• Anonym (B)

HATAR tvättstugan

Måste ventilera mig.

Jag hade tvättstugan ett 4 timmars pass. Det finns två tvättmaskiner och en tumlare, så man måste planera in så man hinner all tvätt.

Nu hade jag planerat in att tvätta mina 2 sett med sängkläder/lakan. Jag tog dem sist och räknade med att lägga in i tumlaren i god tid, 1.5 timmar innan tvättiden tog slut. Allt gick enligt planen. Jag lade in lakanen och starta tumlaren, gick upp till min lgh.

MEN. När jag kom ner för att hämta tvätten och städa, så hade tumlaren stängt av sig! Har hänt 1 gång tidigare att den krånglat men det var länge sedan. Och nu är lakanen är jätte blöta.

Jag frågade snällt grannen som hade sitt pass efter, om jag fick tumla klart. Men han sa nej.

Så nu står jag med 2 sett lakan och ingenstans att hänga på tork i min lilla 1a. Har endast en dörr, toa dörren, där hängde jag ena påslakanet. Men resten då. De måste dessutom bli torra till ikväll för jag har inga fler lakan, och måste upp och jobba imorgon. Suck
    Hatar tvättstuga.

• Svar på tråden HATAR tvättstugan
  • Anonym (E)
    Glinda från Oz skrev 2021-07-24 19:21:08 följande:

Varför skulle det vara ett problem för att tvättstugan är elektronisk? Jag har fortfarande inte fått ett bra svar på det. Man behöver inte ens ha kunskap om programmering för att förstå att om tvättiden slutar 16:00 så står det i datasystemet att brickan ska sluta fungera klockan 17:00. Det är bara sunt förnuft. Hur tror du själv att det går till? Att ett gäng programmerare sitter och tänker att shit tvättiden slutar ju 16:00 hur ska vi lyckas programmera så personen kommer in till 17:00. Det är helt omöjligt, vi måste ju skriva 16:00 i dataprogrammet?!?! 

För att det inte är inlagt i systemen?! =pga ej vanligt i dessa som är stängda, ofta av säkerhetsskäl/tidigare tvättstölder. Jag har ingen lust att någon annan ska komma åt min tvätt eller regelbundet vistas i det utrymmet med mig. Inte att jag är dum i huvudet och behöver en lektion om att en hel del system säkert går att programmera på andra sätt.

Tvättstugorna på mitt område är alldeles för små för att kunna vara två i och samtidigt kunna ha avstånd, tumlarna står på maskinerna.

• Anonym (XXX)
    Anonym (E) skrev 2021-07-24 17:53:26 följande:

Jag förstår inte den stela biten här, det är flera som säger att det inte funkar så hos dom pga elektroniska tvättstugor. Så givetvis ska ingen av dessa (inklusive jag) ta det vidare för det är helt enkelt inte reglerna i våra tvättstugor. Inte " de flesta ställen", hade köpt det om du enbart menade tvättstugor utan elektroniska lås.

Det kan vara jävligt krångligt om man är en minut sen och får boka nästa tid eller passa nästa person. Fortfarande är det en helt rimlig regel att tvättiden tar slut när den tar slut. Finns även skäl till att använda tumlaren direkt eller efter en kort tid på passet.

Glinda måste bo i någon ovanlig bostadsrättsförening där man litar väldigt mycket på varandra. Det kanske är ett kollektivboende, en religiös gemenskap? För detta att två personer kan komma in i samma tvättstugerum på samma tid, vore ju väldigt otryggt annars. Hur vet man att personen inte pausar maskinen och passar på att sno något?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (E) skrev 2021-07-24 17:53:26 följande:

Jag förstår inte den stela biten här, det är flera som säger att det inte funkar så hos dom pga elektroniska tvättstugor. Så givetvis ska ingen av dessa (inklusive jag) ta det vidare för det är helt enkelt inte reglerna i våra tvättstugor. Inte " de flesta ställen", hade köpt det om du enbart menade tvättstugor utan elektroniska lås.

Det kan vara jävligt krångligt om man är en minut sen och får boka nästa tid eller passa nästa person. Fortfarande är det en helt rimlig regel att tvättiden tar slut när den tar slut. Finns även skäl till att använda tumlaren direkt eller efter en kort tid på passet.

