• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Mina pojkar 2
    Jill92 skrev 2021-11-03 14:53:23 följande:

Tack ni som skickade pepp inför äggplocket! <3 det har gått jättebra idag, de fick faktiskt ut 13 ägg ur 13 äggblåsor. Så chockad att det blev så många! Nu håller vi tummarna , antingen blir det insättning fredag eller måndag(om några kan odlas vidare till blastocyster).

Hoppas det går bra för er andra som kanske har äggplock här framöver :)

Åh vad roligt:) jag håller alla tummar för dig och alla ni andra! Vilka kämpar vi är! Hur har ni gjort då det gäller IVF? Har ni delat med er om det öppet? Eller bara via dom närmaste? Vi har inte berättat till någon. Har haft två missfall som några vänner fått veta. Men ingen vet att vi går igenom IVF nu. Hela två år har varit som i ett djup mörkt hål. Känner mig ledsen,uppgiven och deprimerad. Allt detta med att göra barn har tagit all min energi. Är egentligen en glad och positiv människa men känner inte igen mig själv längre. Är som en tomhetskänsla. I morgon börjar jag med första injektionen Gonal-f och sen ultraljud om 5 dagar. Vad brukar man kunna se på det första ultraljudet? Vilken storlek bör äggen ligg på då? Är så tacksam för hjälpen. Ska försöka rycka upp mig :) känns skönt att denna tråd finns då man känner sig ensamen, att vi är många som kämpar.
  • Fogeln
    Mina pojkar 2 skrev 2021-11-03 15:13:41 följande:

Åh vad roligt:) jag håller alla tummar för dig och alla ni andra! Vilka kämpar vi är! Hur har ni gjort då det gäller IVF? Har ni delat med er om det öppet? Eller bara via dom närmaste? Vi har inte berättat till någon. Har haft två missfall som några vänner fått veta. Men ingen vet att vi går igenom IVF nu. Hela två år har varit som i ett djup mörkt hål. Känner mig ledsen,uppgiven och deprimerad. Allt detta med att göra barn har tagit all min energi. Är egentligen en glad och positiv människa men känner inte igen mig själv längre. Är som en tomhetskänsla. I morgon börjar jag med första injektionen Gonal-f och sen ultraljud om 5 dagar. Vad brukar man kunna se på det första ultraljudet? Vilken storlek bör äggen ligg på då? Är så tacksam för hjälpen. Ska försöka rycka upp mig :) känns skönt att denna tråd finns då man känner sig ensamen, att vi är många som kämpar.

Jag tror det du beskriver är en väldigt vanlig känsla bland oss som genomgår IVF. Det är ju en oerhört emotionell och intensiv process och inte alls konstigt att du tycker att det är utmanande. Det är väl klokt att du försöker att inte begrava dig i känslan.

Förra gången jag gjorde IVF berättade jag inte för någon annat än den närmsta vännen och en kollega på jobbet för att kunna hantera det praktiska. Det vet oerhört jobbigt men kändes rätt då. Den här gången har jag berättat för fler personer och det är mest för att jag känner att den här gången orkar jag inte lägga så mycket energi på hemlighållande och lögner när jag inte dricker, behöver vara borta från jobbet osv. Den här gången har det funkat bättre att vara öppen och till viss del kanske för att jag omger mig med andra människor den här gången :)

Jag tror inte det finns något rätt eller fel utan det måste få handla om vad du behöver för att orka och må så bra som möjligt.

Hoppas sprutandet går bra och du får positiva besked på ultraljudet!
  • Always choklad
    Mina pojkar 2 skrev 2021-11-03 09:15:47 följande:

Okey, tack för svar. Har ringt nu och dom ska ringa upp kl 11. Jag blöder inte så att jag ens behöver ha tampong. Är som ingenting i bindan.

Mest bara när jag går på toaletten. Då ser man en rand i toalettvatten ( ursäkta för detaljer) har haft så de senaste tre månaderna. När jag var i måndags i Umeå på första mötet sa läkaren att slemhinnan var tunn och trodde det kunde dröja ett tag, men mensen kom i går. Kan den tunna slemhinnan bero på att jag ej ägglossade i förra cykeln? Hoppas jag kan få börja med hormon behandling iaf.

Hej

Har du pratat med dem på gyn ännu?

Tror att bara en rand i toan är lite för tidigt. Blöder du igenom ett vanligt trosskydd som vid ett du har vid flytningar?
  • Always choklad
    Mina pojkar 2 skrev 2021-11-03 09:15:47 följande:

Okey, tack för svar. Har ringt nu och dom ska ringa upp kl 11. Jag blöder inte så att jag ens behöver ha tampong. Är som ingenting i bindan.

Mest bara när jag går på toaletten. Då ser man en rand i toalettvatten ( ursäkta för detaljer) har haft så de senaste tre månaderna. När jag var i måndags i Umeå på första mötet sa läkaren att slemhinnan var tunn och trodde det kunde dröja ett tag, men mensen kom i går. Kan den tunna slemhinnan bero på att jag ej ägglossade i förra cykeln? Hoppas jag kan få börja med hormon behandling iaf.

