• Viktor1988

Mäns rätt att avstå

Har länge funderat på varför det är så enformigt vinklat när kvinnor får själv bestämma om ett barn eller som många säger foster ska gå leva eller helt enkelt tas bort.
    ?Mannen har i båda fallen ingen som helst rätt vara sig han inte vill vara Pappa eller faktiskt vill.

Om ett barn tas bort så har mannen naturligtvis inget att göra utan måste acceptera detta faktum.

??Däremot är min idé följande om mannen ej vill vara Pappa så ska han ha rätt att frånsäga sig föräldraskapet under kvinnas graviditet och därmed slippa allt ansvar som ett föräldraskap innebär ja även ekonomiskt .

Väljer sedan kvinnan att ändå föda barnet så är det hennes ansvar att fostra barnet på eget ansvar och då borde alla bli nöjda.

Vad anser ni är detta genomförbart....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-16 11:23
    Ursäkta stavningen skriver från en liten telefon så därav många grodor i texten ser jag nu men hoppas budskapet går fram

• Svar på tråden Mäns rätt att avstå
  • Anonym (Juridisk abort)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-05-17 18:55:25 följande:
    Och du är politiskt aktiv och kan inte uttrycka dig bättre?

Ja, då kan vi vara lugna, detta kommer aldrig att gå igenom. 
    Och med det menar du att man som privatperson i ett anonymt forum ska skriva som man gör i arbetet i partiet?
    Sen är jag inte riksdagspolitiker vill jag tillägga, sitter i fullmäktige i en region i södra delen av landet.

Du vet väl att det är L som tagit upp detta ämne till diskussion? Jag är inte Liberal heller.
    Tänk om du skulle rösta på mig nästa år, helt ovetande?
    Det vore sannerligen underhållande, dock får ingen av oss någonsin veta om det faktiskt hänt.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Ellen) skrev 2021-05-17 18:56:10 följande:

Du använde aborträtten som ett argument för att samhället inte skulle ta barns rättigheter på så stort allvar.

När jag skrev "det ni kallar juridisk abort" avsåg jag det "juridiska förslag" som diskuteras här och som av förespråkarna kallas "juridisk abort", Jag inkluderade som du påpekar dig i de som använder begreppet, vilket kanske var felaktigt. Jag trodde att du använde begreppet men ber om ursäkt om jag missuppfattat, skulle kanske skrivit "det som av vissa debattörer kallas juridisk abort" . Men jag hoppas att du i alla fall förstod vad det var för "lagstiftningsförslag" som jag avsåg.

Ja pappor har rättigheter och personligen tror jag att en sådan här lagstiftning på sikt snarare skulle påverka pappors rättigheter negativt än positivt.

Eller rättare sagt, i praktiken har mammor och pappor rättigheter, men enligt lagstiftningen är det barnen som har rättigheterna och det är barnens rätt till båda sina föräldrar som är central i hela den svenska familjepolitiken. Den föreslagna lagändringen skulle därför ge ganska stora konsekvenser i lagstiftningen i stort och i synen på barns rättigheter.

Men det jag tycker vore intressant är att höra mer om hur de som förespråkar ts förslag ser på barns rättigheter och om de har funderat över dessa när de tagit ställning till förslaget.
  • EnAnonumius
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 18:47:01 följande:
    Wow, köttkorv och köttgrotta...nivån på din argumentation upphör aldrig att förvåna... hur var det där med att gå tillbaka till skolbänken?

Jag har sagt det förr och säger det igen, vill du ha en vuxen diskussion får du kanske komma med lite vuxnare argument än så...
    Wow.. Du gnällde ju om att jag var 90%  of-topic  i ett av mina inlägg. Hur ON topic är du här.  0%.
    Ditt inlägg har ju inget med ämnet att göra alls, inte ens en enda bokstav. D.v.s 100% of topic.
    DU utgör bara ettt kompakt gnällande på mitt sätt att skriva, samtidig som du bevisar att du inte kan skilja på argumentering och ordval.

Vad är det för (bort)förklaring på att det skall vara okey för dig att vara 100% of topic men ingen annan i tråden få inte ens avvika 10% of topic för dig?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-17 19:01:42 följande:
    Och med det menar du att man som privatperson i ett anonymt forum ska skriva som man gör i arbetet i partiet?
    Sen är jag inte riksdagspolitiker vill jag tillägga, sitter i fullmäktige i en region i södra delen av landet.

Du vet väl att det är L som tagit upp detta ämne till diskussion? Jag är inte Liberal heller.
    Tänk om du skulle rösta på mig nästa år, helt ovetande?
    Det vore sannerligen underhållande, dock får ingen av oss någonsin veta om det faktiskt hänt.
    Nej, det jag menar är att du borde lärt att argumentera bättre. 

Jag personröstar aldrig, och även om jag gjorde det, så är jag övertygad om att juridiks abort inte kommer att införas. 

Om det blir ändringar inom området föräldrar-barn tror jag det blir ändringar som stärker barnens rätt och skydd, samt försvårar för föräldrar att undvika ansvar för de barn de glatt varit med och avlat fram. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-17 19:18:21 följande:
    Jo, heller hur... hur går det själv med argumenterandet? 
    Du verkar tro att du besitter någon form av kunnighet när du själv bara pratar i cirklar hela, hela tiden.

Du tjatar om och om igen, som en papegoja. Och sen har du mage att klaga på andra? Snälla "Lisa", lär dig argumentationsteknik. Det skulle kanske höja dina bidrag en smula.

