• Anonym (Upp/ner/lagom?)

    Lagom vikt för medelålders kvinna?

    Drömmen vore ju att alltid väga som när man var 25 år gammal och inte hade ett uns fett på kroppen men jag inser att det inte går om jag inte vill träna 3 timmar om dagen och bara äta salladsblad och dricka vatten.

    Men vad är en bra vikt ungefär på en kvinna i medelåldern med smal benstomme men ändå naturliga kurvor och med det menar jag smal midja, breda höfter och relativt breda axlar och stor byst? Dvs även om kroppen vore jättesmal så finns det kurvor där. Är 1.67 lång. Vad låter som en ungefärlig bra vikt där jag ändå skulle vara "normalviktig" och kanske lite åt det smala hållet? Och runt vilken vikt ungefär skulle jag anses vara åt det mulliga hållet?

  • Svar på tråden Lagom vikt för medelålders kvinna?
  • Fiona M
    Anonym (Pelle) skrev 2021-04-09 13:42:32 följande:

    Det handlar om prioriteringar.

    Man kan ut och jogga istället för att uppdatera Instagram tex.


    Uppdatera instagram tar typ 10 min.

    Men du skrev om kändisar, som kan lägga månader på att forma utseendet för en roll, inget en vanlig person med jobb och familj kan.

    Visst ska man motionera, men ska man alltid sträva efer att bli så smal som möjligt? (Ja, jag har också sett dig i andra trådar.)
  • sextiotalist
    Anonym (Pelle) skrev 2021-04-09 13:38:22 följande:
    Att träna är fullt normalt.

    Sen kanske inte alla har råd med en PT. Men alla har råd med ett par joggingsskor iaf.

    Sen handlar det lika mycket om att äta rätt.
    Snarare de lägger nog flera timmar på träning varje dag. Vilket normala människor inte har någon möjlighet till. Nej det är inte bara att äta rätt, de äter nog mindre än vad de borde. Sedan finns det de som är naturligt så smala, de kan skippa träning och unna sig rätt mycket och ändå fortsätta med att vara smala.
  • Anonym (Pelle)
    Fiona M skrev 2021-04-09 13:45:18 följande:

    Uppdatera instagram tar typ 10 min.

    Men du skrev om kändisar, som kan lägga månader på att forma utseendet för en roll, inget en vanlig person med jobb och familj kan.

    Visst ska man motionera, men ska man alltid sträva efer att bli så smal som möjligt? (Ja, jag har också sett dig i andra trådar.)


    Det går med familj och barn också...

    Har även sett ensamstående kvinnor med barn som utan problem håller sig fit och smal.

    Som sagt handlar bara om prioriteringar. En del föredrar att uppdatera Instagram och titta på bonde söker fru med en 1 kg lösviktsgodis. Medan andra äter riktig mat och tränar istället.
  • sextiotalist
    Anonym (Pelle) skrev 2021-04-09 13:49:08 följande:

    Det går med familj och barn också...

    Har även sett ensamstående kvinnor med barn som utan problem håller sig fit och smal.

    Som sagt handlar bara om prioriteringar. En del föredrar att uppdatera Instagram och titta på bonde söker fru med en 1 kg lösviktsgodis. Medan andra äter riktig mat och tränar istället.


    En del har lätt att hålla vikten. Andra får kämpa hårt.

    Och faktiskt så finns det viktigare prioriteringar än att kämpa för att tvinga sin kropp att vara ohälsosamt smal.

    Jag var väldigt smal efter min graviditet. Men såg förskräcklig ut. Det såg snyggt ut med kläder. Men i bikini, hemskt
  • Anonym (tillbaka till frågan)

    För att återgå till TS fråga skulle jag utifrån min egen kropp (som har ungefär samma förutsättningar förutom att jag har små bröst) säga 60-65kg.

  • Anonym (sockertoppen)

    Det beror väl på din kroppstyp och vad du har vägt hittills i livet.

