• Anonym (Nervös)

Ska ta snacket med min fru imorgon - ber om stöttning

Hej! 

Nu har jag kommit till en punkt där det inte funkar längre, vi har vissa problem i äktenskapet som är av den arten att det inte går att lösa med samtal, och min fru har inte viljan eller förmågan att ta tag i problemen utan skjuter över allt på mig. Så jag har helt enkelt fått nog, jag vill ha en fullt fungerande relation som innehåller kärlek, närhet och sex snarare än enbart delat ansvar för hus, hem och barn. Det berömda Familjen AB och frun som inte vill ha sex, det finns väl ungefär en miljon trådar om detta redan, jag har nog startat åtminstone fem av dem själv under årens lopp. Frun har uttalat att sex är inte viktigt för henne i äktenskapet, hon skulle likaväl kunna leva utan, hon känner sig obekväm när jag ser på henne eller tar på henne sexuellt, sexlivet är begränsat till missionären varannan vecka enbart för min skull, finns inte något intresse för förspel eller att jag ska göra det skönt för henne eller tvärtom, utan enbart in ut sprut så det är över så snabbt som möjligt. 

Men hur som, planen ser ut som följer: 
    - Meddela min fru
    - Kolla upp om det finns utrymme för utköp ur vårt gemensamma hus så att en av oss kan bo kvar
    - Annars göra huset redo för försäljning, visning etc
    - Köpa en (eller två) lägenheter i närområdet så att barnen (5 och 8) kan gå kvar i samma skola etc. 

Jag vill ju att vi kan skiljas som vänner, främst för barnens skull, och att vi kan ha ett bra samarbete i framtiden. 
    Min oro är att min fru kommer att göra som hon brukar och slå ifrån sig sitt ansvar och istället förklara att det är jag som är egoistisk och vill skiljas "bara" för att hon inte vill ha sex tillräckligt ofta, eller nåt liknande. 

Så jag vill be er om tips på hur jag lägger upp samtalet och pepp och stöd, det känns inte roligt att behöva ha detta samtal men det är dags att gå vidare... Tips på hur jag kan göra det på ett schysst sätt men ändå tydligt?

Berätta gärna era erfarenheter också, om ni haft ett sådant samtal någon gång! 

• Svar på tråden Ska ta snacket med min fru imorgon - ber om stöttning
  • Anonym (Skildsedanlänge)

Det hade varit på gång länge, jag hade i ett sista försök att lappa ihop förhållandet skrivit ett brev där så sakligt jag kunde skrev ner vad jag inte tyckte fungerade i vårt förhållande, jag ville ha en diskussion.

Satt bredvid henne när hon läste och när vi pratade sedan så framgick det verkligen att vi inte kunde mötas (och ja, sextorka var en av punkterna).

När det blev klargjort så skrev jag ut skilsmässoansökan, fick henne att skriva under och gick iväg och postade brevet.
    Vi pratade med barnen och naturligtvis blev de förkrossade.

Samma kväll tog jag mina saker ur vårt sovrum och flyttade ner i gästrummet.

Huset värderades av två mäklare och vi tog snittet, kom fram till en summa och jag löste ut henne.

Vi värderade allt gemensamt lösöre och kvittade sedan det mellan oss.

Tre månaders senare hade hon flyttat ut och min ekonomi började gå plus. Förstod aldrig tidigare hur mycket hon shoppat för att lindra sin ångest... 

Reggade mig på en dejtingsida och träffade efter ett tag en fantastisk kvinna jag ville fortsätta med.

• Anonym (llp)
    Anonym (Mabi) skrev 2021-06-14 19:46:23 följande:
    Vilken otroligt förminskande kommentar!!! Inte mycket till empati eller förståelse där...
    Anonym (llp) skrev 2021-06-14 19:19:13 följande:

Självklart ska man aldrig stanna i ett förhållande om man mår dåligt men samtidigt kan jag känna att jag själv skulle aldrig sätta sex före att mina barn och min partner mår bra. Sex är viktigt men inte det viktigaste alltså och efter att jag har skaffat barn så skulle jag aldrig sätta mina egna behov före deras så länge dom är små.

Men TS mår inte bra. Tror du han blir en bra pappa och partner att tvingas leva som han gör, med en fru som fullständigt ignorerar hans känslor och behov av närhet och som vägrar befatta sig med problemet?
    Man är två i en relation, då borde man väl rimligtvis vara intresserad av att båda ska må bra och jobba för att hitta lösningar på problem som dyker upp längs vägen?

Eller?

Byt ut det mot andra basbehov så kanske det blir lättare att sätta sig in i TS problem. Din partner förvägrar dig något som verkligen är viktigt för dig, och han vill inte ens diskutera det, han vill varken lyssna eller förstå. 
    Du tror inte du skulle känna dig ganska frustrerad och ledsen då??
    Vi vet ju inte hur fruns bild av det hela ser ut, kanske är ts bara ytterligare en snubbe som gnäller och tjatar om sex och tror sig göra lika mycket men i själva verket så drar frun det stora lasset, kanske ts har bristande hygien som gör att frun inte blir sugen osv och varför ska TS 'basbehov' att vilja ha sex vara viktigare än hennes basbehov att inte ha sex, något hon har varit tydlig med från början, det är ju inget nytt,

Men oavsett så är det ju så att ts vill skiljas för att han inte får sex och närhet och då är det ju så och självklart hans val MEN då ska han också stå för det, han bryter upp familjen för han sätter sina egna sexuella behov före att få umgås med sina barn på heltid. Han är ju villig att ta varannan vecka, eller vem vet kanske bara vh så länge han får sex och närhet, att barnen sen inte får ha sin pappa eller mamma på heltid verkar ju komma i skymundan,.

Sen är det ju så att även om dom separerar nu så kanske inte han får värsta sexlivet direkt iallafall, för först och främst så bör han fokusera på att barnen landa i den nya situationen och mår bra, sen ska han ju hitta någon som vill ha sex med honom, och om problemet ligger hos honom så kommer han ju hamna i samma situation igen, sen är det ju inte så lätt att få sex för all, det är ju många män som klagar att dom inte får ligga som singlar så TS situation kanske inte automatiskt kommer leda till mer sex oavsett

• Anonym (Malou)
    Anonym (Nervös) skrev 2021-06-14 20:14:15 följande:
    Precis, det märker man även av svaren jag fått här, en del tycker som min snart-ex-fru, att sex är något man kan ha lite kul med när man är ung och fri, men inget man egentligen behöver i livet för att må bra, medans andra förstår  precis och ser sex som en självklar del i en parrelation som inte egentligen går att urskilja från övrig närhet. 
    Det är för övrigt en grej som skiljer mig och min fru åt, jag ser ingen direkt skiljelinje mellan sex och övrig närhet när man är i en relation, närhet har man, ibland vill båda ta det längre då har man sex, ibland inte, inte så komplicerat.
    Min fru ser det däremot som helt olika saker, hon vill ha närhet men den måste vara helt icke-sensuell, även om det är uttalat att vi inte ska ha sex just då. 

Där kan jag tycka att man kunde få lära sig lite mer i skolan om den emotionella sidan av sexualiteten. Som jag minns det så lärde man sig att antingen är man gay, då vill man ha sex med personer av samma kön, eller så är man straight, då vill man ha sex med personer av motsatt kön, eller så är man bi då kan man ha sex med vilket som. 

Sedan att det finns en hel uppsjö av andra dimensioner av sexualitet missar man helt, vissa är dominanta, vissa är undergivna, vissa vill bara ha sex i nära relationer,  medans andra tvärtom har svårare att ha sex i nära relationer, vissa vill ha nära relationer utan sex, vissa vill bara ha sex när de fortfarande är nykära, vissa vill bara ha sex några få gånger med samma person innan de tröttnar, vissa vill håla sig till en partner, vissa vill ha flera samtidigt osv osv. Kort sagt det finns en uppsjö av varianter och det gäller att hitta någon som matchar en själv när man väljer sin långvariga partner/äktenskap. 
    Alltså, din fru, jag blir nyfiken av vad hennes sexovilja kommer ifrån. Tror du det är rent kroppsligt, att hon inte har de hormoner som behövs och därmed inte känner någon lust. Eller är det mentalt, att hon tex varit utsatt för övergrepp? eller har hon vuxit upp i en konservativ religiös miljö? eller är hon deprimerad? Har hon förklarat vad hon tror att oviljan kommer sig ur? 
  • Anonym (A)
    Anonym (Malou) skrev 2021-06-14 19:43:24 följande:
    Jag är kvinna. Jag förstår dig absolut, du ska inte vara gift med henne om du inte trivs som det är mellan er. Men var varsam med henne, det är inte bra om det blir ett anklagande om hennes oförmåga till sex. Men hon måste ju också förstå att för oss som älskar sex, och det är ganska många, så är en livslång relation utan ömsesidig önskan till intimitet en sorglig tanke. Som att bara få leva på vatten och lite bröd år efter år. Nog skulle man bli tom inombords tillslut.
    Håller med
  • Anonym (Skildsedanlänge)
    Anonym (llp) skrev 2021-06-14 20:24:35 följande:
    Vi vet ju inte hur fruns bild av det hela ser ut, kanske är ts bara ytterligare en snubbe som gnäller och tjatar om sex och tror sig göra lika mycket men i själva verket så drar frun det stora lasset, kanske ts har bristande hygien som gör att frun inte blir sugen osv och varför ska TS 'basbehov' att vilja ha sex vara viktigare än hennes basbehov att inte ha sex, något hon har varit tydlig med från början, det är ju inget nytt,

Men oavsett så är det ju så att ts vill skiljas för att han inte får sex och närhet och då är det ju så och självklart hans val MEN då ska han också stå för det, han bryter upp familjen för han sätter sina egna sexuella behov före att få umgås med sina barn på heltid. Han är ju villig att ta varannan vecka, eller vem vet kanske bara vh så länge han får sex och närhet, att barnen sen inte får ha sin pappa eller mamma på heltid verkar ju komma i skymundan,.

Sen är det ju så att även om dom separerar nu så kanske inte han får värsta sexlivet direkt iallafall, för först och främst så bör han fokusera på att barnen landa i den nya situationen och mår bra, sen ska han ju hitta någon som vill ha sex med honom, och om problemet ligger hos honom så kommer han ju hamna i samma situation igen, sen är det ju inte så lätt att få sex för all, det är ju många män som klagar att dom inte får ligga som singlar så TS situation kanske inte automatiskt kommer leda till mer sex oavsett
    Det är så här en rädd människa resonerar.
    TS vågar språnget och du tar upp att det kanske inte kommer fungera?
    Det enda vi (och TS) vet med säkerhet är att han inte är lycklig nu.
  • fdsfdsfdsfdssdf
    Anonym (Skildsedanlänge) skrev 2021-06-14 20:22:32 följande:

Det hade varit på gång länge, jag hade i ett sista försök att lappa ihop förhållandet skrivit ett brev där så sakligt jag kunde skrev ner vad jag inte tyckte fungerade i vårt förhållande, jag ville ha en diskussion.

Satt bredvid henne när hon läste och när vi pratade sedan så framgick det verkligen att vi inte kunde mötas (och ja, sextorka var en av punkterna).

När det blev klargjort så skrev jag ut skilsmässoansökan, fick henne att skriva under och gick iväg och postade brevet.
    Vi pratade med barnen och naturligtvis blev de förkrossade.

Samma kväll tog jag mina saker ur vårt sovrum och flyttade ner i gästrummet.

Huset värderades av två mäklare och vi tog snittet, kom fram till en summa och jag löste ut henne.

Vi värderade allt gemensamt lösöre och kvittade sedan det mellan oss.

Tre månaders senare hade hon flyttat ut och min ekonomi började gå plus. Förstod aldrig tidigare hur mycket hon shoppat för att lindra sin ångest... 

Reggade mig på en dejtingsida och träffade efter ett tag en fantastisk kvinna jag ville fortsätta med.

