• Soff

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 

(Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 

Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 

Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 

Kram till alla kämpar därute <3 

• Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • MalinJ
    Teriz skrev 2023-05-10 12:35:06 följande:

Har gjort ultraljud idag och allt såg toppen ut! Va sån lättnad att få se en levande mini bebis mer armar och ben!

Åh men vad roligt 😍
    Vad skönt och veta att allt är och ser bra ut.
  • MalinJ

Själv försvann jag igen men är tillbaka igen, ska försöka bättra mig men jag jobbar så mycket nu och sen har jag varit iväg på lite olika saker.

Idag är jag på CD12 och borde få äl snart, trodde att det ev kom tidigare som förra månaden men så dök min igen så det är nog pågång.

Har inte kört med några tester denna gången så har gått på sekret och temp, och det tycker jag har varit mer stressigt så nästa månad blir det tester igen. För jag är nog mer van med att hålla koll och få se det svart och vitt framför mig Innan en temp säger det.

• Mirabilis89

Har gjort ultraljud idag och allt såg toppen ut! Va sån lättnad att få se en levande mini bebis mer armar och ben!

Åhh så underbart, vilken lycka! 😍
  • Mathilda88

Åh så underbart att höra!!! Hjärta{#emotions_dlg.flower}Hjärta
  • Mathilda88
    MalinJ skrev 2023-05-10 15:15:39 följande:

Själv försvann jag igen men är tillbaka igen, ska försöka bättra mig men jag jobbar så mycket nu och sen har jag varit iväg på lite olika saker.

Idag är jag på CD12 och borde få äl snart, trodde att det ev kom tidigare som förra månaden men så dök min igen så det är nog pågång.

Har inte kört med några tester denna gången så har gått på sekret och temp, och det tycker jag har varit mer stressigt så nästa månad blir det tester igen. För jag är nog mer van med att hålla koll och få se det svart och vitt framför mig Innan en temp säger det.

Välkommen tillbaka!
    Nej förstår dig, inte heller helt landat i det här med temp på ett bekvämt sätt... Lycka till!
  • Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-05-04 18:52:46 följande:
    Grattis Vickan till Både IVF och husköp!! Gud så kul! Har du fått komma igång denna cykeln eller laddar för nästa?
    Mathilda88: Tusen tack fina du! Hjärta Skriver en uppdatering i ett separat inlägg strax Glad
    Mirabilis89 skrev 2023-05-05 06:31:55 följande:
    Testade 2-3 v fortfarande tisdag kväll i v. 5+5, men i dag på morgonen i v.6+1 kom det äntligen. Kan ju ha kommit lite tidigare med bara att jag inte testade då förstås. 
    Det är fortfarande lite långsam stegring för att jag ska bli helt lugn och det är ju fortfarande inte säkert att det går vägen, men nu fick jag lite hopp som klarar sig fram till tidiga ultraljudet nästa fredag iallfall. Glad
    Mirabilis89: Åååh vad underbart, så himla glad jag blir!! HjärtaHjärta Är det ultraljud fredag 19:e, eller idag fredag? Fortsätter att hålla tummarna såååå hårt för att allt ska gå bra! Hjärta

Teriz: Precis som jag skrev i den andra gruppen, men det tål att upprepas, STORT grattis och så underbart att se att allt såg bra ut på ultraljudet! 😍💕
    MalinJ skrev 2023-05-10 15:15:39 följande:

MalinJ: Vad fint att få en uppdatering från dig! Ibland är det för mycket samtidigt helt enkelt, men det är aldrig någon press att skriva här känner jag utan alla tar det när de känner att de har tid och ork Glad Hur verkar det nu, tror du att du har haft ÄL eller att den är på gång? Jag förstår, men då vet du det nu att du mår bättre av att få testa än att inte göra det. Håller tummarna för dig Hjärta

• Vickan31

Här kommer en uppdatering om vad som hänt i min IVF-process, hoppas att ni orkar läsa trots att jag skriver så långt Flört

I måndags 8/5 var det dags för äggplock och först och främst vill jag bara säga att alla på Livio var så himla fina och omtänksamma! Vi fick ganska mycket tid tillsammans i mitt rum jag och sambon och det var så skönt att ha med honom både där och inne på själva operationssalen Hjärta Jag tyckte att det gick bra för mig både fysiskt och psykiskt, det enda var ju att vänster äggstock var svår att komma in i pga placeringen med tarmarna, så barnmorskan som skulle se till att fylla på infarten i min arm med smärtstillande var tvungen att istället trycka med båda händerna på min mage för att läkaren skulle kunna få rätt position för att nå äggen, och då gjorde det en kort stund lite ondare än på högersidan (höger sidan kände jag verkligen ingenting!) men de kunde som sagt inte fylla på med smärtstillande eftersom de hade händerna fulla. De bad om ursäkt för det men jag blev bara så lättad att de kunde nå äggstocken till slut och kände mer att det är ju min kropp som är besvärlig, de gjorde det jättebra! Jag var lite öm dagen efter om jag rörde mig för mycket, men jag har möjligheten att jobba hemifrån så då kunde jag ta det rätt lugnt ändå.

