• Anonym (Nervös)

Ska ta snacket med min fru imorgon - ber om stöttning

Hej! 

Nu har jag kommit till en punkt där det inte funkar längre, vi har vissa problem i äktenskapet som är av den arten att det inte går att lösa med samtal, och min fru har inte viljan eller förmågan att ta tag i problemen utan skjuter över allt på mig. Så jag har helt enkelt fått nog, jag vill ha en fullt fungerande relation som innehåller kärlek, närhet och sex snarare än enbart delat ansvar för hus, hem och barn. Det berömda Familjen AB och frun som inte vill ha sex, det finns väl ungefär en miljon trådar om detta redan, jag har nog startat åtminstone fem av dem själv under årens lopp. Frun har uttalat att sex är inte viktigt för henne i äktenskapet, hon skulle likaväl kunna leva utan, hon känner sig obekväm när jag ser på henne eller tar på henne sexuellt, sexlivet är begränsat till missionären varannan vecka enbart för min skull, finns inte något intresse för förspel eller att jag ska göra det skönt för henne eller tvärtom, utan enbart in ut sprut så det är över så snabbt som möjligt. 

Men hur som, planen ser ut som följer: 
    - Meddela min fru
    - Kolla upp om det finns utrymme för utköp ur vårt gemensamma hus så att en av oss kan bo kvar
    - Annars göra huset redo för försäljning, visning etc
    - Köpa en (eller två) lägenheter i närområdet så att barnen (5 och 8) kan gå kvar i samma skola etc. 

Jag vill ju att vi kan skiljas som vänner, främst för barnens skull, och att vi kan ha ett bra samarbete i framtiden. 
    Min oro är att min fru kommer att göra som hon brukar och slå ifrån sig sitt ansvar och istället förklara att det är jag som är egoistisk och vill skiljas "bara" för att hon inte vill ha sex tillräckligt ofta, eller nåt liknande. 

Så jag vill be er om tips på hur jag lägger upp samtalet och pepp och stöd, det känns inte roligt att behöva ha detta samtal men det är dags att gå vidare... Tips på hur jag kan göra det på ett schysst sätt men ändå tydligt?

Berätta gärna era erfarenheter också, om ni haft ett sådant samtal någon gång! 

• Svar på tråden Ska ta snacket med min fru imorgon - ber om stöttning
  • Anonym (Skildsedanlänge)
    Martina1970 skrev 2021-06-14 21:39:03 följande:
    Så bra formulerat, och jag känner igen mig i varje ord. Urholkad är ett bra ord, man blir bortvald(säkert inte medvetet, men ändå bortvald) förminskad, man tappar självkänsla, tron på sig själv som en sexuellt attraktiv kvinna. Aldrig, aldrig kommer jag leva så igen.

Det brukar provocera många när jag säger att jag väntade för länge, gav oss som par och föräldrar alltför många chanser. Önskar, på ett sätt, att jag gått tidigare.

De sista åren tillsammans tänkte jag på honom som mannen jag bor under samma tak som.
    Så sant! Känner igen mig i din beskrivning också.
    Anonym (llp) skrev 2021-06-14 21:45:30 följande:
    Kärlek är så mycket mer än bara sex, det är familj, omtanke, värme, att stötta varandra, finnas där, och ja ha sex, men som många småbarnsföräldrar vet är det ibland inte så lätt under vissa perioder, jag skulle inte lämna min partner om han blev sjuk, för gammal, impotent eller oavsett för jag älskar honom, han är inte bara ett medel för sex för mig han är så mycket mer än så

Vi kan spekulera hur mycket som helst när det gäller om ts kommer få sex eller inte som singel, kanske han får skitmycket, kanske han hittar en ny kvinna för att efter ett par år märka att hon tappat intresset, vi vet inte heller varför hans snart fd fru har mindre sexlust bara att hon berättade från början, han var alltså medveten om det från början.

Vi vet också att det är barnen som kommer drabbas hårdast, vi vet att han kommer tappa minst halva deras uppväxt, vi vet också att när ts kommer få beskedet så hade han inte respekt nog att låta henne var den första att få höra det, istället så fick en bunt anonyma forumsmedlemmar höra det, tycker du inte hon förtjänade att få vare den första att höra han beslut inte en bunt främlingar?
    Är det så här fega människor blivit? Man vågar inte vara ärlig mot någon man levt länge med och man sätter sina egna behov före sina barns.

Så ja ts kanske kommer bli skitlycklig, men återigen han gav upp en massa tid med sina barn så man får hoppas att det blir värt det för man kan aldrig få tillbaka den tiden
    du förstår inte, det är inte ditt fel men du säger -"let them eat cake".
  • Anonym (llp)
    Anonym (Mabi) skrev 2021-06-14 21:35:25 följande:
    Många borde aldrig gift sig från första början, men nu är de gifta och det är som det är.
    Så vad ska dom göra då tycker du?
    Fortsätta leva ihop och vara konstant missnöjda så ingen i familjen mår bra? Eller sätta på sig sina glada föräldramasker och spela teater så barnen får tro att de är happy family?
    Det handlar inte om ett par som skaffat ett par vandrande pinnar där man kan rycka på axlarna och säga 'nu är det som det är' då det är barn inblandade och då kan man inte enbart tänka på sig själv, ts kommer nu missa halva tiden med barnen, det är hans eget fel och han får stå sitt kast men barnen som inte valt detta får också betala samma priset det är dem jag tycker synd om inte en vuxen man som självvalt satt sig i den här situationen.

Självklart ska föräldrar få ha sex och har rätt till sen egen sexualitet men om man sätter sin sexbehov före sina barns behov då skull man ha använt kondom från början.

Allt det här hade ju kunnat undvikas, frun sa från början hur hon kände inför sex, Ts visste om detta men valde ändå att gifta sig och skaffa barn. Hade det inte varit mer ärligt och mindre fegt att säga att för honom var sexbiten mycket viktigare så hade dom kunnat ta beslut där och då och avslutat istället?
    Eller tycker du det är lika ok med folk som är oärliga och säger dom vill ha barn för att 10 år senare erkänna att det vill dom inte alls till sin partners förtvivlan?

• Anonym (Nervös)
    Anonym (llp) skrev 2021-06-14 21:31:26 följande:
    Du pratar om rädsla man vad var det som gjorde att du var så rädd och inte var ärlig redan när ni träffades gällande sexbiten, hon gjorde ju klart för dig vad hon kände men du var alltså så rädd att du inte kunde vara öppen med hur viktigt det var för dig att du gifte dig med henne ändå och skaffade barn allt för att du inte vågade vara ensam? inte vågade vara ärlig?

Men gjort är gjort och du har tagit ditt beslut och hur man än vrider och vänder på det så har du oavsett om du kommer få mycket sex eller inget alls som singel 'betalat' med halva tiden av dina barns uppväxt, eller blir det bara VH då har du bytt bort ännu mer så man får hoppas att du åtminstone får valuta för vad du offrat.

Sen får du helt enkelt hoppas att om 10 när du ser tillbaka att det var värt det och att du inte ångrar dig för sex är viktigt ja men det är också flyktigt medans kärlek och familj är så mycket mer än så.

Nu kanske du ska gå och prata med din fru istället för att sitta här och berätta för främlingar om ett livsavgörande beslut du har tagit som kommer drabba henne och barnen, så mycket har hon iallafall förtjänat att hon borde varit den första att höra ditt beslut tycker du inte det?
    Så logga ut och prata med henne sen ser du till att sköta det här bra, låt barnen landa, ge dom alla din tid i början, och försök även ge förståelse för din frus sorg och ilska etc
    Precis, på den tiden led jag av extremt dålig självkänsla och en irrationell rädsla (som faktiskt ter sig helt absurd nu när jag ser tillbaks) att förbli ensam resten av livet. Jag vågade inte annat än att göra våld på mig själv för att passa in i relationen med denna kvinna som nu är min fru, snart ex-fru. 
    Hade även en massa annat som jag inte vågade visa upp av rädsla för att inte bli accepterad eller omtyckt, både gentemot min fru och mot andra. Det viktigaste var att vara trevlig, till lags och att passa in. 
  • Anonym (Mickey)

Finns det någon chans att din fru har en älskare?

• Anonym (llp)
    Anonym (Skildsedanlänge) skrev 2021-06-14 21:49:35 följande:
    du förstår inte, det är inte ditt fel men du säger -"let them eat cake".
    Jag är inte förvånad att du har en sån attityd med tanke på att du själv fokuserade på dig själv, som du skrev du fick bättre ekonomi och nu kvinna, dina barn nämnde du inte ens, det handlade bara om dig dig dig

Låt mig fråga, hur mycket pengar var det som du tjänade på att lämna för att tycka det var värt att förlora tid med dina barn? 5000kr? 10000 kr? 750 kronor?
    hoppas du fick något för pengarna som var värt lika mycket av tiden du förlorade med dina barn, ett par öl? ett par skor till din nya fru?  Dyra prylar och hämtmat till barnen för att kompensera att dom fick mindre tid med dig? Tror du dom hade valt samma prylar före att få ha kvar dig i sin närhet på heltid?
  • Anonym (Nervös)
    Anonym (llp) skrev 2021-06-14 21:45:30 följande:
    Kärlek är så mycket mer än bara sex,  det är familj, omtanke, värme, att stötta varandra, finnas där,
    En bil är så mycket mer än bara en ratt, det är motor, däck, ljuddämpare, strålkastare mm, men ändå vill du inte gärna ha en bil utan ratt, eller hur? 
  • Anonym (Nervös)
    Anonym (Mickey) skrev 2021-06-14 22:00:24 följande:

Finns det någon chans att din fru har en älskare?

Jag skulle inte bli särskilt förvånad om hon vid något tillfälle haft sex med någon annan under dessa år tex när hon varit ute och rest med jobbet, men jag skulle bli mycket förvånad om hon har eller har haft någon hon träffar regelbundet, särskilt nu under pandemin. 
    Anonym (Nervös) skrev 2021-06-14 21:57:46 följande:
    Precis, på den tiden led jag av extremt dålig självkänsla och en irrationell rädsla (som faktiskt ter sig helt absurd nu när jag ser tillbaks) att förbli ensam resten av livet. Jag vågade inte annat än att göra våld på mig själv för att passa in i relationen med denna kvinna som nu är min fru, snart ex-fru. 
    Hade även en massa annat som jag inte vågade visa upp av rädsla för att inte bli accepterad eller omtyckt, både gentemot min fru och mot andra. Det viktigaste var att vara trevlig, till lags och att passa in. 

Bra att du har hittat ditt värde! Vårda det och finn dig inte i ditt öde, gå vidare och väx som människa, det är trots det som livet handlar om.
    Det om något är att vara en förebild för sina barn!

Nu verkar du inte kunna dela denna resa med din fru vilket är sorgligt men sådant är livet. Skit i moraltanter som llp, Hon tycker att som man bäddar får man ligga, lagt kort ligger även om det innebär att offra sig själv.

Jag och många andra säger Go! men ta till dig de kloka orden från "lilla jag" tidigare i tråden, din fru behöver landa mjukt och få ta detta.

Anonym (llp) skrev 2021-06-14 22:01:56 följande:
    Jag är inte förvånad att du har en sån attityd med tanke på att du själv fokuserade på dig själv, som du skrev du fick bättre ekonomi och nu kvinna, dina barn nämnde du inte ens, det handlade bara om dig dig dig

Låt mig fråga, hur mycket pengar var det som du tjänade på att lämna för att tycka det var värt att förlora tid med dina barn? 5000kr? 10000 kr? 750 kronor?
    hoppas du fick något för pengarna som var värt lika mycket av tiden du förlorade med dina barn, ett par öl? ett par skor till din nya fru?  Dyra prylar och hämtmat till barnen för att kompensera att dom fick mindre tid med dig? Tror du dom hade valt samma prylar före att få ha kvar dig i sin närhet på heltid?

Du låter som mitt ex... Så "Holger than thou" och utan att veta ett skit om mitt liv så tror du att du är så moraliskt upphöjd. För mig är du bara någon som aldrig har befunnit sig i min situation.
    Jag vann tid med mina barn och än mer;

Jag har kunnat stötta dem när de har varit i nöd, det är till mig de vänder sig när de har försökt men inte lyckats. 

Svar på tråden Ska ta snacket med min fru imorgon - ber om stöttning