• Anonym (Jullan)

    Kräva tillbaka pengar i affären flera dagar senare, vems ansvar?

    I början av veckan var min man och handlade. Han köpte då en grönsak som de slog in som en dyrare grönsak. Det upptäckte han först när han kom hem. Prisskillnaden blev 10 kronor.

    Nu ska jag gå och handla lite. Mannen tyckte då att jag skulle ta med kvittot och kräva tillbaka de tio kronorna. Jag vägrar. Jag är djupt obekväm med att göra så och tycker att om det är så viktigt för honom, får han lösa det själv. Jag kan påtala att de tog fel pris förra gången, så att de rätar upp det, men jag kan ju inte bevisa vilken färg vi köpte på paprikan för flera dagar sen. Den är ju uppäten. 

    Nu har vi hamnat i jättebråk kring detta. Mannen tycker att jag är jättefånig, att han minsann köper bindor till mig och att jag därför borde göra det här och att jag faktiskt får visa vad jag går för, utmana mig själv och sluta vara så jävla feg.

    Jag, å min sida, tycker att det är otroligt tramsigt att kräva tillbaka tio kronor, att han får stå för sina misstag (han kunde kontrollerat kvittot redan i butiken) och om det är så viktigt för honom så får han lösa det själv.

    Vem har rätt?

  • Svar på tråden Kräva tillbaka pengar i affären flera dagar senare, vems ansvar?
  • Anonym (Principer)

    Ja, jag hade gått tillbaka. Men det är av princip. Här "glömmer" ofta butikerna sätta ner kampanjer m. m.

    Bara förra veckan så hade jag felinslag på över 100kr. Handlade för 700kr.

  • Anonym (pinsamt)
    Steven01 skrev 2021-04-08 20:39:06 följande:

    Han har rätt. Det kan inte vara möjligt att en vuxen kvinna inte vågar konfrontera en butik som har gjort fel? Sen kommer det verkligen inte bli någon grej alls, dom kommer säga ursäkta och sen dra av 10 kronor.
    Nej skärp dig nu ts och tuffa till dig lite här,


    Så du hade likt mannen försökt tvinga din partner till att ordna upp DITT misstag för att du varit för feg för att gå ner själv?

    Kanske du borde byta namn för du låter inte direkt som en man.
  • Anonym (Anonym)

    Det är pinsamt när det blir fel i kassan. Vi har två ansvariga tre med chefen. Dem sköter kampanjpriserna./ frukt och grönt ansvarig inköpsansvarig/ Vi andra sköter resten.

    Vi har ofta fel med priserna, dålig frukt och grönt utbud och dåliga, mögliga.

    Men jag ger alltid halva priset till halvdålig grönsak /frukt frågar kunden ska jag hämta ny ifrån lagret eller sänka priset. Jag tittar alltid på frukt och grönt. När jag scannar varorna. Kunden uppskattar det väldigt mycket.

    Brukar få blommor, komplimanger.

  • Anonym (....)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-04-09 12:15:52 följande:

    Det är pinsamt när det blir fel i kassan. Vi har två ansvariga tre med chefen. Dem sköter kampanjpriserna./ frukt och grönt ansvarig inköpsansvarig/ Vi andra sköter resten.

    Vi har ofta fel med priserna, dålig frukt och grönt utbud och dåliga, mögliga.

    Men jag ger alltid halva priset till halvdålig grönsak /frukt frågar kunden ska jag hämta ny ifrån lagret eller sänka priset. Jag tittar alltid på frukt och grönt. När jag scannar varorna. Kunden uppskattar det väldigt mycket.

    Brukar få blommor, komplimanger.


    Det är så det ska vara (helst ska man dock inte ha dåliga grönsaker/frukter ute i butiken).
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (....) skrev 2021-04-09 13:51:20 följande:

    Det är så det ska vara (helst ska man dock inte ha dåliga grönsaker/frukter ute i butiken).


    Ja, det är pinsamt, väldigt. Har hört det från kunderna ett tag och jag ber om ursäkt för det och ger kunderna rabatt för den varan det gäller. Det är skillnad från butik till butik.

    Jag vet en nära mig högsta kvalité, Ica kvantum, superfin deli, chark, bra frontat, charken och deli har alltid trevlig personal, när man kommer till kassan är det ingen leende, knappt ett hej.

    Sen finns det en lokal butik alltid fint frontat och bra personal.

    Hos oss är det ett lotteri mina kollegor scannar alla varor särar dom inte från mjuka varor från hårdförpackade. Jag är nog den enda som gör det. Kunden blir glad även om kunden inte säger så mkt ibland men man märker hur dom packar ner varorna. När det är uppdelat.
  • Anonym (hg)
    Anonym (....) skrev 2021-04-09 06:32:25 följande:
    Varför ska ni ersätta andra butiker misstag?
    vi kanske kan få en ny kund.
  • Anonym (....)
    Anonym (hg) skrev 2021-04-09 15:03:02 följande:

    vi kanske kan få en ny kund.


    Det var inte svar på min fråga. Att ersätta andra butiker misstag gör inte att ni får nya kunder, undan gör art ni förlorar en massa pengar.

    Dock tror jag att du ljuger.
  • Anonym (hg)
    Anonym (....) skrev 2021-04-09 15:22:35 följande:
    Det var inte svar på min fråga. Att ersätta andra butiker misstag gör inte att ni får nya kunder, undan gör art ni förlorar en massa pengar.

    Dock tror jag att du ljuger.
    Det är visst svar på din fråga, vi gör så för att kunden kanske då vill handla hos oss istället eftersom den får ett bra bemötande. Jag tror det knappt sker alls att det händer dock, folk är väl knappast så korkade att de åker till en annan kedja, men jag jobbar inte i kundtjänsten så jag vet inte riktigt. Vi skulle ju ändra på den policyn om det sattes i system hos vissa kunder och blev ett ekonomiskt problem för oss

    Varför skulle jag ljuga?
  • Anonym (q)
    Steven01 skrev 2021-04-08 20:39:06 följande:

    Han har rätt. Det kan inte vara möjligt att en vuxen kvinna inte vågar konfrontera en butik som har gjort fel? Sen kommer det verkligen inte bli någon grej alls, dom kommer säga ursäkta och sen dra av 10 kronor.
    Nej skärp dig nu ts och tuffa till dig lite här,


    Om du läser tråden så är det faktiskt inte problemet. TS KAN konfrontera.


     


    Sen är det i för sej inte ett dugg konstigt att inte kunna. Det finns många vuxna som inte klarar av det.

  • Anonym (....)
    Anonym (hg) skrev 2021-04-09 15:53:04 följande:

    Det är visst svar på din fråga, vi gör så för att kunden kanske då vill handla hos oss istället eftersom den får ett bra bemötande. Jag tror det knappt sker alls att det händer dock, folk är väl knappast så korkade att de åker till en annan kedja, men jag jobbar inte i kundtjänsten så jag vet inte riktigt. Vi skulle ju ändra på den policyn om det sattes i system hos vissa kunder och blev ett ekonomiskt problem för oss

    Varför skulle jag ljuga?


    För att det är något butiker inte gör.
  • Anonym (hg)
    Anonym (....) skrev 2021-04-09 17:16:51 följande:
    För att det är något butiker inte gör.
    har du testat eller?
    Min butik har sagt att vi gör så, det är ett scenario som brukar dyka upp på vissa möten som diskussionsunderlag och då har vi anställda tillsammans med butiksansvarig kommit fram till att man ska låta kunden returnera varan. Allt för att göra kunden nöjd. 
    Tro på vad du vill men jag talar sanning, finns liksom ingen anledning att ljuga om det, det är ju varken roligt eller provocerande som vissa troll-trådar kan vara. 
  • Anonym (....)
    Anonym (hg) skrev 2021-04-09 21:19:08 följande:

    har du testat eller?

    Min butik har sagt att vi gör så, det är ett scenario som brukar dyka upp på vissa möten som diskussionsunderlag och då har vi anställda tillsammans med butiksansvarig kommit fram till att man ska låta kunden returnera varan. Allt för att göra kunden nöjd. 

    Tro på vad du vill men jag talar sanning, finns liksom ingen anledning att ljuga om det, det är ju varken roligt eller provocerande som vissa troll-trådar kan vara. 


    Som sagt; ingen butik gör så då ingen butik vill förlora pengar i onödan.
  • Anonym (hg)
    Anonym (....) skrev 2021-04-09 21:25:54 följande:
    Som sagt; ingen butik gör så då ingen butik vill förlora pengar i onödan.
    känns inte som den här diskussionen kommer mycket längre, så jag tänker inte fortsätta svara dig. Min butik gör så, vilket i längden kan ge oss en extra kund, vilket betyder mer pengar i kassan. detta händer knappt aldrig dock så butiken förlorar knappt några pengar alls, så det påverkar oss inte. punkt slut
  • Anonym (....)
    Anonym (hg) skrev 2021-04-09 21:38:09 följande:

    känns inte som den här diskussionen kommer mycket längre, så jag tänker inte fortsätta svara dig. Min butik gör så, vilket i längden kan ge oss en extra kund, vilket betyder mer pengar i kassan. detta händer knappt aldrig dock så butiken förlorar knappt några pengar alls, så det påverkar oss inte. punkt slut


    Att det inte händer beror på att det inte är något ni praktiserar. Men du tror ni praktiserar det och du gör säkert så till vanligt. Och säkert utan din chefs vetskap.
  • nernu

    Om du ska gå tillbaka och be om pengar eller inte känns som ett litet problem. Själv skulle jag inte klara att leva med en så girig och gniden person. Blir otrevlig för en tia och börjar dra upp att han köper bindor? Usch... Finns ingen mer avtändande egenskap.

  • Anonym (samma visa)

    Ts din man är snål, feg, tycker du ska ordna upp hans misstag.. har han fler'fina' eggenskaper som gör att du stannar?

    Men han är väl sååååå fin annars att.. bla bla bla

Svar på tråden Kräva tillbaka pengar i affären flera dagar senare, vems ansvar?