Japp, det kan ju t.ex. vara så att man har tvättat något hemma hos sig, och bara behöver torka det i den allmänna tvättstugan. 
  • Anonym (XXX)
    Glinda från Oz skrev 2021-07-24 19:21:08 följande:

Varför skulle det vara ett problem för att tvättstugan är elektronisk? Jag har fortfarande inte fått ett bra svar på det. Man behöver inte ens ha kunskap om programmering för att förstå att om tvättiden slutar 16:00 så står det i datasystemet att brickan ska sluta fungera klockan 17:00. Det är bara sunt förnuft. Hur tror du själv att det går till? Att ett gäng programmerare sitter och tänker att shit tvättiden slutar ju 16:00 hur ska vi lyckas programmera så personen kommer in till 17:00. Det är helt omöjligt, vi måste ju skriva 16:00 i dataprogrammet?!?! 

??? Som jag sa förut, här har vi tretimmarspass. Man bokar t.ex. 16-19. Då kan man själv komma in tidigast klockan 16:00 och senast klockan 18:59. Under de tre timmarna förväntas man använda både tvättmaskinerna och tumlaren (om man vill använda tumlaren). Det ska vara klart klockan 19, när nästa får komma in. UNDER dessa tre timmar - 16-19 - kan ingen annan komma in. 

Jag har ärligt talat svårt att tro att det fungerar annorlunda någon annanstans med elektroniska lås. Då vore ju mycket av syftet med de dyra ellåsen borta, om andra ändå kunde komma in på folks tvättider och stjäla. Personen skulle ju även kunna lämna dörren öppen, så att någon främmande kunde komma in och stjäla...
  • Anonym (XXX)
    Anonym (E) skrev 2021-07-24 22:48:53 följande:

För att det inte är inlagt i systemen?! =pga ej vanligt i dessa som är stängda, ofta av säkerhetsskäl/tidigare tvättstölder. Jag har ingen lust att någon annan ska komma åt min tvätt eller regelbundet vistas i det utrymmet med mig. Inte att jag är dum i huvudet och behöver en lektion om att en hel del system säkert går att programmera på andra sätt.

Tvättstugorna på mitt område är alldeles för små för att kunna vara två i och samtidigt kunna ha avstånd, tumlarna står på maskinerna.

Ja DET också - coronaavståndet! Men även annars: jag vill kunna städa efter mig i lugn och ro. Det kan jag göra nu, bara jag håller dörren stängd. Ingen kommer in förrän min tid är ute. Förr, före de elektroniska låsen, hände det dock att nästa granne kom in och började lägga tvätt i maskinen, eller bara stod där och tittade på en medan man städade. Man kände sig stressad och kontrollerad. Nu kommer de inte in längre, gud ske lov. 
  • Glinda från Oz
    Anonym (E) skrev 2021-07-24 22:48:53 följande:

Du säger det ändå förstår du inte. De lägger självklart till en timme till i systemet. Det är inte ett dugg svårt att låta displayen säga en tid och sen låta brickan gälla en timme till. ALLA system går att programmera på det här sättet. Exakt alla.

Jag tror väldigt få tvättstugor är byggda med ett virus som kom mars 2020 i åtanke. Att ta ur kläderna ur torktumlaren tar inte mer än ett par sekunder så platsbrist är inte ett problem.
    Anonym (XXX) skrev 2021-07-25 00:54:04 följande:

??? Som jag sa förut, här har vi tretimmarspass. Man bokar t.ex. 16-19. Då kan man själv komma in tidigast klockan 16:00 och senast klockan 18:59. Under de tre timmarna förväntas man använda både tvättmaskinerna och tumlaren (om man vill använda tumlaren). Det ska vara klart klockan 19, när nästa får komma in. UNDER dessa tre timmar - 16-19 - kan ingen annan komma in. 

Jag har ärligt talat svårt att tro att det fungerar annorlunda någon annanstans med elektroniska lås. Då vore ju mycket av syftet med de dyra ellåsen borta, om andra ändå kunde komma in på folks tvättider och stjäla. Personen skulle ju även kunna lämna dörren öppen, så att någon främmande kunde komma in och stjäla...

Så om man får torka 30-60 minuter efter tvättid så tror du på fullt allvar att man får vara där men inte kommer in? Så är det inte. Låsen fyller sitt syfte för bara den som har tvättid och den som får torka får vara där inne, vem som helst släpps alltså inte in.
  • Anonym (XXX)

Nej, men när du börjar tvätta kan du ju inte veta vem den andra personen är, som får vara där på din tvättid. Det kan vara kvarterets ökända kleptoman, eller ökända samlare av kvinnotrosor... Dessutom kan personen lämna dörren öppen efter sig, så att någon annan kommer in. (Många ställer upp dörren med någonting, för att deras barn ska kunna komma in utan nyckel.) Eller hastigt ta den andra tvättmaskinen (om du bara använder en), och räkna med att det ska gå bra - att du inte ska protestera. 

Usch, jag kommer ihåg innan vi hade tidlås. Då hade en kärring gått in och tagit över en av mina tvättmaskiner, och flyttat över innehållet till torktumlaren och satt på maxvärme. Jag hade precis kört ett skonprogram på 30 grader utan centrifugering. Dom plaggen fick absolut inte tumlas...

Hela syftet med tidlås, är ju att bara en person ska kunna komma in åt gången. Att man ska kunna känna sig trygg med detta, när man lämnar sin - kanske dyrbara - tvätt där.  

• Glinda från Oz
    Anonym (XXX) skrev 2021-07-25 04:03:46 följande:

Nej, men när du börjar tvätta kan du ju inte veta vem den andra personen är, som får vara där på din tvättid. Det kan vara kvarterets ökända kleptoman, eller ökända samlare av kvinnotrosor... Dessutom kan personen lämna dörren öppen efter sig, så att någon annan kommer in. (Många ställer upp dörren med någonting, för att deras barn ska kunna komma in utan nyckel.) Eller hastigt ta den andra tvättmaskinen (om du bara använder en), och räkna med att det ska gå bra - att du inte ska protestera. 

Usch, jag kommer ihåg innan vi hade tidlås. Då hade en kärring gått in och tagit över en av mina tvättmaskiner, och flyttat över innehållet till torktumlaren och satt på maxvärme. Jag hade precis kört ett skonprogram på 30 grader utan centrifugering. Dom plaggen fick absolut inte tumlas...

Hela syftet med tidlås, är ju att bara en person ska kunna komma in åt gången. Att man ska kunna känna sig trygg med detta, när man lämnar sin - kanske dyrbara - tvätt där.  

Där jag bor kan man inte ta den andra tvättmaskinen, det går endast att komma in i tvättstugan, själva tvättmaskinerna är kopplade till ens egen tvättbricka och samma sekund som din tvättid går ut kan du inte sätta på dem igen. Det står; Enbart passage, på displayen när du går in.

Jag känner att vi måste skilja på två saker. Att man på de flesta ställen får torka 30-60 minuter efter att ens tvättid är slut är fakta. Att det går att komma in den tiden man får vara i tvättstugan med elektriskt lås är också fakta. Att tycka det är fel eller rätt är en åsikt. Min åsikt är att det är rätt och det är det jag pratar om med dig.

På över 30 år har jag fått fyra saker stulna (två av dessa gånger var det troligtvis ett misstag) och då har jag bott på utsatta ställen som t.ex Rågsved i Stockholm. Där hade vi olåst tvättstuga och jag vaktade inte tvätten ändå fick jag inget stulet (man gick in med vanlig nyckel som alla i området hade och maskinerna stod tillsammans i ett gigantiskt rum)
  • Anonym (Fia)

Har varit så på alla ställen jag bott att man får använda för torkning 1 timme efter tiden är slut (förutom den där en tvätttid var en hel dag, en maskin i gammalt hus och faktiskt den enda där du kunde låsa tvättstugan manuellt alls), oavsett om det varit digitala låsbrickor eller inte. Är man då av någon anledning extra panikslagen som en del här gällande att någon annan kan gå i på början av sin tid får man alltså låta bli att börja från början, det är ju dock inte alls samma sak som att vem som helst kan gå in när som helst, är det något problem så finns ju sparat vems bricka fungerade samtidigt, det har även gått att se vem som är nästa bokade lägenhetsnummer i de elekroniska systemen som använts om man nu misstror någon särskild granne. 
    Det handlar om resursutnyttjande. 

Tror man att det är ovanligt att det fungerar så hör man nog till de ganska vanliga som inte läser de finstilta i reglerna utan bara rakt av fungerar så som man tror det gör, det brukar stå någonstans i informationen hur det fungerar gällande det. 

Kan ju bara gissa hur mycket panik en del här hade drabbats av i studentkorridoren jag bodde i ett tag (korridorskomplex så om jag minns rätt var det 16 korridorer som delade en del gemensamma utrymmen som t ex tvättstugor - det fanns två som inte låste någonstans och hade 4 maskiner, man fick boka antingen 1 maskin i två timmar eller två i 1 timme max 2 gånger i månaden och sedan fick du torka 1 timme efter och där var det djungelns lag om det fanns torkskåp eller torktumlare ledigt (inga torkrum) och inte någon varit girig och lagt beslag på både ett skåp och en tumlare utan att bokat två maskins varianten. 
    Var man så panisk över att dela så fick man alltså avstå från att använda tvättstugan och tvätta förhand i duschen eller så. Nej det var inte kul, men det var så läget och reglerna var. 

Ett annat ställe (i samma stad faktiskt) hade tvättstuga med 4 maskiner där du fick boka två så du delade alltid med någon annan, det var ett elektroniskt styrt bricksystem på, så där delade du skälva tvättstugan med upp till 5 andra personer under din tid (den som tvättat innan dig och fortfarande torkar när din tid börjar, den som kommer och börjar tvätta i slutet av tiden du torkar samt de 3 motsvarande på andra halvan. 

T
    ill TS, hatar också tvättstugor, i min förra lägenhet var det inte helt ovanligt att tvättprogrammet buggade ur och man behövde köra om programmet och så hade man inte tid att torka efter, mycket irriterande. 
    Prioriterade att nästa lägenheten jag flyttade till hade möjlighet att sätta in en egen kombimaskin in - känns väldigt värt det, aldrig någon risk att någon annan lämnar maskinerna igengeggade med något stinkande tvätt eller sköljmedel eller något oidentifierbart smuts eller fyllda med hundhår. Sett den gemensamma tvättstugan är en av de som inte går att låsa alls utan den är öppen för alla alltid även om det finns bokningsystem med kolvar, mycket glad över min egen maskin

• moaguuun
    Anonym (XXX) skrev 2021-07-25 00:58:16 följande:
    Ja DET också - coronaavståndet! Men även annars: jag vill kunna städa efter mig i lugn och ro. Det kan jag göra nu, bara jag håller dörren stängd. Ingen kommer in förrän min tid är ute. Förr, före de elektroniska låsen, hände det dock att nästa granne kom in och började lägga tvätt i maskinen, eller bara stod där och tittade på en medan man städade. Man kände sig stressad och kontrollerad. Nu kommer de inte in längre, gud ske lov. 

Fast Corona avstånd är väl lite överkurs i detta tvättstuge läge.. Alla har blivit erbjudna vaccin. Och smittspridningen är extremt låg nu. Det skulle vara extremt mkt större risk att råka illa ut av att få en maskin över sig än att få Corona och bli minsta sjuk. I en tvättstuga med 2 personer i. 

• Anonym (Vi)
    Anonym (XXX) skrev 2021-07-25 00:48:38 följande:

Japp, det kan ju t.ex. vara så att man har tvättat något hemma hos sig, och bara behöver torka det i den allmänna tvättstugan. 

Så brukar vi göra ibland. Vi har egen liten tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare och hänganordning. Ibland använder vi ändå gemensamma tvättstugan just bl a för att torka lakan eftersom det är effektivare i de stora torkskåp som finns där.

MEN vi har också regeln om "förskjuten" torktid 8ch förhåller oss till den. Antingen chansar vi - oftast har inte tvättade innan tvätten kvar på tork under "vår" tid, eller tvättar något annat och timar in det vi tvättar hemma. Alternativt tar första tvättiden för dagen (innebär att vi sätter timer på hemmatvättmaskinen så den sätter sätter igång tidigt på morgonen).

