• Soff

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 

(Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 

Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 

Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 

Kram till alla kämpar därute <3 

• Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Melsson
    Teriz skrev 2023-05-30 14:44:16 följande:
    Hej allihopa, några veckors uppehåll från mig! Vill bara berätta att idag var vi på KUB och fick låg risk, en bebis som växer så de knakar och vad man kan se väldigt frisk. Detta är vad vi kämpat för i flera år. Efter alla missfall så är det just detta man längtat och strävat efter ❤️ Går in i v 15 om några dagar. Sjukt va fort det går när allt bara rullar på. 
    Åhh stort grattis, så himla fantastiskt <3
  • Melsson
    Myran1234 skrev 2023-05-25 19:09:39 följande:
    Nä, så är det verkligen. Vi har tagit andra sprutan idag, så precis i starten bara :) 
    Jag vet, så sjukt vad man kan längta. 💕 Hoppas så för oss alla här. 🥰 Hur mår du? 
    Så spännande, hur mår du och när är det äggplock? 

Här är allt bra men väntar också bara på IVF i höst nu, för egen del känns det kört naturligt eftersom jag har problem med mellanblödningar i vareeeenda cykel - så något är det ju som inte står rätt till, tror själv att det är progestoronbrist. 
  • Vickan31
    Fina fina ni, tusen tack för er omtanke och värme, ni är alltid ett så himla fint stöd Hjärta Jag har haft en ovanligt tung period nu efter den misslyckade IVF-omgången och beskedet om att det pga sommarstängt inte blir någon återföring förrän september vilket krockar med en familjeresa som vi taggat för i flera år, så i själva verket måste vi vänta till oktober vilket fick mig att falla i ett ganska djupt mörker. Idag känner jag att jag börjar nosa med huvudet ovanför ytan igen, och jag vet att det kommer att kännas bättre igen snart. Jag ska bara klara av sommaren med gravid syster, dop, barnkalas m.m. Jag förstår absolut att många säger att det kan vara bra med en paus över sommaren och få ladda om, men när det inte är självvalt så känns det jobbigt tycker jag. Speciellt eftersom IVF:en visade att inga ägg befruktades naturligt, så våra chanser att lyckas själva under sommaren känns minimala. Usch vad deppigt det här blev, förlåt för det och tack för att ni finns Hjärta

Mathilda: Svarade dig i den andra gruppen 🥰

Teriz: Svarade dig också i den andra gruppen 🥰

Skogslyckan86: Välkommen till vår fina lilla grupp! Jag är ledsen för den långa och tuffa resan ni behövt gå igenom 😔 Jag gjorde en misslyckad IVF med mitt ex för några år sedan och har nu gjort ett IVF-försök med min nuvarande som tyvärr blev minus. Vi har fler landstingsfinansierade försök kvar så jag kan såklart inte jämföra min situation alls med din, men jag vill ändå tro att jag har en viss förståelse och definitivt mer än många i ens omgivning som aldrig behövt tvivla eller kämpa för att bli förälder som vi i den här gruppen tyvärr behövt göra. Hur mår du och hur går tankarna just nu? Hjärta

Myran1234: Hur har det gått för dig med sprutorna och allt? 🥰 Har ni gjort äggplock och kanske till och med återföring, eller hur ligger ni till?

Melsson: Ja jag valde att berätta för mina chefer när vi började med IVF av anledningen att jag personligen skulle känna mig mer stressad om de inte visste och så skulle jag komma med läkarbesök med kort varsel flera gånger på ganska kort tid. Så jag har faktiskt fått väldigt fint stöd och för mig har det varit skönt att de närmsta vet om det. Tack igen för dina alltid så fina ord, och jag tänker ju på dig också Hjärta Har ni ringt kliniken nu och vad sa de? Vi får peppa varann med bra saker att göra under sommaruppehållet när klinikerna har stängt 🥰
  • Mathilda88
    Skogslyckan86 skrev 2023-05-28 20:04:11 följande:
    Vem vet, vi kanske har det, men inget som jag vet. Problemet är att det också är en kostnadsfråga med donatorspermier och att det för min del faktiskt skulle vara mentalt lättare att ta donatorägg. Vill gärna att min man blir genetisk pappa. Annars får vi nog acceptera ett liv som barnlösa. Fast så känner jag nu, det kan ändras 
    Glad
    Men fy så jobbigt du haft det! Rynkar på näsan Förstår då att det känns ännu värre när man inte får skörda frukterna från det med embryon! Beklagar verkligen och hoppas så att det går bättre nästa stimulering! Hjärta
    Vi får följas åt! {#emotions_dlg.flower}
    Nej det har jag full förståelse för Hjärta Ja mkt kan hända på vägen, har själv ändrat mig ett par gånger på vägen - så länge man fått tid att bearbeta, sörja och se med nya ögon på det, alternativt än säkrare på sin sak. 
    Tack Hjärta Ja det går vi göra!
  • Mathilda88
    Teriz skrev 2023-05-30 14:44:16 följande:
    Hej allihopa, några veckors uppehåll från mig! Vill bara berätta att idag var vi på KUB och fick låg risk, en bebis som växer så de knakar och vad man kan se väldigt frisk. Detta är vad vi kämpat för i flera år. Efter alla missfall så är det just detta man längtat och strävat efter ❤️ Går in i v 15 om några dagar. Sjukt va fort det går när allt bara rullar på. 
    Stort grattis!! Hjärta{#emotions_dlg.flower} Underbart att få höra glada nyheter!
  • Mathilda88
    Melsson skrev 2023-05-31 07:46:23 följande:
    Så spännande, hur mår du och när är det äggplock? 

Här är allt bra men väntar också bara på IVF i höst nu, för egen del känns det kört naturligt eftersom jag har problem med mellanblödningar i vareeeenda cykel - så något är det ju som inte står rätt till, tror själv att det är progestoronbrist. 
    Kan det kanske vara initialt östrogenbrist som skapar en sämre ägglossning som i sig gör att gulkroppen inte skapar tillräckligt med progesteron? Hoppas man kan hitta felet så du slipper mellanblödningarna! Hjärta
  • Skogslyckan86

Vickan 31: Tack för det {#emotions_dlg.flower} 
    Ja det är svårt att jämföra ens situation med någon annans, men som du skriver så har vi alla, dessvärre, full förståelse hur det känns att inte kunna skaffa barn på det sättet man önskar. Det är hemskt! 
    Jag vet inte riktigt hur jag mår just nu, eller jo, det går upp och ner men ärligt talat så mår jag mest dåligt. Så ledsen och gråter varje dag. Min man grät igår också, för första gången på mycket länge. Och jag kan inte trösta honom på ett bra sätt, för jag känner att det är mitt fel för att jag inte kan föda ett barn och inte kan gå vidare. Igår började jag fantisera om att det är bättre att han hittar någon annan som kan göra honom lycklig. Destruktiva tankar, jag vet. Då sårade jag honom ännu mer.
    Men väntar på ett samtal med CVL för att se om vi kan starta upp IVF-runda 4 i augusti och till dess så har jag beställt ägglossningstest, så får vi testa själva igen. Äter munkpeppar (Vitex) för att få ägglossning och det funkar ibland. Kan inte ge upp att åtminstone försöka iaf.
    Trodde ALDRIG att det skulle bli såhär när vi väl fick hjälp via vården. Jag trodde inte att det skulle gå såhär dåligt och ta såhär lång tid utan nånting förutom djup sorg och smärta.
    Vad skönt att ni har kvar landstingsfinansierade försök, håller verkligen tummarna för er Hjärta Väntar ni på FET eller ska ni göra ny stimulering?

• Skogslyckan86

Vickan31: Ursäkta mig, jag läste inte raden högst upp, såg att ni blivit tvingade till uppehåll i sommar.. Vet hur det känns, hatar de ofrivilliga uppehållen 💔

• Melsson
    Mathilda88 skrev 2023-06-02 10:58:15 följande:
    Kan det kanske vara initialt östrogenbrist som skapar en sämre ägglossning som i sig gör att gulkroppen inte skapar tillräckligt med progesteron? Hoppas man kan hitta felet så du slipper mellanblödningarna! Hjärta
    Hmm ja kanske? Har ju behövt äta letrozol innan och det är väl östrogen? Kanske är så istället för progestoronbrist, ja hoppas så jag ska slippa det och att vi ska få hjälp i höst nu!!!!

