• amkasss

    Feminister som är tillsammans/gifter sig med vita män

    Nån som kan förklara fenomenet?

    Feminister hatar ju vita män, de beskyller vita män för att vara rasister, nazister, kränkta, misogyna, kolonialister, immuna mot hat etc. Varför går man då och blir tillsammans eller gifter sig med en vit man? Minst sagt märkligt. Hela feminismen världen över ska ständigt demonisera vita män, att då gå och bli tsm eller gifta sig med sin förtryckare....ja jag har inga ord.

    Feminister kan ju gifta sig med icke-vita män istället, de som är så mycket bättre än vita män.
  • Svar på tråden Feminister som är tillsammans/gifter sig med vita män
  • Tecum
    Flash Gordon skrev 2021-04-09 14:14:01 följande:
    Av nyfkenhet: hur hanterar du (och ni) det faktum är du, enligt denna ideologi, i mångt och mycket själv är skyldig till dessa påstådda "missförhållanden"?

    Jag har själv sett vita män som absolut "erkänner sina synder" och erkänner att de är en del av "patriarkatet" och bla bla bla ... allt det där ...

    ... men som sedan ändå lägger in en snus under läppen och automatiskt går mot bilens förarsäte.
    Här talas ofta om hur förskräckliga feminister är och att de hatar män. Men vad ska vi säga om dessa män som kallar sig feminister, går med tagelskjorta på och krälar i stoftet inför varje kvinna som ens andas om patriarkatet? De som ber om ursäkt för sin existens och tar på sig skulden för tidigare generationers misstag? En del kanske gör det för att få ligga men det finns de som faktiskt tror på det de gör. I synnerhet yngre "kulturmän" i storstäderna verkar vara överrepresenterade i gruppen. Jag läser gärna relationsromaner och nästa alla manliga författare är skoningslösa mot sina manliga karaktärer, de är antingen patetiska eller svin, eller både-och. Medan kvinnorna är vackra och starka, dock inte goda.
    Min generations kulturmän, som Horace Engdahl och "Jon Kladd", var fel ute på sitt sätt, men de yngre verkar ha helt gått vilse bland dagens genuskorrekta dimridåer...
  • Rikard
    Flash Gordon skrev 2021-04-10 06:28:28 följande:
    Så vem av er är det som kör bilen när ni ska åka iväg tillsammans?
    Det växlar. 
  • Rikard
    Flash Gordon skrev 2021-04-10 06:36:57 följande:
    Fast det är ju vad feministerna påstår ("patriarkatet") så då är du ju inte riktigt med på det feministiska tåget ändå, då?!
    Feminismen är inte en enhetlig lära där alla feminister tycker exakt likadant. 
    Det finns en del ganska extrema feminister som feministhatarna älskar att hänvisa till som om dessa representerade varenda feminist.

    Mimosa86 förklarar en del ganska bra tidigare i tråden, även om hennes text ger intryck av att vara lite hastigt skriven. Alla män är inte hot mot kvinnors liv och hälsa, men några män är det och därför behöver en kvinna vara allmänt vaksam mot män. Ett sorgligt faktum och som även vi män också borde hjälpa till att få bukt med.

    Varför ska man INTE vara feminist? 
  • Rikard
    Nimzay skrev 2021-04-10 06:35:18 följande:

    Kanske därför att det är flest män med den hudfärgen som är villiga att ställa upp på att dansa efter deras pipa...?


    Eller för att vi genuint delar de feministiska värderingarna?
    (Och då menar jag inte detta med "hat mot vita män" för det är bara trams att alla feminister hatar vita män.)
  • Rikard
    KlantSmurfen skrev 2021-04-09 19:40:44 följande:
    Vill du ge exempel på makt- och resursfördelning?
    Ursäkta men har du bott i skogen det senaste århundradet?
    Om du inte har upptäckt hur skev makt- och resursfördelningen är mellan män och kvinnor tidigare, kan nog inget jag skriver här påverka dig.
  • Postman
    Rikard skrev 2021-04-12 13:19:46 följande:

    Ett sorgligt faktum och som även vi män också borde hjälpa till att få bukt med.

    Varför ska man INTE vara feminist? 


    För att feminism är sexistiskt och ojämställt.

