• Anonym (Nedstämd)

Dåligt resultat logiktest

Hej.

Jag gjorde idag ett logiktest i en rekryteringsprocess med resultatet 'något under genomsnitt'.

Blev så nere av detta att jag gick in på en video med förklaringar för respektive figur (detta var då ett mensa-test och inte precis det test jag fick göra, dock väldigt lika). Innan personen på videon gav förklaring och angav korrekt svar provade jag varje uppgift själv. Fick då enbart 2 fel, som var slarvfel eftersom jag faktiskt förstod logiken och helt enkelt slarvade på dessa uppgifter.

Har tidigare fått resultat 'något över genomsnitt' på en sånt här test så jag förstår inte vad som hände idag.

Hursomhelst så känner jag mig helt knäckt av detta. Vem vill anställa en lågbegåvad? Och även OM de skulle erbjuda mig jobbet så hade jag känt mig i umderläge eftersom de skulle se mig som lågbegåvad och därmed kanske inte lita på min kunskap eller intelligens.

Tappar tron på mig själv och känner mig bara så jäkla dålig. Någon som känner igen sig? Kan hjälpa mig att se något positivt i det här?

Tack.

• Svar på tråden Dåligt resultat logiktest
  • Anonym (tvillingmamma)
    Lurkis skrev 2021-03-04 21:34:58 följande:
    När jag skulle börja arbeta i en chefsposition gick jag göra liknande tester indelade i tre kategorier. Tjänsten innefattade ett stort ansvar. Själva testerna gjordes när jag temporärt fick ta över jobbet från en som sa upp sig. Jag hade kollegorna med mig så jag coachat & löst problem informellt under en längre tid. Det är skillnad på en chef & en ledare. En chef delegerar bara, en ledare är en människa som med sitt ledarskap & kompetens driver saker frammåt. Etablerar lojalitet, motivation etc. Jag gjorde testen & min chef(VD:n för företaget) var tyst i flera månader efter testerna va gjorda. Varför? Enligt testerna var jag absolut inte rätt kandidat för jobbet. Samtidigt var resultaten på företaget i rekordlinje. Det finns mycket de där testerna inte har kapacitet & testa eftersom man inte kan kvantifiera ledarskaosförmågor. Slutligen blev jag inkallad på hans kontor & då förklarade han situationen för mig. Jag ifrågasatte hans resonemang med att testerna är patetiska eftersom de omöjligt kan ge en rättvisande bild över mina kvalitéer. Han blev stum. Månaderna gick & företaget gick otroligt bra. Tillslut läcktes detta genom en surkärring som var avundsjuk. Jag orkade inte med charaden & sa upp mig kort därefter. 8 månader senare går mitt tidigare företag trögt. De hade anställt en som skulle varit perfekt för jobbet. Problemet var att han varken kunde produkten eller inspirera medarbetarna. Kontentan av detta? Om företaget inte ser till din personliga lämplighet till tjänsten är de ett skräpföretag. Släpp det min vän, det är deras förlust ifall de låter ett litet papper bestämma ditt värde. Bara du gör det, ingen annan.

Fast där handlade det om en totalt idiotisk rekrytering, inte testet i sig. Företag som låser sig vid såna test och struntar i andra faktorer som personlig lämplighet eller ledaregenskaper, får skylla sig själva. Nu fattar jag inte riktigt vad som hände i ditt fall. FICK de inte anställa någon som presterade dåligt på testet, men verkade klockren i övrigt. Var kommer den sk surkärringen in i bilden? På normala företag är dessa test bara en liten del av en större helhet. Varför din knasiga fd arbetsplats inte insåg detta begriper jag inte. Å andra sidan har vi bara din version.
  • Anonym (tvillingmamma)

Kan tillägga att maken har fått göra sådana tester. Han jobbar med it-säkerhet och har numera en ganska hög position. Han fick INTE göra det när han hade mindre kvalificerade arbetsuppgifter och mindre ansvar.

• Anonym (Snäckan)

Har haft precis samma resultat som du. Alltså under medel vid ett test och högre vid ett tidigare

Gjorde ett prov inför en rekrytering och fick under medel.

Blir lite stressad och ofukoserad och jag är väldigt intuitiv normalt sett. Alltså löser problem intuitivt och utan att fundera för mycket.

Men bryr mig inte. Hade 50% mer än medianen när jag gjorde högskoleprovet så får leva på det..hahs

• Anonym (Glenn)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2021-03-05 06:18:57 följande:

Kan tillägga att maken har fått göra sådana tester. Han jobbar med it-säkerhet och har numera en ganska hög position. Han fick INTE göra det när han hade mindre kvalificerade arbetsuppgifter och mindre ansvar.

Det är ju precis det. Hen uppe i tråden som blir kränkt av bara tanken på att bli testad är ju knappast mycket att hålla i när åskan går och det krävs en prestation på jobbet.
  • Anonym (Emma)

Jag har fått göra såna test i två olika rekryteringsprocesser. Visste redan innan att jag inte skulle få något av jobben för jag är verkligen skitdum när det kommer till såna. Som förväntat så hamnade jag under genomsnittet. I verkligheten är jag faktiskt ganska smart, jag löser snabbt riktiga problem som jag har framför mig. Idag jobbar jag med logistik och mitt jobb går mycket ut på att se mönster och effektivisera. Att kunna säga hur olika former ska placeras i en ruta är ingenting för mig, men när det handlar om verkliga livet så är jag jäkligt duktig på att tänka logiskt. 

• Meddelande borttaget
  • Glinda från Oz
    Anonym (Glenn) skrev 2021-03-05 00:28:02 följande:

Saknas det helt stöd i forskningen? Vilken forskning? Och vad syftar du på egentligen?

Det är för mig givet att man måste vara försiktig vid rekrytering. Men jag tar hellre en nyanställd som presterat bra på logiska tester än en kandidat som failat totalt, allt annat lika.

Precis det jag skriver, det saknas stöd i forskningen för sådana test är verkningsfulla. Och vilken forskning? Forskningen som gjorts på sådana test.

Du kan lika gärna välja att bara anställa rödhåriga eller de med bruna ögon, det är samma sak.
  • Jemp
    Anonym (Nedstämd) skrev 2021-03-04 20:02:48 följande:

Hej.

Jag gjorde idag ett logiktest i en rekryteringsprocess med resultatet 'något under genomsnitt'.

Blev så nere av detta att jag gick in på en video med förklaringar för respektive figur (detta var då ett mensa-test och inte precis det test jag fick göra, dock väldigt lika). Innan personen på videon gav förklaring och angav korrekt svar provade jag varje uppgift själv. Fick då enbart 2 fel, som var slarvfel eftersom jag faktiskt förstod logiken och helt enkelt slarvade på dessa uppgifter.

Har tidigare fått resultat 'något över genomsnitt' på en sånt här test så jag förstår inte vad som hände idag.

Hursomhelst så känner jag mig helt knäckt av detta. Vem vill anställa en lågbegåvad? Och även OM de skulle erbjuda mig jobbet så hade jag känt mig i umderläge eftersom de skulle se mig som lågbegåvad och därmed kanske inte lita på min kunskap eller intelligens.

Tappar tron på mig själv och känner mig bara så jäkla dålig. Någon som känner igen sig? Kan hjälpa mig att se något positivt i det här?

Tack.

Den stora skillnaden i din kapacitet syns inte förrän du är utanför normalkurvan utifrån vad jag har fått för information om sådana tester. Dvs "något under medel" bör inte vara så mycket att bry sig om.
  • Anonym (abc)

Det behöver inte betyda någonting alls, det är inte alls säkert att de vill ha de som presterar bäst på testerna utan faktiskt vill ha folk i medelskiktet.

Jag har gjort den typen av tester i 3 rekryteringar och får alltid toppresultat vilket i 2 fall resulterat i att de inte velat ha mig för att mitt resultat varit för bra. I det tredje gillade de resultaten men kände ändå behov av att boka upp en extra intervju enbart för att utreda mer kring saken.

Har helt enkelt funnits en oro att jag med mina testresultat inte kommer att känna tillräckligt med stimulans för att stanna på arbetsplatsen så länge och att det är tryggare att ta en med lägre resultat.

Är helt ok med det. Olika tjänster kräver olika typer av personligheter och egenskaper. Vissa tjänster behöver högpresterande analytiker och andra behöver personer där man kan känna att det är någon man kan lita på finns kvar i många år framåt utan att känna behov av att "ta nästa steg" och för ytterligare andra så är den sociala aspekten något som väger riktigt tungt.

• Anonym (Britta)

Var det inte fler deltest i testet, man brukar ju titta på alla de olika momenten och utefter det se om man har det som är viktigt för jobbet. Där kan det då visa att just logikdelen inte är så viktig för du får jättebra resultat på områden som ses viktigare i profilen för jobbet.

Svar på tråden Dåligt resultat logiktest