Hur som helst, 10 ägg blev det och sedan fick jag veta att 8 av dem var mogna. Av dessa 8 valde de att göra icsi/mikroinjektion på 4 stycken (de brukar göra det på ungefär hälften om man får ganska många ägg) och just de 4 blev befruktade! Av de 4 ägg som de gjorde "vanlig" metod med (alltså att spermierna får simma dit och borra sig igenom äggskalet själva) blev inte ett enda befruktat, vilket är en väldigt intressant lärdom tänker jag. Hur som helst, av de 4 ägg som befruktades efter äggplocket så hade faktiskt alla 4 klarat sig till igår på dag 3! Så de förde in ett i min livmoder på eftermiddagen och ska odla vidare på de återstående 3 över helgen för att se om de kan frysa ned något på dag 5 eller 6, det vill säga på lördag eller söndag. Så vi får besked någon gång till veckan om det blev något till frysen eller inte. Men nu är jag i alla fall ruvare och det känns stort att ha kommit hit Hjärta

Trevlig helg alla fina! 🌞

• Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-05-12 16:48:24 följande:

Här kommer en uppdatering om vad som hänt i min IVF-process, hoppas att ni orkar läsa trots att jag skriver så långt Flört

I måndags 8/5 var det dags för äggplock och först och främst vill jag bara säga att alla på Livio var så himla fina och omtänksamma! Vi fick ganska mycket tid tillsammans i mitt rum jag och sambon och det var så skönt att ha med honom både där och inne på själva operationssalen Hjärta Jag tyckte att det gick bra för mig både fysiskt och psykiskt, det enda var ju att vänster äggstock var svår att komma in i pga placeringen med tarmarna, så barnmorskan som skulle se till att fylla på infarten i min arm med smärtstillande var tvungen att istället trycka med båda händerna på min mage för att läkaren skulle kunna få rätt position för att nå äggen, och då gjorde det en kort stund lite ondare än på högersidan (höger sidan kände jag verkligen ingenting!) men de kunde som sagt inte fylla på med smärtstillande eftersom de hade händerna fulla. De bad om ursäkt för det men jag blev bara så lättad att de kunde nå äggstocken till slut och kände mer att det är ju min kropp som är besvärlig, de gjorde det jättebra! Jag var lite öm dagen efter om jag rörde mig för mycket, men jag har möjligheten att jobba hemifrån så då kunde jag ta det rätt lugnt ändå.

Hur som helst, 10 ägg blev det och sedan fick jag veta att 8 av dem var mogna. Av dessa 8 valde de att göra icsi/mikroinjektion på 4 stycken (de brukar göra det på ungefär hälften om man får ganska många ägg) och just de 4 blev befruktade! Av de 4 ägg som de gjorde "vanlig" metod med (alltså att spermierna får simma dit och borra sig igenom äggskalet själva) blev inte ett enda befruktat, vilket är en väldigt intressant lärdom tänker jag. Hur som helst, av de 4 ägg som befruktades efter äggplocket så hade faktiskt alla 4 klarat sig till igår på dag 3! Så de förde in ett i min livmoder på eftermiddagen och ska odla vidare på de återstående 3 över helgen för att se om de kan frysa ned något på dag 5 eller 6, det vill säga på lördag eller söndag. Så vi får besked någon gång till veckan om det blev något till frysen eller inte. Men nu är jag i alla fall ruvare och det känns stort att ha kommit hit Hjärta

Trevlig helg alla fina! 🌞

Svarade dig i andra tråden, men återigen så glad att höra ifrån dig igen och hur det gått för dig! Hjärta
  • MalinJ

Åååh men herregud vad glad jag blir och läsa detta Vickan, hoppas det går bra nu och vad spännande och få följa dig nu 😃 väntar med spänning på nästa uppdatering 😍

• MalinJ

Hos mig var äl varit, kom på dag 12 även denna månad konstigt nog.
    Men ja jag Är på äl+4 idag och har sådan molande värk nu, inte kunnat somna om heller. Sjukt jobbigt :( 

Tror jag seriöst behöver kolla upp alla mina värden men det går fasen inte fort i Borås. Ska fan maila dom igen.
    Dock är det en missfallsutredning men känner att jag vill ha den och sen in man gå vidare med nästa steg. 

Kan bjuda på min konstiga graf också. Idag hoppade han upp äntligen upp till där jag brukar ligga. 

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet