Lurkis skrev 2021-03-04 21:34:58 följande:
När jag skulle börja arbeta i en chefsposition gick jag göra liknande tester indelade i tre kategorier. Tjänsten innefattade ett stort ansvar. Själva testerna gjordes när jag temporärt fick ta över jobbet från en som sa upp sig. Jag hade kollegorna med mig så jag coachat & löst problem informellt under en längre tid. Det är skillnad på en chef & en ledare. En chef delegerar bara, en ledare är en människa som med sitt ledarskap & kompetens driver saker frammåt. Etablerar lojalitet, motivation etc. Jag gjorde testen & min chef(VD:n för företaget) var tyst i flera månader efter testerna va gjorda. Varför? Enligt testerna var jag absolut inte rätt kandidat för jobbet. Samtidigt var resultaten på företaget i rekordlinje. Det finns mycket de där testerna inte har kapacitet & testa eftersom man inte kan kvantifiera ledarskaosförmågor. Slutligen blev jag inkallad på hans kontor & då förklarade han situationen för mig. Jag ifrågasatte hans resonemang med att testerna är patetiska eftersom de omöjligt kan ge en rättvisande bild över mina kvalitéer. Han blev stum. Månaderna gick & företaget gick otroligt bra. Tillslut läcktes detta genom en surkärring som var avundsjuk. Jag orkade inte med charaden & sa upp mig kort därefter. 8 månader senare går mitt tidigare företag trögt. De hade anställt en som skulle varit perfekt för jobbet. Problemet var att han varken kunde produkten eller inspirera medarbetarna. Kontentan av detta? Om företaget inte ser till din personliga lämplighet till tjänsten är de ett skräpföretag. Släpp det min vän, det är deras förlust ifall de låter ett litet papper bestämma ditt värde. Bara du gör det, ingen annan.
Fast där handlade det om en totalt idiotisk rekrytering, inte testet i sig. Företag som låser sig vid såna test och struntar i andra faktorer som personlig lämplighet eller ledaregenskaper, får skylla sig själva. Nu fattar jag inte riktigt vad som hände i ditt fall. FICK de inte anställa någon som presterade dåligt på testet, men verkade klockren i övrigt. Var kommer den sk surkärringen in i bilden? På normala företag är dessa test bara en liten del av en större helhet. Varför din knasiga fd arbetsplats inte insåg detta begriper jag inte. Å andra sidan har vi bara din version.