• mandelskrutten

Tyskar och arrogans?

Har kommit i kontakt med en del tyskar genom årens lopp.

Det jag har märkt är att de har studerat extremt länge på Universitet med toppjobb och reser mycket,

Men, de alla är rätt så egoistiska och blir lätt barska.

Fler än mig som har den synen på Tyskar? Lätt arroganta på något vis.

• Svar på tråden Tyskar och arrogans?
  • TotteE

...och en massa tyskar som är fasiken så mycket mer laidback och avslappnade än den genomsnittlige svensken. Besök gärna Tyskland är mitt tips!

Men visst. Jag har i jobbsammanhang stött på en del knepiga tyskar. Långt ifrån alla, de flesta är riktigt bra, men vissa kan vara småjobbiga att ha att göra med rent yrkesmässigt. Vet inte riktigt vad det är, men det är väl en kulturkrock mest gissar jag.

De är inte lika konflikträdda som vi svenskar, utan tar ofta upp grejer på direkten! Saker som vi svenskar kanske också observerar, men avvaktar lite med att ta upp och göra till en grej.. Av försiktighet eller artighet och en gnutta konflikträdsla och så. Men det där tycker jag är lite på gott och ont ändå. Ibland uppskattar jag det svenska sättet, ibland är det befriande med det lite mer raka tyska.

Upplever också att de skiljer mer på det privata och på yrkesrollen än vad vi svenskar gör.

De är inte på jobbet för att skoja tramsa och fika bort tiden, utan för att faktiskt uträtta något! Typ så..

Men jag är ingen expert på det här.

Man får ju komma ihåg att det tyska samhället är lite mer formellt och hierarkiskt än idag också. Man ska också komma ihåg att hur vi ser på tyskar lite fördomsfullt är ju ungefär exakt som stora delar av världen ser på oss svenskar. Många tycker att vi svenskar är petiga och stela, och tråkiga och surmulna och knepiga att ha att göra med.

• prometheuz

Det tyska språket, deras grammatik tex, gör att man får höra verbet som det allra sista ordet i en mening. Så när en tysk lyssnar på vad en annan kommunicerar så är det ofta att de inte avbryter den andres mening.. För de väntar på att få verbet, pusselbiten till vad dem försöker säga hehe. I Sverige säger vi verbet ganska tidigt i en mening och avbryter varandra enkelt utan att missa huvudsaken i kommunikationen. Jag tror svenskar och tyskar är olika bra på att lyssna på grund av detta. Det är som en muskel, att träna på att lyssna.. Att inte lägga ord eller något i den andres mun.. Tex: ska vi åka till parken senare idag? I tyska grammatik = vill vi idag till parken åka? =p (något sånt)

Spännande kulturskillnader..

• Karibeate

[quote=80890645][quote-nick]mandelskrutten skrev 2021-01-14 17:09:23 följande:[/quote-nick]

Har kommit i kontakt med en del tyskar genom årens lopp.

Det jag har märkt är att de har studerat extremt länge på Universitet med toppjobb och reser mycket,

Men, de alla är rätt så egoistiska och blir lätt barska.

Fler än mig som har den synen på Tyskar? Lätt arroganta på något vis.

[/quote

Världens snällaste. Helt underbara. Så hjälpsamma och vänliga.

• TotteE
    mandelskrutten skrev 2021-01-16 10:03:00 följande:

Tycker att när tyskar ska försöka tala engelska, hur många Phd examen de än har låter de efterblivna. Märklig brytning. .

Vi bryter ju också när vi pratar engelska,bara att vi inte hör det själva.

Sen är det inte helt ovanligt med yngre tyskar idag som faktiskt pratar mycket bra engelska! Den äldre generationen, not so much, dom bryter väldigt mycket, men det gör ju svenska 70-åringar också.

Inte direkt ovanligt i Sverige heller med människor som är 55+ och som pratar väldigt lite och väldigt dålig engelska.

Mina svärföräldrar exempelvis bor på landet och är runt 60 år gamla. De har visserligen läst lite engelska i skolan men de pratar inte bättre engelska en den genomsnittlige tysken!
  • AndreaBD
    prometheuz skrev 2021-01-28 09:19:48 följande:

Det tyska språket, deras grammatik tex, gör att man får höra verbet som det allra sista ordet i en mening. Så när en tysk lyssnar på vad en annan kommunicerar så är det ofta att de inte avbryter den andres mening.. För de väntar på att få verbet, pusselbiten till vad dem försöker säga hehe. I Sverige säger vi verbet ganska tidigt i en mening och avbryter varandra enkelt utan att missa huvudsaken i kommunikationen. Jag tror svenskar och tyskar är olika bra på att lyssna på grund av detta. Det är som en muskel, att träna på att lyssna.. Att inte lägga ord eller något i den andres mun.. Tex: ska vi åka till parken senare idag? I tyska grammatik = vill vi idag till parken åka? =p (något sånt)

Spännande kulturskillnader..

Intressant teori. Jag är lärare i tyska. Kanske ligger det något i det.

Jag tvivlar bara lite grann på det här.... även tyskar avbryter ju varandra. Kan vara så att de numera inte pratar så mycket i så långa meningar. Jag menar - förr i tiden pratade folk nästan skriftspråk. Numera är det enklare stil när man pratar, i alla språk förstås. Dessutom, även om verbet kommer sist.... i enklare sammanhang kan man ju lätt tänka sig resten? Som i ditt exempel - hör man "park" så kan man väl tänka sig "åka" eller "gå". 
  • Pilsner
    AndreaBD skrev 2021-01-29 09:45:43 följande:
    Svarar i rätt tråd.

Mitt inlägg tidigare i tråden är mest baserat på vad mina tyska släktingar berättat för mig. (Att jag sedan skrev BVC beror på att jag inte kom ihåg korrekta benämningen.) Jag minns hur nervösa mina släktingar var då barnen skulle in på någon koll vid tre-fyra års ålder. Och hur lättade de var efteråt då barnen klarat sig bra, för det innebar att barnens skolgång skulle ha rätt inriktning (akademiska).

Och att vissa tyskar (runt 13 år) är usla på engelska medan andra är rätt bra förklarades med att de går i olika typer av skolor och därmed får olika undervisning. De som skulle bli akademiker fick läsa engelska, men de som skulle bli arbetare hade inget behov av att kunna engelska.

• TvillingmammaVästgöte
    Pilsner skrev 2021-01-29 10:10:56 följande:
    Svarar i rätt tråd.

Mitt inlägg tidigare i tråden är mest baserat på vad mina tyska släktingar berättat för mig. (Att jag sedan skrev BVC beror på att jag inte kom ihåg korrekta benämningen.) Jag minns hur nervösa mina släktingar var då barnen skulle in på någon koll vid tre-fyra års ålder. Och hur lättade de var efteråt då barnen klarat sig bra, för det innebar att barnens skolgång skulle ha rätt inriktning (akademiska).

Och att vissa tyskar (runt 13 år) är usla på engelska medan andra är rätt bra förklarades med att de går i olika typer av skolor och därmed får olika undervisning. De som skulle bli akademiker fick läsa engelska, men de som skulle bli arbetare hade inget behov av att kunna engelska.
    Ja de har tre skolformer. Hauptschule för de som skall bli arbetare. Realschute om man skall gå kortare utbildningar som tex sjuksköterska och Gymnasium om man skall bli läkare, jurist, gymnasielärare etc.
    Denna indelning sker från tio års ålder. I vissa förbundsstater får föräldrarna inte välja åt barnen, de sorteras genom kunskapstester. I vissa förbundsstater får föräldrarna välja. I norra Tyskland är det vanligt med enhetlig Grundskola för alla barn, likt Sverige, 
    I södra Tyskland är man mer konservativa, många mammor är hemma eller jobbar deltid . De måste sitta och göra läxor med barnen på eftermiddagarna, skolan är bara till ett. Sen ör det lunch och läxläsning hemma. Eftersom kunskapsprovet vid tio års ålder är så avgörande för barnets framtid så satsar föräldrarna mycket på barnens utbildning redan i lågstadiet. Om man vill ha extra hjälp får man köpa den själv av speciella Nachhilfe lärare som arbetar helt privat. 
  • mandelskrutten
    TvillingmammaVästgöte skrev 2021-01-29 13:14:29 följande:
    Ja de har tre skolformer. Hauptschule för de som skall bli arbetare. Realschute om man skall gå kortare utbildningar som tex sjuksköterska och Gymnasium om man skall bli läkare, jurist, gymnasielärare etc.
    Denna indelning sker från tio års ålder. I vissa förbundsstater får föräldrarna inte välja åt barnen, de sorteras genom kunskapstester. I vissa förbundsstater får föräldrarna välja. I norra Tyskland är det vanligt med enhetlig Grundskola för alla barn, likt Sverige, 
    I södra Tyskland är man mer konservativa, många mammor är hemma eller jobbar deltid . De måste sitta och göra läxor med barnen på eftermiddagarna, skolan är bara till ett. Sen ör det lunch och läxläsning hemma. Eftersom kunskapsprovet vid tio års ålder är så avgörande för barnets framtid så satsar föräldrarna mycket på barnens utbildning redan i lågstadiet. Om man vill ha extra hjälp får man köpa den själv av speciella Nachhilfe lärare som arbetar helt privat. 
    Så summa summarum är det mycket tuffare och strängare skolgång i Tyskland än idag jämfört med vår svenska skola här i Sverige? 
  • mandelskrutten
    TvillingmammaVästgöte skrev 2021-01-29 13:14:29 följande:
    För att nämna, jag hade svensk-tyska kompisar som ung och de gick i Tyska skolan i Stockholm.
    Det var allmänt känt att Tyska skolan i Stockholm var 10 gånger mer strikt, tuff och sträng med mycket mer läxor än vad vi i min svenska skola hade. 

Så det går att klara skolan "lättare" i Sverige med andra ord? 
  • prometheuz

Det går att bli högutbildad även om man blir "sorterad ut" och inte går gymnasiet. Man blir sorterad för att det ska hjälpa en, inte stjälpa en. Till exempel, om man på kunskapstest och enligt betyg inte klarar av gymnasiet så får man en yrkesutbildning (som man är intresserad av) och efter 3,5 år som lärujunge / apprentice så får man den erfarenhet som hjälper en .. då går man 1 år på teknisk förberedande utbildning och efter det får man söka ingenjörsutbildningar.. och ta bachelor och masters osv... 

Svar på tråden Tyskar och arrogans?