Inlägg från: Jojjans |Visa alla inlägg
  • Jojjans

    BF Januari 2022 ????

    superbloom skrev 2021-06-29 14:01:52 följande:

    De flesta av oss är nog på facebook nu! Säg till om du vill gå med, så får vi försöka kommunicera det till hon som är admin för gruppen. :) 


    Jag vill inte vara med i nån facebookgrupp, är bara aktiv här :)
  • Jojjans

    Mitt illamående är inte så starkt, absolut inte så jag kräks, men har exakt noll matlust men om jag blir minsta lilla hungrig blir jag svag och yr och?illamående suck. Känner mig också allmänt kymig och urslig, lite som bakfylla utan huvudvärken. Så himla härligt. Är väääldigt tacksam att jag har semester, även om det just nu är sjukt krävande att umgås med en 2-åring 24/7.

    Jag har också fått tid för KUB - i 13+3 enligt ul och 13+6 enligt mina verkningar. Stressigt med tid så sent, precis på håret

  • Jojjans
    Lilja3389 skrev 2021-07-04 21:08:07 följande:

    Del 1 av kub på onsdag. De gör även ett kort ultraljud så ska bli spännande och läskigt att se. Gjorde vul, men fortfarande orolig för missfall igen.

    Mår dock sjukt dåligt. Är så himla trött, illamående och ständigt svimfärdig.. försöker äta regelbundet men så fort vi gör något så blir jag helt slut sen?

    Värmen är ju inte super trevlig heller, jag som älskar att lapa sol i vanliga fall. Så hoppas verkligen på en vändning snart. V11 10+1 nu, saknar mitt gamla jag. Tränar i vanliga fall flera dagar i veckan nu har jag inte tränat sen V6-7 pga jag mått kasst.

    Hur går de för er andra med träning å värme? :)


    Jag kände mig som du beskriver men tycker det lugnade sig i typ vecka 9-10, och jag fick tillbaka lite energi. Kanske har det att göra med att jag började äta järntabletter då (läste någonstans att extrem trötthet i början av graviditeten kan bli bättre av järn). Jag äter en sort som heter hemofer.

    Jag har visserligen inte tränat på många år, men lever ett aktivt liv, är ute mycket i skog och mark och renoverar en stor gård samt odlar, och jagar efter en sjövild 2-åring hela dagarna så jag för min motion ändå haha. Men min energi går verkligen upp och ner, även under samma dag. Kan ha dippar där jag blir helt svag i kroppen, näst intill svimfärdig, främst när det är varmt eller jag är hungrig (vilket sker ofta för jag har typ ingen matlust, lever på frukt, saft, läsk osv dessa varma dagar). Men vissa stunder känner jag mig precis som vanligt, och kan jobba på ordentligt.
  • Jojjans
    NatMar005 skrev 2021-07-11 22:23:49 följande:

    Illamåendet har äntligen lagt sig lite och brösten gör inte lika ont. Halleluja moment! Förlamande trött fortfarande dock och kissar konstant.. halsbrännan är också bättre. Puh.

    Har KUB på onsdag och vi är bägge så nervösa att vi inte ens kan prata om det längre..


    Å även jag har KUB på onsdag! Är otroligt nog inte så orolig, men väldigt upprymt och otålig. Jag har långt att åka så det blir också en heldag med egentid från sambon och blivande storebror - känns lite lyxigt :)

    Vi har berättat för en släkting (hittils) men varit tydliga med att vi själva vill berätta vidare. Jag har också berättat för några vänner, inte nödvändigtvis som närmsta, men några som jag vet förstår och håller det hemligt. Blir knäpp om jag inte ha någon att prata med. Men efter KUB blir det nog fritt fram att berätta för fler. Sonen fyller 2 i augusti, får se om vi kan hålla oss tills dess?
  • Jojjans
    NatMar005 skrev 2021-07-14 07:48:37 följande:

    Hej och hå, KUB i em och här sitter jag som en zombie då jag lyckades kräkas upp det heliga morgonkaffet hehe.

    Jag måste fråga; är det någon mer som plötsligt blivit både dement och dyslektiker? Jag glömmer allt. Ord mitt i meningar, tider, dagar.. Allt verkligen.

    Och dyslexin gör allt så tokigt för mig.

    Igår läste jag en kompis statusuppdatering på fb som följande: "idag har vi torskbesök" och så letade jag efter en jäkls fisk i bilden utan att hitta någon. Visade sig att de hade norskt besök. :p

    Skulle skriva till min svägerska att hon är världens bästa mamma. Skrev att hon är världens bästa mage. Hon tackade så mycket haha. Såhär är det heeeeela tiden. Någon som känner igen sig??


    Känner igen mig såå mycket! Men har varit som i typ 2 år sen sonen föddes. Men inte blev det bättre av en ny graviditet haha.

    Hade KUB vid 11, men bebisen låg fel så jag fick gå en promenad och komma tillbaka 2 gånger (men hade ju ändå sett en sprattlande bebis med hjärtslag så allt kändes ok). Först vid 13.30 fick jag beskedet, 1:20000 på alla tre trisomier! Jag om någon vet att det inte är en garanti för ett friskt barn eller ens något barn alls. Men så himla skönt att ha klarat av ytterligare en etapp och kunna se fram emot nästa.

    Hur gick det för dig på KUB?
  • Jojjans
    NatMar005 skrev 2021-07-14 19:14:06 följande:

    Hon sa hela tiden att v12+5 var lite tidigt, hellre typ v13+0-4. Att det kan vara svårt att se, hehe. Slapp iaf promenera, räckte med att jag skrattade. Men räkan var så aktiv hela tiden, studsade omkring och gömde sig så tog över en timme.

    Fick 1:20000 på trisomi 13 och 18. 1:3200 på trisomi 21 men hon sa att datorn bedömde det så pga min missfallshistorik och ålder. Så allt gick mao bra tycker jag! Jag och bebis har olika blodtyp däremot så kommer få en spruta I v28 men det var inte värre än så.

    Beklagar dina erfarenheter. Och håller tummarna för oss alla att det ska få gå vägen den här gången <3


    Å men är vi i samma dag med? Jag trodde jag var 13+0 men blev omdaterad till 12+5 :)

    Ja jag har sån tillit till livet denna gång. Trots tidigare förluster. Känns spännande och fint bara <3
  • Jojjans
    NatMar005 skrev 2021-07-15 06:22:18 följande:

    Där omkring iaf, kan inte diffa mer än på typ 1 dygn. Jag har räknat med att äl skedde dagen efter positivt test men det kan ju också ha skett 1 dag senare. Själva implanteringen kan inte ha dröjt då jag plussade på äl+7 med ett vanligt test.

    Hon mätte lite men ville vänta med dateringen till RUL. Men vi ligger nog väldigt nära varandra du och jag, ja. :)

    Jag också. Den här gången känns det annorlunda i varenda led. <3


    Jag körde inga ägglossningstest men brukar känna min ägglossning och håller koll på sekret. Det enda jag vet är att min ägglossning blev väldigt sen, typ 5 dagar minst (för då hade jag fertilt sekret och då låg vi igen) och jag var säker på att det var då jag hade ägglossning. Men enligt två separata ul så skulle det ha varit ytterligare två dagar senare. Jag tempade under några år, men det är lönlöst nu när sonen väcker mig så ofta på nätterna, så har inte lika bra koll lämgre.

    Vad skönt med det där lugnet, det är såå befriande. För mig handlar det nog om tryggheten i att jag har ett barn, jag är redan förälder, det är inte hela föräldraskapet som står på spel.
  • Jojjans
    NatMar005 skrev 2021-07-15 09:13:37 följande:

    Tempade förr när jag hade ett 08-17 jobb men sen jag började jobba skift har jag slutat. Det är ju lönlöst då.

    Började med äl-test för att få helt koll på min cykel, särskilt när vi gick igenom både missfalls- och fertilitetsutredning. Jag får nämligen inte alltid fertilt sekrer eller äl-smärta och får jag fertilt sekrer kan det vara allt ifrån 1-5 dagar innan äl..

    Förstår vad du menar. Jag har ju inga barn sen innan så för mig har ju hela föräldraskapet stått på spel.. en oerhörd stress.

    Det enda som bekymrar mig lite från igår är att min moderkaka tycks ligga i framvägg och väldigt lågt. Den kan visst flytta sig förstod jag det som och därför är det för tidigt att säga något..


    Ja det där att få BLI förälder var så stort, så livsavgörande för mig. Jag var ledig ofrivilligt barnlös rent tekniskt, men har en 7 år yngre sambo och behövde vänta in att han blev redo, vilket jag aldrig visste när han skulle bli, och sen några missfall på det, det är verkligen en så stor sorg innan man kommer över på andra sidan och är en av dom som har ett barn. Så fint att du också är på god väg!

    Som jag förstått det så flyttas den typ alltid, men sen får man se om den flyttar sig tillräckligt mycket bara. Min satt också lågt, fast inte täckande, men på slutet mycket högre upp.
  • Jojjans
    Lilja3389 skrev 2021-07-16 09:45:18 följande:

    Har ni börjat få mage ännu? Jag känner mig fortfarande mest uppblåst och lite buktigare nedanför naveln men annars inget. (Ser mer om som jag blivit mullig nedanför naveln :P )


    Jag har VERKLIGEN börjat få mage. Helt omöjligt att dölja ens med bylsiga kläder nu, och typ alla som vi berättar för säger ?det har jag redan förstått, det syns? osv haha. Jag är rätt smal innan men har kort överkropp så fick väldigt stor mage redan första graviditeten. Bävar för hur man kommer se ut i vinter (och vad sjutton man ska ha på sig)
  • Jojjans
    hejhejkola skrev 2021-07-30 20:01:11 följande:

    Hej på er! Är ni liksom jag inne i en väldigt lugn, MÄRKLIGT lugn fas just nu? Går in i v. 16 imorgon. Känner mig mindre gravid än någonsin, har lite molvärk då och då och ibland halsbränna. Trött. Men det är allt. Har fått tid till RUL i slutet av augusti så det längtar jag till :)

    Tänkte kolla med er?. Tror ni man kan känna rörelser redan? Tycker jag känner som ?sparkar? (?) /fladder under naveln ibland men tänker att det är tarmrörelser. Har dock inte känt så tidigare i graviditeten, om det skulle vara tarmarna alltså? hade ju varit så mysigt om det verkligen är bebis jag känner!


    Hej! Jag känner likadant, många av mina symtom har lugnat ner sig. Har iofs fått en mage som är svår att dölja, men det var ju väntat pga andra graviditeten. Det enda symtom jag har just nu är väldigt konstig aptit. Är knappt sugen på någonting, tycker allt smakar illa.

    Låter som att ni båda känner rörelser! Min första graviditet kände jag fladder för första gången i vecka 16, sen var det lugnt i några veckor innan det började bli regelbundet. Jag gick in i vecka 16 igår och har ännu inte känt något, ser fram emot när det kommer :)

    Jag har också RUL i slutet av augusti, den 30e. Så himla spännande!
  • Jojjans
    Bula2021 skrev 2021-08-04 17:20:31 följande:

    Hej alla! Det har varit tyst från mig i väntan på svaret på fostervattensprovet som gjordes för en och en halv vecka sedan.

    I dag ringde läkaren och sa direkt: ?Det ser bra ut.? Så trots att nackspalten var 3,8 så visade varken korta/enkla analysen eller den längre/djupgående på några avvikelser. Fattar så klart att det ändå kan förekomma - men det kan det ju på alla barn. På rul om två veckor kommer de kolla bebisen hjärta lite extra noga, men inget tyder på något avvikande nu.

    Hurra! ÄNTLIGEN känner jag att jag kan slappna av så här 17 veckor in i graviditeten.

    Och just det, blir också gärna inbjuden till Facebook-gruppen nu :)


    Ååå vad härligt att få det lättande beskedet efter all oro! Grattis till er!
  • Jojjans
    Rådjuret28 skrev 2021-08-03 09:29:18 följande:

    Så fantastiskt att redan fått börja känna rörelse! Vilken bekräftelse! Jag själv börjar ana att jag känner bebis sparka (v.17+3) men känner det så lite och kan inte avgöra om det är gaser eller lilla bebisen :)

    Vi var också på ultraljud i måndags, RUL. Har själv varit orolig att bebis inte varit där inne längre eftersom jag haft spökveckor och mått superbra, inget illamående som tidigare, inte samma trötthet. Men där inne låg den lilla krabaten och måtte riktigt gott, vi fick även veta att det är en liten kille vi väntar. BF 7 Januari. Så lycklig!

    Vet dom varför du blöder genom din graviditet? Min mamma berättade att hon blödde när hon väntade mig, hon hade precis som vanligt riklig mens varje månad och det visade att jag mådde bra i magen, varje gång. Läkarna visste inte vad det berodde på.


    Åå vad spännande med trådens första RUL! Jag har mitt i slutet av aug? när har ni andra?

    vu funderar på att inte ta reda på kön denna gång. Vi gjorde det första gången, men känns inte lika viktigt denna gång.
  • Jojjans
    JosHed skrev 2021-08-07 02:53:59 följande:

    Jag har 17:e augusti (v.20). Är så nervös. Var ju på RUL allt sket sig sist. Känner inte tvillingarna i magen heller, ibland något men allt går att bortförklara. Med dottern så sparkade hon vilt dessa veckor (vilket såklart inte var något som skyddade oss från dåliga besked men man visste ju i alla fall att hon levde). Känns som om vi kommer få dåliga besked igen på RUL och jag fixar inte det :(


    Jag förstår din rädsla och oro, för mig var det likadant inför mitt datum där allt gått dåligt tidigare. Tack och lov har det datumet passerat med en vecka nu, men eftersom jag ännu inte känner bebisen och är inne i nån slags spökveckor så finns en liten oro kvar, även om det inte är lika illa som det var med min son, graviditeten direkt efter missfallet.

    Det som hjälpte mig var att tänka att det faktiskt finns en chans att det kommer ett barn!
  • Jojjans
    hejhejkola skrev 2021-08-17 17:35:06 följande:

    Hej på er! Varit väldigt inaktiv här, smugit in och kikat ibland. Är helt dödstrött sedan jag började jobba efter sommarledigheten haha.. har varit inne på gynakuten en runda när jag för några dagar sedan fick obehagliga och stora smärtor i magen med efterhängande molvärk, men allt var ok enligt barnmorskan där inne. Antar att det är växtvärk? Någon mer som fått ont i nedre delen av magen?

    Sedan har jag ett sjukt konstigt symtom! Det liksom pirrar/domnar på en punkt under bröstet på vänster sida. Oftast när jag ligger ner men även ibland när jag står upp. Finns inte jättemycket om det när jag googlar. Får fråga BM om det när jag ska på RUL :p


    Jag tycker också att all smärta jag känt inte hänger ihop med ligamentssmärta, utan snarare som en ömhet över livmodern. Jag har senaste veckorna haft väldigt mycket sammandragningar och otroligt öm i magen (samma känsla som ett stort blåmärke inuti). Det har gjort mig så himla nojig eftersom min förra förlossning startade med vad jag ansåg vara ej smärtsamma sammandragningar/förvärkar i v 33. Men plötsligt slutade det exakt samtidigt som jag började känna min livmoder och hela min mage ändrade även form. Jag vet att jag har bakåtlutad livmoder och läste på lite och det är tydligen vanligt med mycket mer smärta när den vecklar ut sig uppåt jämfört med om den ligger framåt. Jag har haft samma smärtor alla gånger jag varit gravid mellan typ vecka 15-18 och det har gjort mig livrädd eftersom vi förlorade ett barn i vecka 16 och jag förknippat det med det, men tror nu att det bara är livmodern som reser sig :)

    Har också tyckt mig känna bebisen flera gånger senaste veckan, vilket känns logiskt med tanke på livmoderns nya position.
  • Jojjans

    Jag svarar också lite allmänt i tråden,

    Jag har verkligen inte kunnat hålla mig från att handla. Köper nästan allt begagnat, främst i olika facebookgrupper, så jag passar på när jag ser något bra. Men egentligen har vi typ allt vi behöver kvar sen storebror, har inte skänkt/slängt något alls utom vagnen som han hatade och aldrig har gått med på att ligga i. Vi funderar faktiskt på att inte köpa någon ny vagn. Storebror har alltid velat ha närhet så det blev bärsele och bärsjal till 100% med honom även nu när han är 2 så får han sitta på ryggen när han inte orkar gå. Det känns så ovant med vagn, att inte kunna gå i trappor eller gå runt i trånga butiker eller i skogen.

    I övrigt är jag sjukt imponerad över er som fortfarande kan dölja magen. Jag har alltid väldigt bylsiga kläder på mig vilket dolt rätt bra överlag, men trots det har säkert 10-15 kollegor frågat, oberoende av varandra, eftersom jag redan är så stor. Har ett par byxor jag fortfarande kan ha och har plockat fram en del gamla gravidkläder från vinden. Men förra gången var jag höggravid mitt i sommaren, känner mig helt lost över vad man ska ha på sig som gravid på vintern haha

  • Jojjans
    Link92 skrev 2021-08-20 06:18:11 följande:

    Hej!

    Skriv till mig om ni vill bli inbjudna till Facebook-gruppen :) (det har pågått en diskussion om att överskrida den tidigare bestämda 50 personer-gränsen men ingen har motsatt sig att vi bjuder in fler så gör vi det nu!)


    Jag som varit så stark motståndare till facebookgruppen kände plötsligt att jag vill bli inbjuden i värmen, eftersom det lär tystna härinne snart. Jag skickade ett meddelande till dig :)
  • Jojjans
    JosHed skrev 2021-08-20 07:01:52 följande:

    Grattis till ett bra RUL! Alltid skönt att ha det avklarat ???? Nu är det bara halva tiden kvar typ :D

    Ja fy fan vad det tar alltså? har 6 veckor kvar med min plastpjäxa (ortos) som är som gips men man kan ta av den och duscha! Sen efter det är det 2-4 veckor till med kryckor och vanliga skor innan jag får börja gå normalt och köra bil? trodde nog jag skulle blivit sjukskriven men ingen har ens nämnt detta. Har ju en 2,5 åring hemma med så mannen får just nu ta allting med sonen och allt hemjobb. Är helt omöjligt att göra något smidigt på ett ben och händerna fulla med kryckor. Kan ju inte heller köra mig själv någonstans, kan inte hämta sonen på förskolan eller ens ta en promenad. Åh jag är så deppig xD


    Men Åå din stackare - vilken kämpe du är!!! Jag har en 2-åring hemma och är bara normalt gravidhandikappad och tycker ändå att livet har varit tufft senaste månaderna. Är väldigt tacksam att sambon varit föräldraledig fram till nu och därmed skött exakt all markservice :D
  • Jojjans

    Jag vet inte om ni alla är med i facebookgruppen vid det här laget, men om inte så skriver jag här med. Jag lämnar den här tråden nu, då det inte kommer komma någon januaribebis.

    I lördags föddes våran lilla flicka i 20+1, pga prematura värkar. En vecka tidigare hade jag sökt hjälp för oro över mycket sammandragningar, men tappen var då opåverkad. På måndagen var jag på RUL som såg perfekt ut. Under veckan fortsatte jag ha sammandragningar, och det kom även lite blod i mina flytningar. Var hos min barnmorska på torsdagen som inte var orolig, inte ens kollade tappen eller lyssnade på hjärtljuden. Morgonen efter fick jag tätare och tätare sammandragningar som började göra ont. Det kändes precis som när sonen föddes så jag kastade mig i en taxi till gynakuten. Väl där konstaterades att jag var rätt mycket öppen med buktande hinnblåsa. Sen lugnade det ner sig av sig självt. Jag fick antibiotika och man pratade om möjligheten till ett nödcerklage om min crp gick ner. Men vi kom aldrig så långt. På lördagen drog värkarna igång igen och efter bara 25 minuter föddes hon. Hon levde runt 5 minuter innan hon somnade in i min famn, nära mitt hjärta, där hon kommer vara krav för alltid.

    Livet är fruktansvärt orättvist och jag hoppas jag behöver vara den enda här som behöver uppleva denna smärtan. Lycka till i era graviditeter, era förlossningar och med era små hjärtan.

    Jag kanske kikar in i framtiden för att se hur det gått för er alla.

  • Jojjans
    kjm789 skrev 2021-09-14 19:32:44 följande:

    Nej men snälla fina du<3 Jag hoppas verkigen du finner en styrka i det här. Vet du vad som orsakade det? 


    svar från obduktion/analys tar ungefär 1,5 månad. Men allt lutar åt att det bara är min kropp som sätter igång ett värkarbete för tidigt. I kombination med en livmodertapp som öppnar sig väldigt snabbt/lätt vid värkar. Men orsaken till att jag för värkar kommer vi nog aldrig få veta.
Svar på tråden BF Januari 2022 ????