• mandelskrutten

Tyskar och arrogans?

Har kommit i kontakt med en del tyskar genom årens lopp.

Det jag har märkt är att de har studerat extremt länge på Universitet med toppjobb och reser mycket,

Men, de alla är rätt så egoistiska och blir lätt barska.

Fler än mig som har den synen på Tyskar? Lätt arroganta på något vis.

• Svar på tråden Tyskar och arrogans?
  • mandelskrutten
    Velouria skrev 2021-01-16 00:25:09 följande:

Lätt arroganta? LÄTT? De har en sådan jävla översittarmentalitet att jag vill ge dem en fet smäll rakt i trynet. Inte är de villiga att lära sig andra språk heller, inte ens när de bor i Sverige. Den jävla tyska brytningen tar över så in i helvete och kan man inte höra vad de säger så bemöter de en som om det är en själv det är fel på. Det kan aaaaaaaldriiiiig vara så att det är de som låter förjävla illa. Nejnej, det är du som är för dum för att fatta vad "ze master rrrace" gastar om.

Tycker att när tyskar ska försöka tala engelska, hur många Phd examen de än har låter de efterblivna. Märklig brytning. .
  • prometheuz

Min pappa har en teori om tyskar, att de har något slags tredjeriket komplex och tror sig vara överlägsen andra människor (det är mest tjänstemän eller bankmän han har varit i kontakt med, eller bönder..) Jag är inte lika hård att döma tyskarna så, men visserligen så har de en annan kultur, deras språk är mer rakt på sak (på grund av grammatiken måste man prata rakt på sak och inte dalta runt eller vara otydlig). De pratar bra engelska men inte i små orter.. T.e.x. fastnar du i ett parkeringshus och inte hittar betalningsautomaten och ringer på väktarna och försöker prata engelska så möts du av "IN DEUTSCHLAND SPRECHEN WIR DEUTSCH" och så lägger de på luren... och så står man där och kliar sig i huvudet och undrar, varför man inte kan få hjälp ut ur ett parkeringshus när de gömmer betalningsautomaterna och dessutom inte ens förvarnar att man endast kan betala med mynt och inge kort.. 

Jag bor i nordtyskland..

• Mentat

Vet inte vilka tyskar du har stött på men jag har då mött en allmän blandning, precis som i Sverige. Tyskland är ett fantastiskt vackert land med mycket kultur att beskåda, jag reser gärna dit! Det är klart, storstäderna blev sönderbombade under kriget men det finns en hel del vackra småstäder, slott, vandringsleder och liknande.

• Pilsner
    Velouria skrev 2021-01-16 00:25:09 följande:

Lätt arroganta? LÄTT? De har en sådan jävla översittarmentalitet att jag vill ge dem en fet smäll rakt i trynet. Inte är de villiga att lära sig andra språk heller, inte ens när de bor i Sverige. Den jävla tyska brytningen tar över så in i helvete och kan man inte höra vad de säger så bemöter de en som om det är en själv det är fel på. Det kan aaaaaaaldriiiiig vara så att det är de som låter förjävla illa. Nejnej, det är du som är för dum för att fatta vad "ze master rrrace" gastar om.

I Tyskland sorterar de barnen redan på BVC, om de ska till "akademikerskolan" eller till "arbetarskolan". De barn som hamnar i "arbetarskolan" får ingen engelskaundervisning alls (eller kanske lite?), för de förvämtas aldrig behöva kunna prata något annat än tyska.

I och med detta så dubbas tv-program och biofilmer, så inte heller de som hamnade i "akademikerskolan" stöter på engelska till vardags på samma sätt som vi svenskar.

Tyskar är inte ens trevliga mot utsocknes tyskar. Har man "fel" nummerplåt på bilen är det stor risk att den bli nycklad. Överklasstyskar ser ner på arbetarklasstyskar.

Dock är tyskar generellt trevligare ju längre norrut man kommer. (Hamburg delvis undantaget.)

• mandelskrutten
    prometheuz skrev 2021-01-19 21:40:05 följande:

Min pappa har en teori om tyskar, att de har något slags tredjeriket komplex och tror sig vara överlägsen andra människor (det är mest tjänstemän eller bankmän han har varit i kontakt med, eller bönder..) Jag är inte lika hård att döma tyskarna så, men visserligen så har de en annan kultur, deras språk är mer rakt på sak (på grund av grammatiken måste man prata rakt på sak och inte dalta runt eller vara otydlig). De pratar bra engelska men inte i små orter.. T.e.x. fastnar du i ett parkeringshus och inte hittar betalningsautomaten och ringer på väktarna och försöker prata engelska så möts du av "IN DEUTSCHLAND SPRECHEN WIR DEUTSCH" och så lägger de på luren... och så står man där och kliar sig i huvudet och undrar, varför man inte kan få hjälp ut ur ett parkeringshus när de gömmer betalningsautomaterna och dessutom inte ens förvarnar att man endast kan betala med mynt och inge kort.. 

Jag bor i nordtyskland..

Det lustiga är att tyskar beundrar Sverige och ser ändå upp till oss som land och många tyskar påstår att Tyskar och Svenskar är lika men jag tycker det totala motsatta.
  • Stårschan2

Arroganta vet jag inte, men enligt mina turisterfarenheter är det svårare att få prata engelska med tyskar än med fransmän.

• TvillingmammaVästgöte
    Pilsner skrev 2021-01-20 09:42:13 följande:
    I Tyskland sorterar de barnen redan på BVC, om de ska till "akademikerskolan" eller till "arbetarskolan". De barn som hamnar i "arbetarskolan" får ingen engelskaundervisning alls (eller kanske lite?), för de förvämtas aldrig behöva kunna prata något annat än tyska.

I och med detta så dubbas tv-program och biofilmer, så inte heller de som hamnade i "akademikerskolan" stöter på engelska till vardags på samma sätt som vi svenskar.

Tyskar är inte ens trevliga mot utsocknes tyskar. Har man "fel" nummerplåt på bilen är det stor risk att den bli nycklad. Överklasstyskar ser ner på arbetarklasstyskar.

Dock är tyskar generellt trevligare ju längre norrut man kommer. (Hamburg delvis undantaget.)
    Jag tycker det är trevligt i södra Tyskland, München tex.
  • Flash Gordon
    Pilsner skrev 2021-01-20 09:42:13 följande:

Bara så att ingen tror att detta är på allvar - det här är trots allt Familjeliv:

I Tyskland börjar barnen läsa Engelska(*) i lågstadiet. Beroende på vilken delstat det handlar om så är det från åk 1 eller från åk 3.

Och nä, man sorterar inte barn på BVC i Tyskland. 

(*) = egentligen "främmande språk" men jag vet inte om någon delstat som inte har engelska som första främmande språk. 
  • Hobgoblin

Åkt husvagn i några år oh har lite "skoltyska" i botten MEN
     har aldrig någonsin stött på någon dryg tysk på min semester - tvärtom!
    Vi har garvat och snackat på tysksvensk engelska och all har löst sig.
    Aldrig ännu så länge stött på några med "herre-folk" inställning utan bara trevliga tyskar.
    Har ju dock ingen aaaaaning om var de kommer ifrån - mer än att de är tyskar typ.

• TotteE
    mandelskrutten skrev 2021-01-14 17:09:23 följande:

Har kommit i kontakt med en del tyskar genom årens lopp.

Det jag har märkt är att de har studerat extremt länge på Universitet med toppjobb och reser mycket,

Ja då är det väl dom du har träffat på?

Åker du till Tyskland kommer du att träffa på tyskar som kör sopbil, jobbar på bensinmack, och tyskar som sitter på parkbänken och dricker öl på förmiddagen OCKSÅ.. Alla är inte välutbildade och snorkiga.
Svar på tråden Tyskar och arrogans?