• Anonymen789123

    Är detta våldtäkt?

    Hej! Jag har en pojkvän som jag varit tillsammans med i ungefär 2 år. Han har gjort sexuella grejer med mig som jag anser att inte är helt ok. En händelse som jag har mått lite dåligt över och som jag pratat med min psykolog om hände i somras. Han var småberusad och vi sku lägga oss och sova. Han ville då ha sex, men jag ville inte och sa nej. Han fortsatte röra mig och jag sa nej ett flertal gånger och han lyssnade inte. Till slut vände jag mig om (med ryggen mot honom) för att sova. Han fortsatte ändå kort efter fortsätta röra mig och intala mig hur våt jag är och att han vet att jag visst vill ha sex var jag säger nej. Han väljer ändå att stoppa in den och jag blir ganska chockad och ledsen. Jag ligger där och vet inte vad jag ska göra. Jag vänder mig tillsist om för att bara få det undan. Jag vet att jag i situationen hade kunnat ropa eller bara försökt springa ut men jag tänkte inte klart då och blev så chockad att han gjorde så även då jag såå många gånger sagt nej och visat att jag inte ville.

    Min fråga är nu om jag överdriver och det här inte alls är ett övergrepp? Vill bara höra andras åsikter för att jag själv kanske skall få ett svar då jag skuldbelägger mig själv mycket för händelsen men samtidigt mår lite dåligt ibland över den och kan ha mardrömmar.

  • Svar på tråden Är detta våldtäkt?
  • Anonym (F)

    Du överdriver inte. Det var en våldtäkt. Att bli handlingsförlamad av chocken är en vanlig reaktion och inget du ska känna skuld över.

  • Anonym (Japp)

    Ja det var en våldtäkt.

    Det är en vanlig reaktion att först frysa och sen "bli medgörlig" för att få det att vara över snabbt.

    Du har inte gjort något fel.

  • Anonym (0001)

    Det var en våldtäkt. Beklagar att det hände dig. :(

  • Anonym (beklagar)

    Han behandlade dig illa i alla fall. Sen hur man ska kategorisera det är jag inte säker. Hur länge har ni varit ihop när det hände? Är du fortfarande ihop med honom? Är du rädd för honom, litar du på honom?

  • KlantSmurfen
    Anonym (beklagar) skrev 2021-05-05 20:13:16 följande: #4

    Han behandlade dig illa i alla fall. Sen hur man ska kategorisera det är jag inte säker. Hur länge har ni varit ihop när det hände? Är du fortfarande ihop med honom? Är du rädd för honom, litar du på honom?


     Har dina frågor något med definitionen av våldtäkt att göra eller spelar du bara dum?
  • Anonym (#metoo)

    Hemskt ledsen ts, det är en solklar våldtäkt. Du sa nej flera gånger, han tvingade sig på dig ändå. Jag hoppas att du får bra hjälp från psykologen att bearbeta det här.

  • Drottningen1970
    Anonym (beklagar) skrev 2021-05-05 20:13:16 följande:

    Han behandlade dig illa i alla fall. Sen hur man ska kategorisera det är jag inte säker. Hur länge har ni varit ihop när det hände? Är du fortfarande ihop med honom? Är du rädd för honom, litar du på honom?


    Varför vet inte du att det som TS beskriver är våldtäkt? Varför vet inte TS det?

    Var är det som orsakar denna kunskapsbrist? Hur många flickor/kvinnor går det omkring därute som inte har kunskap om rätten till sin egen kropp, och om samtyckeslagen?

    Hur fan kommer vi till rätta med detta? Hur når vi ut med information? Jag blir chockad varje gång jag läser våldtäktstrådar där kvinnor måste fråga om de varit utsatt för våldtäkt.

    Vad tror ni att ni lättast hade nåtts av denna kunskap? Vilka kanaler är det som behöver användas? Pratar man inte om detta i skolorna? Pratar inte föräldrar med sina ungdomar om detta? Har ni tagit del av debatten efter me too etc?
  • Anonym (Ställ mot väggen)

    Jag tror att precis som en annan skrev så är det svårt att kategorisera, speciellt om man inte varit där. Det du skriver om att ropa eller springa därifrån får det ju att kännas som ett övergrepp. Eftersom det nästan gått ett år, hur är det nu? Har det hänt igen? Jag tycker du ska ställa honom mot väggen och säga till honom hur du kände, att du kände dig våldtagen, och se vad han har för svar. Blir han knäckt och ångerfull kanske ni löser det tillsammans om ni älskar varandra. Skojar han bort det, är arrogant, eller på annat sätt verkar skita i det så kanske det blir lite annat ljus på det hela.

  • Anonym (Lagen och moralen)

    polisen.se/lagar-och-regler/lagar-och-fakta-om-brott/sexualbrott/

    Den som genomför ett samlag eller en annan jämförbar sexuell handling med en person som inte deltar frivilligt döms för våldtäkt. Straffet är fängelse i lägst två och högst sex år.

    Vid bedömningen av om deltagandet är frivilligt eller inte ska lagen ta särskild hänsyn till om frivilligheten har framförts i ord eller handling eller på annat sätt.

  • Anonymen789123

    Tack för alla svar, det gör det lite lättare att också höra era åsikter. Jag har pratat med honom men han förnekar det och förstår inte hur jag känner, utan säger alltid att det inte har hänt och att jag ska sluta tjata om det. Han har tidigare blivit anklagad för våldtäkt men vet inte om det stämmer eller inte. Men jag kan även ibland vakna av att han försöker ha sex med mig eller smeker mig där nere. Även annat har hänt.

Svar på tråden Är detta våldtäkt?