inte direkt förenklar saken med befruktning sedan :P

Det behövs såklart bara ett guldägg, så vi får verkligen hoppas att det är några av dessa. Jag fick ut 7 ägg nu på 3e IVFen, och 3 befruktades perfekt. ET blev inget men vi fick 2 till frysen, så man vet ju verkligen aldrig. Försök att hålla lite hopp uppe. Finns inget som gör att ni skulle ha mindre tur nu än förra gången {#emotions_dlg.flower}
  • Inalina
    Lewaize skrev 2021-10-29 12:42:37 följande:

hejsan, åh vännen, jag förstår att man blir besviken när man får färre ägg än förra gången.
    du hade kanske på känn att du inte skulle får jättemånga ägg denna gången heller, och då ditt utfall förra gången var riktigt bra tror jag tror du kan få samma resultat igen! det verkar inte vara någon fara med kvaliten på dina ägg utan bara antalet, så nu hoppas vi på att de är mogna på måndag - jag tycker inte du ska tappa hoppetHjärta!! 
    jag vet inte ritkigt om ICSI inte förenklar en befruktning? svårt o säga - enligt min klinik i Prag så gör det det...men man har ju lite olika teorier om det där. man investerar ju väldigt mkt både pengar, tid och känslor i denna processen - så givetvis påverkas man väldigt mkt och man har lätt att känna sig deppig. vi finns här och hejar på inför ditt äggplockGlad
  • Inalina
    Dibella skrev 2021-10-29 11:47:41 följande:

Jo, blir kanske svårt. Hade ju en utredning ang. immonologiska sjukdomar efter att jag hade inflammation i mina blodkärl i flera månader, men det släpptes omgående efter att de kollat reumatism enbart verkar det som? Vilket jag inte verkar ha då. Hade nästan hoppats på att få veta något där som kanske kunde vara boven i detta med barnlösheten. Man kanske får tjata lite då helt enkelt och hoppas på det bästa.

Skönt att ni är igång igen! Smart att ha tagit bedövning innan. Men vad händer nu då? Kikar ni då om ett litet tag så allt är nedreglerat och så kör ni igång i mitten/slutet mot november med sprutor? Ha en fin helg du med {#emotions_dlg.flower}

jodå jag minns det där och att du hoppades få kortison insatt efter läkarundersökningar och utredning, inflammation har ju definitivt med immunförsvaret att göra.

men blir man föreskriven kortison för såna där sjukdomar så brukar man få rätt hög dos för att få bukt med det (mkt högre än kliniker skriver ut vid ET/FET/ÄD) så kanske skönt att du slipper gå på det ändåObestämd

de flesta jag läser om som får kortison insatt av sjukvården verkar ändå ha haft lätt att bli gravida men sen får många tidiga missfall, och varken du eller jag tillhör ju den kategorin direkt. ja, man blir inte klok på att försöka få reda på varför det inte funkar, varken naturligt eller med IVF, men jag hoppas vi båda får tillbaka guldembryot i nov/dec!!Baby
    När förväntar du mensen i nov? 

den 10 nov (dvs om 12 dagar) gör jag ett VUL igen för att se att jag är tillräckligt nedreglerad och att slemhinnan ser bra ut för att starta igång med sprutorna!(då kör man igång samma kväll) så nu ska jag gå och vänta på en blödning som gör att hormonerna försvinner eller liknande, när den är över kan man göra VUL. (och för att det ska passa in i vårt schema Tungan ute så måste jag göra det den 10 nov!!) för sen kommer svärmor på besök första v i dec så då tänkte jag inte vara i Tjeckien!Kyss får se hur stressigt o hetsigt detta kan bli, om man får magsår på köpet... fortsättning följer...kram!
  • Dibella
    Inalina skrev 2021-10-29 14:12:19 följande:
    jodå jag minns det där och att du hoppades få kortison insatt efter läkarundersökningar och utredning, inflammation har ju definitivt med immunförsvaret att göra.

men blir man föreskriven kortison för såna där sjukdomar så brukar man få rätt hög dos för att få bukt med det (mkt högre än kliniker skriver ut vid ET/FET/ÄD) så kanske skönt att du slipper gå på det ändåObestämd

de flesta jag läser om som får kortison insatt av sjukvården verkar ändå ha haft lätt att bli gravida men sen får många tidiga missfall, och varken du eller jag tillhör ju den kategorin direkt. ja, man blir inte klok på att försöka få reda på varför det inte funkar, varken naturligt eller med IVF, men jag hoppas vi båda får tillbaka guldembryot i nov/dec!!Baby
    När förväntar du mensen i nov? 

den 10 nov (dvs om 12 dagar) gör jag ett VUL igen för att se att jag är tillräckligt nedreglerad och att slemhinnan ser bra ut för att starta igång med sprutorna!(då kör man igång samma kväll) så nu ska jag gå och vänta på en blödning som gör att hormonerna försvinner eller liknande, när den är över kan man göra VUL. (och för att det ska passa in i vårt schema Tungan ute så måste jag göra det den 10 nov!!) för sen kommer svärmor på besök första v i dec så då tänkte jag inte vara i Tjeckien!Kyss får se hur stressigt o hetsigt detta kan bli, om man får magsår på köpet... fortsättning följer...kram!

Kanske ligger något i det du säger ändå. Man blir bara frustrerad när man inte vet vart felet ligger, är det äggen eller en själv...

Mycket som måste klaffa, som vanligt haha. Hoppas du är tillräckligt nedreglerad innan den 10e och kan köra igång! När tror de på plock och insättning? Slutet av november då ungefär?

• Lewaize
    Dibella skrev 2021-10-29 13:10:05 följande:

Det behövs såklart bara ett guldägg, så vi får verkligen hoppas att det är några av dessa. Jag fick ut 7 ägg nu på 3e IVFen, och 3 befruktades perfekt. ET blev inget men vi fick 2 till frysen, så man vet ju verkligen aldrig. Försök att hålla lite hopp uppe. Finns inget som gör att ni skulle ha mindre tur nu än förra gången 

Inalina skrev 2021-10-29 13:57:47 följande:

hejsan, åh vännen, jag förstår att man blir besviken när man får färre ägg än förra gången.

du hade kanske på känn att du inte skulle får jättemånga ägg denna gången heller, och då ditt utfall förra gången var riktigt bra tror jag tror du kan få samma resultat igen! det verkar inte vara någon fara med kvaliten på dina ägg utan bara antalet, så nu hoppas vi på att de är mogna på måndag - jag tycker inte du ska tappa hoppet!! 

jag vet inte ritkigt om ICSI inte förenklar en befruktning? svårt o säga - enligt min klinik i Prag så gör det det...men man har ju lite olika teorier om det där. man investerar ju väldigt mkt både pengar, tid och känslor i denna processen - så givetvis påverkas man väldigt mkt och man har lätt att känna sig deppig. vi finns här och hejar på inför ditt äggplock

Tack va fina ni är <3 Ja vi hoppas på att guldägget finns inne hos mig någonstans <3

Idag är en bättre dag än igår för den var piss. Men man måste få sörja, man måste få känna att allt är skit för att allt är inte bra hela tiden och kommer aldrig kunna vara det heller. Det är så viktigt att man ger sig tid känna hopplöshet om man gör det för att alla känslor är värdiga att få kännas. Bara man inte stannar kvar på botten och deppar ihop totalt. Solen skiner alltid starkt bakom molnen även om den inte syns!
    Mamma till 1 med ICSI 2019
  • Fogeln

Den här resan är verkligen en berg och dalbana.

Jag skulle vänta med nästa insättning tills efter att jag hade börjat blöda ordentligt efter att ha slutat med progynonen. Slutade med den men fick ingen blödning så de bokade in mig på ett vul för att se så att allt var ok. VULet tajmade med positivt ägglossningstest och de tyckte allt såg så bra ut så de rekommenderade insättning nu. Var på VUL i fredags, började med cyklogest idag och har återföring på onsdag.

Hoppas den här månaden ska gå bättre ????????????????????????

Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021