• Anonym (Jullan)

    Kräva tillbaka pengar i affären flera dagar senare, vems ansvar?

    I början av veckan var min man och handlade. Han köpte då en grönsak som de slog in som en dyrare grönsak. Det upptäckte han först när han kom hem. Prisskillnaden blev 10 kronor.

    Nu ska jag gå och handla lite. Mannen tyckte då att jag skulle ta med kvittot och kräva tillbaka de tio kronorna. Jag vägrar. Jag är djupt obekväm med att göra så och tycker att om det är så viktigt för honom, får han lösa det själv. Jag kan påtala att de tog fel pris förra gången, så att de rätar upp det, men jag kan ju inte bevisa vilken färg vi köpte på paprikan för flera dagar sen. Den är ju uppäten. 

    Nu har vi hamnat i jättebråk kring detta. Mannen tycker att jag är jättefånig, att han minsann köper bindor till mig och att jag därför borde göra det här och att jag faktiskt får visa vad jag går för, utmana mig själv och sluta vara så jävla feg.

    Jag, å min sida, tycker att det är otroligt tramsigt att kräva tillbaka tio kronor, att han får stå för sina misstag (han kunde kontrollerat kvittot redan i butiken) och om det är så viktigt för honom så får han lösa det själv.

    Vem har rätt?

  • Svar på tråden Kräva tillbaka pengar i affären flera dagar senare, vems ansvar?
  • Phalaenopsis

    Jag tycker inte heller om att reklamera saker, men gör det om jag måste. 10 kr är verkligen inte värt obehaget. Om han vill vara så noga får han göra det själv. Och argumentet om att han köper bindor ... Om han skäms så mycket över att hans fru är en kvinna med mens att det blir till en tjänst när han köper bindor, ja då är det verkligen hans problem.

  • Anonym (hg)
    I butiken jag jobbar på kan en kund komma och reklamera färskvaror från en annan butik, vi tar emot och ger tillbaka pengar eller ny vara, allt för att göra kunden nöjd. så jag tror nog du kan få tillbaka pengarna utan problem om du verkligen ville.
  • Anonym (XXX)

    Om du är en stamkund i affären, så tycker jag att du ska låta det vara. Dels så jämnar deras små misstag antagligen ut sig över tid. Ibland vinner du, ibland vinner butiken på dem.

    Men även för att ni ju måste handla någonstans, och jag antar att det finns en anledning till att ni handlar just i denna butik? Om det blir en obehaglig stämning, när du säger till, så kanske du kommer att dra dig för att gå dit i fortsättningen. Helt oavsett vem som har rätt i sak. Och om du ska börja handla någon annanstans, så äts den där tian snart upp av bensinkostnader, bussbiljetter, dyrare varor o.s.v.. Jag gjorde själv nyligen ett sådant misstag, och jag ångrar det SÅ. Hade varit mycket bättre att hålla tyst, och "kunna" fortsätta handla där. 

  • Anonym (men usch)

    Vilken otrolig fjant din man är, hälsa honom gärna det.

    Han vågar inte själv gå tillbaka för att han inte vill framstå som snål.
    Antingen får han gå tillbaka själv eller så får han vara utan den enorma summan av 10 kr.

  • Gameofthrones

    Det handlar inte om mannen är en fjant.

    Har man en gemensam ekonomi så är det nån utav dem som ska gå om man vill.

    10 kr. Är mkt för ngt som ska kosta 89 kr kg istället för 49kr kg. T e x

    Är den uppäten då går det inte göra. Ngt åt saken. Då har ni valt att ha den.

    Ska man lägga så mkt energi på vem som har rätt om en sådan liten sak? Jisses. (skakar på huvudet)

    Då har man problem på riktigt om man nu ser det såhär.

  • Anonym (Blomman)

    Brukar alltid reklamera felslagningar i affären. Har nog varit nere på 4 kr också.

    Men är ju lite av en princip för mig.

    Det värsta var 50 kr diff.

  • Gameofthrones

    Självklart att man går ner men inte efter fler dgr enligt TS. Sen uppäten. Under kritik. Så då är det ju inte så viktigt att få 10kr tillbaka?

    Man ringer ner till affären, går ner under samma dag eller dagen efter. Det ska vara färskt som möjligt.

  • Anonym (hg)
    Anonym (XXX) skrev 2021-04-08 12:42:08 följande:

    Om du är en stamkund i affären, så tycker jag att du ska låta det vara. Dels så jämnar deras små misstag antagligen ut sig över tid. Ibland vinner du, ibland vinner butiken på dem.

    Men även för att ni ju måste handla någonstans, och jag antar att det finns en anledning till att ni handlar just i denna butik? Om det blir en obehaglig stämning, när du säger till, så kanske du kommer att dra dig för att gå dit i fortsättningen. Helt oavsett vem som har rätt i sak. Och om du ska börja handla någon annanstans, så äts den där tian snart upp av bensinkostnader, bussbiljetter, dyrare varor o.s.v.. Jag gjorde själv nyligen ett sådant misstag, och jag ångrar det SÅ. Hade varit mycket bättre att hålla tyst, och "kunna" fortsätta handla där. 


    förlåt men det där är bara larvigt av dig, gå till din gamla butik. Ingen i personalen bryr sig eller kanske ens kommer ihåg vad som hände. Om du förlorar tid eller pengar på att byta affär är det väl bara at bita i sura äpplet och fortsätta handla som förr. 
  • Physalis

    Jag har jobbat i butik och har tagit emot alla möjliga reklamationer. Väldigt sällan misstror man en kund bara för att. Har man någonsin suttit i en kassa så vet man att misstag sker, erbjudanden är fel inlagda i systemet, kuponger krånglar mm. Så när en kund kommer och vänligt säger att de sist fick betala för en röd paprika när de köpte en grön en vecka senare så skulle jag tolka det som att kunden inte haft ärenden i butiken tidigare och inte tyckt det varit värt besväret att komma ner bara för några kronors skull. Rätt ska såklart vara rätt.

    Med det sagt så skulle jag som kund inte säga något om 10 kronor om det inte var ett ofta återkommande problem att jag fick betala för mycket. Men det är för att 10 kronor inte gör mig så mycket och jag vet at i min affär kommer jag säkerligen tjäna 10 kr på en felslagning en annan gång, det handlar liksom inte om att luras.

    Vad gäller er situation så håller jag med Drottning. Situationen handlar inte om paprikan eller butiken utan om hur din man beter sig illa mot dig.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (⁻-⁻)
    Anonym (Jullan) skrev 2021-04-08 09:56:57 följande:
    I början av veckan var min man och handlade. Han köpte då en grönsak som de slog in som en dyrare grönsak. Det upptäckte han först när han kom hem. Prisskillnaden blev 10 kronor.

    Nu ska jag gå och handla lite. Mannen tyckte då att jag skulle ta med kvittot och kräva tillbaka de tio kronorna. Jag vägrar. Jag är djupt obekväm med att göra så och tycker att om det är så viktigt för honom, får han lösa det själv. Jag kan påtala att de tog fel pris förra gången, så att de rätar upp det, men jag kan ju inte bevisa vilken färg vi köpte på paprikan för flera dagar sen. Den är ju uppäten. 

    Nu har vi hamnat i jättebråk kring detta. Mannen tycker att jag är jättefånig, att han minsann köper bindor till mig och att jag därför borde göra det här och att jag faktiskt får visa vad jag går för, utmana mig själv och sluta vara så jävla feg.

    Jag, å min sida, tycker att det är otroligt tramsigt att kräva tillbaka tio kronor, att han får stå för sina misstag (han kunde kontrollerat kvittot redan i butiken) och om det är så viktigt för honom så får han lösa det själv.

    Vem har rätt?

    Jag är nog lite mitt emellan både dig och din man. Jag hade inte haft några som helst problem att ta med kvittot och påpeka felet, men sen hade jag struntat lite i vad det ledde till, i alla fall om det rör sig om 10 :-. Jag har själv jobbat i butik och vet att det kan bli fel ibland.


     


    Jag skulle aldrig orka bråka om 10 kronor, varken med min man eller med personal i butiken. Men jag ser heller inget problem i att påpeka att det blivit fel, varför skulle man inte kunna göra det? Och paprikan behöver absolut inte vara med. Och kom ihåg att bara för att man påpekar ett fel behöver man varken vara otrevlig eller sur.

Svar på tråden Kräva tillbaka pengar i affären flera dagar senare, vems ansvar?