• Anonym (B)

HATAR tvättstugan

Måste ventilera mig.

Jag hade tvättstugan ett 4 timmars pass. Det finns två tvättmaskiner och en tumlare, så man måste planera in så man hinner all tvätt.

Nu hade jag planerat in att tvätta mina 2 sett med sängkläder/lakan. Jag tog dem sist och räknade med att lägga in i tumlaren i god tid, 1.5 timmar innan tvättiden tog slut. Allt gick enligt planen. Jag lade in lakanen och starta tumlaren, gick upp till min lgh.

MEN. När jag kom ner för att hämta tvätten och städa, så hade tumlaren stängt av sig! Har hänt 1 gång tidigare att den krånglat men det var länge sedan. Och nu är lakanen är jätte blöta.

Jag frågade snällt grannen som hade sitt pass efter, om jag fick tumla klart. Men han sa nej.

Så nu står jag med 2 sett lakan och ingenstans att hänga på tork i min lilla 1a. Har endast en dörr, toa dörren, där hängde jag ena påslakanet. Men resten då. De måste dessutom bli torra till ikväll för jag har inga fler lakan, och måste upp och jobba imorgon. Suck
    Hatar tvättstuga.

• Svar på tråden HATAR tvättstugan
  • Anonym (sss)
    Anonym (B) skrev 2021-07-21 16:38:30 följande:

Måste ventilera mig.

Jag hade tvättstugan ett 4 timmars pass. Det finns två tvättmaskiner och en tumlare, så man måste planera in så man hinner all tvätt.

Nu hade jag planerat in att tvätta mina 2 sett med sängkläder/lakan. Jag tog dem sist och räknade med att lägga in i tumlaren i god tid, 1.5 timmar innan tvättiden tog slut. Allt gick enligt planen. Jag lade in lakanen och starta tumlaren, gick upp till min lgh.

MEN. När jag kom ner för att hämta tvätten och städa, så hade tumlaren stängt av sig! Har hänt 1 gång tidigare att den krånglat men det var länge sedan. Och nu är lakanen är jätte blöta.

Jag frågade snällt grannen som hade sitt pass efter, om jag fick tumla klart. Men han sa nej.

Så nu står jag med 2 sett lakan och ingenstans att hänga på tork i min lilla 1a. Har endast en dörr, toa dörren, där hängde jag ena påslakanet. Men resten då. De måste dessutom bli torra till ikväll för jag har inga fler lakan, och måste upp och jobba imorgon. Suck
    Hatar tvättstuga.

Det där har säkert alla råkat ut för på ett eller annat sätt. Tyvärr bara svälja förtreten och torka det så gott man kan.
    Jag har tex tagit fel på dag (men rätt klockslag), jag var en dag för tidig. Hade precis kört i gång två smockfulla maskiner, när grannen som hade tiden kom in, något förvånad förstås över att jag glatt kört igång maskinerna. När jag insåg mitt misstag fick jag be om ursäkt och undrade om grannen kunde ta min tid i morgon men det kunde han inte. Jag fick ta ur all min tvätt... det kunde hänga på tork lite medan hans maskiner gick men sen fick jag ta bort det och tvätta dagen efter istället, på min riktiga tid. 

Men har du inte mer än ett set så får du sova utan i natt helt enkelt. Kanske sen skaffa dig ett ombyte, det är smart att ha. 
  • Fjäril kär

Häng lakan på galgar! Då kan du hänga på tork Vart som bara det finns en krok av något slag

• neverpreggo

Har du någon handduk som du kan sova på? Annars torkar jag över stolar, bord, bokhylla etc.

• Anonym (Tea)

Stryk dem tills de inte är dyngsura och häng sen över stolar mm.

Sängen funkar bra även utan lakan. Du kan sova en natt direkt på madrassen.

• Anonym (B)

Tack för svaren
    La det över köksbordet och över golvlampan nu. Och så några handdukar på sängen. Så det löser sig 

• neverpreggo

Toppen! Det är jobbigt när torktumlare inte funkar, helt klart. Men det mesta går at lösa :)

• Anonym (Göran)

Om det är möjligt skaffa egen tvättmaskin och torktumlare.

Det har jag gjort. Kostar några extra 100-lappar per månad men det är det värt.

Har köpt en torkställning till det som inte kan tumlas.

Om du har plats på toa fråga din värd om tillåtelse.

• Glinda från Oz

De flesta tvättstugor har så att man får torka tvätten 30-60 minuter efter att ens tvättid är slut. Kolla upp det till nästa gång. Ingen fattar det där jag bor fast det står tydligt på en lapp i tvättstugan samt i regellistan som också finns uppsatt. En del ställen upp dörren för de tror att man inte kommer in (elektriskt lås så man kan inte öppna om man inte har tvättid) och en del tar ut tvätten ur tumlaren och lägger utanför dörren. 

Lägg lakanen över två stolar. Ställ stolarna med ryggen mot varandra och någon meter emellan sig. 

• Citronsaft
    Glinda från Oz skrev 2021-07-22 22:56:19 följande:

De flesta tvättstugor har så att man får torka tvätten 30-60 minuter efter att ens tvättid är slut. Kolla upp det till nästa gång. Ingen fattar det där jag bor fast det står tydligt på en lapp i tvättstugan samt i regellistan som också finns uppsatt. En del ställen upp dörren för de tror att man inte kommer in (elektriskt lås så man kan inte öppna om man inte har tvättid) och en del tar ut tvätten ur tumlaren och lägger utanför dörren. 

Lägg lakanen över två stolar. Ställ stolarna med ryggen mot varandra och någon meter emellan sig. 

Måste snarare vara en konstig regel som ni har. Är din tvättid slut så är den. Även din torktid då.
Svar på tråden HATAR tvättstugan