• Anonym (Nervös)

Ska ta snacket med min fru imorgon - ber om stöttning

Hej! 

Nu har jag kommit till en punkt där det inte funkar längre, vi har vissa problem i äktenskapet som är av den arten att det inte går att lösa med samtal, och min fru har inte viljan eller förmågan att ta tag i problemen utan skjuter över allt på mig. Så jag har helt enkelt fått nog, jag vill ha en fullt fungerande relation som innehåller kärlek, närhet och sex snarare än enbart delat ansvar för hus, hem och barn. Det berömda Familjen AB och frun som inte vill ha sex, det finns väl ungefär en miljon trådar om detta redan, jag har nog startat åtminstone fem av dem själv under årens lopp. Frun har uttalat att sex är inte viktigt för henne i äktenskapet, hon skulle likaväl kunna leva utan, hon känner sig obekväm när jag ser på henne eller tar på henne sexuellt, sexlivet är begränsat till missionären varannan vecka enbart för min skull, finns inte något intresse för förspel eller att jag ska göra det skönt för henne eller tvärtom, utan enbart in ut sprut så det är över så snabbt som möjligt. 

Men hur som, planen ser ut som följer: 
    - Meddela min fru
    - Kolla upp om det finns utrymme för utköp ur vårt gemensamma hus så att en av oss kan bo kvar
    - Annars göra huset redo för försäljning, visning etc
    - Köpa en (eller två) lägenheter i närområdet så att barnen (5 och 8) kan gå kvar i samma skola etc. 

Jag vill ju att vi kan skiljas som vänner, främst för barnens skull, och att vi kan ha ett bra samarbete i framtiden. 
    Min oro är att min fru kommer att göra som hon brukar och slå ifrån sig sitt ansvar och istället förklara att det är jag som är egoistisk och vill skiljas "bara" för att hon inte vill ha sex tillräckligt ofta, eller nåt liknande. 

Så jag vill be er om tips på hur jag lägger upp samtalet och pepp och stöd, det känns inte roligt att behöva ha detta samtal men det är dags att gå vidare... Tips på hur jag kan göra det på ett schysst sätt men ändå tydligt?

Berätta gärna era erfarenheter också, om ni haft ett sådant samtal någon gång! 

• Svar på tråden Ska ta snacket med min fru imorgon - ber om stöttning
  • Anonym (Nervös)
    Anonym (K) skrev 2021-06-15 09:54:52 följande:
    Det där ?that?s it? gör mig så ledsen. Som om man vore en ytlig och platt person för att man har bristande sexlust. Jag kan berätta hur det varit för mig. I ett parförhållande får jag så mycket av det jag vill ha ut av livet. Kärlek, gemenskap, någon att bygga ett hem med, en familj, ett delat föräldraskap, någon att hålla i när det blåser hårt, någon att fira högtider med. Min låga sexlust har varit ett problem hela livet. Det funkar när jag är förälskad men inte annars. Jag har försökt med allt för att bättra på lusten, eftersom jag vet att allt jag önskar i livet är kopplat till ett fungerande sexliv. Har mått otroligt dåligt över det här genom åren, känt mig så otillräcklig och haft en sådan prestationsångest. Vet att ensamheten är den ultimata konsekvensen av detta. Så det är inte alls ?that?s it?, att jag har små och futtiga behov här i livet. Det handlar om att EN pusselbit inte är på plats hos mig vilket gör allt så mycket svårare.
    Usch jag lider med dig. 
    Jag tror det kan vara ungefär likadant för min fru, att sex bara är intressant när man är nyförälskad. 
    Kram
  • Anonym (been there, done that)

Har inte läst hela tråden, ska försöka göra det senare. Men vill försöka komma med i trådrubriken efterfrågad stöttning.

Jag tror att det blir extremt svårt, sannolikt omöjligt, för er att få till bra och konstruktiva samtal.
    Mest pga av den etablerade relationen mellan er och era respektive etablerade roller.
    Den enda vägen jag kan se är om du lyckas manipulera henne till att ta initiativet till skilsmässa, eller att få henne tro att det är hennes idé, antingen hennes idé till konstruktiva samtal eller hennes idé till skilsmässa.

Den enda vettiga stöttning jag kan komma med är att;

Ja, jag tror att du har kommit till den enda rimliga slutsatsen,
    det kommer inte bli bättre eftersom inget tyder på att hon har någon drivkraft och någon vilja att det ska bli bättre, och det räcker inte med att ena parten vill. För att skydda sig själv intalar hon sig, och försöker intala dig, att allt är bra, eller ganska bra. Problemet ligger hos dig som är missnöjd för enligt henne behöver ingenting förbättras. Om något möjligen ska förbättras så er det mer tid till hennes yoga och hennes väninnor. 
    Så du måste själv ta ansvar och hålla i initiativet för att nu sätta igång den stora förändringen om den någonsin ska bli genomförd.

Ta professionell hjälp. För att du själv ska få stöd och hjälp sortera ut dina egna tankar om hur du ska gå tillväga och för att ni ska få till vettiga samtal. Det är nog mitt viktigaste råd.
    (Jag trodde själv aldrig att jag skulle ta hjälp av en terapeut men med facit i hand så är det ett av det bästa jag har gjort i mitt liv.)
    Men se till att ta hjälp av någon som har goda referenser. Ta inte första bästa för det är med terapeuter och liknande som med all andra yrkeskategorier, de bästa är utomordentligt bra, de sämsta klarar man sig mycket bättre utan. Var inte rädd för att byta terapeut om du inte tycker att det känns rätt.

Om det mot förmodan skulle finnas en chans att rädda ert förhållande, att få till den stora förändringen i samförstånd OM den ömsesidiga vilja skulle finnas. I så fall kommer den chansen att visa sig i professionella samtal, vilket jag tror är den enda framkomliga vägen.
    Men sannolikt har du kommit till den enda rimliga slutsatsen och då får du professionell hjälp och stöd hur du på bästa sätt ska gå tillväga för att genomföra förändringen. 

• Anonym (Nervös)
    mari123 skrev 2021-06-14 23:13:37 följande:

*lycka till.

Tack!
  • Anonym (J)
    Anonym (Nervös) skrev 2021-06-15 10:18:16 följande:

- Hon är uppfostrad till att man håller ihop, äktenskapet är för henne inte kopplat till  känslor i någon hög utsträckning 

- Båda är högutbildade, vi ligger båda runt 45k/månad, jag någon tusenlapp mer men i stort sett lika

- Troligen jag, men oklart 

O.k.

Jag undrade bara eftersom det finns måmga trådar på FL att kvinnor inte lämnar just på grund av ekonomin.

Men det är bara en möjlig anledning av många.
  • Anonym (Skildsedanlänge)
    Anonym (Stina) skrev 2021-06-15 08:42:34 följande:

Detta med fruar utan sexlust och att det ses som något hon väljer för att hon helt enkelt inte ÄR sexuell... det måste väl vara en rationalisering för mannen? Tycker man hör sånt jämt men 6 månader efter skilsmässan så träffar frun en ny och inleder en passionerad relation.

Det här att se kvinnor som mindre sexuellt känns rätt omodernt.

Jämför med när män tappar sexlusten. Då börjar frun leta problem hos sig själv, ifrågasätter sin attraktionskraft osv. Män tar alltid till den enkla förklaringen: hon är ointresserad av sex. Nja. Hon är ointresserad av sex med dig gissar jag. Kanske för att ert förhållande är dåligt. Så i vilket fall är det väl en bra idé att prata om separation.

Du har fel på så många plan! (förutom i slutet)
    Många kvinnor upptäcker sin sexualitet efter skilsmässan. Då har de varit gifta i många år och haft slentriansex för att hålla ihop äktenskapet. Inte sällan eftersom mannen tjatat (vilket är grymt förnedrande för båda).

Andra kvinnor har lägre sexlust som kanske avtar efter förälskelsefasen.
    Detta var fallet i mitt äktenskap och gudarna skall veta att jag letade fel hos mig själv.
    Skilsmässan var som ett uppvaknande för mig, jag förstod att jag var attraktiv vilket jag definitivt inte kände mig i mitt äktenskap då varje närmande avvärjdes.
    Först så här i efterhand har jag förstått att vi var inkompatibla, mitt ex kunde inte ge mig det jag behövde och jag var inte heller lämplig för henne.

Felet som vi gjorde var att vi fortsatte vara gifta lång tid trots att vi inte borde.

Därför applåderar jag TS när han nu kommit till insikt för det är en kärlekshandling att inte fortsätta "för barnens skull" eller för "vad skall grannarna tycka" eller för att man inte har råd att upprätthålla nuvarande levnadsstandard.

• Anonym (Nervös)
    Anonym (J) skrev 2021-06-15 11:07:16 följande:

O.k.

Jag undrade bara eftersom det finns måmga trådar på FL att kvinnor inte lämnar just på grund av ekonomin.

Men det är bara en möjlig anledning av många.

Vi kommer båda få sämre ekonomi efter skilsmässan pga ökade boendekostnader, men troligen får jag lite mindre pengar än henne av olika omständigheter.
  • Anonym (Nervös)
    Anonym (Skildsedanlänge) skrev 2021-06-15 11:07:30 följande:

Du har fel på så många plan! (förutom i slutet)

Många kvinnor upptäcker sin sexualitet efter skilsmässan. Då har de varit gifta i många år och haft slentriansex för att hålla ihop äktenskapet. Inte sällan eftersom mannen tjatat (vilket är grymt förnedrande för båda).

Andra kvinnor har lägre sexlust som kanske avtar efter förälskelsefasen.

Detta var fallet i mitt äktenskap och gudarna skall veta att jag letade fel hos mig själv.

Skilsmässan var som ett uppvaknande för mig, jag förstod att jag var attraktiv vilket jag definitivt inte kände mig i mitt äktenskap då varje närmande avvärjdes.

Först så här i efterhand har jag förstått att vi var inkompatibla, mitt ex kunde inte ge mig det jag behövde och jag var inte heller lämplig för henne.

Felet som vi gjorde var att vi fortsatte vara gifta lång tid trots att vi inte borde.

Därför applåderar jag TS när han nu kommit till insikt för det är en kärlekshandling att inte fortsätta "för barnens skull" eller för "vad skall grannarna tycka" eller för att man inte har råd att upprätthålla nuvarande levnadsstandard.

Känner igen det där. Jag har i alla fall lärt mig mycket om hur intersexuella relationer ser ut och hur samma kvinna kan dras till helt olika typer av män för olika syften.

Att slutligen kommit till insikt om att vi helt enkelt inte är kompatibla känns befriande.
  • fornminne
    Anonym (123) skrev 2021-06-15 04:55:32 följande:
    Är det bättre att bruka våld på sig själv och "frivilligt" låta sig våldtas tycker du? Är knullande viktigare än trygga barn? Sen det understrukna...  "basala behov"? Förvägra? Nej, får du inte äta så svälter du ihjäl, får du inte dricka så törstar du ihjäl.  Men får du inte knulla så får du tillfredsställa dig själv! Eller alternativt komma överens om att ha ett sk öppet förhållande. Knullande är så jäkla överskattat och du m fl sitter och hejar på att en familj ska splittras för att... mannen inte får doppa kuken?

Att du verkar tro att sex och intimitet i ett förhållande, bara handlar om att mannen ska få doppa kuken, säger mer om dig.
  • Anonym (Man of steel)
    Anonym (Eldriven) skrev 2021-06-15 09:52:24 följande:
    Ja du verkar vara expert på detta. Gjort det flera gånger. Du kanske mår bäst av att vara särbo. För att slippa de hemska processer du varit med om. Eller går detta långt bak i tiden och du har hittat den rätta nu. Man vill ju gärna höra om lyckliga slut.
    Rätt nöjd med mina långa förhållanden. Tror att de flesta killar borde ställa mer krav på att deras partners inte sunkar ner sig med mobiltelefon, rödvin och gnäll. 

Dags att killar förstår att vi kan vara fria och inte ska luras vara kvar i förhållanden som inte är jämställda. Fasligt många som vill ta rygg och ha våra stålar med.

Att vara särbo och skydda sig mot sådana som du är viktigt. Man har bara ett liv.
  • Anonym (Skildsedanlänge)
    Anonym (Man of steel) skrev 2021-06-15 11:42:04 följande:
    Rätt nöjd med mina långa förhållanden. Tror att de flesta killar borde ställa mer krav på att deras partners inte sunkar ner sig med mobiltelefon, rödvin och gnäll. 

Dags att killar förstår att vi kan vara fria och inte ska luras vara kvar i förhållanden som inte är jämställda. Fasligt många som vill ta rygg och ha våra stålar med.

Att vara särbo och skydda sig mot sådana som du är viktigt. Man har bara ett liv.
    Särbo is da shit!
Svar på tråden Ska ta snacket med min fru imorgon - ber om stöttning