• mandelskrutten

Tyskar och arrogans?

Har kommit i kontakt med en del tyskar genom årens lopp.

Det jag har märkt är att de har studerat extremt länge på Universitet med toppjobb och reser mycket,

Men, de alla är rätt så egoistiska och blir lätt barska.

Fler än mig som har den synen på Tyskar? Lätt arroganta på något vis.

• Svar på tråden Tyskar och arrogans?
  • TvillingmammaVästgöte
    AndreaBD skrev 2021-01-29 19:05:22 följande:
    Visserligen. Men man har funderat på att införa det tyska sättet, att bli lärling, även i Sverige. Just för att det finns elever som är så skoltrötta att de behöver jobba praktiskt. Kanske känner de för att läsa vidare efter några år. Det är ju bra om det finns olika möjligheter. Det finns det i Sverige också iofs. Det är bara det där med att få göra något praktiskt istället för att plugga vidare, som skulle vara en bra idé för en del ungdomar i Sverige också.
    Ja, jag tror att lörlingssystemet är utmärkt. Men det är nog inte helt lätt att införa i Sverige, i Tyskland har de en historik och tar detta med lärlingsutbildning väldigt seriöst. Jag vet för jag gjorde praktik i Tyskland under mina studier, även praktik tar de superseriöst, det är inte som i Sverige där man bara får vara med eller kanske göra något enkelt jobb som behövs. Min praktik på ett medelstort företag i Tyskland var noga strukturerad och anpassad efter exakt den universitetsutbilfning som  jag gick. Jag upplevde att tyska företag ser att de har ett stort ansvar för att utbilda nästa generation av arbetstagare och inte bara skriker på att staten skall fixa detta, som de svenska företagen gör. 
  • TotteE

Hade vi inte ett mer omfattande lärlingssystem i Sverige också en gång i tiden?

Likväl som vi ungefär som Tyskland hade ett tredelat skolsystem när mina föräldrar växte upp. Man kunde gå yrkesskola och/eller börja som lärling nånstans, man kunde gå läroverksvägen med realskola och högre allmänt läroverk etc, eller så fanns det mellansteget fackskola där man kunde läsa vidare till sjuksköterska och sånt, men inte nödvändigtvis bli fin akademiker. En mer yrkesinriktad mellanväg med stort teoretiskt inslag.

• TotteE
    TvillingmammaVästgöte skrev 2021-01-29 19:30:07 följande:

Ja, jag tror att lörlingssystemet är utmärkt. Men det är nog inte helt lätt att införa i Sverige, i Tyskland har de en historik och tar detta med lärlingsutbildning väldigt seriöst. Jag vet för jag gjorde praktik i Tyskland under mina studier, även praktik tar de superseriöst, det är inte som i Sverige där man bara får vara med eller kanske göra något enkelt jobb som behövs. Min praktik på ett medelstort företag i Tyskland var noga strukturerad och anpassad efter exakt den universitetsutbilfning som  jag gick. Jag upplevde att tyska företag ser att de har ett stort ansvar för att utbilda nästa generation av arbetstagare och inte bara skriker på att staten skall fixa detta, som de svenska företagen gör. 

Ja dom stackars tonårspojkar som är rastlösa och verkligen inte vill sitta i skolbänken o tolv-tretton år måste erbjudas nåt annat alternativ!
  • mandelskrutten

Vad obehagligt att tyska bvc dömer barnen utifrån intelligens tester.

Tur att det svenska systemet är till det bättre.

Att barn tar studenten på lätt sätt än tuffa, stränga, tyska skolor..

• AndreaBD
    mandelskrutten skrev 2021-01-30 14:19:32 följande:

1. Tyskland har inga BVC, man går till barnläkare.
    2. Man gör INGA intelligenstester med barn. Däremot gör man en skolmognads-test innan man börjar skolan. 
  • AndreaBD
    mandelskrutten skrev 2021-01-30 14:19:32 följande:

Förresten så har jag gått i tysk skola och tyckte inte den var sträng alls. Men skolor skiljer sig förstås. Alla är inte likadana. Jag upplever att eleverna här är mer stressade än vad jag var. Jag är alltså högstadielärare. Men det var på 70-, 80-talet. Jag vet inte så exakt hur skolan i Tyskland är nu. Men jag tror inte att den skulle ha förändrats så mycket. Vilket också tyder på att det fungerar. Här ändrar man hela tiden t.ex. på betygsättningen (för att det inte fungerar bra). 
  • mandelskrutten

Många tyskar anser att Tyskland och Sverige har mycket gemensamt.

Personligen tycker jag det motsatta. Språken är mycket olika med som tur är..

• flygrl
    mandelskrutten skrev 2021-02-01 13:24:33 följande:

Asså ärligt talat verkar du och en del andra i tråden fullständigt besatta av hata tyskar. Ni snackar om tyskar som en del Flashback-rasister snackar om svarta och som jag som svart tycker är jävligt obehagligt. Lika förvridet och generaliserande om massvis med människor och säkert kränkande för alla vettiga tyskar som knappast stämmer in på eran beskrivning. :/

Har själv aldrig vart i Tyskland men känner däremot två tyskar här i Sverige och har också träffat trevliga tyskar genom jobbet som deffo inte verkar se sig som ?zzze master race? och fan allt ni snackar om här i tråden. Har tvärtom förstått att många tyskar känner skam över det som hände när Hitler och nazisterna styrde och inte är mer nazister eller ?master race? än några andra.

Det är fan nästan 80 år sen nazisterna krossades. Kanske dags att sluta framställa dagens tyskar som stöveltrampande SS-troopers som vill ta över världen? :/
  • Tage Tyrann

Förkastlig tråd som dryper av rasism. Jag anmäler den.

• AndreaBD
    mandelskrutten skrev 2021-02-01 13:24:33 följande:

Språken är mycket olika? De tillhör samma grupp av indogermanska språk, nämligen de germanska. 
Svar på tråden Tyskar och arrogans?