Innan du gnäller på andra menar jag. Solig

Har du själv skaffat en unge mot faderns vilja eftersom du talar dig blå för att göra det?
    Och själv har du många olika argument, eller?

Kasta inte sten glashus, är du snäll. 

Angående din sista mening så visar den att du inte diskuterar samma sak som jag gör. För det handlar inte om det, det handlar om att män ska ta ansvar för de barn de gör. Vilket du tycker de ska slippa. 

Det verkar som du tror att man kan trycka in ketchupen i flaskan igen om man ångrat sig, men det fungerar inte så i verkligheten. Man kan slänga ketchupen, men man får ändå betala för den. Samma sak med barn, man kan skita i dom, men betala får man göra. Betala för de barn man själv avlar. 
  • Anonym (Tinja)

Män som inte vet hur barn blir till borde kanske bli omyndigförklarade. Män som inte förstår att handling = konsekvens visar bara att de inte borde få fatta egna beslut.

Vill man inte ha barn - ha inte penetrerande vaginalt sex. Sex är ingen rättighet för någon. Har en man gjort en kvinna gravid - ni ÄR väl medvetna om hur det går till va? - så finns barnet redan, en juridisk abort tar inte bort barnet.

Och ni män som pratar om jämställdhet och att kvinnan har alla val, hon har faktiskt bara TVÅ val och båda innebär ett ingrepp eller en förändring av hennes kropp. Oavsett vad så kommer kroppen förändras, oavsett om hon gör abort, får missfall eller föder, så kommer hon blöda i flera veckor, det är hormoner och mycket annat hon måste gå igenom.

Och ni tycker att det är jämställt om ni får skriva på ett jävla PAPPER!? Om en liten människa som redan finns! Herregud alltså, vissa män... ha inte sex om ni inte kan ta eventuella konsekvenser. Avstå sex = avstå barn.

• Anonym (jaha)
    EnAnonumius skrev 2021-05-17 19:05:22 följande:
    Wow.. Du gnällde ju om att jag var 90%  of-topic  i ett av mina inlägg. Hur ON topic är du här.  0%.
    Ditt inlägg har ju inget med ämnet att göra alls, inte ens en enda bokstav. D.v.s 100% of topic.
    DU utgör bara ettt kompakt gnällande på mitt sätt att skriva, samtidig som du bevisar att du inte kan skilja på argumentering och ordval.

Vad är det för (bort)förklaring på att det skall vara okey för dig att vara 100% of topic men ingen annan i tråden få inte ens avvika 10% of topic för dig?
    Japp att babbla om hur befruktning går till i en diskussion som rör ansvar för ett barn som redan fötts ÄR off topic ja.

Men det är ju jätte jättebra att du iaf vet hur befruktning går till. Drömmer
  • Anonym (Lätt)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 15:41:05 följande:

När du köper något i god tro är du oxå medveten om att du i teorin kan bli lurad men agerar i god tro och det har lagen valt att ta hänsyn till och man kan därför i många fall upphäva köpet, Varför kan inte det gälla även avkrävandet av ansvar över ett barn man blev lurad till?

Japp, men om kvinnan väljer att göra abort eller behålla barnet så gör ju hon det utan att ta hänsyn till hans önskan och då kan man argumentera för att iom att hon skiter i vad han vill och agerar efter vad hon vill så kan hon heller inte avkräva något ansvar från honom.

Sedan 1 juli 2003 kan man inte längre hävda att man köpt stöldgods i god tro i Sverige. Du har däremot rätt att häva köpet om det visar sig att varan eller egendomen ägs av tredjeman och man har rätt att få pengarna tillbaka. Men man kan inte jobba köp i god tro och få behålla varan.

Den man som inte tar till eget preventivmedel vid samlag får skylle sig själv om sexakten resulterar i ett barn.
  • Törstiga tuppen
    Törstiga tuppen skrev 2021-05-17 18:40:08 följande:

Vilka inskränkningar i barnets rättigheter anser du att man behöver göra, för att ditt förslag ska kunna genomföras?

Är frågan för svår?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Tinja) skrev 2021-05-17 19:38:59 följande:

Män som inte vet hur barn blir till borde kanske bli omyndigförklarade. Män som inte förstår att handling = konsekvens visar bara att de inte borde få fatta egna beslut.

Vill man inte ha barn - ha inte penetrerande vaginalt sex. Sex är ingen rättighet för någon. Har en man gjort en kvinna gravid - ni ÄR väl medvetna om hur det går till va? - så finns barnet redan, en juridisk abort tar inte bort barnet.

Och ni män som pratar om jämställdhet och att kvinnan har alla val, hon har faktiskt bara TVÅ val och båda innebär ett ingrepp eller en förändring av hennes kropp. Oavsett vad så kommer kroppen förändras, oavsett om hon gör abort, får missfall eller föder, så kommer hon blöda i flera veckor, det är hormoner och mycket annat hon måste gå igenom.

Och ni tycker att det är jämställt om ni får skriva på ett jävla PAPPER!? Om en liten människa som redan finns! Herregud alltså, vissa män... ha inte sex om ni inte kan ta eventuella konsekvenser. Avstå sex = avstå barn.

Ja det är säkert väldigt jobbigt... men vad har det med att avkräva män på pengar för ett barn efter att barnet fötts att göra?

Jag menar, en kvinna får absolut välja att behålla ett barn mot pappans vilja om hon så vill men måste det per automatik innebära att hon har rätt att kräva pengar i underhåll av honom? Beslutet att behålla barnet är ju hennes, inte hans?
Svar på tråden Mäns rätt att avstå