Hej

Tror att bara en rand i toan är lite för tidigt. Blöder du igenom ett vanligt trosskydd som vid ett du har vid flytningar?
    Always choklad skrev 2021-11-03 21:31:03 följande:

Hej

Glömde svara på andra frågan. Slemhinnan är ett mysterium i sig, de verkar leva sina egna liv..känns som att gynekologerna "killgissar" om du förstår vad jag menar.
  • Mina pojkar 2
    Always choklad skrev 2021-11-03 21:31:03 följande:

Hej

Jo, jag pratade med dom idag och jag ska börja med gonal-f i morgon 200 E då blir det på tredje mensdagen. Jag förklarade att mensen är väldigt sparsam och mörk men på henne lät det som att det inte var något problem. Jag har vanlig binda och det kommer nästan bara när jag går på toan, men tror att vanligt trosskydd hade varit för lite ändå.. Men kan inte sluta tänka på detta, tänker om det kan bli något fel. Varför är det egentligen så viktigt med riklig blödning? El normal mens inför hormonbehandlingen? Dom tre sista månaderna har mensen varit väldigt sparsam, men jag blöder i 7 dagar men mest bara spottings de sista dagarna. Har troligtvis inte haft ägglossning dom sista gångerna kan vara därför slemhinnan varit tunn och inte varit så mycket att blöda ut.
  • Inalina
    Jill92 skrev 2021-11-03 14:53:23 följande:

Tack ni som skickade pepp inför äggplocket! <3 det har gått jättebra idag, de fick faktiskt ut 13 ägg ur 13 äggblåsor. Så chockad att det blev så många! Nu håller vi tummarna , antingen blir det insättning fredag eller måndag(om några kan odlas vidare till blastocyster).

Hoppas det går bra för er andra som kanske har äggplock här framöver :)

wow det låter som ett jättebra resultat! Hoppas du får flera till frysen ocksåGlad!
  • Inalina
    Always choklad skrev 2021-11-02 22:28:10 följande:
    Ja precis. Har en del folk som jag gråtit ut hos och inte känner att man mäktar med att prata med längre. De har det där stackars dig hela tiden i ögonen..och det var innan ivfksrusellen drog igång. Nu är det ett mycket fåtal typ 2 barndomskomp och 1 annan som lyckats få barn via ivf och så sambon då. Thats it. Kom ut till chefen här om veckan då vi sågs första gången på hur länge som helst face to face och vi har en bra relation. Det var en tidigare på jobbet som var otroligt öppen med sin process så hon har väl läst tecknen och hur ofta jag varit borta/sjuk och räknat ut det så att säga.. Hon sa du jobbar nu hur mycket/lite du vill du har ett mycket viktigare projekt att ta hand om "projekt baby" känns skönt.
    Vad skönt att din chef är så förståendeHjärta vi delar inte med oss med någon av den här resan, jag gillar inte heller att vara den folk ser på som 'stackars henne', och det är väl en av anledningarna kanske. Att 'försöka skaffa barn' är för mig inte upp till någon annan person att fråga eller uttala sig om, vill man ha råd, tips eller stöd i den här resan så ber man ju om det tänker jag. 

jag förstår att det måste vara lättare att tala med dem som fått barn via IVF, men även där har jag vänner som har typ 16 blastisar i frysen och det har funkat både med första och andra barnet efter första ÄP, så förståelsen skulle nog inte vara tillräcklig där heller.. eller så handlar det mer om hur personen är i sig och kanske inte om exakt vad de själva har upplevt. 
    När är din återföring beräknad? måste vara snart!!Glad
  • Steeph

Hej på er,

Ruvardag 4 idag med en 5 dagars och har gett upp hoppet helt. Hela min magkänsla säger att det inte gick vägen. Det är okej, men det suger. Hoppas hinna få göra en till insättning innan jul, men vet inte hur kliniken ställer sig till det?

• Anonym1Ha
    Steeph skrev 2021-11-04 10:51:16 följande:

Hej på er,

Ruvardag 4 idag med en 5 dagars och har gett upp hoppet helt. Hela min magkänsla säger att det inte gick vägen. Det är okej, men det suger. Hoppas hinna få göra en till insättning innan jul, men vet inte hur kliniken ställer sig till det?

Men nej ge inte upp Steeph!!

Jag testade inte förrän RD 11 vid mitt ET med blastocyst (dagen efter BIM och dagen innan testdag) men var helt inställd på negativt då jag inte kände någonting, tyckte kroppen var så hemsk som inte kunde ge mig ett endaste litet gravsymtom. Kändes precis som vilken månad som helst innan mens. Brösten var ömma till RD 4 säkert efter alla hormoner men sen bara försvann det. MEN det stod gravid på det digitala testet, mot alla odds kändes det som! Jag håller tummarna för dig i alla fall!!
  • Inalina
    Steeph skrev 2021-11-04 10:51:16 följande:

Hej på er,

hej vännen! jag vet att det är lätt att känna sig modfälld, försök håll ut tills du vet något säkert, och försök vara neutral (jätteenkelt...) innan du har ett resultat svart på vitt! (eller blått på vitt hehe!)

när tänker du testa Glad?
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021