• Anonym (Nervös)

Ska ta snacket med min fru imorgon - ber om stöttning

Hej! 

Nu har jag kommit till en punkt där det inte funkar längre, vi har vissa problem i äktenskapet som är av den arten att det inte går att lösa med samtal, och min fru har inte viljan eller förmågan att ta tag i problemen utan skjuter över allt på mig. Så jag har helt enkelt fått nog, jag vill ha en fullt fungerande relation som innehåller kärlek, närhet och sex snarare än enbart delat ansvar för hus, hem och barn. Det berömda Familjen AB och frun som inte vill ha sex, det finns väl ungefär en miljon trådar om detta redan, jag har nog startat åtminstone fem av dem själv under årens lopp. Frun har uttalat att sex är inte viktigt för henne i äktenskapet, hon skulle likaväl kunna leva utan, hon känner sig obekväm när jag ser på henne eller tar på henne sexuellt, sexlivet är begränsat till missionären varannan vecka enbart för min skull, finns inte något intresse för förspel eller att jag ska göra det skönt för henne eller tvärtom, utan enbart in ut sprut så det är över så snabbt som möjligt. 

Men hur som, planen ser ut som följer: 
    - Meddela min fru
    - Kolla upp om det finns utrymme för utköp ur vårt gemensamma hus så att en av oss kan bo kvar
    - Annars göra huset redo för försäljning, visning etc
    - Köpa en (eller två) lägenheter i närområdet så att barnen (5 och 8) kan gå kvar i samma skola etc. 

Jag vill ju att vi kan skiljas som vänner, främst för barnens skull, och att vi kan ha ett bra samarbete i framtiden. 
    Min oro är att min fru kommer att göra som hon brukar och slå ifrån sig sitt ansvar och istället förklara att det är jag som är egoistisk och vill skiljas "bara" för att hon inte vill ha sex tillräckligt ofta, eller nåt liknande. 

Så jag vill be er om tips på hur jag lägger upp samtalet och pepp och stöd, det känns inte roligt att behöva ha detta samtal men det är dags att gå vidare... Tips på hur jag kan göra det på ett schysst sätt men ändå tydligt?

Berätta gärna era erfarenheter också, om ni haft ett sådant samtal någon gång! 

• Svar på tråden Ska ta snacket med min fru imorgon - ber om stöttning
  • Anonym (Mickey)
    Anonym (123) skrev 2021-06-15 11:49:59 följande:

Ett förhållande utan sex kan vara precis lika kärleksfullt. Jag vet, för jag lever i det.

Det finns olika sorter av kärlek. Kärlek mot barn, föräldrar, vänner osv. Men romantisk kärlek inkluderar fysisk närhet och sex spelar en stor roll där. Annars är man egentligen vänner. Sen behöver inte alltid sex inkludera penetration.
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (123) skrev 2021-06-15 11:49:59 följande:
    Ett förhållande utan sex kan vara precis lika kärleksfullt. Jag vet, för jag lever i det.

Och det är helt ok om båda är nöjda. I många fall är det dock inte så.
  • Tecum
    Anonym (Blaj) skrev 2021-06-14 21:41:37 följande:
    Du skrev dock att ni har sex en gång varannan vecka, så du kan inte påstå att hon förvägrar dig sex, tvärtom ger hon dig det fast hon inte vill...

Det är inte ett äktenskap utan sex, de har ju sex regelbundet enligt TS. Vad mer kan hon göra än att ställa upp? Hon kan väl inte påverka att hon inte är lika lyrisk som TS? Han visste dock om detta innan de gifte sig så det är väl lite fräckt att skilja sig och bryta upp familjen av den anledningen nu.
    Men hur kul är det att ha sex med någon man vet inte vill och säger att hon bara ställer upp? En stor del av kvinnorna på FL kallar det sexuellt utnyttjande eller rentav våldtäkt, även om de har fel.

TS borde inte gift sig med henne från början, men det är lätt att vara efterklok. Detsamma gäller förresten för hustrun, hon borde valt en man med ljumt sexintresse. Nu är det hög tid att rätta till det misstaget och det blir nog skönt för henne också att slippa pressen att ställa upp.
  • Anonym (Man of steel)
    Tecum skrev 2021-06-15 13:56:13 följande:
    Men hur kul är det att ha sex med någon man vet inte vill och säger att hon bara ställer upp? En stor del av kvinnorna på FL kallar det sexuellt utnyttjande eller rentav våldtäkt, även om de har fel.

TS borde inte gift sig med henne från början, men det är lätt att vara efterklok. Detsamma gäller förresten för hustrun, hon borde valt en man med ljumt sexintresse. Nu är det hög tid att rätta till det misstaget och det blir nog skönt för henne också att slippa pressen att ställa upp.
    Bra skrivet. Dags att börja leva var för sig. Frun kan leva själv eller leta upp någon som vill ha samma sorts känsloliv som hon. Och TS kan bli fri att leva sitt liv och leta efter kärlek. Det är alla människors rätt. Ingen ska fångas eller luras in i ett kärlekslöst förhållande.
  • Anonym (OMG)

Men omg, vilka pretentiösa PK-människor det är här!!!

Måste man leva ett helt liv med en enda person? Är det enda vägen till sann och evig lycka? Kan barn inte må bra om de inte har föräldrar som bor under samma tak? Har TS begått en dödssynd som en gång i tiden valde sin kvinna och trodde hon var rätt?

Människor förändras och utvecklas över tid. Få är exakt samma personer när de är 40 eller 60 som de var när de var 20 år, få skulle välja samma saker gällande oavsett vad det gäller idag gentemot för 10, 15, 20 år sedan. Man kan heller inte göra saker ogjorda och därmed finns det heller ingen anledning att sitta och ångra saker man gjort, eller att folk i ett forum som det här sitter och säger att ?varför valde du henne en gång i tiden ditt spån, du borde vetat bättre, du borde valt nåt annat..?? Hon kanske faktiskt var rätt då, när valet gjordes. Det är valen vi gör i livet, oavsett vilka de är, hur rätt eller fel de är som leder en vidare, och får en att utvecklas och växa som människa, ger en nya lärdomar och insikter kring vem man är. Och skickar iväg en i en ny riktning i livet.

Lev livet herregud, ta konsekvenserna av valen man gör och lär av dem. Även barnen lär sig saker om livet av exempelvis en skilsmässa, det behöver inte vara världens undergång, det behöver inte betyda att barnen blir missanpassade, osäkra, olyckliga individer. Det viktigaste är att man kring sina barn agerar som vuxna människor och gör det bästa man kan för att göra deras barndom till en trygg och balanserad värld, vilket är fullt möjligt även om föräldrarna är skilda. 

Lycka till TS, gör det som känns rätt för dig. Allt kommer lösa sig, du kommer se tillbaka även på det här och inse att du lärt dig en massa nya saker om dig själv, din fru, ditt nästa val osv. Lev livet helt enkelt!

• Anonym (Hm)
    Anonym (Mickey) skrev 2021-06-15 13:23:29 följande:

Det finns olika sorter av kärlek. Kärlek mot barn, föräldrar, vänner osv. Men romantisk kärlek inkluderar fysisk närhet och sex spelar en stor roll där. Annars är man egentligen vänner. Sen behöver inte alltid sex inkludera penetration.

Det måste väl ändå finnas fler steg mellan vän och livspartner än så? Om två personer har låga sexuella behov men trivs med mycket närhet, kramar och fysisk närvaro kan de ju vara varandras perfekta livspartner. Som ger den andra vad den behöver och finns där. Skulle säga att det intima bandet är mer än bara ren platonisk vänskap.
  • Redpilled
    Anonym (Mickey) skrev 2021-06-15 13:23:29 följande:
    Bra skrivet. De som är ute efter vänskapsförhållanden behöver vara ärligare mot andra och sig själva. 

Sex är verkligen något annat och en mycket väsentlig del i pars kärleksförhållanden. Ska den delen ges upp och man ska leva som vänner måste verkligen verkligen båda parter vilja ha det så. Tyvärr verkar det finnas många som tror att det är ett ensidigt beslut och att förhållandet kan bestå efter det.
  • Mimosa86

Du lägger fram det där du pratar i jag-form. Dvs hur du känner. Inta att hon brister, för då kommer hon hugga tillbaka.

Om jag hade varit du hade jag lag fram det på följande vis:

?....... jag känner att vår kärlek har ebbat ut och blivit en kompisrelation. En relation jag värdesätter otroligt högt, men jag älskar dig som en syster och inte som en fru. Jag önskar jag kunde känna annorlunda men tyvärr är det så det är. Det känns inte rätt att fortsätta en kärleksrelation med de premisserna, jag kommer inte vara lycklig i det och jag tror inte du kommer vara det heller. Jag vill att vi är bästa vänner och kan umgås som just det och ha en bra relation med barnen, för du är en av de mest fantastiska människor jag någonsin träffat. Men just nu känns det som att den här värmen riskerar att bli bitterhet och sorg för mig om vi inte går isär. Och jag tror att barnen ser igenom detta.

(Om hon kontrar med att ni skiljer er pga av sex)-

?Nej, det handlar om kärleken, sex är en del av det men inte hela, jag tycker inte vi är intima på något plan längre. Varken själsligt eller fysiskt. Jag känner inte att det vi har är kärlek utan just fin vänskap?

• Guldnovan
    Mimosa86 skrev 2021-06-15 15:28:16 följande:

Du lägger fram det där du pratar i jag-form. Dvs hur du känner. Inta att hon brister, för då kommer hon hugga tillbaka.

Om jag hade varit du hade jag lag fram det på följande vis:

?....... jag känner att vår kärlek har ebbat ut och blivit en kompisrelation. En relation jag värdesätter otroligt högt, men jag älskar dig som en syster och inte som en fru. Jag önskar jag kunde känna annorlunda men tyvärr är det så det är. Det känns inte rätt att fortsätta en kärleksrelation med de premisserna, jag kommer inte vara lycklig i det och jag tror inte du kommer vara det heller. Jag vill att vi är bästa vänner och kan umgås som just det och ha en bra relation med barnen, för du är en av de mest fantastiska människor jag någonsin träffat. Men just nu känns det som att den här värmen riskerar att bli bitterhet och sorg för mig om vi inte går isär. Och jag tror att barnen ser igenom detta.

(Om hon kontrar med att ni skiljer er pga av sex)-

?Nej, det handlar om kärleken, sex är en del av det men inte hela, jag tycker inte vi är intima på något plan längre. Varken själsligt eller fysiskt. Jag känner inte att det vi har är kärlek utan just fin vänskap?

Bra!
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Man of steel) skrev 2021-06-15 08:58:13 följande:

Så märkligt resonerat. Ingen ska tvingas till sex men ingen ska heller tvingas leva utan kärlek. Öppet förhållande (kvinnor går sällan med på det och det är svårt att leva sådant i praktiken) eller separation är det som gäller.

Det handlar om hundratusentals män som borde ta snacket och befria sig från kärlekslösa lata kvinnor som inte bryr sig om förhållandet. Alla dessa män skulle ha bättre liv på egen hand. 

Man kan ha åsikter om kön.

Men att kalla kvinnor för lata, det fick mig nästan att sätta i halsen. Är det någon grupp som engagerar sig mest i relationer, det emotionella ansvaret i familjen och försöker hålla samman allt och typ slår Knut på sig själv för att räcka till för allt och alla så är det väl kvinnan? Problemet är väl att kvinnan BORDE bli mer lat för hennes egna bästa? Att många män är för bekväma vilket gör att hon får axla mer av detta ansvar än han och är därmed generellt mer stressade (och såklart därmed mindre kåta)?

Hon jonglerar just nu med presenter till pedagoger, peng till klasskassan, stämmer av studentfesten med planering och bestyr, ringer hennes och hans mormor för att stämma av de mår, köper solkrämer och nya badkläder till barnen, styr upp playdates och aktiviteter, styr upp semester, lämnar in semesterplanering till förskolan och skola, avslutningskläder, hämta hem och rensa upp kläder på barnens hatthyllor i skola och förskola, kollar upp simskola, styr upp för sommaraktivitet på jobbet.

Massa saker som ska avslutat på jobbet och i det privata innan ledigheten börjar. Trött, tröttare tröttast. Inte fysiskt trött men mentalt trött.

Så kommer han med snoppen i vädret och hon undrar om de bor på olika planeter.

Kram från en (vanligtvis kåt) fru men so just nu är helt slut lagom till semestern.
Svar på tråden Ska ta snacket med min fru imorgon - ber om stöttning