• Amandannn

BIM MAJ, första barnet

Hej! Har inte sett någon bim maj tråd så tänkte att jag startar en nu för oss som ska försöka få vårat första barn. :)

Närmar ju sig ändå med stormsteg, detta blir vårat första riktiga försök.

Påbörjar listan i första inlägget. :)

Lycka till åt oss alla <3

• Svar på tråden BIM MAJ, första barnet
  • helle88
    Msofie skrev 2021-04-29 18:23:48 följande:
    Så konstigt med 30 års gränsen tycker jag!! Jag bor i Skåne och här har vi gräns på 25 år. Fick veta att efter man försökt i två år skickas remiss, sedan tar det tre månader för att få läkarbesök, sedan kötid på 6-12 månader. Aldrig att jag väntar så länge (nu har vi ekonomiska möjligheter att få privat)
    Åhhh herregud. jag bor också i skåne. tre månader för ett första läkarbesök och sen 6-12 månaders väntetid är ju helt orimligt. Jag hinner ju nästan fylla 35 eller ja, iallafall 34 innan dess om man räknar med 12 månaders kö. får jag fråga vart du har fått informationen ifrån kring kötiden? jag har haft oerhört svårt att komma fram på rmc:s telefonnummer för jag vill fråga just kring kötiden för ivf. 
  • Msofie
    helle88 skrev 2021-04-29 19:36:38 följande:

Åhhh herregud. jag bor också i skåne. tre månader för ett första läkarbesök och sen 6-12 månaders väntetid är ju helt orimligt. Jag hinner ju nästan fylla 35 eller ja, iallafall 34 innan dess om man räknar med 12 månaders kö. får jag fråga vart du har fått informationen ifrån kring kötiden? jag har haft oerhört svårt att komma fram på rmc:s telefonnummer för jag vill fråga just kring kötiden för ivf. 

RMC remitterade mig på grund av överbelastning till Emma kliniken i Malmö. Där fick jag denna informationen igår ( Emma kan inte själv göra en behandling utan endast utredning, så vi kommer hamna tillbaka på RMC då). Hon framförde att kötiden är något oklar, men att massa personal är utlånad på grund av covid. En i min närhet fick vänta 8 månader, och de var i början av covid.
  • helle88
    Msofie skrev 2021-04-29 21:07:23 följande:
    RMC remitterade mig på grund av överbelastning till Emma kliniken i Malmö. Där fick jag denna informationen igår ( Emma kan inte själv göra en behandling utan endast utredning, så vi kommer hamna tillbaka på RMC då). Hon framförde att kötiden är något oklar, men att massa personal är utlånad på grund av covid. En i min närhet fick vänta 8 månader, och de var i början av covid.
    Tack för svar!! 
  • Emmalucy
    Men jävlar, varför är det så hemsk långa tider för er? ;/ i Stockholm gjorde vi utredningen ganska snabbt, men det enda kravet var att vi hade försökt i ett år, ingen minimumålder (om man inte är 35 och då är det 6månader) jösses. När det väl kom til IVF kö så var det ca. 6månader (men vi avbokade och the rest is history med exet). Jag har tänkt mig testa privat men försöka kräva hjälp i form av recept, något som kan tas för slemhinnan, progesteron osv. Jag har kanske för stora förhoppningar men jag tänker typ, betalar jag för något så får jag bestämma ;) kommer iaf inte betala för privat IVF, men utredning och medicin är min battle plan
  • Molybden

Fan också, jag fick en sån klump i magen nu. Såg att jag fått nya provresultat och det var mitt TSH som kommit in. Ligger på 4,4 vilket är högt, har legat mellan 3,6-5,6 senaste 3 åren. Förstått att man bör ligga under 2,0 om man vill bli gravid. Så nu är ju mitt humör helt sänkt. Dock så var det väl förväntat men känns ändå som ett till förbannat hinder på vägen att få hjälp.

• Anonym (lite halvt)
    helle88 skrev 2021-04-29 16:14:01 följande:

ja tanken är ju såklart att det ska vara coronaanpassat utomhus, men vi får se. min kompis som är gravid vet redan om min situation och hon förväntar sig nog inte att jag ska styra upp en babyshower.. men det är väl att det känns lite jobbigt att berätta för hon som jag inte känner så bra som vill planera ihop med mig.. men jag funderar vidare och lurar på om jag kanske kan vara med och planera och fixa inför, och så får jag väl bli "sjuk" om det känns för jobbigt att vara med just den dagen. Man har ju bättre och sämre dagar när man kämpar på med ofrivillig barnlöshet. i bästa fall blir jag gravid nu den här månaden och då är det ju inget problem längre. 

