• Anonym (Nedstämd)

Dåligt resultat logiktest

Hej.

Jag gjorde idag ett logiktest i en rekryteringsprocess med resultatet 'något under genomsnitt'.

Blev så nere av detta att jag gick in på en video med förklaringar för respektive figur (detta var då ett mensa-test och inte precis det test jag fick göra, dock väldigt lika). Innan personen på videon gav förklaring och angav korrekt svar provade jag varje uppgift själv. Fick då enbart 2 fel, som var slarvfel eftersom jag faktiskt förstod logiken och helt enkelt slarvade på dessa uppgifter.

Har tidigare fått resultat 'något över genomsnitt' på en sånt här test så jag förstår inte vad som hände idag.

Hursomhelst så känner jag mig helt knäckt av detta. Vem vill anställa en lågbegåvad? Och även OM de skulle erbjuda mig jobbet så hade jag känt mig i umderläge eftersom de skulle se mig som lågbegåvad och därmed kanske inte lita på min kunskap eller intelligens.

Tappar tron på mig själv och känner mig bara så jäkla dålig. Någon som känner igen sig? Kan hjälpa mig att se något positivt i det här?

Tack.

• Svar på tråden Dåligt resultat logiktest
  • Anonym (X)
    Anonym ("Ungefär lika bra som de flesta andra") skrev 2021-03-07 11:24:00 följande:

Det har det väl? Om jag tänker på de uppenbart korkade personer jag känner, så skulle de aldrig för sitt liv kunna räkna ihop två tresiffriga tal i huvudet. (Troligen inte ens med papper och penna till hjälp.) Eller ens två tvåsiffriga, om summan i en lodrätt kolumn blir större än 10. Och detta är väl "riktig matte" i allra högsta grad?

Fast bra på huvudräkning är inte ekvivalent med att vara intelligent. Huvudräkning beror mycket på arbetsminne vilket inte är direkt relaterat till intelligens.

Riktig matematik är enligt mig att "jonglera med avancerade koncept och abstrakta ideer" inte att jonglera med siffror. Det finns flera världsberömda matematiker som är dåliga på huvudräkning men som ändå är eller var världsledande inom sina områden.
  • Anonym (Glenn)
    Anonym (X) skrev 2021-03-07 16:19:35 följande:

Fast bra på huvudräkning är inte ekvivalent med att vara intelligent. Huvudräkning beror mycket på arbetsminne vilket inte är direkt relaterat till intelligens.

Riktig matematik är enligt mig att "jonglera med avancerade koncept och abstrakta ideer" inte att jonglera med siffror. Det finns flera världsberömda matematiker som är dåliga på huvudräkning men som ändå är eller var världsledande inom sina områden.

Nämn en enda världsberömd matematiker som är dålig på huvudräkning med Svensson-mått mätt.
  • Anonym (Glenn)

Nämn en enda världsberömd matematiker som är dålig på huvudräkning med Svensson-mått mätt.
    Anonym (X) skrev 2021-03-06 21:39:02 följande:

Folk i tråden pratar som om alla dessa tester är riktiga IQ-tester som utförts på rätt sätt av utbildad personal, men de flesta lär inte vara det.

När jag blev rekryterad försökte jag förklara för rekryteraren att huvudräkning inte har med IQ att göra men hon förstod inte det. Fick jobbet ändå (och kan riktig matematik väldigt bra).

Det funkar alltid bäst att börja förklara för rekryteraren att hon missförstått sina egna urvalsverktyg.
  • Tow2Mater
    Anonym ("Ungefär lika bra som de flesta andra") skrev 2021-03-07 11:24:00 följande:
    Det har det väl? Om jag tänker på de uppenbart korkade personer jag känner, så skulle de aldrig för sitt liv kunna räkna ihop två tresiffriga tal i huvudet. (Troligen inte ens med papper och penna till hjälp.) Eller ens två tvåsiffriga, om summan i en lodrätt kolumn blir större än 10. Och detta är väl "riktig matte" i allra högsta grad?
    Huvudräkning kräver mest bara träning, och det finns olika metoder man kan lära sig. For att kunna lära sig krävs väl ett litet mått av iq, men är inte relaterat till nivå av iq.
  • Anonym (X)
    Anonym (Glenn) skrev 2021-03-07 18:33:28 följande:

Nämn en enda världsberömd matematiker som är dålig på huvudräkning med Svensson-mått mätt.Det funkar alltid bäst att börja förklara för rekryteraren att hon missförstått sina egna urvalsverktyg.

Tänker inte kolla upp något åt folk som inte förstår logisk ekvivalens. Vi pratar om IQ-tester, inte om Svensson-mått.

Brukar inte lägga särskilt mycket tid på folk som har fel.
  • Anonym (Glenn)
    Anonym (X) skrev 2021-03-07 22:54:54 följande:

Tänker inte kolla upp något åt folk som inte förstår logisk ekvivalens. Vi pratar om IQ-tester, inte om Svensson-mått.

Brukar inte lägga särskilt mycket tid på folk som har fel.

Du slänger dig alltså med vidlyftiga invektiv men har inget för att backa upp ditt första, troligen inkorrekta, påstående?

Ok.
  • Anonym (X)
    Anonym (Glenn) skrev 2021-03-07 22:57:11 följande:

Du slänger dig alltså med vidlyftiga invektiv men har inget för att backa upp ditt första, troligen inkorrekta, påstående?

Ok.

Du kommer med halmgubbar och är inte värd något svar. Försök komma med något vettigt om det som diskuterades istället.
  • Anonym (Glenn)
    Anonym (X) skrev 2021-03-07 23:03:53 följande:

Du kommer med halmgubbar och är inte värd något svar. Försök komma med något vettigt om det som diskuterades istället.

Halmgubbe?

Inte värd något svar? Du svarar ju.

Men inte på frågan om ditt självklara påstående om det flertal världsberömda matematiker som skulle vara dåliga på huvudräkning. Trams.
  • Frallan78

Jag har bevisat hög IQ (99:e percentilen). Jag är också helt värdelös på Huvudräkning. Men har lätt för logiska tester a la "prickar i en ruta" som någon skrev.

Vad har jag mest nytta av i en högteknologisk vardag? Skulle säga huvudräkning.

IQ föds man med. Hur man använder den man har gör hela skillnaden. Några av de absolut smartaste människor jag träffat är värdelösa på "prickar i en ruta".

• nattuw
    Huvudräkning eller räkning med papper och penna kräver bara att man lärt sig en algoritm. "Riktig matematik" handlar inte om att följa en serie instruktioner utan om grundläggande förståelse. Jämför en papegoja som har lärt sig upprepa en fras med en person som kan använda språket för att beskriva komplexa begrepp.
  • Anonym (Glenn)
    nattuw skrev 2021-03-09 20:15:56 följande:

Huvudräkning eller räkning med papper och penna kräver bara att man lärt sig en algoritm. "Riktig matematik" handlar inte om att följa en serie instruktioner utan om grundläggande förståelse. Jämför en papegoja som har lärt sig upprepa en fras med en person som kan använda språket för att beskriva komplexa begrepp.

Kan du verkligen inte se sambandet mellan hyfsad huvudräkning och en hyfsad logisk förmåga?
  • Anonym (Nedstämd)

Fick inte jobbet, hon som intervjuade mig förklarade att de fått bättre matchning med testerna (fick alltså genomföra en intervju innan jag gjorde testerna). Gjorde bara ett logiktest och ett personlighetstest, så med ganska stor säkerhet var det logiktestet som inte var tillräckligt bra då personlighetstestet såg ut att matcha fint. Tråkigt men väntat.

Så skönt att få läsa lite om hur ni andra tänker och har för erfarenheter, känns inte lika dåligt längre som det gjorde först även fast det är tråkigt.

• Anonym (Glenn)
    Anonym (Nedstämd) skrev 2021-03-10 10:54:47 följande:

Fick inte jobbet, hon som intervjuade mig förklarade att de fått bättre matchning med testerna (fick alltså genomföra en intervju innan jag gjorde testerna). Gjorde bara ett logiktest och ett personlighetstest, så med ganska stor säkerhet var det logiktestet som inte var tillräckligt bra då personlighetstestet såg ut att matcha fint. Tråkigt men väntat.

Så skönt att få läsa lite om hur ni andra tänker och har för erfarenheter, känns inte lika dåligt längre som det gjorde först även fast det är tråkigt.

Oavsett resultat på den typen av tester finns det hundra andra anledningar till varför en arbetsgivare väljer en kandidat över en annan.

Men om jag vore du skulle jag lägga några timmar på att öva på liknande tester inför nästa gång. Väl investerad tid.
  • Anonym (M)
    Anonym (Glenn) skrev 2021-03-09 20:21:31 följande:
    Kan du verkligen inte se sambandet mellan hyfsad huvudräkning och en hyfsad logisk förmåga?
    Jag har också svårt att se det sambandet. Huvudräkning kräver ingen avancerad logisk slutledningsförmåga, bara att man kan hålla mycket i närminnet samtidigt. 
    Den enklaste miniräknare kan räkna ut saker snabbare än människor men det innebär inte att den är intelligent. 
  • Anonym (Glenn)
    Anonym (M) skrev 2021-03-10 12:00:55 följande:

Jag har också svårt att se det sambandet. Huvudräkning kräver ingen avancerad logisk slutledningsförmåga, bara att man kan hålla mycket i närminnet samtidigt. 

Den enklaste miniräknare kan räkna ut saker snabbare än människor men det innebär inte att den är intelligent. 

Jag säger inte att det är samma sak, bara att det ofta finns en korrelation.

Jag känner få ointelligenta människor som är vassa på huvudräkning. Och få intelligenta som är riktigt kassa på huvudräkning.
  • Anonym (Nedstämd)

Absolut Glenn, det ska jag göra. Gjorde ju även ett sådant snarlikt test direkt efter och då gick det ju väldigt bra så tror verkligen att det går bättre om man kommer in i tänket lite mer. Ska även träna på att hantera stress då jag har problem med det, kan vara en anledning till att testet gick dåligt också då det gick på tid förstås.

• SweeneyToad

Stämmer inte, på IQ-test som man får göra hos psykolog, så ingår det huvudräkning. 
Svar på tråden Dåligt resultat logiktest