• Anonym (Hjälp)

    Abort eller behålla?

    Hej! Syftet med denna tråd känns något oklar, jag behöver väl få lite annat perspektiv och kanske råd vad andra hade gjort i denna situationen?

    Jag är 19 år och tar snart studenten, har under sommaren lyckats få sommarjobb och kommer jobba heltid, har ett seriöst förhållande sen 4 år tillbaka. Vi har precis fått reda på att jag är gravid, plussade för några veckor sedan och ska på vul om en vecka för att bestämma hur många veckor jag är i. I början var vi stensäkra på vad vi ville - behålla. Men nu känns det inte så himla självklart längre.

    Alla tankar om framtiden, utbildning, jobb och ekonomi dök upp och det har snarare blivit ett ångestmoment. Vi har ingen lägenhet (bor hemma), vi KANSKE kan få en etta i sommar, men det är inte säkert. Jag har som sagt jobb över sommaren och killen har anställning tills nästa år efter det vet vi inte om han blir förlängd. Vi har aldrig bott ensamma tillsammans, aldrig vart ute och rest och ingen av oss har börjat med någon högre utbildning. Är det något man kommer ångra? Är det bättre att göra abort för att utbilda sig och hinna få en säkrare ekonomisk grund och hinna njuta av att vara själva? Är så osäker på vad jag vill göra, ena sekunden vill jag behålla och tänker ?allt löser sig? och andra får jag panik och tänker på abort. Men det känns i för sig inte heller helt ok.

    Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråd, kanske ha nån att bolla tankarna med gällande detta :(

  • Svar på tråden Abort eller behålla?
  • Anonym (Hjälp)
    korngryn skrev 2021-04-17 19:04:35 följande:

    Utbildning är nog det minsta problemet. Det är mååååånga föräldrar som studerar!

    Men ekonomin är jätteviktig. Du måste kunna försörja ditt barn, det är ditt ansvar som förälder. Ett litet barn kräver inte så mycket, och har du aldrig haft någon lön blir det ju inget stort inkomstbortfall heller. Räkna NOGA på hur du ska få ihop det. Räkna inte med att pappan kommer kunna bidra, dels kan det ta slut mellan er, och dels brukar unga killar ha hobbys och annat som kostar pengar.

    Ni har aldrig bott ihop. Ni har visserligen varit ihop i fyra år, men det är stor skillnad på att bo ihop. Det kommer fram nya sidor hos båda, som kanske inte är så kompatibla. Särskilt om man inleder sitt samboliv med påfrestningar som dålig ekonomi, skrikande bebis, trång bostad osv. Risken är stor att ni separerar om man ser till statistiken för tonårsföräldrar.

    Det KAN förstås gå bra ändå. Lycka till hur det än blir.


    Hej och tack för att du tar dig tid att svara! Vi har faktiskt bott ihop i över 1 år nu, det kanske inte framgick i inlägget men vi bor i en uthyrningsdel fast hemma så vi vet hur det är att bo tillsammans och det funkar galant men med en bebis måste vi flytta härifrån. Och gällande ekonomin så har jag jobbat i några år redan och har lite pengar sparande och vill såklart inte låta som någon naiv 19 åring nu som tror att allt är en dans på rosor men pappan kommer vara med i bilden men skulle det ta slut av någon anledning oavsett vad så kommer vi alltid dela lika på alla kostnader som uppstår. Har ju som sagt funderat på abort också, tro mig har gått igenom alla dessa resonemang som tagits upp en miljon gånger men de är något med det som bara inte känns rätt.
  • Anonym (Anonym (Josse))

    Hej från en 2 barns mamma på 23 år!

    Jag förstår till 100% vilken sits du hamnat i. När jag var 18 år så var jag i precis samma sits, var gravid på min student. Det som skiljer våra berättelser åt kan vara att jag och pappan till barnet (min numera man) redan bodde i lägenhet tillsammans.

    Jag förstår att alla bara vill ge råd precis som du bad om. Men att skriva att ni inte har något att erbjuda ett barn är väldigt väldigt hårt. Det är viktigt att ha ekonomin i åtanke och det tycker jag att jag genom din text kan tyda att du redan har. Mitt råd är helt enkelt att känna vad ni vill. Framförallt vad du vill, det är din kropp. Ett barn behöver kärlek, inte pengar. Är du och din pojkvän säkra på varandra, ni ska gifta er och vill det här så fixar man det tillsammans. Jag hade nog inte behållt vårt första barn om jag inte var så säker på vad jag och min kille faktiskt hade tillsammans. Vi har båda nu jobb, 2 friska barn, andra var planerat som ett tätt syskon. Vi är gifta, köpt hus och ser ljust på framtiden. ?Ungdomsåren? är absolut inget jag saknar. Jag har såklart vänner som inte har barn och jag kan umgås med dom en kväll på ?ungdomsvis? nån gång men ändå vara en BRA mamma dagen efter och alla andra dagar ???? Man slutar ju inte leva för att man skaffar barn och det är nog största skillnaden jag kan se på mina mamma-kompisar jag lärt känna dom senaste åren som är 30+, att mycket är mer omständigt för dom som länge bara haft sig själv att ta ansvar för. Det är en fördel jag kan se som ?ung?mamma. Att resa, åka iväg osv är inte alls så omständigt trots två barn, för jag vet inget annat. Jag har lärt mig att ta ansvar men ändå så tidigt få njuta av det bästa i livet. ?? stor kram till dig TS!! En abort är självklart okej. Men det är också okej att vilja behålla ??

  • Anonym (Anonym (Josse))

    Inte så haj på att skriva här, alla emojis blev frågetecken...:)

  • Anonym (Mamma till 2)
    Anonym (Anonym (Josse)) skrev 2021-04-17 20:57:49 följande:

    Hej från en 2 barns mamma på 23 år!

    Jag förstår till 100% vilken sits du hamnat i. När jag var 18 år så var jag i precis samma sits, var gravid på min student. Det som skiljer våra berättelser åt kan vara att jag och pappan till barnet (min numera man) redan bodde i lägenhet tillsammans.

    Jag förstår att alla bara vill ge råd precis som du bad om. Men att skriva att ni inte har något att erbjuda ett barn är väldigt väldigt hårt. Det är viktigt att ha ekonomin i åtanke och det tycker jag att jag genom din text kan tyda att du redan har. Mitt råd är helt enkelt att känna vad ni vill. Framförallt vad du vill, det är din kropp. Ett barn behöver kärlek, inte pengar. Är du och din pojkvän säkra på varandra, ni ska gifta er och vill det här så fixar man det tillsammans. Jag hade nog inte behållt vårt första barn om jag inte var så säker på vad jag och min kille faktiskt hade tillsammans. Vi har båda nu jobb, 2 friska barn, andra var planerat som ett tätt syskon. Vi är gifta, köpt hus och ser ljust på framtiden. ?Ungdomsåren? är absolut inget jag saknar. Jag har såklart vänner som inte har barn och jag kan umgås med dom en kväll på ?ungdomsvis? nån gång men ändå vara en BRA mamma dagen efter och alla andra dagar ???? Man slutar ju inte leva för att man skaffar barn och det är nog största skillnaden jag kan se på mina mamma-kompisar jag lärt känna dom senaste åren som är 30+, att mycket är mer omständigt för dom som länge bara haft sig själv att ta ansvar för. Det är en fördel jag kan se som ?ung?mamma. Att resa, åka iväg osv är inte alls så omständigt trots två barn, för jag vet inget annat. Jag har lärt mig att ta ansvar men ändå så tidigt få njuta av det bästa i livet. ?? stor kram till dig TS!! En abort är självklart okej. Men det är också okej att vilja behålla ??


    Jättekul att det hittills går bra. Jag vill dock nämna att du fortfarande är väldigt ung. Det har bara gått några år och det är allt för tidigt att säga att allt gått bra. Den enormt höga risken för separation bland unga föräldrar gäller fram till 25. Du har fortfarande inte en fullvuxen hjärna och har en del mognad och utveckling kvar att gå igenom. I denna process så kan mycket hända med din vilja och dina drömmar.

    Jag är glad över att du trivs med livet! Självklart kan det fortsätta gå bra! Jag säger bara att det är allt för tidigt att använda dig som gott exempel. Du är fortfarande mitt inne i det.
  • Anonym (Mamma till 2)
    Anonym (Hjälp) skrev 2021-04-17 15:40:57 följande:

    Hej! Syftet med denna tråd känns något oklar, jag behöver väl få lite annat perspektiv och kanske råd vad andra hade gjort i denna situationen?

    Jag är 19 år och tar snart studenten, har under sommaren lyckats få sommarjobb och kommer jobba heltid, har ett seriöst förhållande sen 4 år tillbaka. Vi har precis fått reda på att jag är gravid, plussade för några veckor sedan och ska på vul om en vecka för att bestämma hur många veckor jag är i. I början var vi stensäkra på vad vi ville - behålla. Men nu känns det inte så himla självklart längre.

    Alla tankar om framtiden, utbildning, jobb och ekonomi dök upp och det har snarare blivit ett ångestmoment. Vi har ingen lägenhet (bor hemma), vi KANSKE kan få en etta i sommar, men det är inte säkert. Jag har som sagt jobb över sommaren och killen har anställning tills nästa år efter det vet vi inte om han blir förlängd. Vi har aldrig bott ensamma tillsammans, aldrig vart ute och rest och ingen av oss har börjat med någon högre utbildning. Är det något man kommer ångra? Är det bättre att göra abort för att utbilda sig och hinna få en säkrare ekonomisk grund och hinna njuta av att vara själva? Är så osäker på vad jag vill göra, ena sekunden vill jag behålla och tänker ?allt löser sig? och andra får jag panik och tänker på abort. Men det känns i för sig inte heller helt ok.

    Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråd, kanske ha nån att bolla tankarna med gällande detta :(


    Varenda förälskad 19 åring är helt säker på att det kommer hålla för evigt. Det är lite av vad som är så underbart med att vara 19.

    Allt löser sig dock inte. Jag jobbar med många barn till unga föräldrar. Barn som mår dåligt psykiskt, som försökt ta livet av sig, som har npf , som flytta mellan olika ostadiga bostäder, som behöver jourhem/familjehem och barn som vet hur det är när kylen är tom.

    Dessa barn är väldigt många. Dom jag möter är nästan uteslutande barn till mammor om var unga när barnet föddes. Biopappan är nästan alltid borta ur bilden.

    Allt löser sig aldrig utan att någon arbetar väldigt hårt. Ofta så arbetar mamman väldigt hårt och älskar sitt barn mest i värden utan att lyckas lösa något.

    Det är svårt att få barn utan utbildning, fast bostad och jobb.

    Var realistisk i din planering. Utgå från den statistiskt enormt höga risk att förhållandet tar slut. Planera för hur du ska klara livet själv med en bebis. Bortse helt från pappans inkomst. Skulle du klara det? Skulle du klara av det mentalt att eventuellt leva med att pappan och hans nya tjej har din bebis på umgänge? Klarar du av att han vill använda sin halva av föräldraledigheten även om ni inte bor ihop?

    Planera för det mest realistiska. Om ni är undantaget som bekräftar regeln så är det ingen skada i att ni har dina förberedelser i ryggen. Jag låter mörk och negativ men jag ser dessa barnens resa och svårigheter varje dag.
  • Anonym (Anonym (Josse))
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2021-04-18 05:56:55 följande:

    Jättekul att det hittills går bra. Jag vill dock nämna att du fortfarande är väldigt ung. Det har bara gått några år och det är allt för tidigt att säga att allt gått bra. Den enormt höga risken för separation bland unga föräldrar gäller fram till 25. Du har fortfarande inte en fullvuxen hjärna och har en del mognad och utveckling kvar att gå igenom. I denna process så kan mycket hända med din vilja och dina drömmar.

    Jag är glad över att du trivs med livet! Självklart kan det fortsätta gå bra! Jag säger bara att det är allt för tidigt att använda dig som gott exempel. Du är fortfarande mitt inne i det.


    Jag är fortfarande väldigt ung ja. Men dina typer av åsikter är vad som fått mig att längta efter att faktiskt bli äldre, bara för alla kommentarer man möts av. Och det är rätt sjukt i mina ögon då åldern bara är en siffra, tänk att det går att haka upp sig så mycket på det. Jag vet att du inte vill något illa medvetet, men jag har levt med dessa fördomar mot unga föräldrar i 4,5 år. Från utomstående, inte från familj för dom känner såklart mig. Jag förstår att det finns ?dåliga exempel? där separation är ett faktum. Men jag är så fruktansvärt trött på att behöva bevisa mig för nya människor. Man tycker olika och vill leva sitt liv olika, jag hade oavsett aldrig väntat till 30+ för att skaffa barn även om första var oplanerad. Och man kan ju undra varför kroppen är mest gjord för att föda barn i min ålder ifall min hjärna är så outvecklad...?

    Okej förstår! Jag och min man har bara varit tillsammans i 7 år, gift oss, lyckats köpa hus utan bolån. Men söker upp tråden när jag är 30+ och vi följts i 14+ år så vi kan ses som ett ?gott exempel? som du så fint utrycker det :)
  • Anonym (Mamma till 2)
    Anonym (Anonym (Josse)) skrev 2021-04-18 09:20:48 följande:

    Jag är fortfarande väldigt ung ja. Men dina typer av åsikter är vad som fått mig att längta efter att faktiskt bli äldre, bara för alla kommentarer man möts av. Och det är rätt sjukt i mina ögon då åldern bara är en siffra, tänk att det går att haka upp sig så mycket på det. Jag vet att du inte vill något illa medvetet, men jag har levt med dessa fördomar mot unga föräldrar i 4,5 år. Från utomstående, inte från familj för dom känner såklart mig. Jag förstår att det finns ?dåliga exempel? där separation är ett faktum. Men jag är så fruktansvärt trött på att behöva bevisa mig för nya människor. Man tycker olika och vill leva sitt liv olika, jag hade oavsett aldrig väntat till 30+ för att skaffa barn även om första var oplanerad. Och man kan ju undra varför kroppen är mest gjord för att föda barn i min ålder ifall min hjärna är så outvecklad...?

    Okej förstår! Jag och min man har bara varit tillsammans i 7 år, gift oss, lyckats köpa hus utan bolån. Men söker upp tråden när jag är 30+ och vi följts i 14+ år så vi kan ses som ett ?gott exempel? som du så fint utrycker det :)


    Det finns ju faktiskt en uppsjö av forskning kring hur barn påverkas av att födas av en ung mamma. Det finns inte bara några dålig exempel utan separation är vanligast för unga mammor. Det är till och med väldigt ovanligt att den unga familjen lever i kärnfamilj när barnen närmar dig skolålder.

    Människans hjärna ska kunna mycket mer idag för att ta hand om en familj. Man har inte heller sin mamma och mormor som bor i grottan och hjälper till med barnet och maten.

    Det finns forskning och statistik. Vi kan inte bortse från det. Om vi skiter i forskning som visar hur vi kan få bättre förutsättningar att ge våra barn en trygg uppväxt så kan vi sluta forska kring det. Vi måste inte följa forskning som om det vore lag men vi kan inte bara avfärda det som fördomar.
  • Anonym (Xyz)

    Vilken tuff situation TS, förstår dig till fullo. Försök att verkligen bottna i ditt beslut, tänk dig ditt liv om ett år, 5 år, 10 år, 20 år. Svårt, men försök ändå. Ta hjälp om du har möjlighet. Beslutet ska du ju alltid leva med.

    Jag var i en liknande situation när jag var 18. Jag valde abort. Beslutet var både lätt och svårt och jag har aldrig ångrat det. Hade fantastiska och bekymmersfria år som student och som ung singel och skaffade familj först många år senare.

    Aborten var ändå så pass tuff för mig att jag där och då bestämde mig för att aldrig någonsin gå igenom det igen. Vilket jag också sagt till efterföljande sambo, senare min man. Långt, långt efter kunde jag stanna upp och tänka efter, hur gammalt skulle barnet varit nu? Inte minst när jag själv fick barn kom tankarna igen. Är 50+ idag.

  • Fjäril kär

    Tuff situation TS, jag har inga råd mer än att ska du behålla så gör det av RÄTT anledning. För att du förstår vad som krävs av dig och är villig att göra det. Inte för att du vill göra nån form av statement. Och inte för att slippa abort.

    Jag har mött en del unga gravida flickor via kyrkan och en del av dom behåller för att de vill slippa en hemsk abort som känns fel men de är ändå inte villiga att bli mamma. Det enda dom tänker på är att slippa abort. Men de har inte förstått vad det valet innebär. Efter mycket pepp och information har det sakta sjunkit in vad det innebär att välja ett barn eller abort och flera har i sista sekund kunnat göra rätt sorts val. En del har gjort abort och en del har valt att bli mamma.

    Vad som är rätt för dig är svårt att kunna råda dig till men använd sunt förnuft så långt du kan.

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Anonym (Josse)) skrev 2021-04-17 20:57:49 följande:

    Hej från en 2 barns mamma på 23 år!

    Jag förstår till 100% vilken sits du hamnat i. När jag var 18 år så var jag i precis samma sits, var gravid på min student. Det som skiljer våra berättelser åt kan vara att jag och pappan till barnet (min numera man) redan bodde i lägenhet tillsammans.

    Jag förstår att alla bara vill ge råd precis som du bad om. Men att skriva att ni inte har något att erbjuda ett barn är väldigt väldigt hårt. Det är viktigt att ha ekonomin i åtanke och det tycker jag att jag genom din text kan tyda att du redan har. Mitt råd är helt enkelt att känna vad ni vill. Framförallt vad du vill, det är din kropp. Ett barn behöver kärlek, inte pengar. Är du och din pojkvän säkra på varandra, ni ska gifta er och vill det här så fixar man det tillsammans. Jag hade nog inte behållt vårt första barn om jag inte var så säker på vad jag och min kille faktiskt hade tillsammans. Vi har båda nu jobb, 2 friska barn, andra var planerat som ett tätt syskon. Vi är gifta, köpt hus och ser ljust på framtiden. ?Ungdomsåren? är absolut inget jag saknar. Jag har såklart vänner som inte har barn och jag kan umgås med dom en kväll på ?ungdomsvis? nån gång men ändå vara en BRA mamma dagen efter och alla andra dagar ???? Man slutar ju inte leva för att man skaffar barn och det är nog största skillnaden jag kan se på mina mamma-kompisar jag lärt känna dom senaste åren som är 30+, att mycket är mer omständigt för dom som länge bara haft sig själv att ta ansvar för. Det är en fördel jag kan se som ?ung?mamma. Att resa, åka iväg osv är inte alls så omständigt trots två barn, för jag vet inget annat. Jag har lärt mig att ta ansvar men ändå så tidigt få njuta av det bästa i livet. ?? stor kram till dig TS!! En abort är självklart okej. Men det är också okej att vilja behålla ??


    Hej! Var kul att höra en positiv upplevelse från någon i samma sits! Tvivlade du någonsin på att behålla? Folk pratar ju så mycket om hur man kommer ångra sina ungdomsår när man tittar tillbaka, de är ju lätt att bli lite för tankspridd när man hör sådant men det verkar ju ändå som att du trivs som de är:) allt är väldigt nytt och jag tror jag behöver lite mer tid att landa i vilket beslut som känns rätt för mig, de är ju inga lätta beslut att ta.
Svar på tråden Abort eller behålla?