• Anonym (Nervös)

Ska ta snacket med min fru imorgon - ber om stöttning

Hej! 

Nu har jag kommit till en punkt där det inte funkar längre, vi har vissa problem i äktenskapet som är av den arten att det inte går att lösa med samtal, och min fru har inte viljan eller förmågan att ta tag i problemen utan skjuter över allt på mig. Så jag har helt enkelt fått nog, jag vill ha en fullt fungerande relation som innehåller kärlek, närhet och sex snarare än enbart delat ansvar för hus, hem och barn. Det berömda Familjen AB och frun som inte vill ha sex, det finns väl ungefär en miljon trådar om detta redan, jag har nog startat åtminstone fem av dem själv under årens lopp. Frun har uttalat att sex är inte viktigt för henne i äktenskapet, hon skulle likaväl kunna leva utan, hon känner sig obekväm när jag ser på henne eller tar på henne sexuellt, sexlivet är begränsat till missionären varannan vecka enbart för min skull, finns inte något intresse för förspel eller att jag ska göra det skönt för henne eller tvärtom, utan enbart in ut sprut så det är över så snabbt som möjligt. 

Men hur som, planen ser ut som följer: 
    - Meddela min fru
    - Kolla upp om det finns utrymme för utköp ur vårt gemensamma hus så att en av oss kan bo kvar
    - Annars göra huset redo för försäljning, visning etc
    - Köpa en (eller två) lägenheter i närområdet så att barnen (5 och 8) kan gå kvar i samma skola etc. 

Jag vill ju att vi kan skiljas som vänner, främst för barnens skull, och att vi kan ha ett bra samarbete i framtiden. 
    Min oro är att min fru kommer att göra som hon brukar och slå ifrån sig sitt ansvar och istället förklara att det är jag som är egoistisk och vill skiljas "bara" för att hon inte vill ha sex tillräckligt ofta, eller nåt liknande. 

Så jag vill be er om tips på hur jag lägger upp samtalet och pepp och stöd, det känns inte roligt att behöva ha detta samtal men det är dags att gå vidare... Tips på hur jag kan göra det på ett schysst sätt men ändå tydligt?

Berätta gärna era erfarenheter också, om ni haft ett sådant samtal någon gång! 

• Svar på tråden Ska ta snacket med min fru imorgon - ber om stöttning
  • Anonym (LyckligtSkild)

Gud vilka bittra kommentarer. Finns massa överpretentiösa människor som inte verkar förstå att brist på närhet och samhörighet kan skada det egna jaget.

Klart att man tänkt igenom vad det innebär för barn mm. Det är fan inte ett lätt beslut och ta att skilja sig. Jag velade i många år innan det tillslut blev ohållbart. Vi mådde båda så dåligt tillsammans. Vi behövde skilja oss för att kunna må bättre var och en för sig. När man mår bra är man en bättre förälder.

Sluta skambelägga de som inte mår bra i sina förhållanden (oavsett om det är sen sexuella aspekten rller annat)

Till Ts: Det finns inget lätt sätt. Du får helt enkelt säga att du inte mår bra som det är och att du tänkt på detta länge.

Låta henne ta tid att smälta det, innan ni pratar vidare om hur ni vill att det praktiska ska fungera. Det är jobbigt och kommer bli jobbigt ett tag framöver.

Kram

• Core
    Anonym (llp) skrev 2021-06-14 20:39:27 följande:

Nej det är så en hänsynsfull människa resonerar, visst är det lätt att bara vara egoistisk och tänka på sina egna behov men har man satt barn till världen så har man en förbannad skyldighet att se till att även dom mår bra.

Hade dom inte haft barn fine, visst det hade känts lite fult som TS lurat henne på många år som hon kunde haft med någon annan men nu har dom barn, du pratar om att vi vet att ts är olycklig, tror du barnen kommer vara lyckliga när han har släppt bomben då?

TS borde varit ärlig från början och inte inlett ett förhållande, han visste ju hur hon kände från början,

Vad hade hänt om TS blivit impotent eller drabbats av en sjukdom, kan tänka mig vilket det gnäll det hade blivit bland gubbar om frun hade lämnat honom för att bli ihop med en riktig hingst, då hade det hetat att hon var hjärtlös och inte tänker på barnens bästa.

Man tänker inte på sina barn om man går olycklig. Du tror att det handlar om penis i vagina, tragiskt att du inte ser längre än så. Det om något är väl sexistiskt, att anse att vilja ha samlag med sin partner bara är en mans knullsug. Det är passion, kärlek, närhet. Allt det där ser barn om man sitter som två miffon i en soffa utan att leva sitt liv som man egentligen vill leva det, för att man borde.

Vad ger du dina barn den vägen? Och nej, jag är ingen kränkt skild man, är lycklig i mitt äktenskap, men den dagen jag inte är det och anser att jag gjort det jag kunnat för att rädda det, ja då lämnar jag, framförallt för mina barns skull.

Året är 2021, till och med män får lämna äktenskap när dom är olyckliga, så det går framåt för båda könen, skönt va?
  • Anonym (Hängmattan)
    Anonym (Öhh) skrev 2021-06-14 22:37:44 följande:

Det var temejfan det sjukaste jag läst. Du ska alltså skilja dig på grund av att ni inte har sex tillräckligt ofta? Haha ja vad ska man säga...Stackars din fru och dina barn. Varför inte uppvakta frugan lite så att hon blir sugen igen? Det där med att hon inte vill ha sex tror jag inte på, hon är bara fast i vardagens måsten och skulle behöva få känna lite romantik och uppskattning. Kvinnor fungerar annorlunda än män vettu. Inte ska du bryta upp din familj för något som kan bli bättre.

Lägg av, puritanen.

Vi är rätt många som fortfarande vill ha sex med våra partners, trots barn, hus och projekt Familjen AB.

För vissa av oss är det där rätt viktigt i en relation. Varför anser du att samlag varannan vecka är omöjligt att förvänta sig?

Vi är 48 år, träffades vid 20, har två barn, hus, djur, bra jobb, och attraheras fortfarande av varandra.

Man måste inte vilja ha sex. Man kan inte tvinga någon att inte ha sex.

Men man kan heller inte tvinga någon att leva utan intimitet eller sex. Det är ju än mer förnedrande att ställa upp som en behållare för att tömma sperma.
  • Anonym (Prioriteringar)

Kärlek
    Tillit
    Trygghet
    Samhörighet
    Säkerhet
    Tröst

Det finns många pusselbitar som behövs i en relation. Men att sex trumfar allt.. är illa.

Det låter inte på TS som att den närhet han efterfrågar är kramar, krypa upp i famnen till en bra film eller bli struken på armen när ens respektive går förbi. Utan allt handlar om sexuell närhet. 

Jag har varit i ett förhållande där just allt handlade om sexuell närhet. Ingen liten kram eller puss på kinden. Nix det var bli klämd på brösten när man stod och lagade mat eller händer innanför trosorna när man stod och böt en bajsblöja. Inga filmer i soffan utan tafs. Och ställde man inte upp med sin kropp fick man hjälpa till på annat vis. För husfridens skull. Kan säga att ens egen sexlust dör tämligen fort. Efter bokstavligen tusentals avsugningar så kändes det tillslut som en hushålls syssla. Vårt förhållande (med barn) saknade dessutom alla övriga pusselbitar utom just kärlek. Men från min sida mer som syskon-kärlek (och ibland hat). 

Jag tycker TS gör rätt i att gå. Har man så skilda prioriteringar så går det inte hålla ihop. 

För min del så valde jag efter separation att leva själv med mitt barn. Och många, många år senare står jag kvar vid det. Jag mår betydligt bättre själv. Och vill aldrig mer känna krav på sex hängande över mig.

• AmericanMommy

Att ha sex varannan vecka är ganska normalt när man har barn och jobb. Skulle inte säga att TS lever i ett sexlöst förhållande direkt som några har påstått.

Men är han inte lycklig och älskar han inte sin fru längre så är det ju bättre att skilja sig. Men skulle inte riva upp familjen baserat på att man bara får sex varannan vecka.

Du kanske kommer få mer sex om du skiljer dig men du dömmer dina barn till varannan vecka liv istället.

• Anonym (Hola)

Jag har gjort den resan. Jag lämnade min sambo och blev vv-pappa. 
    Jag skulle säga att det blev bättre för oss båda även om det tog längre tid för henne att inse det. Jag vill att barnen ska kunna se sina föräldrar lyckliga och pussas och kramas med någon de älskar.
    Jag och sambon slutade att visa sådant för barnen för i hade det inte längre. Jag tror avsaknaden av det skadar mer. Vad ska barnen tro? Att man inte kramar, kysser och pussar på sin partner?

Men det man ska veta är att det blir måndag med en ny partner också. 
    Jag hade nog kunnat vara kvar med barnens mamma, för man utvecklar andra intressen än sex.  
    Alla våra grannar som håller ihop fortfarande. Mannen cyklar i klunga dagarna i ända och hon springer på sina gruppträningspass och vinkvällar med tjejerna. I slutändan träffas de ändå inte mer än ett par kvalitetstimmar i veckan.
    Man orkar helt enkelt inte med varann mer än så så det är ganska skönt.

Sen blir det ändå skilsmässa när man är 55 och barnen är utflugna. För då kan man inte ens fokusera på barnen och vardagsfixet, då måste man helt plötsligt se sin partner i vitögat.  

• Anonym (123)
    Anonym (Mabi) skrev 2021-06-14 19:46:23 följande:
    Vilken otroligt förminskande kommentar!!! Inte mycket till empati eller förståelse där...
    Anonym (llp) skrev 2021-06-14 19:19:13 följande:

Självklart ska man aldrig stanna i ett förhållande om man mår dåligt men samtidigt kan jag känna att jag själv skulle aldrig sätta sex före att mina barn och min partner mår bra. Sex är viktigt men inte det viktigaste alltså och efter att jag har skaffat barn så skulle jag aldrig sätta mina egna behov före deras så länge dom är små.

Men TS mår inte bra. Tror du han blir en bra pappa och partner att tvingas leva som han gör, med en fru som fullständigt ignorerar hans känslor och behov av närhet och som vägrar befatta sig med problemet?
    Man är två i en relation, då borde man väl rimligtvis vara intresserad av att båda ska må bra och jobba för att hitta lösningar på problem som dyker upp längs vägen?

Eller?

Byt ut det mot andra basbehov så kanske det blir lättare att sätta sig in i TS problem. Din partner förvägrar dig något som verkligen är viktigt för dig, och han vill inte ens diskutera det, han vill varken lyssna eller förstå. 
    Du tror inte du skulle känna dig ganska frustrerad och ledsen då??
    Är det bättre att bruka våld på sig själv och "frivilligt" låta sig våldtas tycker du?
    Är knullande viktigare än trygga barn?

Sen det understrukna...  "basala behov"? Förvägra?
    Nej, får du inte äta så svälter du ihjäl, får du inte dricka så törstar du ihjäl. 

Men får du inte knulla så får du tillfredsställa dig själv! Eller alternativt komma överens om att ha ett sk öppet förhållande.

Knullande är så jäkla överskattat och du m fl sitter och hejar på att en familj ska splittras för att... mannen inte får doppa kuken?
  • Anonym (Anonym signatur)
    Anonym (Usch) skrev 2021-06-14 23:11:54 följande:

Kan det inte möjligtvis vara så att frun får dra det stora lasset hemma med barn, födelsedagar, kalas, julpyntande, storstädning, matlagning, tvätt, sortera kläder, lägga undan gamla storlekar och köpa nytt, köpa present till barnens fröknar, hålla kontakt med förskola, köpa rätt solkräm till barnen, hålla kontakten med alla barnens mor och far-föräldrar, gör hemmet hemtrevligt, alltid är tillags för allt och alla? Inte? För i de allra flesta relationer är det nämligen så. Och hade det varit så för mig hade jag inte heller haft särskilt stor sexlust om man får göra exakt alla psykiska (och även fysiska) sysslor som finns medan mannen kommer hem efter sitt enbart fysiskt tunga arbete och sen är ledig. En kvinna, särskilt med barn, är ALDRIG ledig. Ge frun semester och gör ALLT ett par veckor medan hon får gå på spa och ta det lugnt, och sen dela upp ALLT 50/50 hemma (och då inte bara matlagning och städning utan ALLT) så ska du få se på fan att hon vill ha sex igen. Hon är med 98% säkerhet utmattad och behöver en fucking BREAK.

Som egentligen är kvinnosysslor. Men i den moderna världen där mannen är en sojaätande cuck så inser han inte det
  • Studentpappa
    AmericanMommy skrev 2021-06-15 00:42:35 följande:

Att ha sex varannan vecka är ganska normalt när man har barn och jobb. Skulle inte säga att TS lever i ett sexlöst förhållande direkt som några har påstått.

Men är han inte lycklig och älskar han inte sin fru längre så är det ju bättre att skilja sig. Men skulle inte riva upp familjen baserat på att man bara får sex varannan vecka.

Du kanske kommer få mer sex om du skiljer dig men du dömmer dina barn till varannan vecka liv istället.

Nej ts är nog inte sexlös men vill antagligen ha sex med en partner som faktiskt vill ha sex med honom inte någon som ser det som betalning för att han försörjer familjen. Så är det då för mig, jag skulle aldrig ligga med sambon om hon egentligen inte ville.

I slutändan handlar det om så mycket mer än brist på sex, även om det är ett problem är det knappast det enda problemet.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Nervös)
    Studentpappa skrev 2021-06-15 06:29:13 följande:
    Nej ts är nog inte sexlös men vill antagligen ha sex med en partner som faktiskt vill ha sex med honom inte någon som ser det som betalning för att han försörjer familjen. Så är det då för mig, jag skulle aldrig ligga med sambon om hon egentligen inte ville.

I slutändan handlar det om så mycket mer än brist på sex, även om det är ett problem är det knappast det enda problemet.
    Exakt , brist på sex är bara det yttersta symptomet, i själva verket handlar det även om brist på allt det som leder fram till bra sex, attraktion, intimitet, emotionell närhet, glädjen i att få ge av sig själv till sin partner och dela sin sexualitet och på så sätt känna att man blir ett. 

Jag behöver inte nödvändigtvis doppa kuken varje dag, men jag vill känna den sexuella energin flöda, maskulint och feminint. Det kan vara ett ögonkast, en förstulen kyss, en klapp på rumpan, en menande blick, en riktig kram, ett flörtigt leende, osv osv. 

Du har även rätt i att för henne handlar det mest om "betalning" för allt annat hon får ut av förhållandet i form av sammanhållen familj, samarbete i Familjen AB osv. 
Svar på tråden Ska ta snacket med min fru imorgon - ber om stöttning