• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Steeph
    Anonym1Ha skrev 2021-11-04 10:59:41 följande:

Men nej ge inte upp Steeph!!

Jag testade inte förrän RD 11 vid mitt ET med blastocyst (dagen efter BIM och dagen innan testdag) men var helt inställd på negativt då jag inte kände någonting, tyckte kroppen var så hemsk som inte kunde ge mig ett endaste litet gravsymtom. Kändes precis som vilken månad som helst innan mens. Brösten var ömma till RD 4 säkert efter alla hormoner men sen bara försvann det. MEN det stod gravid på det digitala testet, mot alla odds kändes det som! Jag håller tummarna för dig i alla fall!!

Inalina skrev 2021-11-04 11:07:23 följande:

hej vännen! jag vet att det är lätt att känna sig modfälld, försök håll ut tills du vet något säkert, och försök vara neutral (jätteenkelt...) innan du har ett resultat svart på vitt! (eller blått på vitt hehe!)

när tänker du testa ?

Jag har redan testat med ett testa tidigt imorse. Så blankt det bara kan bli. Känner väl att blastisen borde ha inplanerat så här på ruvardag 4, det motsvarar ju äl+9. Vet att det är tidigt, men hela min känsla är att det inte blir något plus för oss. Det är ju dock ?bara? första försöket med första insättningen så det är bara att ha kvar hoppet om en framtida bebis <3
  • Lewaize

Av mina 4a äggblåsor fick vi ut 3 ägg och alla blev befruktade! Ett av de är i mig nu som ett 3dagars embryo och de andra 2 odlas vidare så får vi se sedan hur det går för dem :)

Mamma till 1 med ICSI 2019
  • Always choklad
    Mina pojkar 2 skrev 2021-11-03 23:22:50 följande:

Jo, jag pratade med dom idag och jag ska börja med gonal-f i morgon 200 E då blir det på tredje mensdagen. Jag förklarade att mensen är väldigt sparsam och mörk men på henne lät det som att det inte var något problem. Jag har vanlig binda och det kommer nästan bara när jag går på toan, men tror att vanligt trosskydd hade varit för lite ändå.. Men kan inte sluta tänka på detta, tänker om det kan bli något fel. Varför är det egentligen så viktigt med riklig blödning? El normal mens inför hormonbehandlingen? Dom tre sista månaderna har mensen varit väldigt sparsam, men jag blöder i 7 dagar men mest bara spottings de sista dagarna. Har troligtvis inte haft ägglossning dom sista gångerna kan vara därför slemhinnan varit tunn och inte varit så mycket att blöda ut.

Hej säger de att de är dags å börja nu så är det säkert så. De har ju en hel del rutin på det. Är väl mest att man skall kunna se att blödningen börjat och har det varit sparsamt så är väl dag 3 bättre än dag 2 i menscykeln att börja. Detta för att försäkra sig om att det är en mensblödning. Blir nog säkert bra, heja heja med sprutorna inte kul alls men för en god sak.
  • Always choklad
    Inalina skrev 2021-11-04 10:42:27 följande:

Vad skönt att din chef är så förstående vi delar inte med oss med någon av den här resan, jag gillar inte heller att vara den folk ser på som 'stackars henne', och det är väl en av anledningarna kanske. Att 'försöka skaffa barn' är för mig inte upp till någon annan person att fråga eller uttala sig om, vill man ha råd, tips eller stöd i den här resan så ber man ju om det tänker jag. 

jag förstår att det måste vara lättare att tala med dem som fått barn via IVF, men även där har jag vänner som har typ 16 blastisar i frysen och det har funkat både med första och andra barnet efter första ÄP, så förståelsen skulle nog inte vara tillräcklig där heller.. eller så handlar det mer om hur personen är i sig och kanske inte om exakt vad de själva har upplevt. 

När är din återföring beräknad? måste vara snart!!

Ja initialt kände jag inte riktigt att min sambo var fullt med på noterna under ivf. Tog ett tag innan han släpade iväg sig till spermaprov..och hade mage att klaga över det. Kändes som att han tänkte vi provar väl..Kontra alla prover man själv tagit och tar...Är som en nålarna och guiniepiig med alla sprutor och preparat. Så behövde en vän att mest tömma mig emot i irritation om du förstår. NU är han helt med på banan, vilket är väldigt skönt och han förstår mer vad som händer med mitt psyke och kropp samt varför jag reagerar som jag gör beroende på var i behandlingen vi är..Nu frågar han och är delaktig på ett annat sätt som gör att jag öppnar upp, van och lösa mina prob själv så att säga.. också en utmaning i denna process ..Man är ju inte den stabilaste personen att umgås med direkt..

Min ivf kompis tog det ett par försök för och flera andra ingrepp över tid innan det äntligen gick vägen, som har på så sätt haft en längre och mer bucklig väg. Kanske därför det känns bra och prata med henne. I perspektiv känns det vi gått igenom inte lika stort..

FET, får nog veta imorgon. Nytt UL då.
  • Fogeln
    Lewaize skrev 2021-11-04 17:32:22 följande:

Av mina 4a äggblåsor fick vi ut 3 ägg och alla blev befruktade! Ett av de är i mig nu som ett 3dagars embryo och de andra 2 odlas vidare så får vi se sedan hur det går för dem :)

Härligt att så många blev befruktade :)

Hoppas det går vägen för dig nu!
  • Fogeln

Hej på er!

Vår sista blasto klarade upptining och sattes in igår så nu är det dags för ruvning igen och spänd förväntan inför testdag 21/11.

Har fått byta till cyclogest den här gången. Är det någon annan som använt den och vet hur den fungerar med biverkningar? Verkar vara lite svårare att hitta berättelser om än lutinus.

• Frida123123
    Fogeln skrev 2021-11-04 19:03:04 följande:

Hej på er!

Vår sista blasto klarade upptining och sattes in igår så nu är det dags för ruvning igen och spänd förväntan inför testdag 21/11.

Har fått byta till cyclogest den här gången. Är det någon annan som använt den och vet hur den fungerar med biverkningar? Verkar vara lite svårare att hitta berättelser om än lutinus.

Hej! Så skönt! Lättnad för dig! När jag gjorde min FET så bytte jag från Lutinus till Cyklogest. Äh, typ 1000 ggr bättre. Inget kladd som med Lutinus. Cyklogest är mer tvålig, haha men rinner inte ut som Lutinus gör.

Testdag efter 18 dagar alltså. Låter långt för en blastocyst. Vet att alla gör lite olika. Själv hade jag testdag 13. Stor skillnad på 5 dagar ändå. Men så spännande! Hur känner du inför ruvningen? Avslappnad inställning eller orolig? Jag tycker verkligen att man ska försöka njuta ändå. För vilken resa att ändå nå dit! Håller självklart alla tummar och tår för dig/er.
  • Fogeln
    Frida123123 skrev 2021-11-04 20:17:02 följande:

Hej! Så skönt! Lättnad för dig! När jag gjorde min FET så bytte jag från Lutinus till Cyklogest. Äh, typ 1000 ggr bättre. Inget kladd som med Lutinus. Cyklogest är mer tvålig, haha men rinner inte ut som Lutinus gör.

Testdag efter 18 dagar alltså. Låter långt för en blastocyst. Vet att alla gör lite olika. Själv hade jag testdag 13. Stor skillnad på 5 dagar ändå. Men så spännande! Hur känner du inför ruvningen? Avslappnad inställning eller orolig? Jag tycker verkligen att man ska försöka njuta ändå. För vilken resa att ändå nå dit! Håller självklart alla tummar och tår för dig/er.

Ja jag håller verkligen med om konsistensen på cyklogesten. Mycket behagligare och väldigt smidigt att bara ta morgon och kväll. Jag tycker mig inte känt lika mycket biverkningar med den heller än jag gjorde med lutinus så när jag idag på rd1 fick rejäl molvärk kändes det pirrigt och ganska positivt. Även om jag ju förstår att man inte känner någonting på första dagen.

Jag vill så gärna tro att jag ska kunna vara avslappnad men jag är grymt orolig. Hehe. Min man och mina vänner som vet är alla så otroligt positiva och räknar med att det ska gå vägen och att det ska bli en juli-bebis. Jag vet inte, jag blir så stressad av att de är så positiva och att jag vet att det är långt ifrån säkert att lyckas. Jag försöker vara positiv men ändå inställd på att det misslyckas.

Vill gärna tro att jag ska kunna vänta till testdag men det är verkligen otroligt långt. Akademiska har 18 dagar som standard men jag har aldrig klarat att vänta så länge. Tänker att jag ska försöka vänta till nästa vecka. Har planerad mens på fredagen om jag räknat rätt.

Hur går det för dig nu? Har ni kommit igång i processen igen?
  • Inalina
    Lewaize skrev 2021-11-04 17:32:22 följande:

Men åh det låter ju som ett jättebra resultat på 4 äggblåsor!! Vad spännande!! :) vore ju fantastiskt om du får till frysen också givetvis men nu ska lilla pyret fästa sig o hänga kvar i 9 mån! Hejar på och håller tummarna :)
  • Mina pojkar 2
    Always choklad skrev 2021-11-04 17:52:08 följande:

Hej säger de att de är dags å börja nu så är det säkert så. De har ju en hel del rutin på det. Är väl mest att man skall kunna se att blödningen börjat och har det varit sparsamt så är väl dag 3 bättre än dag 2 i menscykeln att börja. Detta för att försäkra sig om att det är en mensblödning. Blir nog säkert bra, heja heja med sprutorna inte kul alls men för en god sak.

Ja, så är det säkert :) jag började blöda lite mer, men mensen är inte som den tidigare varit, då jag blödde väldigt mycket. Igår tog jag första sprutan gonal-f det gick bra. Är 200 E vanlig dos? Vet inte vad jag kan förvänta mig att börja känna av sprutorna? Har du gjort flera behandlingar?

Jag läste att var tredje par blir gravida, vilket är positivt. Det är så hemskt, är som att jag är helt avtrubbad på känslor, jag bara gör det jag ska göra. Tar Sprutorna, bokar tid för blodprov, ultraljud till veckan. Men jag vågar inte längre ha förhoppningar, är som att jag inte försöker känna något för att klara av att tackla motgång.
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021