• Anonym (Jullan)

    Kräva tillbaka pengar i affären flera dagar senare, vems ansvar?

    I början av veckan var min man och handlade. Han köpte då en grönsak som de slog in som en dyrare grönsak. Det upptäckte han först när han kom hem. Prisskillnaden blev 10 kronor.

    Nu ska jag gå och handla lite. Mannen tyckte då att jag skulle ta med kvittot och kräva tillbaka de tio kronorna. Jag vägrar. Jag är djupt obekväm med att göra så och tycker att om det är så viktigt för honom, får han lösa det själv. Jag kan påtala att de tog fel pris förra gången, så att de rätar upp det, men jag kan ju inte bevisa vilken färg vi köpte på paprikan för flera dagar sen. Den är ju uppäten. 

    Nu har vi hamnat i jättebråk kring detta. Mannen tycker att jag är jättefånig, att han minsann köper bindor till mig och att jag därför borde göra det här och att jag faktiskt får visa vad jag går för, utmana mig själv och sluta vara så jävla feg.

    Jag, å min sida, tycker att det är otroligt tramsigt att kräva tillbaka tio kronor, att han får stå för sina misstag (han kunde kontrollerat kvittot redan i butiken) och om det är så viktigt för honom så får han lösa det själv.

    Vem har rätt?

  • Svar på tråden Kräva tillbaka pengar i affären flera dagar senare, vems ansvar?
  • Anonym (⁻-⁻)
    Physalis skrev 2021-04-08 15:20:57 följande:
    Jag har jobbat i butik och har tagit emot alla möjliga reklamationer. Väldigt sällan misstror man en kund bara för att. Har man någonsin suttit i en kassa så vet man att misstag sker, erbjudanden är fel inlagda i systemet, kuponger krånglar mm. Så när en kund kommer och vänligt säger att de sist fick betala för en röd paprika när de köpte en grön en vecka senare så skulle jag tolka det som att kunden inte haft ärenden i butiken tidigare och inte tyckt det varit värt besväret att komma ner bara för några kronors skull. Rätt ska såklart vara rätt.

    Med det sagt så skulle jag som kund inte säga något om 10 kronor om det inte var ett ofta återkommande problem att jag fick betala för mycket. Men det är för att 10 kronor inte gör mig så mycket och jag vet at i min affär kommer jag säkerligen tjäna 10 kr på en felslagning en annan gång, det handlar liksom inte om att luras.

    Vad gäller er situation så håller jag med Drottning. Situationen handlar inte om paprikan eller butiken utan om hur din man beter sig illa mot dig.
    Jag håller helt med, det jag hade reagerat på i detta om det var min man skulle varit hur han beter sig.

    Det där med mensskydd känns ju väldigt udda och konstigt att dra upp i sammanhanget. För mig hade det varit det som var grejen, hur mannen betedde sig, inte att gå tillbaka till butiken, men jag har ju också jobbat i butik och vet att det kan bli fel.
  • Kvittning

    Den som tycker att det är så viktigt att man ska ta upp det i efterhand är den som får göra det. Därför jag gör allt sådant i min familj eftersom att min man inser att man är något av en idiot om man gör det.

  • Wald

    Det är väl bara att ta med kvittot och säga till att här blev det fel förra gången ni handlade. Inget mer behövs. Jag kan inte tänka mig att det finns butiker som inte är beredda att rätta sina fel. Fast jag tycker att det är hans sak att göra det. Du handlade ju inte.

    Här hemma i vår lilla affär känner alla alla så där har vi högt i tak.

    Det stora felet ni gör är ju att gräla om detta! Superfånig orsak till gräl.


    Ingen kan få dig att känna dig mindre värd utan ditt samtycke. Eleanor Roosevelt
  • Anonym (Ulle)

    Men hur töntigt är det att komma flera dar senare och hävda att den paprika man köpte hade en annan färg? Det hade jag aldrig accepterat om jag satt i kassan, någon form av bevis krävs faktiskt tycker jag.

    Jag hade trott att människan som försökte det var klenbegåvad, helt klart.

    Vi reklamerar i princip bara kött, för då är det dyrt om det är dåligt och man har oftast planerat en fin middag och står besviken i panik hemma och försöker hitta på något annat till födelsedagsbarnet eller gästerna.

    (Ja, Åke P, jag tittar på dig nu ... Demon)

    Någon gång har jag reklamerat ätmogen avokado som varit dålig, just för att man då betalat dyrt för en perfekt vara och så är den skit.

  • Anonym

    Nej, nu är det för sent.
    Detta skulle ha påtalats när det hände. Man måste ju kunna påvisa felet. Det kan man inte efteråt när det gäller uppäten paprika
    Han får som alla andra kolla kvittot direkt på plats.

  • Anonym (q)
    Anonym (Ulle) skrev 2021-04-08 18:55:39 följande:

    Men hur töntigt är det att komma flera dar senare och hävda att den paprika man köpte hade en annan färg? Det hade jag aldrig accepterat om jag satt i kassan, någon form av bevis krävs faktiskt tycker jag.

    Jag hade trott att människan som försökte det var klenbegåvad, helt klart.


    Tur att du inte sitter i kassan :)  Det är jättelätt att slå fel färg eller liknande när man har mycket i huvudet och det kan skilja rejält i pris. Folk är virriga men det betyder inte att de är klenbegåvade för att de är stressade och glömmer kolla kvittot, som de inte ens ska behöva. Ingen kassör bryr sig om att man ätit upp en paprika och speciellt i dessa tider springer man självklart inte tillbaka till affären i onödan.
  • Steven01

    Han har rätt. Det kan inte vara möjligt att en vuxen kvinna inte vågar konfrontera en butik som har gjort fel? Sen kommer det verkligen inte bli någon grej alls, dom kommer säga ursäkta och sen dra av 10 kronor.
    Nej skärp dig nu ts och tuffa till dig lite här,

  • Steven01
    Anonym skrev 2021-04-08 19:15:33 följande:

    Nej, nu är det för sent.
    Detta skulle ha påtalats när det hände. Man måste ju kunna påvisa felet. Det kan man inte efteråt när det gäller uppäten paprika
    Han får som alla andra kolla kvittot direkt på plats.


    Nej du har fel. Det är inte en chans att dom ens skulle börja fundera på att inte rätta till felet utan dom drar av 10 kronor direkt utan frågor.
  • FuckGoggleAskMe

    Du kan säkert gå dit utan kvitto, dra din berättelse, och få en 10a eller en paprika till eller så, för de vill att kunderna ska vara nöjda och de tycker inte att det är mödan värt att bestrida 10kr. 

    Om man står i affären och upptäcker ett fel, ok, då kan man klaga (om man inte har bråttom). Men att bry sig om den lilla summan så pass att man kommer dit flera dagar senare utan bevis (paprikan!) och tjatar om detta ... om han tycker det är värt det, ok, men jag skulle ha skämt över att ha med honom att göra. Och att han tycker du ska göra det ... fast vill han själv så kan du ju inte hindra honom. 

    Visst, affären ska göra rätt, men en annan gång kanske de missar åt andra hållet och ni vinner 10kr. Att han tycker att mödan för detta är värt 10kr är ju otroligt. Och att dra upp mensskydd är ju bara så förvånande. Det kan ju likställas med att du kanske någon gång köpt raklödder åt honom, men inget att göra med denna situation. 

    Och det har inget att göra med att utmana sig själv - det var en låg tröskel för utmaning! - eller att vara feg. Dumsnål ligger väl snarast till hands beträffande hans inställning. Ok om man verkligen är väldigt fattig, då är kanske även denna strid något att ge sig in på, men är man inte det, är det bara väldigt, väldigt konstigt att man ödslar tid och kraft på detta. Och dessutom grälar om det, helt otroligt!

Svar på tråden Kräva tillbaka pengar i affären flera dagar senare, vems ansvar?