Om det känns okej för dig så är det ju en ganska ?bra? lösning i ett jobbigt sammanhang. Det ger dig lite tid att själv välja om du vill vara med eller inte också. Vad skönt att din närmaste vän vet i alla fall. Du är en jättefin vän som ändå vill försöka planera det här för hennes skull. <3
  • Anonym (lite halvt)
    Micaelaaa skrev 2021-04-29 17:04:00 följande:

Jag och min sambo började leta hus redan nån månad innan vi aktivt började försöka med barn. Vi hade ju börjat prata om barn och kände att vi då ville bo i hus. Sen är vi båda rätt trötta på att bo i lägenhet. Så egentligen letar vi inte hus bara för att vi försöker skaffa barn utan också av andra anledningar. Jag vill tex skaffa hund och med våra jobb funkar det inte att bo i lägenhet då.

När vi sen hade börjat försöka så kände jag lite stress över att vi inte hittade nått. Jag trodde ju att jag skulle bli gravid ganska snabbt och kände att om huset skulle behöva renoveras så ville jag ha gjort det färdigt innan bebis skulle komma. Vi har fortfarande inte hittat något vi gillar. Men just nu känner jag egentligen ingen stress över det. Inbillar mig att det kanske kommer ta ett bra tag till innan vi lyckas, plus att vi redan bor i en rätt stor trea så det hade ju inte varit något problem att bo kvar här med en liten ett tag.

Men jag förstår vad du menar med att ett hus kanske skulle hjälpa till att få det efterlängtade barnet. Man har ju läst om många som köpt hus, skaffat hund eller liknande och helt plötsligt blivit gravida! Sen är det ju omöjligt att säga om det beror på det eller om det bara var en tillfällighet att det gick just då!

Då låter det ju som att ett hus är rätt steg för er oavsett! Vi har också tittat på hus lite till och från, men det är verkligen en galen marknad här just nu. Vad skönt att stressen över bostad ändå har släppt en del!

Ja, jag tror att det kanske är det jag inbillar mig, men eftersom jag har svårt att se mig själv bo i en villa på

170kvm i ett barnfamiljsområde om jag inte har barn själv, så tror jag att det skulle bli alldeles för smärtsamt om det inte blir några barn. :(
  • Anonym (lite halvt)
    Molybden skrev 2021-04-29 23:07:08 följande:

Fan också, jag fick en sån klump i magen nu. Såg att jag fått nya provresultat och det var mitt TSH som kommit in. Ligger på 4,4 vilket är högt, har legat mellan 3,6-5,6 senaste 3 åren. Förstått att man bör ligga under 2,0 om man vill bli gravid. Så nu är ju mitt humör helt sänkt. Dock så var det väl förväntat men känns ändå som ett till förbannat hinder på vägen att få hjälp.

Tyvärr vet jag inte vad detta innebär, eftersom jag inte är så insatt i de här bitarna än. Men jag förstår att du blev helt sänkt av att få ett sånt besked. :( <3 Finns det något man kan göra (med medicin eller andra metoder) som kan sänka TSH?
  • Molybden
    Anonym (lite halvt) skrev 2021-04-30 06:07:43 följande:

Tyvärr vet jag inte vad detta innebär, eftersom jag inte är så insatt i de här bitarna än. Men jag förstår att du blev helt sänkt av att få ett sånt besked. :( <3 Finns det något man kan göra (med medicin eller andra metoder) som kan sänka TSH?

Ja, det är inte kört eller något sånt utan det kan regleras med medicin. Får se vad de säger 31:a maj om hur vi ska göra. Blir mest förbannad på att det ska vara så jobbigt och svårt att skaffa barn. :/
  • Anonym (lite halvt)
    Molybden skrev 2021-04-30 06:45:36 följande:

Ja, det är inte kört eller något sånt utan det kan regleras med medicin. Får se vad de säger 31:a maj om hur vi ska göra. Blir mest förbannad på att det ska vara så jobbigt och svårt att skaffa barn. :/

Ja, det är förbannat orättvist :( Man önskar ju att det kunde ha fördelats lite jämt över alla som försöker få barn, än att det ska vara såhär för några och för andra går det superlätt. :/
Svar på tråden BIM MAJ, första barnet