• Anonym (Gretsch)

Hur mycket ska sambon fokusera på barnen?barnen

Jag är sambo med en man som har barnen varannan vecka. Ändå pratar han med barnen varje dag på tel, träffar dem på mammans vecka, lämnar bullar och mat till dem hos mamman och det tar liksom aldrig slut. Han är den som ansvarar för mopedkörkortet, vanligt körkort, alla aktiviteter, körningar etc. Jag känner att detta går ut över vår tid varannan vecka, eftersom tom vår lediga helg avbryts med att han är med sitt ena barn varje söndag på aktiviteter. Är detta normalt och något jag bara borde acceptera? Eller ställa krav?

• Svar på tråden Hur mycket ska sambon fokusera på barnen?barnen
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Gretsch) skrev 2021-05-12 14:56:07 följande:

Nu känner jag mig jättedum. Dock så verkar de flesta kvinnor vara som jag. Alla mina väninnor och min svärsyster känner samma som jag. Det är svårt att "gilla" andras barn och man vill ha dem så lite som möjligt. Men det kanske är egoistiska kvinnor jag har omkring mig?!

Självklart hade jag själv velat ha en pappa som var som min sambo, eller en sådan far till mina barn. Men det är inte lika roligt att vara den som står vid sidan och känner sig åsidosatt och nedprioriterad i sin mans liv pga barn som han fick sedan tidigare.

Förstår egentligen vad du menar och hade tyckt samma. Hade velat ha en sådan far till mina barn, men inte tyckt om ditt läge i en sådan konstellation. Vilket är hypotetiskt av mig. Däremot till skillnad från dig så hade jag backat med detsamma och är i relation och kär i man där vi får kärnfamilj, just hellre för att jag tar ansvar över det annars orimliga beteende i som i ditt fall, vilket är att vilja äta kakan och ha den kvar.

Om du redan stör dig såhär (vet inte om du vill ha barn med mannen) men tänk din svartsjuka när han gör något med sina tidiga barn och inte kanske med era gemensamma och alla känslor det kommer bubbla upp inom dig. Hade inte stannat.

Men jag tycker pappan gör allt rätt. Jag tycker du gör ?fel? (men jag är likadan själv som dig. Dock att jag tar ansvar för de orealistiska känslorna).
  • Citronsaft

Nu känner jag mig jättedum. Dock så verkar de flesta kvinnor vara som jag. Alla mina väninnor och min svärsyster känner samma som jag. Det är svårt att "gilla" andras barn och man vill ha dem så lite som möjligt. Men det kanske är egoistiska kvinnor jag har omkring mig?!

Självklart hade jag själv velat ha en pappa som var som min sambo, eller en sådan far till mina barn. Men det är inte lika roligt att vara den som står vid sidan och känner sig åsidosatt och nedprioriterad i sin mans liv pga barn som han fick sedan tidigare.

Och så är man fri att välja en man utan barn från tidigare förhållande.
  • Anonym (han)
    Anonym (L) skrev 2021-05-12 15:27:03 följande:
    Nu skrev du inte till mig men jag svarar ändå.

Jag tolkar det snarare som att ts känner att sambon inte planerar saker med henne. Till exempel så planerar han resor med enbart barnen. Varför inte åka alla tillsammans som en riktig familj? Jag tolkar det som att ts känner att han inte vill spendera tid med henne och att de inte gör så mycket tillsammans. Nu vet jag ju inte exakt hur omfattande det är men det är så jag tolkar det.

Om det är att pappan bara är borta en stund med barnen på söndagen under den barnfria veckan så tycker jag att ts överdriver men som sagt, vi vet inte hur omfattande det är. Han kanske knappt vill umgås med ts alls eller hitta på något och då förstår jag att ts känner sig besviken och åsidosatt.

Självklart kan man inte förvänta sig att man ska umgås med sin partner precis hela tiden men allt beror ju på hur illa det faktiskt är här. Hur som helst så är ts missnöjd och därför bör de prata med varandra och se om de ens ska fortsätta förhållandet.
    Nej, det vet man ju inte. Men hon skriver också att hon har svårt att gilla barn som inte är hennes och vill se barnen så lite som möjligt, så det är ju uppenbart att det är just barnen som skaver. Eller egentligen är det nog att han har haft ett tidigare liv, ett förhållande som resulterade i älskade barn, som skaver.

Såklart måste man kunna tillbringa tid med både sin partner och sina barn om man är i en relation, men mannen kanske känner sig trängd av att hon ser hans engagemang i sina barn som något negativt för deras relation. 

Jag uppfattade inte att hon vill resa med honom och barnen, utan bara med honom. Och han vill ha med barnen eller göra resor bara med barnen. 

Om hon inte börjar se barnen som en del av ekvationen och hans kärlek till barnen som en älskvärd egenskap så kommer det nog att gå utför med deras relation. 
  • Anonym (Q)

Ärligt talat så tycker inte jag att föräldrar som beter sig som TS kille ska inleda någon ny relation. Inga problem att gå in 100 % för sina barn, men vill man kuta till barn och ex hela tiden så får man banne mig vara singel.

Sen så tycker jag inte att du TS ska skaffa barn med denna man. Du vaggas in i någon lögn att han är en dedikerad och grym farsa, får ni barn ihop så kommer du antagligen få ta ert gemensamma barn själv medans han med sitt dåliga samvete kommer fortsatta att enbart jobba för sin första kull.

• Anonym (A)
    Anonym (Q) skrev 2021-05-12 15:59:34 följande:

Ärligt talat så tycker inte jag att föräldrar som beter sig som TS kille ska inleda någon ny relation. Inga problem att gå in 100 % för sina barn, men vill man kuta till barn och ex hela tiden så får man banne mig vara singel.

Sen så tycker jag inte att du TS ska skaffa barn med denna man. Du vaggas in i någon lögn att han är en dedikerad och grym farsa, får ni barn ihop så kommer du antagligen få ta ert gemensamma barn själv medans han med sitt dåliga samvete kommer fortsatta att enbart jobba för sin första kull.

Håller med, han ska vara singel, det passar honom bäst. 
  • Anonym (Q)
    Anonym (A) skrev 2021-05-12 16:03:39 följande:

Håller med, han ska vara singel, det passar honom bäst. 

Absolut!! Att inleda en relation är att faktiskt ta ansvar och investera i den andra människan, klarar man inte det så ska man inte ha en relation heller.

TS har fått alldeles för många svar här i tråden från frånskilda biomorsor som gärna vill vara heliga kossan till exet även fast gemensamma barnen närmar sig medelålder. Skulle dessa människor ge samma råd till sina egna döttrar som skulle dejta dedikerade pappor som TS snubbe? Barnen går först och han är en fantastisk pappa så var bara tyst? Knappast!

Ingen förtjänar en biroll i sin kärleksrelation.

Dumpa honom TS om ingen förändring sker.
  • Anonym (vilma)

Jag älskar min sambos barn och tycker alltid att de går först. Att det skulle vara svårt att gilla andras barn kanske stämmer om det är något okänt barn som skriker på tunnelbanan, men inte sin partners barn. Ja, du har egoistiska kvinnor runt dig, och du låter ganska egoistisk själv också. 

Du ska inte ha en partner med barn, så enkelt är det nog. 
  • Anonym (A)
    Anonym (vilma) skrev 2021-05-12 16:12:45 följande:
    Jag älskar min sambos barn och tycker alltid att de går först. Att det skulle vara svårt att gilla andras barn kanske stämmer om det är något okänt barn som skriker på tunnelbanan, men inte sin partners barn. Ja, du har egoistiska kvinnor runt dig, och du låter ganska egoistisk själv också. 

Du ska inte ha en partner med barn, så enkelt är det nog. 
    Och mannen ska inte ha en relation om han inte hinner med det. 

Men som tur är så klarar det flesta vettiga män och kvinnor av att inleda en ny relation och ändå vara närvarande och ansvarsfulla föräldrar. 
  • Anonym (Teddy)

Snälla, läs vad du själv skriver. Du "gillar" inte hans barn och vill ha dom så lite som möjligt!!! Samtidigt vill du ha en sån far till dina egna barn!!! Detta är ju inte friskt. Du fattar väl själv att du inte kan ha ett förhållande med en man med barn, du klarar inte av det uppenbarligen. Du måste backa. Och ja, du bör känna dig dum.
  • Anonym (Stina)

Låter som att problemet för dig är exet. Flera som håller med dig i tråden tar ju upp det här med att han åker till sitt ex som en jobbig grej.

Men han åker ju till sina barn. Om han haft barnen på heltid så hade han lagt mer tid på dem än han gör nu. Så du får tänka mer utifrån att han är förälder. Han saknar säkert sina barn på veckorna och vill vara där för dem. Det är ju inget konstigt och har inget med exet att göra.

Barnen går ju först. Men jag kan förstå att det blir jobbigt och en obalans om han har barn men inte du - för du lägger ju inte så mycket tid på några andra som han gör med sina barn.

Försök att se att detta är vad han vill och det är en viktig del av hans liv. Han prioriterar inte bort dig, han är där för sina barn.

Svar på tråden Hur mycket ska sambon fokusera på barnen?barnen