• Soff

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 

(Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 

Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 

Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 

Kram till alla kämpar därute <3 

• Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Vickan31
    papaja10 skrev 2023-01-06 12:17:55 följande:

Hej, 
    Har gått tillbaka till början av tråden och läst om alla ni kvinnor som kämpar. Av det jag läst måste jag säga att det är väldigt fint att se det stöd ni ger varandra ❤️ Förstått att jag sökte mig lite väl snabbt till denna grupp så jag drar mig undan men om några månader om jag fortfarande inte lyckats så vet jag att denna trygga plats med kärlek, förtvivlan, känslor och stöttning finns! 

Önskar er alla stort lycka till! 

Det var inte meningen att få dig att känna dig utanför eller vad jag ska säga, jag hoppas att du känner att du kan ventilera med oss om du vill. Men vi hoppas såklart att du inte ska behöva bli en av oss som försökt närmare ett år eller längre, utan vi hoppas att du plussar snart och kan få gå med i en BF-grupp istället Glad

Tack för lyckönskningarna och stort lycka till du med! Hjärta
  • Vickan31
    Melsson skrev 2023-01-10 07:44:51 följande:

Kanske hörde samman med uvin då om du inte brukar ha det? Känns som en uvi kan ställa till det en hel del!! Brukar du få det ofta? 

Ahh är ju smart man kan dra av eller lägga på om man råkar vakna en timme tidigare men ligger och vrider på sig, ska läsa på om det, tack!!! Nu försöker jag tempa Direkt klockan ringer på morgonen så att det blir samma tid iaf! 

jag trodde ju att jag inte hade haft någon ÄL eller att jag missat den, men visst ser det ut på grafen nedan (även om det är extremt få mätningar hehe) som jag ev kan ha haft det? 

Melsson skrev 2023-01-10 13:08:04 följande:

Jaa hoppas jag hade ÄL iaf, dock så känns det ju aldrig bra med mellanblödningar, tredje dagen av det nu...

Då får jag hålla tummarna för en till dipp då hehe!! 

Snart slut på mens för din del iaf? Skönt :D 

Undrar hur det går för Vickan <3

Melsson skrev 2023-01-10 13:08:43 följande:

Jag har btw roat mig på jobbet med att sitta och läsa i extremt många trådar här på FL och blev sugen att testa lite bisolvon nästa cykel haha :P 

Tack för all omtanke Melsson <3 Det gick tyvärr åt skogen för mig den här helgen eftersom mensen kom den 7/1 precis som beräknat. Mensvärk i tre dagar och allmänt deppig, men nu börjar det vända känner jag. Min sambo ska få lämna lite prover på fredag för vår fertilitetsutredning, så det känns i alla fall som ett steg framåt. 

Gud så märkligt med dina blödningar, jag vet ju att man kan få en blödning dels vid ägglossning och dels när ägget fäster, men tre dagar låter längre än man "ska" ha. Men din graf tycker jag visar på att du haft ägglossning nu, det var ju intressant! :D Känns det som att ni har en chans den här månaden då, att ni kunde pricka in okej? 

Angående tempen håller jag med om det Malin skrev, så jag brukar lägga till 0,1 grad om jag mäter en timme tidigare än vanligt, eller ta bort 0,1 grad om jag mäter en timme senare än vanligt så ska det gå att jämföra över tid trots att man kanske inte tempar exakt samma klockslag varje dag :) Men om du vaknar redan kl 03 och ändå kan somna om utan att kliva upp ur sängen så tänker jag att du inte behöver tempa då, utan då kan du ta tempen samma tid som vanligt om du förstår hur jag menar?

Och ja, jag är också nyfiken på bisolvon måste jag säga! Jag lyfte det med min sambo och han är på att testa vad som helst vid det här laget, men han ville ändå flika in att det inte lät helt troligt att det skulle funka xD 

• MalinJ

Ja den kom till slut, min flo app sa igår men ff söndag och den borde ha kommit söndag om man ska gå på min 28dgr cykel.

Men den kom jag, mensvärk som fan bak i ländryggen också, andra gången nu med det, hade förra gången med.
    Mår bättre idag, mindre flöda i denna omgång men sånt kan såklart vara olika. 

Då fick du din 2 dagar före mig så vi fortsätter och tajma varandra hyfsat samtidigt Vickan.

Blir väldigt lugnt nu, har en 5 dagar period så fredag blir sista dagen då.
    Börjar skolan imorgon igen också efter lovet (studerar halvtid) till att bli hundföreståndare (jobba på hunddagis lr starta eget).

Sen jobb hela helgen så förhoppningsvis kommer dagarna gå lite snabbare nu. Haha

• Vickan31
    MalinJ skrev 2023-01-10 18:00:05 följande:

Ja den kom till slut, min flo app sa igår men ff söndag och den borde ha kommit söndag om man ska gå på min 28dgr cykel.

Men den kom jag, mensvärk som fan bak i ländryggen också, andra gången nu med det, hade förra gången med.
    Mår bättre idag, mindre flöda i denna omgång men sånt kan såklart vara olika. 

Då fick du din 2 dagar före mig så vi fortsätter och tajma varandra hyfsat samtidigt Vickan.

Blir väldigt lugnt nu, har en 5 dagar period så fredag blir sista dagen då.
    Börjar skolan imorgon igen också efter lovet (studerar halvtid) till att bli hundföreståndare (jobba på hunddagis lr starta eget).

Sen jobb hela helgen så förhoppningsvis kommer dagarna gå lite snabbare nu. Haha

Ahaa, vad frustrerande när den är sen och man inte riktigt känner igen kroppens mönster! Och extra taskigt att få så ont! Hoppas att den här cykeln blir en stabil och bra cykel för dig, och som du säger fortsätter vi att följas åt :)

När blir din nästa ÄL och BIM? Min nästa ÄL blir cirka 21/1 och BIM 4/2. 

Men vad roligt, jag som är en stor hundnörd och jobbat med djur tidigare tycker att det låter som en fantastisk utbildning! :D Finns det redan något bra hunddagis du skulle vilja jobba på efter utbildningen, eller skulle du vilja starta eget? Har du egen hund/hundar? :) 
  • MalinJ
    Vickan31 skrev 2023-01-11 09:25:58 följande:
    Ahaa, vad frustrerande när den är sen och man inte riktigt känner igen kroppens mönster! Och extra taskigt att få så ont! Hoppas att den här cykeln blir en stabil och bra cykel för dig, och som du säger fortsätter vi att följas åt :)

När blir din nästa ÄL och BIM? Min nästa ÄL blir cirka 21/1 och BIM 4/2. 

Men vad roligt, jag som är en stor hundnörd och jobbat med djur tidigare tycker att det låter som en fantastisk utbildning! :D Finns det redan något bra hunddagis du skulle vilja jobba på efter utbildningen, eller skulle du vilja starta eget? Har du egen hund/hundar? :) 

Väldigt frustrerande!
    Men bara hoppas jag får tillbaka min cykel igen, gillade den.

Borde få min äl 22a och sen mensen den 6e lr något va? Haha 

Men seriöst, jag funderar på och prova bisolvon denna gång, men hur gör man? tablett lr flytande? Hur mycket och flera ggr/dag? Och sen hur länge? 

Jaha där ser man, ja här i Göteborg behövs det fler dagis absolut och min dröm är att starta eget men det är kanske inget man börjar med så kommer nog då söka mig in på ett först. Så långt har jag inte kommit än 🙈

Vi ska ut på 8v praktik i mars/april och hoppas jag får där jag vill och att man ev får jobb där efter. många som får det men vet att dom inte sökte någon förra året. 

Själv har jag 3 shih tzu, 2 tikar och en hane på 1år som jag behöll från min ena tik. Tyvärr blev hon sjuk så har nu två kastrerade tikar.
    Vill pyssla lite med liten skara uppfödning men går inte just nu eftersom jag inte har någon tik.

• Melsson
    Vickan31 skrev 2023-01-10 15:39:30 följande:
    Melsson skrev 2023-01-10 13:08:04 följande:

Jaa hoppas jag hade ÄL iaf, dock så känns det ju aldrig bra med mellanblödningar, tredje dagen av det nu...

Då får jag hålla tummarna för en till dipp då hehe!! 

Snart slut på mens för din del iaf? Skönt :D 

Undrar hur det går för Vickan <3

Tack för all omtanke Melsson <3 Det gick tyvärr åt skogen för mig den här helgen eftersom mensen kom den 7/1 precis som beräknat. Mensvärk i tre dagar och allmänt deppig, men nu börjar det vända känner jag. Min sambo ska få lämna lite prover på fredag för vår fertilitetsutredning, så det känns i alla fall som ett steg framåt. 

Gud så märkligt med dina blödningar, jag vet ju att man kan få en blödning dels vid ägglossning och dels när ägget fäster, men tre dagar låter längre än man "ska" ha. Men din graf tycker jag visar på att du haft ägglossning nu, det var ju intressant! :D Känns det som att ni har en chans den här månaden då, att ni kunde pricka in okej? 

Angående tempen håller jag med om det Malin skrev, så jag brukar lägga till 0,1 grad om jag mäter en timme tidigare än vanligt, eller ta bort 0,1 grad om jag mäter en timme senare än vanligt så ska det gå att jämföra över tid trots att man kanske inte tempar exakt samma klockslag varje dag :) Men om du vaknar redan kl 03 och ändå kan somna om utan att kliva upp ur sängen så tänker jag att du inte behöver tempa då, utan då kan du ta tempen samma tid som vanligt om du förstår hur jag menar?

Och ja, jag är också nyfiken på bisolvon måste jag säga! Jag lyfte det med min sambo och han är på att testa vad som helst vid det här laget, men han ville ändå flika in att det inte lät helt troligt att det skulle funka xD 

Åhh så typiskt..Man blir ju verkligen lika deppig varje gång man får mens..Men skönt att ni är på G med utredning. Visst var det i februari ni hade tid där sen? Vi ska faktiskt på vårt första möte idag kl 13!!!!!! Så nervös!!

Smart det där med att lägga till eller ta bort 0,1 grad, på helgen skuttar jag inte direkt upp kl 06 haha :P 

Jaa som jag förstått är det bra om båda tar bisolvon, för tjejens del är det ju bra för att spermierna lättare ska kunna simma i sekretet, och för killens del att sperman blir lite lösare eller vad man säger :P Har kikat runt en del på tiktok om detta nu också och där säger dom att man ska ta det totalt en vecka, 4 dagar innan ÄL och sen 3 dagar efter... Tänker det skadar ju inte att testa, man börjar ju bli lite smått desperat haha. 

Spännande med din utbildning Mali :D Drömjobb ju!!!!
  • MalinJ
    Melsson skrev 2023-01-11 11:52:23 följande:
    Åhh så typiskt..Man blir ju verkligen lika deppig varje gång man får mens..Men skönt att ni är på G med utredning. Visst var det i februari ni hade tid där sen? Vi ska faktiskt på vårt första möte idag kl 13!!!!!! Så nervös!!

Smart det där med att lägga till eller ta bort 0,1 grad, på helgen skuttar jag inte direkt upp kl 06 haha :P 

Jaa som jag förstått är det bra om båda tar bisolvon, för tjejens del är det ju bra för att spermierna lättare ska kunna simma i sekretet, och för killens del att sperman blir lite lösare eller vad man säger :P Har kikat runt en del på tiktok om detta nu också och där säger dom att man ska ta det totalt en vecka, 4 dagar innan ÄL och sen 3 dagar efter... Tänker det skadar ju inte att testa, man börjar ju bli lite smått desperat haha. 

Hoppas det går bra idag, du får uppdatera oss sen 😃

Själv väntar jag fortfarande på min kallelse, skulle få den under januari, men snart har halva månaden gått så den borde komma tycker jag.

ang Bisolvon, ja jag läste också att det är bra om båda tar det men vettefan hur jag ska framföra det. Han tycker jag stressar om detta redan och så kommer jag med att vi ska prova detta. 

Okej, ja men då borde det vara bra och börja när min monitor visar hög det brukar den göra 3-5 dagar innan äl. 
    Men ska man ta som det står då, som att man har hosta liksom 🙈🤣

Gud känns knasigt och göra det men ska fan prova, skadar inte så att säga och jag har läst många som skrivit att det funkat för dom, om det varit det vill säga. 

• Melsson

Nu har vi varit på möte/undersökning. 

Allt såg bra ut på min undersökning så det var skönt, hon kunde även se att jag haft ägglossning så det var ju bra :) 

Det som är lite segt är att vi inte kommer få någon hjälp förrän i augusti (!!) vi har ju försökt sedan juni 2021 men tydligen ska det ha gått två år innan man blir beviljad IVF (har ni hört om det?) och över sommaren har dom stängt så dom sa att vi skulle kontakta dom igen efter sommaren.. 

Just nu känns det rätt tungt, känns som en evighet till augusti och man trodde ju man skulle få hjälp nu. Vi har ju gjort spolning osv privat visserligen, men just nu känns det rätt hopplöst att fortsätta såhär ända fram till augusti....

Tyckte även läkaren vi hade var rätt okänslig och inte direkt inkännande, ingen av oss hade en bra känsla i kroppen när vi gick därifrån....

• Vickan31
    MalinJ skrev 2023-01-11 11:20:27 följande:

Väldigt frustrerande!
    Men bara hoppas jag får tillbaka min cykel igen, gillade den.

Borde få min äl 22a och sen mensen den 6e lr något va? Haha 

Men seriöst, jag funderar på och prova bisolvon denna gång, men hur gör man? tablett lr flytande? Hur mycket och flera ggr/dag? Och sen hur länge? 

Jaha där ser man, ja här i Göteborg behövs det fler dagis absolut och min dröm är att starta eget men det är kanske inget man börjar med så kommer nog då söka mig in på ett först. Så långt har jag inte kommit än 🙈

Vi ska ut på 8v praktik i mars/april och hoppas jag får där jag vill och att man ev får jobb där efter. många som får det men vet att dom inte sökte någon förra året. 

Själv har jag 3 shih tzu, 2 tikar och en hane på 1år som jag behöll från min ena tik. Tyvärr blev hon sjuk så har nu två kastrerade tikar.
    Vill pyssla lite med liten skara uppfödning men går inte just nu eftersom jag inte har någon tik.

MalinJ skrev 2023-01-11 13:35:08 följande:

Själv väntar jag fortfarande på min kallelse, skulle få den under januari, men snart har halva månaden gått så den borde komma tycker jag.

ang Bisolvon, ja jag läste också att det är bra om båda tar det men vettefan hur jag ska framföra det. Han tycker jag stressar om detta redan och så kommer jag med att vi ska prova detta. 

Okej, ja men då borde det vara bra och börja när min monitor visar hög det brukar den göra 3-5 dagar innan äl. 
    Men ska man ta som det står då, som att man har hosta liksom 🙈🤣

Gud känns knasigt och göra det men ska fan prova, skadar inte så att säga och jag har läst många som skrivit att det funkat för dom, om det varit det vill säga. 

Ja jag håller också tummarna att du ska börja känna igen din cykel igen, att den inte kommer mer fler överraskningar :) Ja men de datumen kan nog stämma, så är vi som sagt ganska nära varandra även den här månaden!

Jag undrar också om det där med bisolvon, har inte hittat så mycket konkret men som jag förstod det finns det både tablett och flytande och man kan ta det cirka en vecka fram till ÄL, maxdos tror jag? Min sambo tyckte inte att det lät särskilt vetenskapligt med bisolvon-metoden, haha, men han har ingenting emot att pröva det. Om du vill kan du ju börja att ta det själv, och läsa på och berätta mer för din sambo kanske nästa cykel och se om han kan tänka sig att testa då om ni inte plussar den här gången?

Åh vad roligt! Som du säger kanske man inte börjar med att starta eget på en gång, men bra att veta att det finns ett behov av fler hunddagis framöver! Vad roligt att du har flera hundar och är intresserad av avel, det kommer säkert att bli av framöver även om du inte har någon tik du kan använda till avel just nu. Jag har ingen erfarenhet av just avel eller hunddagis, men har jobbat med djur och har en liten cavalier tjej som jag hittar på många roliga saker med. Hon är verkligen en stor tröst i det här, att när allt känns hopplöst med barnresan och mensen kommer så finns mitt fyrbenta lilla "barn" där och tröstar och gosar och gör knasiga saker så att jag börjar skratta mitt i allt elände :) <3 

• Vickan31
    Melsson skrev 2023-01-11 11:52:23 följande:

Melsson skrev 2023-01-12 08:35:52 följande:

Nu har vi varit på möte/undersökning. 

Allt såg bra ut på min undersökning så det var skönt, hon kunde även se att jag haft ägglossning så det var ju bra :) 

Det som är lite segt är att vi inte kommer få någon hjälp förrän i augusti (!!) vi har ju försökt sedan juni 2021 men tydligen ska det ha gått två år innan man blir beviljad IVF (har ni hört om det?) och över sommaren har dom stängt så dom sa att vi skulle kontakta dom igen efter sommaren.. 

Just nu känns det rätt tungt, känns som en evighet till augusti och man trodde ju man skulle få hjälp nu. Vi har ju gjort spolning osv privat visserligen, men just nu känns det rätt hopplöst att fortsätta såhär ända fram till augusti....

Tyckte även läkaren vi hade var rätt okänslig och inte direkt inkännande, ingen av oss hade en bra känsla i kroppen när vi gick därifrån....

Ja precis, de sa att de skulle kalla oss i februari men precis som för Malin så har vi inte fått någon kallelse än. Men eftersom min sambo ska träffa barnmorskan imorgon så ska han fråga hur det ser ut, om de tror att de har tid för oss nästa månad som de hade sagt eller inte. 

Åh men vad intressant, jag är som sagt sugen att testa bisolvon-metoden så om det inte kan skada är det väl bara att testa några månader eller så :) Som du säger: man börjar ju bli smått desperat, haha xD 

Vad skönt att höra att allt såg bra ut på din undersökning och att hon kunde bekräfta att du haft ägglossning! Men jag är så ledsen att höra att ni fick det nedslående beskedet om lång väntan och att läkaren inte verkar vara så sympatisk och inkännande som man hade önskat i ett sånt här läge. Jag förstår verkligen att det känns tungt och jobbigt med beskedet att ni måste vänta så länge :( Vilket landsting är det ni tillhör? När jag fick IVF i Stockholm var det bara ett år som gällde, men jag har hört att det kan vara lite olika beroende på kvinnans ålder samt olika inom olika landsting om det är ett eller två år som krävs. Sa läkaren något om era chanser för att lyckas utan hjälp innan augusti? Känns så himla dåligt att hen bara lämnar er så här, att ni ska behöva vänta så länge :( Skickar en stor kram! <3 

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet