Flash Gordon skrev 2021-04-12 23:24:27 följande:
#119 Rikard skrev 2021-04-12 13:19:46 följande:
Feminismen är inte en enhetlig lära där alla feminister tycker exakt likadant.
Det finns en del ganska extrema feminister som feministhatarna älskar att hänvisa till som om dessa representerade varenda feminist.
Nä, ALLA tycker nog inte EXAKT likadant men all feminism bygger någonstans ändå på idén om " patriarkatet ". Mannens påstådda "överordning" . Särskilt den vite mannens "överordning".
Sedan har en sådan som Nyamko Sabuni tusen gånger med makt och möjligheter än en själv, trots att man är både vit och man.
Rikard skrev 2021-04-12 13:19:46 följande:
Varför ska man INTE vara feminist?
För att man tror på individen och dennes ansvar? För att man inte tror på att särbehandla folk? För att man är humanist?
Det är det vänsterfeministerna vill att man ska tro
- Man måste vara feminist.
-- Varför?
- Annars är man för strukturellt förtryck och patriarkatet.
-- Va?
- Så här måste du tycka: (citerar ur rosa bibeln om strukturer)
-- Får jag inte tänka själv?
- Inte om man är riktig feminist.
-- Det låter ju väldigt feministiskt.
- Man måste vara feminist.
-- Men...
- Annars är man för strukturellt förtryck och patriarkatet.
-- Va?
Alla feminister tror inte på rosa bibeln,
Kvinnor och män offras på feminismens altare
Jag har alltid kallat mig feminist trots att etiketten kändes tvångspåklistrad när jag en gång valde det politiska vänsterpaketet. Kanske handlar mitt obehag om att du som feminist förväntas försvara redan färdigtuggade teser och trendbestämda teorier. Systerskapet är en ängslig sekt där auktoriteter lägger ut partilinjen. De som tänker själva stöts ut ur flocken, så varför ska jag egentligen kalla mig feminist när det är omöjligt att inte så att säga svika systerskapet?
[...]
Kvinnan väljer själv och alla val kan legitimeras som feminism, samtidigt som hon är ständig fånge i patriarkatets strukturer. Och med den intersektionella feministiska analysen har diskriminering hamnat högst på agendan. En viktig jämställdhetsfråga som exempelvis kvinnans försörjning och livslönegapet analyseras automatiskt, liksom alla skillnader mellan könen, som utslag av just diskriminering
[...]
Feminismens problem handlar om dess extrema beroende av olika akademiska frontfigurer där verkligheten bara blir ett medel för att bekräfta teoriernas mål.
[...]
En av de allra viktigaste feministiska frågorna i dag borde exempelvis vara kampen mot klanväldets hederskultur. Men enligt den sanna läran är begreppet hederskultur rasistiskt, för det innebär att vi i den vita majoritetskulturen självgott pekar ut kulturer och så kallade rasifierade män som sämre. Att vi döljer att även det svenska samhället är patriarkalt våldsamt och att vår vithetsnorm också gör de rasifierade männen förtryckta och utsatta.
Den intersektionella postkoloniala feministiska analysen kan alltså inte separera offer från förövare, eftersom de enda makthavare och gärningsmän som går att urskilja är gruppen vita män. Detta inflytelserika teoretiska haveri har lett till att kvinnor, män, flickor och pojkar har offrats till förmån för fundamentalistisk politisk renlärighet
steigan.no/2018/03/kvinnor-och-man-offras-pa-feminismens-altare/ vissa driver med den
COVID-19 Bites Identity Politics - Minding The Campus
Where are the usual attacks on white male-dominated science? Where's the "standpoint epistemology" to tell us how different is the knowledge intersectionally-appropriate feminist scientists would bring to this crucial problem? How many of those labs fiercely trying to find a treatment, a vaccine, a path forward, have a demographically appropriate number of women researchers? Not to mention racially and sexually "diverse" ones? What can possibly explain the lack of attention to this terrible problem of marginalization of the already oppressed?
On a women?s studies listserve I subscribe to, activity has been almost at a standstill for weeks. You?d think with the endless attention paid to the virus there would be vigorous debate about the need to bring feminist, queer, trans, and other such perspectives to bear, and heated discussions of how to convey this to students via distance learning.
[...]
One of the most relevant books for understanding how we got to the dismissal of science in favor of identity politics with all its ideological baggage is more than twenty years old. It is an excellent read for this time of hibernation.
A House Built on Sand: Exposing Postmodernist Myths About Science, edited by Noretta Koertge (a philosopher of science), was published by Oxford University Press in 1998. Rereading it over the past few days, I was encouraged to encounter, again, so many cogent and careful explanations of how and why dismissals of science were and are wrong-headed.
www.mindingthecampus.org/2020/05/03/covid-19-bites-identity-politics/
<div class="quote" data-id="81058691">
<div class="quote-nick">Rikard skrev 2021-04-09 13:50:05 följande:
<span class="message-info-number">
<a style="color: #777; font-size: x-small; font-weight: bold; text-decoration: none;" title="Gå till inlägg: #99" href="
www.familjeliv.se/forum/thread/redir/message_page/81053224/81058691/1" rel="nofollow" target="_blank">#99
</a>
</span>
</div>
Vi har fortfarande stora problem med bland annat jämställdhet, makt- och resursfördelning mellan könen. Och det är så gott som alltid till männens fördel och kvinnornas nackdel.
<br /> Därför är jag feminist.
</div>