• mandelskrutten

Tyskar och arrogans?

Har kommit i kontakt med en del tyskar genom årens lopp.

Det jag har märkt är att de har studerat extremt länge på Universitet med toppjobb och reser mycket,

Men, de alla är rätt så egoistiska och blir lätt barska.

Fler än mig som har den synen på Tyskar? Lätt arroganta på något vis.

• Svar på tråden Tyskar och arrogans?
  • mandelskrutten
    prometheuz skrev 2021-01-29 14:29:20 följande:

Det går att bli högutbildad även om man blir "sorterad ut" och inte går gymnasiet. Man blir sorterad för att det ska hjälpa en, inte stjälpa en. Till exempel, om man på kunskapstest och enligt betyg inte klarar av gymnasiet så får man en yrkesutbildning (som man är intresserad av) och efter 3,5 år som lärujunge / apprentice så får man den erfarenhet som hjälper en .. då går man 1 år på teknisk förberedande utbildning och efter det får man söka ingenjörsutbildningar.. och ta bachelor och masters osv... 

Det låter sm en mycket mer komplicerad skolgång än vår svenska enkla väg att klara obligatorisk skolgång, visst?
  • prometheuz
    mandelskrutten skrev 2021-01-29 14:33:14 följande:
    Det låter sm en mycket mer komplicerad skolgång än vår svenska enkla väg att klara obligatorisk skolgång, visst?
    Jag tror alla är olika.. Väldigt stressigt att ha svårt i skolan, och känna press att få slutbetyg för att ha en framtid.. jämfört med en alternativ väg, att jobba som praktikant i en riktig yrkesroll i 3,5 år och få lön (men inte full lön såklart).. och sen veta att man fortfarande har chans på akademia om man nu ville det. Antingen fortsätta jobba med full lön , eller studera.. Jag tycker det låter som att flera slipper känna sig utanför samhället när det finns fler alternativ in i samhället.
  • mandelskrutten
    prometheuz skrev 2021-01-29 14:58:52 följande:
    Jag tror alla är olika.. Väldigt stressigt att ha svårt i skolan, och känna press att få slutbetyg för att ha en framtid.. jämfört med en alternativ väg, att jobba som praktikant i en riktig yrkesroll i 3,5 år och få lön (men inte full lön såklart).. och sen veta att man fortfarande har chans på akademia om man nu ville det. Antingen fortsätta jobba med full lön , eller studera.. Jag tycker det låter som att flera slipper känna sig utanför samhället när det finns fler alternativ in i samhället.

Men visst går det att slinka igenom svenska skolsystemet med hyfsade betyg enkelt med tid för egen fritid?

Enorm skillnad mellan det svenska och tyska skolsystemet tycker jag, visst? 

• prometheuz
    mandelskrutten skrev 2021-01-29 15:17:36 följande:

Men visst går det att slinka igenom svenska skolsystemet med hyfsade betyg enkelt med tid för egen fritid?

Fram till åk 9 kanske, men gymnasiet och vad man har för lätt/svårigheter med inlärning påverkar mycket. Jag hade knappt läxor, och dessutom lätt med inlärning - hade bra med fritid. När det var matte, så gick jag inte hem från skolan förän jag hade gjort läxan så på det sättet blev man inte eftersläpande heller. Jag tror mina klasskamrater som hade ännu enklare i matten t.ex. hade ännu mera fritid, men eftersom de dessutom hade höga ambitioner så satt dem ändå och pluggade matte i förväg för att alltid vara pålästa innan nästa genomgång.. det gynnade dom senare på universitetet, när jag jämförde mig själv mot dessa.. de hade bättre rutin på att plugga tunga ämnen än vad jag hade, för jag fokuserade på fritiden hela gymnasiet.. Svara jag på din fråga ? =) allt gick bra. blod svett och tårar på universitetet
  • TvillingmammaVästgöte
    mandelskrutten skrev 2021-01-29 13:20:35 följande:
    Så summa summarum är det mycket tuffare och strängare skolgång i Tyskland än idag jämfört med vår svenska skola här i Sverige? 
    Ja, åtminstone för dem som siktar på en akademisk karriär, typ läkare,jurist, civilingenjör mm, och därför måste gå på deras Gymnasium från tio års ålder.
  • TvillingmammaVästgöte
    prometheuz skrev 2021-01-29 14:58:52 följande:
    Ja, den tyska yrkesutbildningen är mycket, mycket bättre i Tyskland, Man går i lära på ett företag, lörlingsutbildningen kombineras med teoretisk utbildning. Företagen tar dessa lärLongsutbikdningar mycket seriöst i Tyskland, de har läroplaner de följer , de har oftast utbildningsansvariga och större företag har hela avdelningar för detta. Man får en mycket bra yrkesutbildning på detta sätt och dessutom har man ju i regel jobb direkt efter sin avslutade utbildning, Att ha en sådan yrkesutbildning har i Tyskland ganska hög status, då är man Gelernter Facharbeiter, det är mycket finare  än att vara outbildad arbetskraft och bättre betalt. 
  • TvillingmammaVästgöte