    Vad borde vi män göra tycker du som vi inte gör idag?
  • Postman
    Rikard skrev 2021-04-12 13:22:10 följande:

    Ursäkta men har du bott i skogen det senaste århundradet?

    Om du inte har upptäckt hur skev makt- och resursfördelningen är mellan män och kvinnor tidigare, kan nog inget jag skriver här påverka dig.


    Män är långt mer fixerade vid pengar och makt än kvinnor. Hur tänker du att vi ska hantera det?

    Jag älskar att spara mina pengar och se dom växa medan min fru älskar att handla upp sina, är det skevt då tycker du?
  • KlantSmurfen
    Rikard skrev 2021-04-12 13:22:10 följande: #115
    KlantSmurfen skrev 2021-04-09 19:40:44 följande:
    Vill du ge exempel på makt- och resursfördelning?
    Ursäkta men har du bott i skogen det senaste århundradet?
    Om du inte har upptäckt hur skev makt- och resursfördelningen är mellan män och kvinnor tidigare, kan nog inget jag skriver här påverka dig.
    KlantSmurfen skrev 2021-04-08 19:41:41 följande: #86
    Något som jag är fundersam över är att vänsterfeminister aldrig vill förklarar sin ideoloi och att de aldrig vill länka till källa när de pratar om vetenskap, studier osv men de förväntar sig ändå att man ska köpa allt de skriver och sprida ordet vidare utan att ens kolla källa.
    Vi har haft genus"forskning" i 40 år, hur svårt kan det vara?
    Svar: 100% omöjligt.
    Det är lätt att få känslan av att de inte riktigt vet vad de svamlar om.
  • Flash Gordon
    Rikard skrev 2021-04-12 13:19:46 följande:
    Feminismen är inte en enhetlig lära där alla feminister tycker exakt likadant. 
    Det finns en del ganska extrema feminister som feministhatarna älskar att hänvisa till som om dessa representerade varenda feminist.
    Nä, ALLA tycker nog inte EXAKT likadant men all feminism bygger någonstans ändå på idén om "patriarkatet". Mannens påstådda "överordning". Särskilt den vite mannens "överordning".

    Sedan har en sådan som Nyamko Sabuni tusen gånger med makt och möjligheter än en själv, trots att man är både vit och man.
    Rikard skrev 2021-04-12 13:19:46 följande:
    Varför ska man INTE vara feminist? 
    För att man tror på individen och dennes ansvar? För att man inte tror på att särbehandla folk? För att man är humanist?

    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • KlantSmurfen
    Flash Gordon skrev 2021-04-12 23:24:27 följande: #119
    Rikard skrev 2021-04-12 13:19:46 följande:
    Feminismen är inte en enhetlig lära där alla feminister tycker exakt likadant. 
    Det finns en del ganska extrema feminister som feministhatarna älskar att hänvisa till som om dessa representerade varenda feminist.
    Nä, ALLA tycker nog inte EXAKT likadant men all feminism bygger någonstans ändå på idén om " patriarkatet ". Mannens påstådda "överordning" . Särskilt den vite mannens "överordning".

    Sedan har en sådan som Nyamko Sabuni tusen gånger med makt och möjligheter än en själv, trots att man är både vit och man.
    Rikard skrev 2021-04-12 13:19:46 följande:
    Varför ska man INTE vara feminist? 
    För att man tror på individen och dennes ansvar? För att man inte tror på att särbehandla folk? För att man är humanist?
    Det är det vänsterfeministerna vill att man ska tro

    - Man måste vara feminist.
    -- Varför?
    - Annars är man för strukturellt förtryck och patriarkatet.
    -- Va?
    - Så här måste du tycka: (citerar ur rosa bibeln om strukturer)
    -- Får jag inte tänka själv?
    - Inte om man är riktig feminist.
    -- Det låter ju väldigt feministiskt.
    - Man måste vara feminist.
    -- Men...
    - Annars är man för strukturellt förtryck och patriarkatet.
    -- Va?

    Alla feminister tror inte på rosa bibeln,
    Kvinnor och män offras på feminismens altare
    Jag har alltid kallat mig feminist trots att etiketten kändes tvångs­påklistrad när jag en gång valde det politiska vänsterpaketet. Kanske handlar mitt obehag om att du som feminist förväntas försvara redan färdigtuggade teser och trendbestämda teorier. Systerskapet är en ängslig sekt där auktoriteter lägger ut partilinjen. De som tänker själva stöts ut ur flocken, så varför ska jag egentligen kalla mig feminist när det är omöjligt att inte så att säga svika systerskapet?
    [...]
    Kvinnan väljer själv och alla val kan legitimeras som feminism, samtidigt som hon är ständig fånge i patriarkatets strukturer. Och med den intersektionella feministiska analysen har diskriminering hamnat högst på agendan. En viktig jämställdhetsfråga som exempelvis kvinnans försörjning och livslönegapet analyseras automatiskt, liksom alla skillnader mellan könen, som utslag av just diskriminering
    [...]
    Feminismens problem handlar om dess extrema beroende av olika akademiska frontfigurer där verkligheten bara blir ett medel för att bekräfta teoriernas mål.
    [...]
    En av de allra viktigaste feministiska frågorna i dag borde exempelvis vara kampen mot klanväldets hederskultur. Men enligt den sanna läran är begreppet hederskultur rasistiskt, för det innebär att vi i den vita majori­tets­kulturen självgott pekar ut kul­turer och så kallade rasifierade män som sämre. Att vi döljer att även det svenska samhället är patriarkalt våldsamt och att vår vithetsnorm också gör de rasifierade männen förtryckta och utsatta.

    Den intersektionella postkoloniala feministiska analysen kan alltså inte separera offer från förövare, eftersom de enda makthavare och gärningsmän som går att urskilja är gruppen vita män. Detta inflytelserika teoretiska ­haveri har lett till att kvinnor, män, flickor och pojkar har offrats till förmån för fundamentalistisk politisk renlärighet

    steigan.no/2018/03/kvinnor-och-man-offras-pa-feminismens-altare/
    vissa driver med den
    COVID-19 Bites Identity Politics - Minding The Campus

    Where are the usual attacks on white male-dominated science? Where's the "standpoint epistemology" to tell us how different is the knowledge intersectionally-appropriate feminist scientists would bring to this crucial problem? How many of those labs fiercely trying to find a treatment, a vaccine, a path forward, have a demographically appropriate number of women researchers? Not to mention racially and sexually "diverse" ones? What can possibly explain the lack of attention to this terrible problem of marginalization of the already oppressed?

    On a women?s studies listserve I subscribe to, activity has been almost at a standstill for weeks. You?d think with the endless attention paid to the virus there would be vigorous debate about the need to bring feminist, queer, trans, and other such perspectives to bear, and heated discussions of how to convey this to students via distance learning.
    [...]
    One of the most relevant books for understanding how we got to the dismissal of science in favor of identity politics with all its ideological baggage is more than twenty years old. It is an excellent read for this time of hibernation. A House Built on Sand: Exposing Postmodernist Myths About Science, edited by Noretta Koertge (a philosopher of science), was published by Oxford University Press in 1998. Rereading it over the past few days, I was encouraged to encounter, again, so many cogent and careful explanations of how and why dismissals of science were and are wrong-headed.

    www.mindingthecampus.org/2020/05/03/covid-19-bites-identity-politics/
     

    <div class="quote" data-id="81058691">
        <div class="quote-nick">Rikard skrev 2021-04-09 13:50:05 f&ouml;ljande:
            <span class="message-info-number">
                <a style="color: #777; font-size: x-small; font-weight: bold; text-decoration: none;" title="G&aring; till inl&auml;gg: #99" href="www.familjeliv.se/forum/thread/redir/message_page/81053224/81058691/1" rel="nofollow" target="_blank">#99
                </a>
            </span>
        </div>
        Vi har fortfarande stora problem med bland annat j&auml;mst&auml;lldhet, makt- och resursf&ouml;rdelning mellan k&ouml;nen. Och det &auml;r s&aring; gott som alltid till m&auml;nnens f&ouml;rdel och kvinnornas nackdel.
        <br /> D&auml;rf&ouml;r &auml;r jag feminist.&nbsp;
    </div>
Svar på tråden Feminister som är tillsammans/gifter sig med vita män