• Viktor1988

Mäns rätt att avstå

Har länge funderat på varför det är så enformigt vinklat när kvinnor får själv bestämma om ett barn eller som många säger foster ska gå leva eller helt enkelt tas bort.
    ?Mannen har i båda fallen ingen som helst rätt vara sig han inte vill vara Pappa eller faktiskt vill.

Om ett barn tas bort så har mannen naturligtvis inget att göra utan måste acceptera detta faktum.

??Däremot är min idé följande om mannen ej vill vara Pappa så ska han ha rätt att frånsäga sig föräldraskapet under kvinnas graviditet och därmed slippa allt ansvar som ett föräldraskap innebär ja även ekonomiskt .

Väljer sedan kvinnan att ändå föda barnet så är det hennes ansvar att fostra barnet på eget ansvar och då borde alla bli nöjda.

Vad anser ni är detta genomförbart....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-16 11:23
    Ursäkta stavningen skriver från en liten telefon så därav många grodor i texten ser jag nu men hoppas budskapet går fram

• Svar på tråden Mäns rätt att avstå
  • Törstiga tuppen
    Anonym (Kisen) skrev 2021-05-17 16:58:13 följande:
    Vad du virrar bort dig. Det gick nog lite fort när du skrev? Har vi svårt att förstå?

Kvinnor tar alltså inget beslut när de ligger med en kille. Men killen tar beslut när han ligger med en tjej?

Vi är ense om att vi tycker killar ska använda kondom mer. Och att man ska akta sig för de flesta nojiga och svagsinta partners som bara tänker lura in en i tråkiga förhållanden där de vill att man ska serva dem och ge dom pengar. 

Killen ger alltså bort beslutet till kvinnan. Men kvinnan ger aldrig bort beslutet till en man? Och just mannen ska inte sitta och gnälla över det utan han ska ta ansvar. Men kvinnan får sitta och gnälla hur mycket som helst hela livet och kräva ansvar? 

Hör du hur det låter. Jag är för riktigt jämställdhet och jag är därför antifeminism. Din sorts feminism ovan handlar ju svart på vitt att du vill behandla det motsatta könet som skit och att du och dina systrar ser er som berättigade överlägsna? Jag och andra killar vet att vi ska akta oss nog för att luras vara med er, det skulle ju förstöra livet för många. Det är vårt beslut minsann.. Glad
    Vilket gnäll. Den dagen du har en livmoder så att du blir gravid eller kan göra abort så kan du få den rättvisan du efterfrågar. Att göra abort är också att ta ansvar.
  • Anonym (Q)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 15:17:38 följande:

Nja, det är ju inte bara mannen som valt att knulla, det gjorde kvinnan oxå, och graviditeten blev av pga BÅDA sket i att skydda sig inte bara mannen som du försöker vinkla det till.

Att barnet vet vem pappan är är inte riktigt samma sak som att pappan tvingas ha ansvar för barnet. Det är pappans ansvar för barnet som ifrågasätts inte barnets vetskap om sin biologiska pappa. 

Det som är skevt är snarare hur du blandar ihop ansvar för ett barn och att veta vem pappan till barnet är.

Försöker vinkla? Jag har aldrig påstått att det endast ligger hos mannen men nu handlar tråden på mannens rätt till att avsäga sig faderskapet och jag väljer då att fokusera på mannen. Hade det varit en tråd om kvinnors rätt för abort så hade jag valt att fokusera på kvinnan i fråga. Så sluta löjla dig.

Jag anser att bägge könen får skylla sig själva och stå sitt kast om man väljer att ha sex. Kvinnan får antingen genomgå en graviditet eller en abort, det är konsekvensen av att hon har sex. Konsekvensen för mannen är att han, kanske, får ett barn om mamman väljer att behålla det. Om han inte vill ha med det att göra så är det enda han behöver göra är att betala underhåll i 18 år. Jag anser att han kommer rätt lindrigt undan för något han valt att göra. Sex är ingen rättighet. Alla preventivmedel är inte 100%. Min egen mor blev gravid två gånger trots hormonspiral, något som ska anses vara det mest tillförlitliga skyddet.

Ger man sig in i leken så får man leken tåla, preventivmedel eller ej. Barn blir, oftast, till genom sex. Vill man verkligen inte ha barn så väljer man helt enkelt att inte ha sex.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-05-17 16:57:07 följande:
    Om du inte vill ha barn, är det då relevant vad kvinnan vill? 

Om du inte vill ha barn, är det då ok att låta kvinnan ta ansvaret för att det inte blir några barn?

Ja, det krävs att båda ska slarva (även om barn blir till utan slarv också), men kvinnan behöver rent krasst inte bry sig, eftersom hon har två val om det blir barn. Mannen har inte något val, det skriver du själv. Så han kan inte slarva om han inte vill ha barn. Så om kvinnan slarvar eller ej spelar ju ingen roll, HAN KAN INTE SLARVA för han kan inte välja bort barnet. Han måste ta sitt ansvar innan sexet. 
    Klart det är relevant för om hon väljer att ha barnet blir jag skyldig att betala underhåll.

Nej och som jag redan skrivit 150 ggr så är en graviditet BÅDAS ansvar inte enbart mitt.

Japp, det är hennes val och det är ju precis det som är poängen, det är bara hon som har rätt att göra ett val men hennes val påverkar även honom iom att han blir skyldig underhåll och TS föreslår som lösning att om kvinnan väljer att ha barnet mot hans vilja så kan hon heller inte avkräva honom något ansvar för barnet, dvs underhåll. Dvs iom att han inte har något att säga till om saken så bör han heller inte avkrävas något ansvar för hennes beslut.
  • EnAnonumius
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 15:41:05 följande:
    När du köper något i god tro är du oxå medveten om att du i teorin kan bli lurad men agerar i god tro och det har lagen valt att ta hänsyn till och man kan därför i många fall upphäva köpet, Varför kan inte det gälla även avkrävandet av ansvar över ett barn man blev lurad till?
    Du ser inte skillnaden mellan en "levande varelse" och "en sak/ting"?
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 15:41:05 följande:
    Japp, men om kvinnan väljer att göra abort eller behålla barnet så gör ju hon det utan att ta hänsyn till hans önskan och då kan man argumentera för att iom att hon skiter i vad han vill och agerar efter vad hon vill så kan hon heller inte avkräva något ansvar från honom.

Okey.. Jag är faktiskt för en s.k "juridisk abort" fast jag har ännu inte kunna se en vettig lösning på hur, ännu.

Med det sagt..

Det är nog dags för dig att krypa tillbaka till grundskolan igen och läsa om människan fortplantning och fosterutveckling.
    De flesta vet att det krävs en spermier och ett ägg för att skapa barn. Och befruktning äger rum i äggledaren (faktiskt är det där befruktningen sker går att kolla upp för den som är nyfiken).

Om mannen väljer att spruta i musen så får han stå sitt kast. Majoriteten av människor vet att inget preventivmedel är 100% säkert. Dock om mannen inte vill bli fader så har han ansvaret för vad han lägger sin sats. Han kan även välja att preventivmedel.

I dagsläget har mannen två typer av preventivmedel att välja på kondom och sterilisering. Manlig sterilisering kan faktiskt även "återställas" i många fall. Vilket inte går med kvinnlig sterilisering (ännu).

Så om mannen inte vill bli fader mot sin vilja, så får han vackert lära sig denna fina egenskap av att "ta egenansvar" och och ta egenansvar för sina spermier, i stället för att gnälla på kvinnan om hon vill behålla barnet.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Törstiga tuppen
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 17:18:04 följande:
    Klart det är relevant för om hon väljer att ha barnet blir jag skyldig att betala underhåll.

Nej och som jag redan skrivit 150 ggr så är en graviditet BÅDAS ansvar inte enbart mitt.

Japp, det är hennes val och det är ju precis det som är poängen, det är bara hon som har rätt att göra ett val men hennes val påverkar även honom iom att han blir skyldig underhåll och TS föreslår som lösning att om kvinnan väljer att ha barnet mot hans vilja så kan hon heller inte avkräva honom något ansvar för barnet, dvs underhåll. Dvs iom att han inte har något att säga till om saken så bör han heller inte avkrävas något ansvar för hennes beslut.
    Men om båda slarvar och ingen vill ha barnet så måste ju kvinnan ta hela ansvaret. Livet är inte alltid rättvist. Det fick jag lära mig när jag var 5.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Q) skrev 2021-05-17 17:14:07 följande:
    Försöker vinkla? Jag har aldrig påstått att det endast ligger hos mannen men nu handlar tråden på mannens rätt till att avsäga sig faderskapet och jag väljer då att fokusera på mannen. Hade det varit en tråd om kvinnors rätt för abort så hade jag valt att fokusera på kvinnan i fråga. Så sluta löjla dig.

Jag anser att bägge könen får skylla sig själva och stå sitt kast om man väljer att ha sex. Kvinnan får antingen genomgå en graviditet eller en abort, det är konsekvensen av att hon har sex. Konsekvensen för mannen är att han, kanske, får ett barn om mamman väljer att behålla det. Om han inte vill ha med det att göra så är det enda han behöver göra är att betala underhåll i 18 år. Jag anser att han kommer rätt lindrigt undan för något han valt att göra. Sex är ingen rättighet. Alla preventivmedel är inte 100%. Min egen mor blev gravid två gånger trots hormonspiral, något som ska anses vara det mest tillförlitliga skyddet.

Ger man sig in i leken så får man leken tåla, preventivmedel eller ej. Barn blir, oftast, till genom sex. Vill man verkligen inte ha barn så väljer man helt enkelt att inte ha sex.
    Japp, eftersom du pratar om mannens sexliv, ett barn blir inte till genom en persons sexliv, ett barn blir till genom sex mellan två personer, dvs bådas sexliv.

Nja, fast leken ser ut som det gör för att man valt spelreglerna så (avkrävandet av underhåll) men det är inte nödvändigtvis så spelreglerna måste se ut för alltid. Lagar går att ändra.

Om jag får gissa så gissar jag på att lagen sattes så för att kvinnor (och barn) förr i tiden var beroende av män eftersom kvinnor då ofta var hemmafruar och helt beroende av mannens inkomst. Under såna förutsättningar är en sån lag fullt rimlig för att säkerställa barnets överlevnad. Men i dagens samhälle där kvinnan inte längre är beroende av mannens inkomst utan har egen inkomst kan man helt klart ifrågasätta om en sån lag är rimlig längre.
  • Anonym (jaha)
    Törstiga tuppen skrev 2021-05-17 17:29:03 följande:
    Men om båda slarvar och ingen vill ha barnet så måste ju kvinnan ta hela ansvaret. Livet är inte alltid rättvist. Det fick jag lära mig när jag var 5.
    Det fick jag oxå lära mig, men jag fick oxå lära mig att ifrågasätta saker som kan vara orimliga och inte bara svälja det för att någon annan säger så.
  • Törstiga tuppen
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 17:30:49 följande:
    Det fick jag oxå lära mig, men jag fick oxå lära mig att ifrågasätta saker som kan vara orimliga och inte bara svälja det för att någon annan säger så.
    Du tycker alltså att det är orimligt att kräva att män skyddar sig?
  • Anonym (Q)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 17:29:17 följande:

Japp, eftersom du pratar om mannens sexliv, ett barn blir inte till genom en persons sexliv, ett barn blir till genom sex mellan två personer, dvs bådas sexliv.

Nja, fast leken ser ut som det gör för att man valt spelreglerna så (avkrävandet av underhåll) men det är inte nödvändigtvis så spelreglerna måste se ut för alltid. Lagar går att ändra.

Om jag får gissa så gissar jag på att lagen sattes så för att kvinnor (och barn) förr i tiden var beroende av män eftersom kvinnor då ofta var hemmafruar och helt beroende av mannens inkomst. Under såna förutsättningar är en sån lag fullt rimlig för att säkerställa barnets överlevnad. Men i dagens samhälle där kvinnan inte längre är beroende av mannens inkomst utan har egen inkomst kan man helt klart ifrågasätta om en sån lag är rimlig längre.

Skulle tro att det handlar om barnet i fråga. Det är därför denna diskussion är rätt lönlöst då juridisk abort aldrig kommer ske. Inte så länge barns rättigheter är av vikt.

Tji fick dessa stackars män som väljer att doppa masken i grytan.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 17:09:47 följande:
    Vi pratar nog förbi barandra här och jag kanske uttryckte mig otydligt... båda gör valet att ha oskyddad sex, det leder i sin tur till en graviditet som är en konsekvens av sexet. Båda ställs då inför valet att behålla barnet eller inte, men kvinnan har veto vilket i sig är rätt eftersom det är hon som ska bära och föda barnet. Så på det sättet kan man kalla valet hon ställs inför (behålla eller inte) för en konsekvens av graviditeten (säg till om jag tolkat dig fel).

Det jag menar är att valet att föda barnet inte är en direkt konsekvens av sexet för hon hade lika gärna kunna välja att inte ha barnet. Om barnet föds eller ej är en direkt konsekvens av kvinnans val inte nödvändigtvis av sexet eftersom det inte är sext som avgör om barnet föds utan hennes val.
    Jag förstår vad du menar. Men jag tycker inte att det hör till sakfrågan. 

Sakfrågan för mig är att mannen har ett eget ansvar för att inte göra kvinnan gravid och det ansvaret ska han inte lägga på kvinnan. Gör han det, då får han ta konsekvensen, att det blir ett barn i värsta fall. Och har han riktig otur väljer kvinnan att föda barnet. 

När mannen väljer att ha oskyddat sex så lägger han beslutet hos kvinnan, hon får antingen använda skydd eller inte. Han väljer bort det, sedan får hon göra sitt val. Och även om hon väljer ett skydd, så måste han vara medveten om att det inte alltid fungerar och även ta konsekvensen av det, nämligen en graviditet.

Men han kan inte skylla på henne sedan om det blir barn. Och han ska inte kunna slippa ta ansvar för den eventuella konsekvensen, dvs barnet, i efterhand. 

Bara för att kvinnan har ett val, så ska inte mannen slippa ansvar för konsekvenserna av sitt handlande. Så fungerar det inte i livet. 
Svar på tråden Mäns rätt att avstå