Pilsner skrev 2021-01-29 10:10:56 följande:
Svarar i rätt tråd.
Mitt inlägg tidigare i tråden är mest baserat på vad mina tyska släktingar berättat för mig. (Att jag sedan skrev BVC beror på att jag inte kom ihåg korrekta benämningen.) Jag minns hur nervösa mina släktingar var då barnen skulle in på någon koll vid tre-fyra års ålder. Och hur lättade de var efteråt då barnen klarat sig bra, för det innebar att barnens skolgång skulle ha rätt inriktning (akademiska).
Och att vissa tyskar (runt 13 år) är usla på engelska medan andra är rätt bra förklarades med att de går i olika typer av skolor och därmed får olika undervisning. De som skulle bli akademiker fick läsa engelska, men de som skulle bli arbetare hade inget behov av att kunna engelska.
Jag har själv vuxit upp i Tyskland och gått i skolan och på högskolan. Jag kom till Sverige när jag var 26 år. Det är inte heller i 3-/4- års-åldern. Det som du syftar på här är nog de vanliga barnläkarundersökningar. Det är precis som i Sverige att man gör små tester med barn - hörsel, rita huvudfoting, stå på ett ben - såna saker. Inte alla dessa i 4-års-åldern kanske, men det är ganska exakt samma undersökningar. Så det måste bero på dina släktingars lite överdrivna ambitioner för barnen.
Man delas upp på olika skoltyper först inför årskurs 5. Läraren rekommenderar något, men det är alltid föräldrarna som avgör.
Att en del tyskar är dåliga på engelska beror på att allt är dubbat på TV. Svenska barn lär sig engelska mest från TV-program. Jag är lärare i engelska på högstadiet. Elevernas ordförråd återspeglar deras TV-vanor.
ALLA elever i Tyskland läser engelska. När jag gick i skolan på 70-talet och början av 80-talet fanns det inga som inte läste engelska - förutom just såna som gick på särskolan. Kanske menade de att de på "arbetar-skolan" inte läser fler språk? De andra två skoltyperna läser nämligen ett till främmande språk (franska eller spanska, eller latin).