• Anonymen789123

Är detta våldtäkt?

Hej! Jag har en pojkvän som jag varit tillsammans med i ungefär 2 år. Han har gjort sexuella grejer med mig som jag anser att inte är helt ok. En händelse som jag har mått lite dåligt över och som jag pratat med min psykolog om hände i somras. Han var småberusad och vi sku lägga oss och sova. Han ville då ha sex, men jag ville inte och sa nej. Han fortsatte röra mig och jag sa nej ett flertal gånger och han lyssnade inte. Till slut vände jag mig om (med ryggen mot honom) för att sova. Han fortsatte ändå kort efter fortsätta röra mig och intala mig hur våt jag är och att han vet att jag visst vill ha sex var jag säger nej. Han väljer ändå att stoppa in den och jag blir ganska chockad och ledsen. Jag ligger där och vet inte vad jag ska göra. Jag vänder mig tillsist om för att bara få det undan. Jag vet att jag i situationen hade kunnat ropa eller bara försökt springa ut men jag tänkte inte klart då och blev så chockad att han gjorde så även då jag såå många gånger sagt nej och visat att jag inte ville.

Min fråga är nu om jag överdriver och det här inte alls är ett övergrepp? Vill bara höra andras åsikter för att jag själv kanske skall få ett svar då jag skuldbelägger mig själv mycket för händelsen men samtidigt mår lite dåligt ibland över den och kan ha mardrömmar.

• Svar på tråden Är detta våldtäkt?
  • Anonym (*)
    Anonymen789123 skrev 2021-05-07 23:53:56 följande:
    Han dricker för att han mår dåligt tror jag. Han har nångång berättat att en orsak varför han dricker är för den tidigare våldtäkt anklagelsen. Men då han dricker blir han allmänt obehaglig och säger alltid att han bara ska ta några öl med kompisarna och ska ta det lugnt, men kommer i stället hem stupfull flera gånger i veckan. Jag blir då besviken på honom då jag har jobb jag behöver gå till och behöver sova men han respekterar inte det. Han blir då arg när jag säger till honom då han kommer hem och han börjar ropa och ibland blir han aggressiv (inte mot mig) genom att till exempel slå i väggarna. Han borde egentligen inte heller få dricka pga hälsoskäl då de kan gå riktigt illa, så brukar bli orolig då han dricker, och han svarar oftast inte då jag skickar eller ringer till honom när han är ute och dricker, ibland om han dricker någon annan stans och inte kommer hem till natten kan det ta över 1 dygn före han svarar åt mig (hans telefon är oftast död).
    Men du ska lämna nu, eller?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (*) skrev 2021-05-07 17:19:00 följande:
    Eh nej, det är verkligen inte 110% bättre. Jag förklarar varför ovan. Blir du våldtagen av din pojkvän blir du fruktansvärt sviken av den du älskade och trodde att du kunde lita på. Eller? Skulle du fortsätta relationen? Blir du våldtagen av en okänd person är det nog så traumatiskt, men du kan i alla fall gå hem till din pojkvän och gråta i hans trygga famn efteråt.
    Nu beror det ju på situationen också, även om det är en sambo/make. Det är skillnad mellan situationerna:

1. ett par som har haft hundratals samlag redan, ibland blir det lite hårt - men hon gillar det oftast, men inte alltid , ibland bråkar de, och det kan gå vilt till - men sedan har de hett försoningssex efteråt, ibland vill inte hon - men han tjatar sig till det, det har hänt att han har börjat ha sex med henne när hon sover - och ibland när hon har vaknat så har hon gillat det, ibland inte. Och så händer det igen, och hon gillar det inte. Ska hon springa till polisen nu, menar ni? (OBS jag beskriver inte mitt eget äktenskap nu, men väldigt många äktenskap/förhållanden fungerar trots allt på detta sätt. Även när frun har egen inkomst och skulle kunna lämna mannen om hon önskade det.)

2. Mannen blir plötsligt helt förändrad, t.ex. efter att ha druckit eller tagit en drog. Han blir konstig på ögonen. Frun har aldrig förr sett honom sådan. Hon blir skräckslagen. Han förgriper sig på henne med våld, och hon får fysiska skador förutom rädslan. I detta fall känner jag, att det är viktigt att kvinnan kommer ifrån detta fort, men även att mannen får hjälp. Dock kanske jag, om det var jag, skulle försöka med vården före polisen. Risken finns förstås att vården polisanmäler, och då får det väl bli så. 
  • Anonym (XXX)
    KlantSmurfen skrev 2021-05-07 14:16:09 följande:
     Tror du att folk är så jäkla korkade att de köper ditt BS eller tror du på det själv?
    Men svara på detta då. Om det inte var en tråd på nätet, utan t.ex. din arbetsplats, och TS var din arbetskamrat, som anförtror dig detta på fikarasten. Skulle du då

a) uppmana henne att gå till polisen, utan att göra vidare analyser av vart kvinnan ska ta vägen efteråt, och hur det ska gå för henne och eventuella barn i fortsättningen?

b) om du uppmanade henne att gå till polisen enligt a, och hon sedan ringde dig och sa: "jag gjorde som du sa, och polisanmälde. Han blev förhörd men satt på fri fot efteråt. Nu säger han att han ska döda mig, och jag vågar inte gå hem". Hur långt skulle du då sträcka dig för att skydda kvinnan som tog ditt råd? Låta henne bo hos dig på obestämd tid? Skaffa ett säkerhetspaket med hög skyddsnivå från Securitas, som DU betalar för om hon inte har råd med det? Höra dig för i bekantskapskretsen, för att hitta ett avlägset liggande torp eller liknande där hon kan bo och där det inte finns någon risk att mannen ska hitta henne? Annat?

Ord kostar nämligen inget, handling kostar mycket mer... 
  • EpicF
    Anonym (XXX) skrev 2021-05-08 11:10:59 följande:

Nu beror det ju på situationen också, även om det är en sambo/make. Det är skillnad mellan situationerna:

1. ett par som har haft hundratals samlag redan, ibland blir det lite hårt - men hon gillar det oftast, men inte alltid , ibland bråkar de, och det kan gå vilt till - men sedan har de hett försoningssex efteråt, ibland vill inte hon - men han tjatar sig till det, det har hänt att han har börjat ha sex med henne när hon sover - och ibland när hon har vaknat så har hon gillat det, ibland inte. Och så händer det igen, och hon gillar det inte. Ska hon springa till polisen nu, menar ni? (OBS jag beskriver inte mitt eget äktenskap nu, men väldigt många äktenskap/förhållanden fungerar trots allt på detta sätt. Även när frun har egen inkomst och skulle kunna lämna mannen om hon önskade det.)

2. Mannen blir plötsligt helt förändrad, t.ex. efter att ha druckit eller tagit en drog. Han blir konstig på ögonen. Frun har aldrig förr sett honom sådan. Hon blir skräckslagen. Han förgriper sig på henne med våld, och hon får fysiska skador förutom rädslan. I detta fall känner jag, att det är viktigt att kvinnan kommer ifrån detta fort, men även att mannen får hjälp. Dock kanske jag, om det var jag, skulle försöka med vården före polisen. Risken finns förstås att vården polisanmäler, och då får det väl bli så. 

Ja, självklart ska hon polisanmäla (i bägge fallen) om hennes sambo/man gör det mot hennes vilja. Det är våldtäkt.

Det är ingen skillnad. Sex mot någons vilja är våldtäkt. Och även misshandel är misshandel även om det händer i ett förhållande.
  • Anonym (J)

Försök ha en sms-konversation om saken så kanske du får ett erkännande där. Han nekar våldtäkt men om du skriver t.ex. "jag sa ju nej flera gånger" så kanske han bekräftar att han uppfattade det.

Vem har anklagat honom innan? Polisanmäldes det? Kan du hitta den personen?

• Anonym (XXX)
    EpicF skrev 2021-05-08 12:18:57 följande:
    Ja, självklart ska hon polisanmäla (i bägge fallen) om hennes sambo/man gör det mot hennes vilja. Det är våldtäkt.

Det är ingen skillnad. Sex mot någons vilja är våldtäkt. Och även misshandel är misshandel även om det händer i ett förhållande.
    Jo, men man måste ju vara lite realistisk också. Tänka på vad som kommer att hända EFTER polisanmälan. Blir det bättre för mina barn och mig själv då, eller kan det till och med bli sämre? Riskerar jag att han misshandlar barnen för att hämnas på mig, när han får ha dem ensam efter separationen (vilket han antagligen kommer att få ha, eftersom brottet inte var riktat mot dem, eller mot barn överhuvudtaget)? Riskerar jag att bli hemlös? Riskerar jag repressalier från hans släkt/klan (mycket viktigt att tänka på om mannen tillhör "vissa" kulturer)?

Att bara polisanmäla utifrån någon "princip", och samtidigt bida ris åt sin egen rygg, skulle jag inte göra. Du har inte heller svarat på vad du skulle göra, för att hjälpa en kvinna som du har rekommenderat att polisanmäla - efteråt? Jag antar att det beror på, att du i praktiken inte är beredd att göra något?
  • EpicF
    Anonym (XXX) skrev 2021-05-08 13:08:15 följande:

Jo, men man måste ju vara lite realistisk också. Tänka på vad som kommer att hända EFTER polisanmälan. Blir det bättre för mina barn och mig själv då, eller kan det till och med bli sämre? Riskerar jag att han misshandlar barnen för att hämnas på mig, när han får ha dem ensam efter separationen (vilket han antagligen kommer att få ha, eftersom brottet inte var riktat mot dem, eller mot barn överhuvudtaget)? Riskerar jag att bli hemlös? Riskerar jag repressalier från hans släkt/klan (mycket viktigt att tänka på om mannen tillhör "vissa" kulturer)?

Att bara polisanmäla utifrån någon "princip", och samtidigt bida ris åt sin egen rygg, skulle jag inte göra. Du har inte heller svarat på vad du skulle göra, för att hjälpa en kvinna som du har rekommenderat att polisanmäla - efteråt? Jag antar att det beror på, att du i praktiken inte är beredd att göra något?

På sikt blir det bättre.

Jag erbjöd min kompis boende efter att han anmälde sitt bimbo till ex efter åratal av misshandel. Han blev kvar oss i en månad innan han fixade eget boende och fick ensam vårdad om barnen (de hade också blivit misshandlade).

Samma med en väninna men hon lyckades ordna eget boende med en gång till henne och hennes ettåring. Hennes ex var häktad några månader och hon har inte sett honom efter det. Hon lever med skyddad adress.

Så ja, jag är alltid beredd på att hjälpa om jag rekommenderar att man polisanmäler, och det kommer jag alltid att göra. Sedan finna det kvinnojourer och en soc kan vara behjälplig.

Spelar ingen roll vad som kan hända efterråd, en kvinna (eller man) ska aldrig gå med på att systematiskt bli misshandlad eller våldtagen för att man är rädd på vad sockan nya själv.

Spelar ingen roll att mannen tillhör visa kulturer. Våldtäkt och/eller misshandel i en relation ska aldrig accepteras!
  • Anonymen789123
    Anonym (J) skrev 2021-05-08 12:39:52 följande:

Försök ha en sms-konversation om saken så kanske du får ett erkännande där. Han nekar våldtäkt men om du skriver t.ex. "jag sa ju nej flera gånger" så kanske han bekräftar att han uppfattade det.

Vem har anklagat honom innan? Polisanmäldes det? Kan du hitta den personen?

Jag har försökt ha en sms kontakt och då jag förklara vad han gjort ba han om ursäkt, men när jag nämde ordet våldtäkt blev han rasande. Så i princip har jag ju det på sms men bevisen räcker nog ändå inte antar jag... Jag vet men den andra kvinnan är och min kompis som är vän med henne ska idag träffa henne. Han tänkte försiktigt nämna om att jag funderar på att anmäla och se vad hon säger. Hon valde att inte anmäla de då, men vad jag förstått fundera hon mycket fram och tillbaks på att anmäla.
  • Anonym (--)
    EpicF skrev 2021-05-08 13:34:13 följande:
    På sikt blir det bättre.

Jag erbjöd min kompis boende efter att han anmälde sitt bimbo till ex efter åratal av misshandel. Han blev kvar oss i en månad innan han fixade eget boende och fick ensam vårdad om barnen (de hade också blivit misshandlade).

Samma med en väninna men hon lyckades ordna eget boende med en gång till henne och hennes ettåring. Hennes ex var häktad några månader och hon har inte sett honom efter det. Hon lever med skyddad adress.

Så ja, jag är alltid beredd på att hjälpa om jag rekommenderar att man polisanmäler, och det kommer jag alltid att göra. Sedan finna det kvinnojourer och en soc kan vara behjälplig.

Spelar ingen roll vad som kan hända efterråd, en kvinna (eller man) ska aldrig gå med på att systematiskt bli misshandlad eller våldtagen för att man är rädd på vad sockan nya själv.

Spelar ingen roll att mannen tillhör visa kulturer. Våldtäkt och/eller misshandel i en relation ska aldrig accepteras!
    Precis, att vissa tycker det är helt ok så länge det är ens pojkvän eller en svensk kille eller religiös kultur förändrar inte att våldtäkt är våldtäkt och oacceptabelt

Anmäl den här killen TS, antingen har han gjort det på andra redan eller så kommer han göra det igen på dig eller andra
Svar på tråden Är detta våldtäkt?