    Om jag utgår ifrån mig själv så brukar jag dra av 110 från längden i centimeter. Det var så man gjorde på 80-talet... När jag växte upp. 

    Så 57 kilo skulle vara din idealvikt enligt den teorin. 

    Det har ingenting med åldern att göra, man kan absolut ha samma vikt från ca 20 års ålder och framåt. 

    Man behöver inte träna sig blå i ansiktet, bara normal träning 4-5 gånger i veckan och en hälsosam kost. 

  • Anonym (sockertoppen)
    Marie7 skrev 2021-04-08 10:36:49 följande:

    Förstår dina tankar. Jobbar med samma. Är 167 cm och väger idag mellan 63 och 64. Inte nöjd. Nöjdast var jag när jag vägde 57-58 kg. För lite mer än ett år sedan. Har alltid varit aktiv. Tränar flera dagar i veckan både gym och löpning. Förr kunde jag äta vad jag ville, men sen kickade klimakteriet in (Är 51 år). Allt, jag menar ALLT lägger sig runt magen och på brösten! Alltid haft stora bröst (d kupa), men nu är de bomber. Tränar nog mer än förr nu, men händer nada. I 2 månader testade jag att förutom träningen se till att uppnå 10 000 steg per dag (rörligt jobb på förskola), ta bort socker på vardagar, mindre kolhydrater osv. Hände NADA! Då ger man upp. Vill inte ens väga mig nu. Vikten är stabil nu oavsett hur jag äter eller rör mig. Folk säger jag inte är tjock, men känner mig tjock. Iaf över magen. Midjan är borta:(. Dock sitter det i huvudet. Det är där man måste börja.


    Tipsar om mer styrketräning och mindre löpning. Fokusera på styrketräningen, det är den som formar om kroppen och skapar smalare midja, platt mage, fast rumpa och lår osv. 

    Jag är också i din ålder och det funkar för mig i alla fall.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Upp/ner/lagom?) skrev 2021-04-07 14:23:23 följande:

    Drömmen vore ju att alltid väga som när man var 25 år gammal och inte hade ett uns fett på kroppen men jag inser att det inte går om jag inte vill träna 3 timmar om dagen och bara äta salladsblad och dricka vatten.

    Men vad är en bra vikt ungefär på en kvinna i medelåldern med smal benstomme men ändå naturliga kurvor och med det menar jag smal midja, breda höfter och relativt breda axlar och stor byst? Dvs även om kroppen vore jättesmal så finns det kurvor där. Är 1.67 lång. Vad låter som en ungefärlig bra vikt där jag ändå skulle vara "normalviktig" och kanske lite åt det smala hållet? Och runt vilken vikt ungefär skulle jag anses vara åt det mulliga hållet?


    Svårt att svara på men 58-60 kg kanske..? Sen tror jag personligen inte alls att man behöver väga mer bara för att man blir lite äldre, jag väger exempelvis mindre nu vid 52 än jag gjorde när jag var 30. Troligen på grund av minskad muskelmassa.
  • Anonym (sockertoppen)
    Anonym (Elisa) skrev 2021-04-09 08:43:25 följande:
    Det är lite underviktigt enligt läkarna...men det beror ju på former ålder mm

    Vägde mig som sagt bara hos läkaren och är 168 cm och vägde 60 kg och enligt honom så tyckte han att jag behövde gå upp i vikt
    Det var ju lite konstigt att din läkare tyckte det, med tanke på att din vikt är helt normal.

    Man ska akta sig för att mixtra för mycket med vikten både uppåt och nedåt om man ändå ligger inom normalt BMI. Om du har varit stabil på 60 kg i många år är det en bra vikt som din kropp tycker om och som du kan hålla utan att varken svälta dig eller överäta. Låt din kropp vara, tycker jag. 
  • sextiotalist
    Anonym (sockertoppen) skrev 2021-04-12 11:05:39 följande:

    Det beror väl på din kroppstyp och vad du har vägt hittills i livet.

    Om jag utgår ifrån mig själv så brukar jag dra av 110 från längden i centimeter. Det var så man gjorde på 80-talet... När jag växte upp. 

    Så 57 kilo skulle vara din idealvikt enligt den teorin. 

    Det har ingenting med åldern att göra, man kan absolut ha samma vikt från ca 20 års ålder och framåt. 

    Man behöver inte träna sig blå i ansiktet, bara normal träning 4-5 gånger i veckan och en hälsosam kost. 


    Det kan man absolut, men skulle jag försöka hålla den vikten jag hade i 20-årsåldern, då hade jag fått leva på svältdiet och träna 2-3 timmar om dagen. Jag 12-13 kilo mer än när jag var kring 20. 
  • Anonym (li)
    Anonym (Z) skrev 2021-04-12 11:16:45 följande:
    Svårt att svara på men 58-60 kg kanske..? Sen tror jag personligen inte alls att man behöver väga mer bara för att man blir lite äldre, jag väger exempelvis mindre nu vid 52 än jag gjorde när jag var 30. Troligen på grund av minskad muskelmassa.
    Jag tror det kan vara individuellt, 30% av kvinnor får tex problem med sköldkörteln, det skulle kunna vara ett av skälen till ökad viktuppgång för vissa vid klimakteriet, i kombination med att minskat östrogen gör att kroppen gärna behåller fett då östrogenet bildas i fettcellerna.

    I mitt fall tror jag viktuppgången (fortfarande är jag ju normalviktig) beror på rent hormonella orsaker.

    Man kan ju heller inte utgå från att en vikt är "rätt" eller att det är lika för alla. Det finns normalvariationer i hur mycket ben och muskler väger hos olika människor som även dessa kan skilja sig en 8 kg, hos väldigt tränade fitness-människor ännu mer förstås. Har en syster som enligt bmi-skalan är överviktig, men hon är väldigt smal och väldigt vältränad, tränar både styrketräning, löpning och kampsport. Har väldigt lågt underhudsfett och fettprocent.
  • Anonym (fin ändå)

    Ha, vad lite ni siktar på! Jag är fyllda 45, ca 168 lång och ligger runt 68-70 kilo. Det är trivselvikten. Drar storlek S och M. Skulle inte falla mig in att gå ner för att bli en XS, bara för att.

  • Anonym (Elisa)
    Anonym (sockertoppen) skrev 2021-04-12 11:19:39 följande:
    Det var ju lite konstigt att din läkare tyckte det, med tanke på att din vikt är helt normal.

    Man ska akta sig för att mixtra för mycket med vikten både uppåt och nedåt om man ändå ligger inom normalt BMI. Om du har varit stabil på 60 kg i många år är det en bra vikt som din kropp tycker om och som du kan hålla utan att varken svälta dig eller överäta. Låt din kropp vara, tycker jag. 
    Jag har ju träffat läkaren i 20 år och han tyckte att jag behövde gå upp några kg bara -sist så vägde jag strax under 60..
    Jag har väl legat lite högre än så förut jag vägt mig hos läkaren..
     
    Jag är smal, men har samtidigt kurvor-stora bröst bla
    Jag måste äta för att inte gå ner i vikt så han tänkte också på att jag inte skulle gå ner mer i vikt?!

    Jag har aldrig någonsin försökt gå ner i vikt utan tvärtom- alltid kunnat äta och  ätit precis vad jag vill och hur mycket jag vill!!
    .Så det är inte så lätt att gå upp i vikt heller om man vill det!!

    Sen beror det väl på generna kanske och att jag alltid rört på mig och haft en hög ämnesomsättning!!
    Jag har aldrig tränat något jag inte gillat att göra utan det har bara varit något som jag tyckt el tycker är jäkligt roligt och älskat att göra som hästridning/hoppning, hund träning /agility =hoppning, osv....

    Det tror jag är viktigt även om man vill gå ner i vikt att göra något man verkligen gillar?!
Svar på tråden Lagom vikt för medelålders kvinna?