Du skriver att din ekonomi går plus och hur du har träffat en fantastisk kvinna, det är alltså du du du, men dina barn hur mådde efter de 3 månaderna

Det är nu vi får höra att självklart mådde dom jääääättebra efter 3 hela månade för nu är ju DU lycklig och har barn lyckliga förälder så mår dom lika bra

Sen känns det lite desperat att så snart regga sig på en dejtingsida innan den familj man lämnat ens har hunnit bearbeta, du borde ha fokuserat på dina barn först och sen när du sett till att dom mått bra så kunde du fokuserat på dina behov.

Vad gör du om din nya fantastiska kvinna i framtiden tappar lusten av någon anledning? Reggar dig på en ny dejtingsida?
  • Anonym (llp)
    Anonym (Skildsedanlänge) skrev 2021-06-14 20:31:22 följande:
    Det är så här en rädd människa resonerar.
    TS vågar språnget och du tar upp att det kanske inte kommer fungera?
    Det enda vi (och TS) vet med säkerhet är att han inte är lycklig nu.
    Nej det är så en hänsynsfull människa resonerar, visst är det lätt att bara vara egoistisk och tänka på sina egna behov men har man satt barn till världen så har man en förbannad skyldighet att se till att även dom mår bra.

Hade dom inte haft barn fine, visst det hade känts lite fult som TS lurat henne på många år som hon kunde haft med någon annan men nu har dom barn, du pratar om att vi vet att ts är olycklig, tror du barnen kommer vara lyckliga när han har släppt bomben då?
    TS borde varit ärlig från början och inte inlett ett förhållande, han visste ju hur hon kände från början,

Vad hade hänt om TS blivit impotent eller drabbats av en sjukdom, kan tänka mig vilket det gnäll det hade blivit bland gubbar om frun hade lämnat honom för att bli ihop med en riktig hingst, då hade det hetat att hon var hjärtlös och inte tänker på barnens bästa.

• Anonym (Nervös)
    Anonym (Malou) skrev 2021-06-14 20:25:54 följande:
    Alltså, din fru, jag blir nyfiken av vad hennes sexovilja kommer ifrån. Tror du det är rent kroppsligt, att hon inte har de hormoner som behövs och därmed inte känner någon lust. Eller är det mentalt, att hon tex varit utsatt för övergrepp? eller har hon vuxit upp i en konservativ religiös miljö? eller är hon deprimerad? Har hon förklarat vad hon tror att oviljan kommer sig ur? 
    Hon har vuxit upp i en miljö fattig på känslor med ett väldigt lutherskt tänk där såväl livet som äktenskapet mest handlar om att jobba hårt och göra rätt för sig, där ett äktenskap  mest är en överenskommelse om att hålla ihop och jobba tillsammans och har egentligen väldigt lite med känslor att göra. 
    Känslor ser hon mest som något jobbigt och ett hinder som ställer till det på vägen mot att uppnå sina mål. 

Ja, det kan vara hormoner, jag tror att det är så att hon helt enkelt är en person som väljer sexpartner utifrån helt andra preferenser än livspartner, mina bästa egenskaper enligt henne är lojalitet, intelligens, ansvarstagande och noggrannhet. Jättenbra om man ska söka jobb men kanske inte det man väljer sin sexpartner utifrån. 
    Med risk för att låta cynisk så var jag nog aldrig något annat än en bra familjeförsörjare i hennes ögon. 
  • Anonym (llp)
    fdsfdsfdsfdssdf skrev 2021-06-14 20:32:58 följande:
    Du skriver att din ekonomi går plus och hur du har träffat en fantastisk kvinna, det är alltså du du du, men dina barn hur mådde efter de 3 månaderna
    +1
  • Anonym (Anonym signatur)

Missionären varannan vecka är väl för fan inget att hänga läpp över, jag får köra missionären en gång varannan månad och jag klagar inte för det. Har inte heller vänstrat, du låter väldigt sjåpig och tror att gräset ska vara grönare på andra sidan, men okej, nu har jag sagt mitt, valet är ditt

Svar på tråden Ska ta snacket med min fru imorgon - ber om stöttning