• Limedryck

    Märker ni av corona?

    Jag hör till de som tog corona väldigt seriöst i början, läste nyheterna hela tiden, följde presskonferenser och restriktioner. För några månader sedan kände jag att detta blev för mycket och att jag måste börja leva mer normalt igen. Till saken hör att jag har ångestproblematik och OCD, så coronafobin gick helt överstyr för mig. Jag valde då att helt sluta läsa nyheter och tänkte att om något större (läs lockdown) händer, så får man reda på det ändå.

    En nära släkting som suttit i karantän och jobbat hemifrån i över ett år hävdade att det inte fanns något normalt samhälle att återgå till, som jag önskade. Att ingen är utomhus, alla håller stort avstånd och att samhället är som en spökstad pga restriktionerna. Detta hade hen uppfattat i sitt flöde på sociala medier, för några riktiga människor hade hen ju knappt träffat.

    Nåväl, jag började vara ute mer igen i lekparker och köpcentrum, umgås med vänner och släkt, gå in på skolgården vid hämtning och lämning, åka kollektivtrafik osv. I början tänkte jag på att hålla avstånd, men glömde snabbt bort det eftersom ingen annan gjorde det. Den spökstad min släkting pratat om fanns inte. Det är människor överallt och ingen håller avstånd. Alla shoppar och åker kollektivtrafik och träffar vänner och går på dejter och firar påsk precis som vanligt. Inte ens på barnens skola hålls det något avstånd mellan personal och föräldrar. Jag har sett ett fåtal munskydd på tåget, men det är allt. I övrigt är samhället precis som vanligt. På arbetsplatserna verkar det inte finnas några restriktioner och pensionärerna har fortfarande fredagsträffar på caféet på ICA Maxi. (Vi talar nu om industrijobb och liknande. Känner inte många akademiker och kontorsarbetare).

    Min fråga är, märker ni av corona på er ort eller är samhället helt som vanligt hos er också?

  • Svar på tråden Märker ni av corona?
  • fgnuzwi1
    Anonym (N) skrev 2021-04-09 21:31:02 följande:
    Det även de som är 70+ som är friskare än de som är 25-40...
    Japp..mina föräldrar tex är friskare än vissa 25-40 åringar!

    dom är inte överviktiga eller någonting och är ute och går varenda dag med sin vovve, spelar golf osv för att inte smittas eller smitta andra!
  • fgnuzwi1
    Anonym (N) skrev 2021-04-09 21:29:43 följande:
    Bara för att man har pluggar till hälsocoach innenör inte per automatik att man vet hur man ska äta och hur man ska röra sig...

    Många av de yngre som dött eller blitt allvarligt sjuka har haft underliggande sjukdom eller genfel som de inte har vetat om.
    Ok..Jag sa inte att jag hade alla svaren när det gäller covid 19 
    men jag vet hur man ska äta och röra sig - inte per automatik utan för att jag redan har pluggat till det och provat det själv..

    Ät hellre bra feta fetter med mycket protein som ex fisk som makrill, långsamma kolhydrater som långkornit ris istället för snabb ris + frukt, rotfrukter etc..
    Inte bara sallads blad-- OM en person tex vill gå ner i vikt.

    Ämnesomsättningen förstörs ännu mer om någon som är överviktig bara äter sallad typ..då sätter kroppen in sig på "sparlåga"..om dom går ner i vikt då så är det muskler dom har förlorat - inte fett!

    Att röra på sig kan betyda mer eller mindre än att gå ut och springa eller gå till gymmet- från person till person - det brukar funka med att bara börja ta promenader - som man ökar på i tempo och längd efter ett tag..

    Mvh
  • Anonym (Otroligt)
    fgnuzwi1 skrev 2021-04-10 03:14:47 följande:

    Japp..mina föräldrar tex är friskare än vissa 25-40 åringar!

    dom är inte överviktiga eller någonting och är ute och går varenda dag med sin vovve, spelar golf osv för att inte smittas eller smitta andra!


    Men det är ju fantastiska nyheter. De började spela golf som skydd mot att bli smittade och för att inte föra sin smitta vidare. Vi ska spela golf tydligen...
  • Anonym (lll)

    Jar arbetar inom skolan (gymnasiet). Vi pratar om smittorisken i princip varje dag! Jag har 2 kollegor som insjuknat nyligen, och ca 7 st som varit sjuka vid olika tillfällen sedan smittan dök upp för ca ett år sen nu. Vi har haft mängder med elever som varit sjuka, dels förra våren, men främst efter höstlovet. Då fick vi ett riktigt kluster på skolan. Nu efter påsklovet ser vi att det är en lite ökning men inte så mycket så att vi behöver stänga (än).
    Det är klart att sånt är påverkar oss i vårt dagliga arbete. Vi har städpersonal som ett par ggr/dag går runt och städar av alla dörrhandtag som en extra åtgärd, utöver den vanliga städningen. Vi sitter inte 4 på arbetsrummet utan 1-2 och man försöker sprida ut sig på övriga utrymmen så att vi ska kunna undvika närkontakt. Vi har möten online. Om vi behöver ha ett fysiskt möte får man sätta sig i ett större rum med minst en stol emellan så att man inte sitter för nära och givetvis inte för många personer. 
    Osv, osv - det finns fler saker vi gör i skolan (tex regler kring när eleverna ska äta i matsalen) men jag orkar inte skriva mer. 
    Kontentan är att ja: jag märker av corona

  • fgnuzwi1
    Anonym (Otroligt) skrev 2021-04-10 04:46:10 följande:
    Men det är ju fantastiska nyheter. De började spela golf som skydd mot att bli smittade och för att inte föra sin smitta vidare. Vi ska spela golf tydligen...
    Sa jag att man måste spela golf eller.mot skydd att inte få corona, nej då missuppfattade du mig...dom spelade redan golf innan corona..
    men framförallt så går dom ut i friska luften och går mycket med sin vovve=hund.
    +gör andra aktiva saker som inte ens 25 åringar gör!

    Men det är tydligen negativt att 70+ åringar klarar sig bättre och beter sig bättre än 25 åringar som låtsas att inte corona existerar..

    Ja ja vi få väl se när dom väl ligger på IVA med en slang i halsen för andningen ska fungera-vård personalen är ju så sjuka och stressade nu så dom hinner inte med alla patienter...när tex tuben hoppat ur - vilket hände på mig - hade inte min man varit där just då så hade jag varit död nu!
  • fgnuzwi1
    Anonym (lll) skrev 2021-04-10 06:20:46 följande:

    Jar arbetar inom skolan (gymnasiet). Vi pratar om smittorisken i princip varje dag! Jag har 2 kollegor som insjuknat nyligen, och ca 7 st som varit sjuka vid olika tillfällen sedan smittan dök upp för ca ett år sen nu. Vi har haft mängder med elever som varit sjuka, dels förra våren, men främst efter höstlovet. Då fick vi ett riktigt kluster på skolan. Nu efter påsklovet ser vi att det är en lite ökning men inte så mycket så att vi behöver stänga (än).
    Det är klart att sånt är påverkar oss i vårt dagliga arbete. Vi har städpersonal som ett par ggr/dag går runt och städar av alla dörrhandtag som en extra åtgärd, utöver den vanliga städningen. Vi sitter inte 4 på arbetsrummet utan 1-2 och man försöker sprida ut sig på övriga utrymmen så att vi ska kunna undvika närkontakt. Vi har möten online. Om vi behöver ha ett fysiskt möte får man sätta sig i ett större rum med minst en stol emellan så att man inte sitter för nära och givetvis inte för många personer. 
    Osv, osv - det finns fler saker vi gör i skolan (tex regler kring när eleverna ska äta i matsalen) men jag orkar inte skriva mer. 
    Kontentan är att ja: jag märker av corona! 


    Vem märker inte av covid 19 - jo dom som tror att det är det samma som vanlig corona...eller att den syns som en gas typSkrattande
  • Anonym (N)
    fgnuzwi1 skrev 2021-04-10 02:56:39 följande:

    Ja visst det går under namnet corona i allmänhet som du skrev, men det ÄR inte detsamma som covid 19..

    Corona har vi haft omkring oss hela tiden så länge jag kan minnas och det smittas inte på samma sätt eller lika illa  - folk blir inte allvarligt sjuka eller dör -som det luftburna viruset som covid 19 är!


    Corona är samlingsnamnet på en grupp virus, som har flera hundra olika varianter. Så att säga " Corona har vi haft omkring oss hela tiden så länge jag kan minnas och det smittas inte på samma sätt eller lika illa" är väldigt fel. Vi har länge haft endel av alla de olika coronavirus som finns, bla sars och mers för att nämna några. Och nu covid-19 som går under namnet Corona och är det man menar när man pratar om just Corona. Så jo, i dagens verklighet så är covid-19 och corona samma sak.

    Förövrigt så kan folk bli allvarligt sjuka och även dö av anlig influensa. Ser man till det totala dödsfallen så är det inte mer än dödsfallen som årligen blir av influensa.

    Även Sars är lika dödligt och allvarligt som covid-19. Men sars lyckades stoppas och tur var väl det så det inte finns vaccin mot det.
  • Anonym (N)
    fgnuzwi1 skrev 2021-04-10 03:41:34 följande:

    Ok..Jag sa inte att jag hade alla svaren när det gäller covid 19 

    men jag vet hur man ska äta och röra sig - inte per automatik utan för att jag redan har pluggat till det och provat det själv..

    Ät hellre bra feta fetter med mycket protein som ex fisk som makrill, långsamma kolhydrater som långkornit ris istället för snabb ris + frukt, rotfrukter etc..

    Inte bara sallads blad-- OM en person tex vill gå ner i vikt.

    Ämnesomsättningen förstörs ännu mer om någon som är överviktig bara äter sallad typ..då sätter kroppen in sig på "sparlåga"..om dom går ner i vikt då så är det muskler dom har förlorat - inte fett!

    Att röra på sig kan betyda mer eller mindre än att gå ut och springa eller gå till gymmet- från person till person - det brukar funka med att bara börja ta promenader - som man ökar på i tempo och längd efter ett tag..

    Mvh


    Du vet vad som fungerer för dig. Och förmodligen vad som generellt bör fungera.
  • Anonym (N)
    fgnuzwi1 skrev 2021-04-10 10:21:49 följande:

    Vem märker inte av covid 19 - jo dom som tror att det är det samma som vanlig corona...eller att den syns som en gas typ


    Eller de som bor på ställen där det inte är lika utbrett.

    Jag bodde tills helt nyligen i en kommun (förvisso inte i Sverige) som inte hade haft ett enda coronfall så jag märkte in av korona ute i samhället lika mycket som dem som bor i den större kommunen brevid gjorde. Dock jobbar jag inom coronavården så märkte det där.
  • fgnuzwi1
    Anonym (N) skrev 2021-04-10 10:40:54 följande:
    Corona är samlingsnamnet på en grupp virus, som har flera hundra olika varianter. Så att säga " Corona har vi haft omkring oss hela tiden så länge jag kan minnas och det smittas inte på samma sätt eller lika illa" är väldigt fel. Vi har länge haft endel av alla de olika coronavirus som finns, bla sars och mers för att nämna några. Och nu covid-19 som går under namnet Corona och är det man menar när man pratar om just Corona. Så jo, i dagens verklighet så är covid-19 och corona samma sak.

    Förövrigt så kan folk bli allvarligt sjuka och även dö av anlig influensa. Ser man till det totala dödsfallen så är det inte mer än dödsfallen som årligen blir av influensa.

    Även Sars är lika dödligt och allvarligt som covid-19. Men sars lyckades stoppas och tur var väl det så det inte finns vaccin mot det.
    Ja jag vet att corona är ett samlingsnamn som funnits och finns i flera varianter vilka av dom flesta har varit  och är ofarliga!

    Visst man kan dö av vad som helst när som helst och vem som helst 0-100 år- men det går ju inte jämföra med vanlig influensa över huvudettaget-har du inte kollat nyheter eller någonting..Enkelt googla om det dör fler av covid 19 jämfört med vanlig influensa - svaret du får är JA (istället för att söka på corona)

    Om inte covid är värre än vanlig influensa eller corona varför pratar dom om covid 19 på nyheterna varje dag och infört så många restriktioner nu då innan Covid 19 från kina bröt ut - ja iaf där jag bor - men som sagt det kanske beror på var man bor - här är covid ett rent helvete för dom flesta rent ut sagt 
    Förresten så är det riktiga namnet SARS- CoV-2..

    Ganska lika SARS och SARS-CoV-2
  • Anonym (N)
    fgnuzwi1 skrev 2021-04-10 09:54:20 följande:

    Sa jag att man måste spela golf eller.mot skydd att inte få corona, nej då missuppfattade du mig...dom spelade redan golf innan corona..

    men framförallt så går dom ut i friska luften och går mycket med sin vovve=hund.

    +gör andra aktiva saker som inte ens 25 åringar gör!

    Men det är tydligen negativt att 70+ åringar klarar sig bättre och beter sig bättre än 25 åringar som låtsas att inte corona existerar..

    Ja ja vi få väl se när dom väl ligger på IVA med en slang i halsen för andningen ska fungera-vård personalen är ju så sjuka och stressade nu så dom hinner inte med alla patienter...när tex tuben hoppat ur - vilket hände på mig - hade inte min man varit där just då så hade jag varit död nu!


    Att tuben lossnar är oftast ingen fara. Ofta innebär det att man andas själv.
  • Anonym (N)
    fgnuzwi1 skrev 2021-04-10 12:42:54 följande:

    Ja jag vet att corona är ett samlingsnamn som funnits och finns i flera varianter vilka av dom flesta har varit  och är ofarliga!

    Visst man kan dö av vad som helst när som helst och vem som helst 0-100 år- men det går ju inte jämföra med vanlig influensa över huvudettaget-har du inte kollat nyheter eller någonting..Enkelt googla om det dör fler av covid 19 jämfört med vanlig influensa - svaret du får är JA (istället för att söka på corona)

    Om inte covid är värre än vanlig influensa eller corona varför pratar dom om covid 19 på nyheterna varje dag och infört så många restriktioner nu då innan Covid 19 från kina bröt ut - ja iaf där jag bor - men som sagt det kanske beror på var man bor - här är covid ett rent helvete för dom flesta rent ut sagt 

    Förresten så är det riktiga namnet SARS- CoV-2..

    Ganska lika SARS och SARS-CoV-2


    Faktiskt dör fler av influensa årligen en det har dött av covid.

    Ja, jag vet vad det riktiga namnet är. Och nej, det är skillnad på Sars (Sars-CoV) och Sars-CoV-2.

    Man pratar mycket om det eftersom det är mera smittsamt än vad vanlig förkylning och influensa är. Det är därför vi har olika restriktioner.

    Och om man blir allvarligt sjuk eller lindrig sjuk är individuellt.
  • fgnuzwi1
    Anonym (N) skrev 2021-04-10 13:07:09 följande:
    Att tuben lossnar är oftast ingen fara. Ofta innebär det att man andas själv.
    Nej jag kunde inte andas själv - jag var medvetslös o låg i koma och apparaterna började pipa/tjuta, men personalen var på rast och jag höll på att kvävas..

    Så min man sprang sjuksköterskorna och var tvungen att säga till dom att komma - det är inget jag minns då jag var medvetslös, men hade det gått ett tag till så hade jag dött enligt läkaren som min man pratade med efteråt...eller skällde ut rättare sagt

    Är du läkare eller gissar du bara- för jag kunde inte andas själv alls på en mån ungefär!
  • Anonym (N)
    fgnuzwi1 skrev 2021-04-10 14:21:13 följande:

    Nej jag kunde inte andas själv - jag var medvetslös o låg i koma och apparaterna började pipa/tjuta, men personalen var på rast och jag höll på att kvävas..

    Så min man sprang sjuksköterskorna och var tvungen att säga till dom att komma - det är inget jag minns då jag var medvetslös, men hade det gått ett tag till så hade jag dött enligt läkaren som min man pratade med efteråt...eller skällde ut rättare sagt

    Är du läkare eller gissar du bara- för jag kunde inte andas själv alls på en mån ungefär!


    Jag har aldrig påstått att du kunde andas själv. Jag sa att oftast beror det på att patienten andas själv, dvs mot apparaten när tuben lossnar. Det är då ingen fara.

    Jag hoppas ni gjorde en anmälan då det ALLTID ska vara en av personalen som övervakar en intuberad patient.
Svar på tråden Märker ni av corona?