Hur mår du nu efter allt? <3
  • Melsson
    Vickan31 skrev 2023-06-01 11:27:37 följande:
    Fina fina ni, tusen tack för er omtanke och värme, ni är alltid ett så himla fint stöd Hjärta Jag har haft en ovanligt tung period nu efter den misslyckade IVF-omgången och beskedet om att det pga sommarstängt inte blir någon återföring förrän september vilket krockar med en familjeresa som vi taggat för i flera år, så i själva verket måste vi vänta till oktober vilket fick mig att falla i ett ganska djupt mörker. Idag känner jag att jag börjar nosa med huvudet ovanför ytan igen, och jag vet att det kommer att kännas bättre igen snart. Jag ska bara klara av sommaren med gravid syster, dop, barnkalas m.m. Jag förstår absolut att många säger att det kan vara bra med en paus över sommaren och få ladda om, men när det inte är självvalt så känns det jobbigt tycker jag. Speciellt eftersom IVF:en visade att inga ägg befruktades naturligt, så våra chanser att lyckas själva under sommaren känns minimala. Usch vad deppigt det här blev, förlåt för det och tack för att ni finns Hjärta

Mathilda: Svarade dig i den andra gruppen 🥰

Teriz: Svarade dig också i den andra gruppen 🥰

Skogslyckan86: Välkommen till vår fina lilla grupp! Jag är ledsen för den långa och tuffa resan ni behövt gå igenom 😔 Jag gjorde en misslyckad IVF med mitt ex för några år sedan och har nu gjort ett IVF-försök med min nuvarande som tyvärr blev minus. Vi har fler landstingsfinansierade försök kvar så jag kan såklart inte jämföra min situation alls med din, men jag vill ändå tro att jag har en viss förståelse och definitivt mer än många i ens omgivning som aldrig behövt tvivla eller kämpa för att bli förälder som vi i den här gruppen tyvärr behövt göra. Hur mår du och hur går tankarna just nu? Hjärta

Myran1234: Hur har det gått för dig med sprutorna och allt? 🥰 Har ni gjort äggplock och kanske till och med återföring, eller hur ligger ni till?

Melsson: Ja jag valde att berätta för mina chefer när vi började med IVF av anledningen att jag personligen skulle känna mig mer stressad om de inte visste och så skulle jag komma med läkarbesök med kort varsel flera gånger på ganska kort tid. Så jag har faktiskt fått väldigt fint stöd och för mig har det varit skönt att de närmsta vet om det. Tack igen för dina alltid så fina ord, och jag tänker ju på dig också Hjärta Har ni ringt kliniken nu och vad sa de? Vi får peppa varann med bra saker att göra under sommaruppehållet när klinikerna har stängt 🥰
    Det är helt förståeligt och jag tror vi alla här kan stämma in i att man ibland hamnar i lite mörkare perioder - och efter nåt sånt när man fått det där minuset efter allt med sprutor, äggplock osv är det såklart inget konstigt. Så himla typiskt att det krockar med semester, när man är inne i detta så blir man ju så himla tids-fokuserad, att tappa 2-3 månader känns som att tappa ett halvår typ. Ja det är ju lättare sagt än gjort att "koppla" bort.. Men vi får försöka så gott det går <3. Något positivt är väl att vi får bedöva våra sorger med ett gott glas vin i solen, typ en av få ljusglimtar haha, ja och att få bada såklart!! Det är skönt att vi alla i denna grupp peppar och finns där för varandra, känns så skönt. Speciellt nu när man ser barn överallt, det är dop och barnkalas som du säger. Man blir så väldigt varse då om att man själv inte har det livet :( Och ni får ju njuta MASSOR av ert nya hus och fixa och dona med det!! Tänk vad fint liv du och din partner har, trots att ni inte har en bebis!!!!

Vi har bara skrivit till dom på 1177 så jag hoppas på en återkoppling iaf innan semestern!!
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet