• Soff

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 

(Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 

Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 

Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 

Kram till alla kämpar därute <3 

• Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Melsson
    Melsson skrev 2023-05-16 11:13:13 följande:
    Glömde svara dig Mathilda men gud så många ägg?!! Låter ju som dröm :D Håller tummarna att alla var av toppenkvalitet så att ni får in massa till frysen med. Satte dom in något ägg med eller väntar ni till nästa cykel med det? 
    Och kom på en fråga till :P Men visst var du nervös inför smärta osv med äggplocket? Hur gick allt? <3
  • Mathilda88
    Melsson skrev 2023-05-16 11:13:13 följande:
    Glömde svara dig Mathilda men gud så många ägg?!! Låter ju som dröm :D Håller tummarna att alla var av toppenkvalitet så att ni får in massa till frysen med. Satte dom in något ägg med eller väntar ni till nästa cykel med det? 
    Melsson skrev 2023-05-16 11:14:32 följande:
    Och kom på en fråga till :P Men visst var du nervös inför smärta osv med äggplocket? Hur gick allt? <3

Ja många ägg, men tyvärr ett bottennapp då enbart 4 blivit normalt befruktade 😭. Så stor ångest nu om någon överlever till på lördag när vi fått tid för återföring?! Ringt RMC, labbet ska ringa åter idag eller imorgon om varför det blev så här, men där ska ha funnits omogna ägg trots förlängd behandlingstid. Hur stor andel vet jag inte än.

Ja det hade jag, men visade sig vara det bästa av denna snart tre veckor långa behandling?! Så äggplocket kan vi göra fler gånger 😂. Har haft mkt smärtor och illamående under stimuleringen, så under äggplocket var det skönt att äntligen få vara rätt smärtlindrad. Sen smärtan igårkväll efter plocket var ju visserligen inte nådigt och tårar föll innan smärtstillande hunnit börja verka. Men jag är mkt mer smärtkänslig kring livmodern än gemene man så tack o lov inte normalt. Men just nu vet jag inte om jag mäktar med en IVF-omgång till med tanke på hur dåligt jag mått på den.😭

• Myran1234
    Melsson skrev 2023-05-16 11:11:51 följande:
    @Myran välkommen in i denna fantastiska tråd <3 Vad spännande med IVF start för er, får man fråga hur mkt det kommer att kosta när man gör privat? Och även om 2 år känns som en lång tid så är det ju bara några månader kvar OM det inte skulle funka med privat nu så har ni ju möjlighet till landstingsfinansierat senare i höst då :) 

En uppdatering om mig då : Ja alltså händer typ ingenting, går bara och väntar på att det ska bli den 1/6 så vi kan höra av oss till fertilitetskliniken och få börja med IVF, dock beroende hur många som är före oss osv så kommer det säkert inte bli start för oss förrän i typ september/oktober ändå. Men känns ändå skönt att veta att det snart är igång!

Tack så mycket Melsson Skrattande Vi har valt att köpa tre IVF-försök som kostar 85 000 kr. I februari 2024 har vi varit ett par i två år, så det känns alldeles för länge att vänta tills att få köra igång en IVF då. Även om jag och min nuvarande har försökt i knappt 1 år så har ju jag med min bakgrund med exet försökt i totalt tre år....så rent psykiskt så orkar jag inte vänta mer.  Hjärta 

Vad spännande för er med IVF snart! Jag håller tummarna att de har tid att ta emot er så snart som möjligt. Hur länge har ni försökt? :) 

• Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-05-15 21:02:14 följande:
    Stort grattis igen till de två embryona i frysen! 😍🥳🙏🙌 Nej hade gjort precis som du! Så tacksamt att de är så fina i bemötandet ❤️
    Tack fina du 🥰
    Mathilda88 skrev 2023-05-16 12:52:13 följande:
    Melsson skrev 2023-05-16 11:14:32 följande:

Ja många ägg, men tyvärr ett bottennapp då enbart 4 blivit normalt befruktade 😭. Så stor ångest nu om någon överlever till på lördag när vi fått tid för återföring?! Ringt RMC, labbet ska ringa åter idag eller imorgon om varför det blev så här, men där ska ha funnits omogna ägg trots förlängd behandlingstid. Hur stor andel vet jag inte än.

Ja det hade jag, men visade sig vara det bästa av denna snart tre veckor långa behandling?! Så äggplocket kan vi göra fler gånger 😂. Har haft mkt smärtor och illamående under stimuleringen, så under äggplocket var det skönt att äntligen få vara rätt smärtlindrad. Sen smärtan igårkväll efter plocket var ju visserligen inte nådigt och tårar föll innan smärtstillande hunnit börja verka. Men jag är mkt mer smärtkänslig kring livmodern än gemene man så tack o lov inte normalt. Men just nu vet jag inte om jag mäktar med en IVF-omgång till med tanke på hur dåligt jag mått på den.😭

Svarade dig i den andra gruppen, men vill bara säga än en gång att jag förstår att det känns tungt idag med allt du genomlidit med sprutorna och så blir antalet inte som man hade tänkt sig, men förhoppningsvis har kliniken någonting klokt att säga om varför det blev som det blev och precis som du skrev till mig så räcker det ju egentligen med ett även om man såklart hade önskat att det blev ett större antal Hjärta Jag vet precis hur lång den här väntan känns till återföring och till att få veta om det blir något till frysen, men vi finns här och du kan ventilera allt du vill med oss 💕 

• Vickan31
    MalinJ skrev 2023-05-15 21:19:01 följande:

Min molande värk kommer och går och är ganska intensiv emellanåt också. Nästan lite jobbig, man blir typ orolig att något är fel.

Lite samma känsla hade jag precis i början av min graviditet sist och därför fick jag komma in och göra tidigt ul. 

Men ja, man blir nojig att något inte är som det ska 🙈

Min temp gick uppåt idag, lite spännande då jag trodde den skulle gå ner. 

Vad jobbigt med så mycket molvärk vid ägglossning, även om jag har hört att det kan vara ganska vanligt. När du väl får tid för utredningen tycker jag att du kan passa på att fråga om molvärken också och så kan du säkert bli lugnad om allt ser bra ut på ultraljud och prover och så Hjärta Gud vad spännande med tempen! 😃 Hur har den utvecklat sig till idag?
  • Vickan31
    Myran1234 skrev 2023-05-16 07:40:09 följande:

Vickan31:Tack för ditt svar och för det fina välkomnandet till den här tråden Hjärta
    Ja, det är minst sagt en turbulent tid där man kastas mellan hopp och förtvivlan. Skönt att kunna dela det med andra som är i samma situation. Skäms
    Vi har gjort en fertilitetsutredning privat samt träffat en läkare vid Livio där jag gjort ett UL. Allt ser bra ut men i och med min ålder (37) så vill vi inte vänta med att försöka mer. Vi kommer därför att starta igång med sprutorna nästa vecka när mensen kommer. Känns spännande och lite läskigt. Så rädd att de inte ska bli några ägg vid äggplock. :/ Mitt AMH är på 1,5 så inte farligt lågt men räknas ändå som lågt. Jag har varit i kontakt med regionen för att se om de kan göra undantag i och med att vi bara varit tillsammans i 1,5 år, men försökt i exakt ett år. Dock var svaret att med tanke på att mina provsvar var bra, att sambons spermaprov var normalt mm så är det två år som gäller. Vi orkar och vill inte vänta så nu har vi köpt tre IVF-försök privat. Glad

Hur mår du i ruvartiden? Skrattande Jag läste att ni fick två ägg till frysen också, så underbart! Stort grattis till de fina resultaten. Jag håller alla mina tummar och tår att det blir ett plus nu! När är testdag? 

Kram!

Du beskriver det så bra, och jag tycker verkligen att den här tiden har blivit lättare att hantera tack vare de fina människor jag mött här som verkligen bryr sig och förstår Hjärta Verkligen tråkigt att regionen inte kunde göra ett undantag med tvåårsregeln eftersom du försökt så länge med ditt ex också, samt att vissa regioner har ju bara ett år som gräns. Jag tycker att ni gör helt rätt som tog tag i att göra en utredning och att ni nu köpt tre IVF-försök privat! 😊 Att behöva vänta ända till februari tror jag skulle lägga på en större stress, eller jag kände i alla fall att min stress släppte lite genom att jag kunde lägga den här frågan i händerna på experter som jag vet kommer att göra allt för att hjälpa mig och min sambo.

Så himla spännande att du är så nära sprutstart nu! Jag förstod det som att du och ditt ex gjorde en fertilitetsutredning också, men ni gjorde ingen IVF eller? Om du har några frågor om behandlingen så får du jättegärna fråga mig hur mycket du vill eftersom jag gått igenom allt med sprutor, äggplock och återföring en gång tidigare samt precis nu så att det är färskt i minnet 🥰 

Tack, vad omtänksam du är 💕 Jag mår bra tycker jag, känner ingenting i kroppen på gott och ont, men såklart lite jobbigt mentalt emellanåt att kastas mellan hopp och tvivel och att jag känner mig lite frånvarande ibland på jobbet och så eftersom allt som kretsar i mitt huvud är hur det ska gå med den här IVF:en. Tack snälla, det känns såklart toppen att veta att två klarade sig till frysen och nu börjar testdagen närma sig faktiskt: 24 maj 😊 

Hur känns det nu när sprutstart närmar sig? Nervöst? Pirrigt? Jobbigt? Hoppfullt? Eller kanske alltihop? 😅 💕
  • Vickan31
    Melsson skrev 2023-05-16 11:11:51 följande:
    Förlåt för min icke-närvaro, har haft så galet mycket på jobbet så har inte haft många minuter över. Men HALLÅ såååå mycket som hänt på den 1,5 v jag inte varit inne här?! Du är liksom en ruvare nu, hur galet är det??? Wow liksom, gravid until proven otherwise <3 Blir så inspirerad och taggad av att läsa om er resa!! Och hur bra med ägg till frysen också, då finns det ju fler chanser även om jag håller tummarna stenhårt att det går vägen första försöket :D När är testdag? Och kommer du kunna hålla dig tills dess? ;) Husflytt och en graviditet förhoppningsvis, vilken jäkla pangsommar ni har framför er <3 

En uppdatering om mig då : Ja alltså händer typ ingenting, går bara och väntar på att det ska bli den 1/6 så vi kan höra av oss till fertilitetskliniken och få börja med IVF, dock beroende hur många som är före oss osv så kommer det säkert inte bli start för oss förrän i typ september/oktober ändå. Men känns ändå skönt att veta att det snart är igång!

Fina Melsson, du behöver aldrig be om ursäkt för det! Det är ju samma för många av oss, att ibland finns inte tid eller ork för att göra annat än äta, jobba, sova. Men jag är jätteglad att du skriver, det värmer alltid med dina meddelanden och din positiva inställning 🥰 Men eller hur, de senaste veckorna har gått galet fort på något sätt och det känns fantastiskt att veta att jag ruvar på ett av våra små embryon just nu! Men ruvartiden går inte lika snabbt tyvärr, haha 😅 En vecka kvar till testdag och jag är redan så otålig och nervös. Testdagen är den 24 maj och jag vågar nog inte testa innan dess känner jag 😁 Tusen tack för att du säger så, jag ska försöka se det drömscenariot framför mig: att få sitta i våran trädgård i sommarsolen och få pyssla med vårat hus och veta att vår lilla bebis växer i magen, jag hoppas så enormt mycket på det 💕

Vad spännande att ni ska starta med IVF så snart, förhoppningsvis redan i juni 😍 Vi fick i alla fall börja på en gång, även om jag vet att det kan vara kö och att kliniken kan neka pga tidsbrist, men vi hoppas ändå att de har tid för er på en gång eller att ni såklart plussar på egen hand! Hjärta När är din nästa BIM? Precis som jag skrev till Myran här ovanför så är jag bara glad om jag kan svara på några frågor och funderingar som dyker upp före och under IVF:en, så fråga mig gärna allt du vill! 🥰

• Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-05-17 09:37:34 följande:
    Tack fina du 🥰
    Mathilda88 skrev 2023-05-16 12:52:13 följande:

Svarade dig i den andra gruppen, men vill bara säga än en gång att jag förstår att det känns tungt idag med allt du genomlidit med sprutorna och så blir antalet inte som man hade tänkt sig, men förhoppningsvis har kliniken någonting klokt att säga om varför det blev som det blev och precis som du skrev till mig så räcker det ju egentligen med ett även om man såklart hade önskat att det blev ett större antal Hjärta Jag vet precis hur lång den här väntan känns till återföring och till att få veta om det blir något till frysen, men vi finns här och du kan ventilera allt du vill med oss 💕 

Kliniken ingav verkligen förtroende och nytt hopp 🙏, nu får bara tiden utvisa vad resultatet blir ????... Ja din resa har också varit tuff! Så glad för din skull! Visstja två ägg fick du till frysen ju! ❤️ Tack det har betytt mycket att ha kunnat ventilera tankar och känslor här med er ❤️
  • klyftpotatis

Hej allihopa! Nu kanske jag vänder mig till fel tråd men jag är desperat efter svar och provar att se om någon här varit med om liknande. Snabb bakgrundsinformation: Jag och sambon går fertilitetsutredning sedan september. Försökt få barn i 1 år och 8 månader. Jag har sedan jag fick mens som 13-åring haft oregelbundna cyklar på mellan 40-160 dagar. Sambons spermaprov är normala. Jag har aldrig lyckats bli gravid. Genomgår viktnedgång då jag behöver gå ner 6kg för att komma under BMI 30 för att få letrozolbehandling.

Under samtliga fem gynundersökningar jag gjort har jag fått höra att allt ser normalt ut. Igår träffade jag en ny läkare och gjorde gynundersökning. Oproffsigt och tråkigt bemötande slutade i att jag påbörjade HSS (spolning) utan förvarning, utan frågan om lokalbedövning. Detta ska göras på CD 6-12 i vanliga fall, men jag har inte haft mens på 45 dagar och fick ändå göra detta, totalt spontant. Detta slutade i stress, rädsla och i brutala smärtor när kateter fördes in. Jag kan inte beskriva smärtan mer än att det, med handen på hjärtat, va den värsta smärtan jag någonsin känt. Började kräka, gråta, skrika. Läkaren fortsatte och jag kände smärtan igen (hon hann inte ens börja spola in saltlösningen). Detta slutande i panikångestattack, personalen fick larma och jag får ett akutteam över mig. Aldrig varit med om liknande och är totalt ärrad och förstörd över händelsen. En jättetraumatisk upplevelse. Jag har skickat ett långt mail till VC ang att något gått väldigt fel till, och inväntar svar. 

Men, till min egentliga fråga. Nu, i efterhand har jag fått mina journaler där det bland annat står att jag har en 2mm tunn slemhinna. Aldrig något jag hört innan. Av läsning på internet ska slemhinnan helst vara 10-15mm tjock, och för att ett embryo ska kunna fästa ska slemhinnan minst va 7mm. Detta får mig att fundera på om detta varit problemet hela tiden, men ingen annan läkare som märkt detta? Om min slemhinna alltid varit 2mm är det inte konstigt en graviditet inte tagit sig? En släkting som är läkare berättade för mig idag att om kroppen inte känner att den orkar ägglossa under en lång period så kan jag räkna med att utveckla östrogenbrist. Hon trodde till 99,9% att jag har brist på östrogen. Jag har tagit alla sorters prover men aldrig östrogen, progesteron och har nu bett om att få kolla detta.

Bör jag vara orolig över min 2mm tunna slemhinna? Någon annan med tunn slemhinna? Förblir den såhär eller hjälper det med östrogen? Kan jag köpa östrogentillskott receptfritt eller behöver jag få det utskrivet? Kan jag genomgå en IVF när jag är så tunn slemhinna? Jag får ju inget svar av vården, varken på mitt möte eller på mitt mail så nu är jag desperat och vill ha svar från någon med liknande erfarenheter.

Tack på förhand, från en totalt nedkörd och förvirrad tjej med övertydliga signal om att min kropp varken är trygg eller nöjd

• Myran1234
    Vickan31 skrev 2023-05-17 09:51:06 följande:
    Du beskriver det så bra, och jag tycker verkligen att den här tiden har blivit lättare att hantera tack vare de fina människor jag mött här som verkligen bryr sig och förstår Hjärta Verkligen tråkigt att regionen inte kunde göra ett undantag med tvåårsregeln eftersom du försökt så länge med ditt ex också, samt att vissa regioner har ju bara ett år som gräns. Jag tycker att ni gör helt rätt som tog tag i att göra en utredning och att ni nu köpt tre IVF-försök privat! 😊 Att behöva vänta ända till februari tror jag skulle lägga på en större stress, eller jag kände i alla fall att min stress släppte lite genom att jag kunde lägga den här frågan i händerna på experter som jag vet kommer att göra allt för att hjälpa mig och min sambo.

Så himla spännande att du är så nära sprutstart nu! Jag förstod det som att du och ditt ex gjorde en fertilitetsutredning också, men ni gjorde ingen IVF eller? Om du har några frågor om behandlingen så får du jättegärna fråga mig hur mycket du vill eftersom jag gått igenom allt med sprutor, äggplock och återföring en gång tidigare samt precis nu så att det är färskt i minnet 🥰 

Tack, vad omtänksam du är 💕 Jag mår bra tycker jag, känner ingenting i kroppen på gott och ont, men såklart lite jobbigt mentalt emellanåt att kastas mellan hopp och tvivel och att jag känner mig lite frånvarande ibland på jobbet och så eftersom allt som kretsar i mitt huvud är hur det ska gå med den här IVF:en. Tack snälla, det känns såklart toppen att veta att två klarade sig till frysen och nu börjar testdagen närma sig faktiskt: 24 maj 😊 

Hur känns det nu när sprutstart närmar sig? Nervöst? Pirrigt? Jobbigt? Hoppfullt? Eller kanske alltihop? 😅 💕

Ja, det är både nervöst, pirrigt och lite jobbigt på samma gång 😜 Börjar nog med sprutorna på onsdag tror jag, ska ringa Livio imorgon då jag tror mensen drar igång imorgon. 

Jag och mitt ex gjorde fertilitetsutredning men ingen IVF, så det blir första gången för mig. 

Hur känns det för dig? När har du testdag? Jag hoppas så att det tar sig denna gången för dig! 🥰 Kan du tänka på annat på dagarna än att försöka känna efter? Hur många dagar efter en återinföring tror du att man kan känna något? :) 

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet