• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Steeph
    Inalina skrev 2021-10-31 21:40:23 följande:

wow låter ju som fantastiskt resultat!! 5 till frysen!!! förstår att du känner dig tacksam, nu ska den lilla hänga kvar i 9 månader, stort lycka till!!

Helt galet, verkligen. Vi får hem brev under veckan om någon av våra 6 dagars har passerat kvalitetskontrollen för infrysning. Tack tack snälla <3
  • Steeph
    Dibella skrev 2021-11-01 07:35:58 följande:

Vilket fint resultat! Hoppas vi att guldkornet du fick tillbaka får stanna. 5 (eller fler) i frys är ju super! 

Tack snälla <3 ja helt galet! Är så tacksam och Linné kliniken har varit helt galet bra. Fick ha samma fantastiska läkare under alla ultraljud, äggplock och återföring. Har känt sådan trygghet och allra helst nu när det varit vår alla första ivf.
  • Inalina
    Dibella skrev 2021-11-01 13:14:37 följande:

Haha, känns som du har så fullt upp och att det riskerar att krocka med IVFen, men att det hittils ändå lyckats klaffa på alla IVFer. Hoppas vi på denna gången med. Tankarna är lite på annat håll iallafall med mycket att göra? Hur mår du på nedregleringen änsålänge då? Hört att det inte alltid är så mysigt. {#emotions_dlg.flower}

Själv väntar jag på ÄL just nu, men den segar och är mycket senare och svagare (?) än vanligt, lite frustrerande med tanke på att det skjuter på mens och nästa ÄL så att återföringen bara kommer än längre fram haha.

Var flera dagar där det varit superstarkt på stickan (CB) men ingen glad gubbe, oftast brukar stegringen gå ganska snabbt för mig och sen ganska omgående märka ÄL, men denna månaden har varit väldigt svajig, tror det måste vara efterdyningarna av IVFen. Segt bara Skrattande

Ja precis, man har ju börjat leva lite smått här igen efter diverse lock downs etc så nu kommer ju alla o hälsar på oss här i Schweiz eller vi planerar olika weekends osv. svårt att sätta hela livet på 'hold' för att man gör IVF tycker jag :/ (speciellt då vi gör det så jäkla ofta....Förvånad)

Nja jag tycker man blir påmind hela tiden om att man håller på med detta för hela tiden ska ju något ordnas, resor, hotell, diverse covid-pass, undersökningar och intyg, hitta på vita lögner till folk vart man ska etc.. dessutom fick jag reda på i helgen att en av mina närmaste vänner här är gravid i v 10 och ska ha en liten (till) i maj. vi umgås väl varje vecka ungefär, så nu är bägge tjejerna jag umgås med mest här gravida och ska ha bebis i april/maj. så när man tänkte att man skulle ha en trevlig kväll med mat o vin hos dem, så säger hon precis när vi ska skåla i champagne att 'Nja, jag ska nog inte dricka detta för vi ska få en bebis...´. Så ja jättekul för dem såklart men jo inte sätt att alltid hålla skenet uppe ändå. (men jag drack väl några vin ändå så hade en trevlig kväll ändåTungan ute)'

självklart ska ÄL krångla när man vill ha den så snabbt som möjligt, jag trodde en stark sticka var samma sak som glad gubbe,  har inte använt de där glada gubbarna så mkt d¨de där testerna är snordyra här så jag har kört billigare varianter som är väldigt tveksamma dock...

men jo en IVF gör ju så att kroppen börjar bete sig lite annorlunda, och kanske speciellt för oss som får så höga doser vid stimuleringen?

jag känner ingenting med nedregleringen än så länge, jag har ju ett implantat som avger hormoner (eller vad det nu är) under 1 månads tid. Förra gången kom det när jag började blöda, att jag mådde skitdåligt 1-2 dagar så får se hur det blir nu. Dottern kräktes här hemma igår, så hon känner väl av att vi är igång med IVF igen och ser till att få alla möjliga sjukdomarFlört
    häftigt med ert första FET och göra något annorlunda än att behöva gå igenom hela processen!!
  • Lewaize
    Inalina skrev 2021-10-30 22:55:43 följande:

Bra skrivet! Amen! Jag håller med om att allt inte är så jäkla bra hela tiden, idag är en sån dag för mig :( vi är tre tjejer som umgås mkt med våra jämnåriga 2,5åringar och för några v sen fick jag reda på att den ena är gravid och IDAG fick jag reda på att den andra också är det.. blir såklart glad för deras skull- att allt går så som de planerat men faaaan samtidigt blir jag så påmind om hur svårt det är för oss och att det hade såklart vart fantastiskt om vi fick vara gravida tillsammans alla 3. :( känns ledsamt och tufft just nu, men som du skriver är det HELT OK att känna så med. Trots att vi försökt ett år nu med egna försök och IVF så är de så mkt längre fram i processen, och ibland måste man få vara lite avundsjuk på hur lätt det går för andra att planera (och utföra) detta med barn o graviditeter? samtidigt är jag o min man så otroligt tacksamma över dottern så i nästa sekund är man fylld av det istället givetvis. Stor kram <3

Aaaaaaaaj det måste ha stuckit till rejält i hjärtat :( klart man är glada för dem men det svider alltid lite för att man själv inte fått bli gravid än :( men förhoppningsvis är vi snart där vi också :D
    Mamma till 1 med ICSI 2019
  • Islandinthesun

Idag är jag helt under isen. Var på Holloweenfest igår och hade spökat ut mig ordentligt. Kommer dit och ingen av de andra tjejerna har klätt ut sig. Deras små ammande bebisar hade blivit för rädda då. Så där satt jag och längtade efter det de har.. när jag samtidigt såg ut som en riktig häxa. Det kändes så ledsamt och jag blev så sluten.. jag som brukar vara social i vanliga fall?

Och till råga på att slog mensen till ordentligt idag, så det sista lilla hopp jag hade försvann direkt. Trodde inte att jag skulle ta det första försöket så hårt, men det gör jag. Den här processen är så påfrestande även om jag försöker ta det lugnt.

• Znickers
    Islandinthesun skrev 2021-11-01 16:33:12 följande:

Idag är jag helt under isen. Var på Holloweenfest igår och hade spökat ut mig ordentligt. Kommer dit och ingen av de andra tjejerna har klätt ut sig. Deras små ammande bebisar hade blivit för rädda då. Så där satt jag och längtade efter det de har.. när jag samtidigt såg ut som en riktig häxa. Det kändes så ledsamt och jag blev så sluten.. jag som brukar vara social i vanliga fall?

Och till råga på att slog mensen till ordentligt idag, så det sista lilla hopp jag hade försvann direkt. Trodde inte att jag skulle ta det första försöket så hårt, men det gör jag. Den här processen är så påfrestande även om jag försöker ta det lugnt.

Usch, jag lider med dig <3 Skickar massor med styrkekramar till dig. Det är ingen i världen som kan förstå hur en IVF process känns att gå igenom, förutom vi som går igenom den. Jag vet att det är ynka tröst i stunden men se det som att 1:a försöket har bäddat för nästa försök som med större sannolikhet kan göra bättre. Det finns ju en siffra på det, statistik som stödjer just faktum att en viss procent kvinnor lyckas bli gravida och föda barn efter 2-3 försök.

Jag blev inte heller framgångsrik efter första försöket. Det var en stor nederlag minns jag och jag ville gräva ner mig själv. Och särskilt när andra i ens umgängeskrets blir gravida. Det är en sorg som man ofta går igenom väldigt ensamt på sin egen kammare, tillsammans med sin partner.

Jag håller tummar för er nästa försök. Vet du när det kan bli?
  • Znickers

Usch, jag lider med dig <3 Skickar massor med styrkekramar till dig. Det är ingen i världen som kan förstå hur en IVF process känns att gå igenom, förutom vi som går igenom den. Jag vet att det är ynka tröst i stunden men se det som att 1:a försöket har bäddat för nästa försök som med större sannolikhet kan göra bättre. Det finns ju en siffra på det, statistik som stödjer just faktum att en viss procent kvinnor lyckas bli gravida och föda barn efter 2-3 försök.

Jag blev inte heller framgångsrik efter första försöket. Det var en stor nederlag minns jag och jag ville gräva ner mig själv. Och särskilt när andra i ens umgängeskrets blir gravida. Det är en sorg som man ofta går igenom väldigt ensamt på sin egen kammare, tillsammans med sin partner.

Jag håller tummar för er nästa försök. Vet du när det kan bli?
    Inalina skrev 2021-11-01 08:42:07 följande:

hej o välkommen till tråden :) och härligt att höra att ni har en liten son också :) (som inte är så liten längre hehe - fort går det..) 

det låter som att ni haft en tuff resa mot syskonförsök, så ledsamt att läsa om att ni inte fick några mogna ägg senast och även missfallet också :( 

låter som att ni fick fint resultat nu dock med korta protokollet, så skönt att ha minst 3 blastisar i frysen!! Det försöket som blev er son, var det långa eller korta? jag är i gång med långa protokollet med syskonförsök till min dotter som är 2,5 så det blir förhoppningsvis återföring sista veckan i november. Jag har dock ingen vidare äggkvalite så hoppet om blastisar till frysen har blivit mindre o mindre för varje försök. Detta är vårt 4:e försök till syskon..:( 

Blir spännande att följa dig och lilla pyret i magen! håller tummarna

Heej och tack för välkomnandet :)

Så spännande att ni också är uppe i syskonförsök och 4e försöket nu. Jag håller alla tummar och tår för er. Är du på långa eller korta protokollet?

Du skrev att du har dålig äggkvalitet. Är det att de lyckas befruktas men inte växer bra eller att de inte är tillräckligt bra för att befruktas?

På senare proverna visade resultatet att min äggstockreserv sjunkit signifikant sedan 2017. På fyra år har den gått från 2.2 till 1.0 :( Svårt för lökarna att förklara varför men troligtvis mkt genetiskt och så klart åldern - 2017 var jag 34 och nu är jag 37, snart 38.

Nu hoppas jag att den här lilla blastisen som sattes in i lördags (ruvardag 2 idag) ska bli till ett lillasyskon.

Men fick ett samtal idag av kliniken att de faktiskt frös in ett 4:e embryo (blastocyst) på dag 6. Så jag är hoppfull, om inte denna färska försök funkar så har vi 4 kvar i frysen som förhoppningsvis kan leda till en graviditet.

Det försöket som blev vår son var det långa protokollet. Sahlgrenska valde att sätta mig på det korta protokollet som mitt allra första försök. När den gången inte lyckades så fick jag gå på det långa. Och då blev min son till. Men nu i syskonförsöket så valde läkaren tillsammans med mig att köra på det långa då vi var lyckosamma innan. Men den funkade inte alls, gav inga mogna ägg. Istället funkade korta protokollet mycket bättre.
  • Always choklad
    Fogeln skrev 2021-10-30 22:05:19 följande:

Den här resan är verkligen en berg och dalbana.

Jag skulle vänta med nästa insättning tills efter att jag hade börjat blöda ordentligt efter att ha slutat med progynonen. Slutade med den men fick ingen blödning så de bokade in mig på ett vul för att se så att allt var ok. VULet tajmade med positivt ägglossningstest och de tyckte allt såg så bra ut så de rekommenderade insättning nu. Var på VUL i fredags, började med cyklogest idag och har återföring på onsdag.

Hoppas den här månaden ska gå bättre ????????????????????????

Härligt!
  • Always choklad

Hej usch sådant där är plågsamt. Samma här var social slutat med alla former av social media, får mig bara deppig. Umgicks i helgen med mitt syskonbarn på 6mån. Gick faktiskt bra, bröt inte ihop nån gång. När jag såg honom när han var 3 Mån slutade det med att jag flydde till skogs mitt i stora familjeåteröreningen nu i sommar. Snacka om kaos. Gick inte tårarna bara sprutade. Förstår dig helt.
  • Always choklad

Hej var på UL idag inför FET. Fick östrogenplåster som skall bygga ytterligare hinna och nytt Ultraljud på fredag. Börjar närma sig nu ????

Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021