Det är inte svårt. Bor i bostadsrätt. Har aldrig varit med om att någon stjäl tvätt?! Varför? Är det människor som inte har råd med egna kläder? Taggen loggas ju så det går att se vem som varit inne i tvättstugan när om någon mot förmodan skulle stjäla.
  • Anonym (E)
    Glinda från Oz skrev 2021-07-25 03:44:34 följande:
    Du säger det ändå förstår du inte. De lägger självklart till en timme till i systemet. Det är inte ett dugg svårt att låta displayen säga en tid och sen låta brickan gälla en timme till. ALLA system går att programmera på det här sättet. Exakt alla.

Jag tror väldigt få tvättstugor är byggda med ett virus som kom mars 2020 i åtanke. Att ta ur kläderna ur torktumlaren tar inte mer än ett par sekunder så platsbrist är inte ett problem.

Så om man får torka 30-60 minuter efter tvättid så tror du på fullt allvar att man får vara där men inte kommer in? Så är det inte. Låsen fyller sitt syfte för bara den som har tvättid och den som får torka får vara där inne, vem som helst släpps alltså inte in.

Du är den enda som babblat om vad som går att programmera eller inte, jag har varken brytt mig eller trott annat. Det spelar ingen som helst roll VAD SOM GÅR ATT PROGRAMMERA om det är inte är en regel i ens tvättstuga eller ens lämpligt pga hur den är byggd. Jag kommer INTE in i våran efter min tvättid är slut och vet x antal andra som har exakt samma upplägg, tror aldrig ens att jag läst om en elektronisk som man kan komma in efteråt och då brukar jag läsa såna här diskussioner av nyfikenhet. Kul att du kan men det är så långt ifrån alla. Inte heller alla vill att det ska gå.

och nej, jag menar inte Corona................................. även om det är en väsentlig faktor. Jag vill inte trängas som det blivit när någon/jag behövt hämta ur sin tvätt efter tiden, varesig Corona eller inte. Räcker med att man knappt kommer ur tvättstugan om någon står&velar utanför vilken tvättid de ska boka.

• Anonym (E)
    moaguuun skrev 2021-07-25 09:21:58 följande:

Fast Corona avstånd är väl lite överkurs i detta tvättstuge läge.. Alla har blivit erbjudna vaccin. Och smittspridningen är extremt låg nu. Det skulle vara extremt mkt större risk att råka illa ut av att få en maskin över sig än att få Corona och bli minsta sjuk. I en tvättstuga med 2 personer i. 

Det var inte vad jag menade egentligen men... Är den andra personen sjuk skulle det faktiskt vara större risk att bli smittad än att få en maskin över sig i min tvättstuga. Såklart. Alla tvättstugor är inte direkt stora med ytor där man kan komma undan utan att typ trycka in sig bakom maskinerna..

Finns mycket mer än Corona som smittar och långtidscovid är en mardröm.

• Anonym (Anoo)
    Anonym (XXX) skrev 2021-07-25 00:46:51 följande:
    Glinda måste bo i någon ovanlig bostadsrättsförening där man litar väldigt mycket på varandra. Det kanske är ett kollektivboende, en religiös gemenskap? För detta att två personer kan komma in i samma tvättstugerum på samma tid, vore ju väldigt otryggt annars. Hur vet man att personen inte pausar maskinen och passar på att sno något?
    Det fungerar likadant här i vårt kommunala bostadsbolag. Bolaget äger och hyr ut runt 5000 lägenheter här i kommunen.
  • Anonym (Anoo)

Som sagt... läs mitt förra inlägg.
  • Anonym (E)

Jag har bara ifrågasatt att det ska vara självklart att de flesta tvättstugor tillåter torktid efteråt, med fokus på elektroniska. För stämmer verkligen inte. Är inte dum i huvudet som sagt eller tvivlar ens på att kan gå att programmera. Att tvättmaskiner är kopplade till ens bricka lär vara ännu mer sällsynt.

Även om jag nu skulle struntat att läsa i reglerna, vem vet, men jag med flera har försökt ta sig in efteråt utan framgång. Jag vet reglerna som varit på ställena som jag bott på och motsätter mig inte att tvättstugor kan ha torktid. Konstigt nog va. Detta är dock första elektroniska, hos stadens största hyresvärd t.om och ingen småstad så där lär samma regler gälla även om vissa system är ett snäpp nyare än vårat. På många ställen sätts elektroniska in för att det varit stora problem kring tvättstugan så att många vill tvätta ifred är inte konstigt. Min tvättstuga är tillgängligt dygnet runt så ja... Jag hade verkligen inte velat tvätta mitt i natten/tidigt när någon annan kan komma in.

• Anonym (Vi)
    Anonym (E) skrev 2021-07-25 12:47:13 följande:

Jag har bara ifrågasatt att det ska vara självklart att de flesta tvättstugor tillåter torktid efteråt, med fokus på elektroniska. För stämmer verkligen inte. Är inte dum i huvudet som sagt eller tvivlar ens på att kan gå att programmera. Att tvättmaskiner är kopplade till ens bricka lär vara ännu mer sällsynt.

Även om jag nu skulle struntat att läsa i reglerna, vem vet, men jag med flera har försökt ta sig in efteråt utan framgång. Jag vet reglerna som varit på ställena som jag bott på och motsätter mig inte att tvättstugor kan ha torktid. Konstigt nog va. Detta är dock första elektroniska, hos stadens största hyresvärd t.om och ingen småstad så där lär samma regler gälla även om vissa system är ett snäpp nyare än vårat. På många ställen sätts elektroniska in för att det varit stora problem kring tvättstugan så att många vill tvätta ifred är inte konstigt. Min tvättstuga är tillgängligt dygnet runt så ja... Jag hade verkligen inte velat tvätta mitt i natten/tidigt när någon annan kan komma in.

Ingen aning om hur vanligt det är. Men vi har så. Elektroniskt (taggar) och förskjuten torktid. Man kan komma in i tvättstugan den tid bokningen är + torktid.

Vi använder taggar även till port, sopor, cykeltur och föreningens gemensamma gym. Har aldrig hört talas om att någon stulit tvätt så jag tror inte det var därför vi införde elektroniska lås.

Men OM man nu vill stjäla tvätt är det otroligt dumt att använda tagg för att gå in I tvättstugan den överlappande tiden båda har tillgång till tvättstugan. Det loggas ju exakt vem som använt 5agg exakt när.

Detta påmindes om i vår lilla tidning bostadsrättsföreningen skickar ut med jämna mellanrum. Påminnelsen var apropå att vissa tydligen slänger fel saker i grovsopor a och detta kan alltså spåras. Borde vara samma med ev stulen tvätt...

Hur som helst har vi kommit OT.

Till TS: Förstår att det är irriterande. Bra att det löste sig men håller med dig om att det är trist att behöva hänga tvätt i hela lägenheten! Två bedset är blir ju ganska mycket och tar upp mycket plats om lägenheten inte är så stor! Jag bodde på 25 kvadratmeter när jag var ung. Inte mycket extra plats där!
  • Anonym (Vi)

Cykelrum. Inte cykeltur. Blev en del autokorrekt på båda mina inlägg. Hoppas de kan förstås ändå.

• moaguuun
    Anonym (E) skrev 2021-07-25 12:32:03 följande:

Det var inte vad jag menade egentligen men... Är den andra personen sjuk skulle det faktiskt vara större risk att bli smittad än att få en maskin över sig i min tvättstuga. Såklart. Alla tvättstugor är inte direkt stora med ytor där man kan komma undan utan att typ trycka in sig bakom maskinerna..

Finns mycket mer än Corona som smittar och långtidscovid är en mardröm.

Extremt ovanligt med långtidscovid.. Speciellt om det handlar om mer än långvarig lätt hosta som pågår mer än 14 dagar. (som räcker för att få den diagnosen;
  • Anonym (E)
    moaguuun skrev 2021-07-25 13:19:05 följande:
    Extremt ovanligt med långtidscovid.. Speciellt om det handlar om mer än långvarig lätt hosta som pågår mer än 14 dagar. (som räcker för att få den diagnosen;
    Så ovanligt är det verkligen inte. En i min närhet som knappt kände av själva infektionen och när hen sökte ett år senare för problem som inte verkade vara relaterade alls blev det den diagnosen. Denne har stora problem med smaker ett år senare också. Bara att få det...fyfan. Jag räknar inte folk som hostar några månader.
Svar på tråden HATAR tvättstugan