Ja, och jag upplever att Tyskar med hög utbildning är mycket mer allmänbildade än svenskar i historia och litteratur och liknande, De är också mycket mer noga med språket, de lär sig hantera sitt språk bättre. Det har nog blivit sämre i Tyskland men inte så katastrofalt dåligt som det är bland ungdomar i Sverige idag.
  • TvillingmammaVästgöte

På tvåtusentalet och fram till ungefär 2012 var den svenska skolan extremt flummig och kravlös.

Det svenska skolsystemet har blivit rejält mycket tuffare nu med den nya läroplanen från 2011. Mina barn går på gymnasiet nu, Naturvetenskapligt program och jag tycker kraven är högre nu än när jag gick natur på åttiotalet. På högstadiet är det också svårare nu. Får man inte E i svenska, engelska och matematik, så får man inte börja gymnasiet inte ens på yrkesutbildning. Och det finns inte längre allmän matte och engelska och kraven för E är ganska höga. För en del elever är det mycket tufft att klara E. Även om de kämpar. 

• AndreaBD
    Pilsner skrev 2021-01-29 10:10:56 följande:
    Svarar i rätt tråd.

Mitt inlägg tidigare i tråden är mest baserat på vad mina tyska släktingar berättat för mig. (Att jag sedan skrev BVC beror på att jag inte kom ihåg korrekta benämningen.) Jag minns hur nervösa mina släktingar var då barnen skulle in på någon koll vid tre-fyra års ålder. Och hur lättade de var efteråt då barnen klarat sig bra, för det innebar att barnens skolgång skulle ha rätt inriktning (akademiska).

Och att vissa tyskar (runt 13 år) är usla på engelska medan andra är rätt bra förklarades med att de går i olika typer av skolor och därmed får olika undervisning. De som skulle bli akademiker fick läsa engelska, men de som skulle bli arbetare hade inget behov av att kunna engelska.
    Jag har själv vuxit upp i Tyskland och gått i skolan och på högskolan. Jag kom till Sverige när jag var 26 år. Det är inte heller i 3-/4- års-åldern. Det som du syftar på här är nog de vanliga barnläkarundersökningar. Det är precis som i Sverige att man gör små tester med barn - hörsel, rita huvudfoting, stå på ett ben - såna saker. Inte alla dessa i 4-års-åldern kanske, men det är ganska exakt samma undersökningar. Så det måste bero på dina släktingars lite överdrivna ambitioner för barnen. 

Man delas upp på olika skoltyper först inför årskurs 5. Läraren rekommenderar något, men det är alltid föräldrarna som avgör. 

Att en del tyskar är dåliga på engelska beror på att allt är dubbat på TV. Svenska barn lär sig engelska mest från TV-program. Jag är lärare i engelska på högstadiet. Elevernas ordförråd återspeglar deras TV-vanor. 

ALLA elever i Tyskland läser engelska. När jag gick i skolan på 70-talet och början av 80-talet fanns det inga som inte läste engelska - förutom just såna som gick på särskolan. Kanske menade de att de på "arbetar-skolan" inte läser fler språk? De andra två skoltyperna läser nämligen ett till främmande språk (franska eller spanska, eller latin). 
  • AndreaBD
    mandelskrutten skrev 2021-01-29 14:33:14 följande:
    Visserligen. Men man har funderat på att införa det tyska sättet, att bli lärling, även i Sverige. Just för att det finns elever som är så skoltrötta att de behöver jobba praktiskt. Kanske känner de för att läsa vidare efter några år. Det är ju bra om det finns olika möjligheter. Det finns det i Sverige också iofs. Det är bara det där med att få göra något praktiskt istället för att plugga vidare, som skulle vara en bra idé för en del ungdomar i Sverige också.
Svar på tråden Tyskar och arrogans?