• Anonym (B)

HATAR tvättstugan

Måste ventilera mig.

Jag hade tvättstugan ett 4 timmars pass. Det finns två tvättmaskiner och en tumlare, så man måste planera in så man hinner all tvätt.

Nu hade jag planerat in att tvätta mina 2 sett med sängkläder/lakan. Jag tog dem sist och räknade med att lägga in i tumlaren i god tid, 1.5 timmar innan tvättiden tog slut. Allt gick enligt planen. Jag lade in lakanen och starta tumlaren, gick upp till min lgh.

MEN. När jag kom ner för att hämta tvätten och städa, så hade tumlaren stängt av sig! Har hänt 1 gång tidigare att den krånglat men det var länge sedan. Och nu är lakanen är jätte blöta.

Jag frågade snällt grannen som hade sitt pass efter, om jag fick tumla klart. Men han sa nej.

Så nu står jag med 2 sett lakan och ingenstans att hänga på tork i min lilla 1a. Har endast en dörr, toa dörren, där hängde jag ena påslakanet. Men resten då. De måste dessutom bli torra till ikväll för jag har inga fler lakan, och måste upp och jobba imorgon. Suck
    Hatar tvättstuga.

• Svar på tråden HATAR tvättstugan
  • Citronsaft
    Anonym (x) skrev 2021-07-23 01:34:57 följande:

Vi har separata torkrum. Ett rum för tvätt - och två torkrum.

Man har tillgång till ett specifikt torkrum ett tag efter sin tvättid är slut.

Den som har tvättid A har exempelvis tillgång till torkrum A under sin tvättid + under tiden tvättid B är - då har tvättid B tillgång till torkrum B. 

Svårt att förklara. 

.

Ja och då funkar det såklart. Men på ett ställe där allt är i ett rum och att ha sina grannar springandes där inne nej tack. Det får dom använda sin egen tvätttid till.
  • Citronsaft
    Fjäril kär skrev 2021-07-23 09:43:15 följande:

Jag har bara möjlighet att boka tid men i övrigt är tvättstugan öppen för alla. Tvätta får bara den bokade göra men skulle jag vilja mangla redan tvättade lakan är det okej fast jag inte har bokat eller om jag behöver torkrummet för ett par paniktvättade jeans i handfatet så är det inga problem heller så länge jag inte inkräktar på någons tvätt/tork-tid. Mangelrum och 3 stycken torkrum är separat från tvättmaskin och tumlare.

Bostadsområdet mittemot mig har fått elektronisk bokning med tagg men om det ska funka i mitt område måste tvättstugan byggas om och fyllas på med fler maskiner.

Dessutom borde ni kräva lås. Det är dina värdesaker.
  • Glinda från Oz
    mari123 skrev 2021-07-23 15:38:17 följande:

Är vi tillbaka där? Klädlinor kors och tvärs i bostaden och droppar på den ännu lite varma vedspisen.......och det fräser.....

Tvättmaskinen centrifugerar tvätten så det är inget som droppar och en vanlig tvättställning har de flesta.
  • Glinda från Oz
    Citronsaft skrev 2021-07-24 11:40:47 följande:

Fast förklara för mig hur det ska gå till menar du?

Vågar nästan påstå att dom flesta tvättstugor idag har elektroniskt system så bara du kan komma in under din tvätttid eller kolv. Hur menar du att den andra personen ska komma in och hämta sin tvätt?

Min tvättid är min tid. Har jag hittat någon annans tvätt där under min tid slänger jag ut den utanför tvättstugan.

Fattar inte vad det är för konstig regel du pratar om, aldrig hört talas om den och aldrig heller hört någon annan prata om den.

Eh? på exakt samma sätt som idag kanske. Får man torka 30-60 minuter längre fungerar ens tvättbricka så länge också. Det har fungerat utmärkt på alla ställen med elektriskt lås där både jag, mina vänner och släktingar har bott.

Du har inte rätt att slänga ut någon annans tvätt. Jag hade anmält det till hyresvärden eller bett föreningen prata med dig.

Här är t.ex familjebostäders regler:

Tvättiden är normalt 3 timmar och i de flesta tvättstugorna får du ha kvar kläderna i torktumlare och torkskåp en timme efter att din tvättid gått ut. Har du en bokning till kl 15.00, låses alltså dörren för dig kl 16.00.

Källa: familjebostader.com/hyresgast/hyresgastinfo-a-o/i-tvattstugan/
  • Glinda från Oz
    Anonym (XXX) skrev 2021-07-23 20:31:04 följande:

Fast inte i samma (låsta) rum där man har sin tvätt - antingen tvättandes eller torkandes. Jag har varit med om att få tvätt stulen från maskinerna innan vi fick elektroniska lås - det var nycklar i omlopp - och jag vill inte vara med om det igen. 

Passar det inte får du skaffa en egen tvättmaskin och ha i badrummet. Det finns inte uttag överallt så du får ta hänsyn till det när du flyttar.
  • moaguuun
    Citronsaft skrev 2021-07-24 11:40:47 följande:
    Fast förklara för mig hur det ska gå till menar du?

Vågar nästan påstå att dom flesta tvättstugor idag har elektroniskt system så bara du kan komma in under din tvätttid eller kolv. Hur menar du att den andra personen ska komma in och hämta sin tvätt?

Min tvättid är min tid. Har jag hittat någon annans tvätt där under min tid slänger jag ut den utanför tvättstugan.

Fattar inte vad det är för konstig regel du pratar om, aldrig hört talas om den och aldrig heller hört någon annan prata om den.

Så respektlöst att slänga ut någons tvätt utanför tvättstugan. Alla kan begå misstag, man kanske tex behövde åka akut till sjukhuset pga sjuk familjemedlem (hänt mig). 
    Lägger man det på ett smutsigt källargolv kanske det dessutom blir bestående fläckar som inte går bort. 

• chrissepisse
    moaguuun skrev 2021-07-24 12:23:57 följande:

Så respektlöst att slänga ut någons tvätt utanför tvättstugan. Alla kan begå misstag, man kanske tex behövde åka akut till sjukhuset pga sjuk familjemedlem (hänt mig). 
    Lägger man det på ett smutsigt källargolv kanske det dessutom blir bestående fläckar som inte går bort. 

Om man lägger den på golvet, ja. Vi har däremot ett mangelrum med en stor bänk där jag lägger tvätt som finns kvar i maskinerna när min tid börjar och jag behöver maskinerna. Om någon tumlar låter jag tumlaren gå medan jag kör mina första maskiner tvätt.

Hos oss får man använda torkskåpen en timme efter avslutad tvätt-tid men inte tumlaren eftersom den står inne vid tvättmaskinerna. Om någon frågar säger jag alltid ja till att de får tumla första timmen på mitt pass.

Vi har inte elektronisk bokning. Man kan däremot låsa dörren till maskinerna med hjälp av sin kolv och låsa torkskåpen med hänglås. Vi bor i centrala Malmö och det är ingen som låser tvättstugan. Jag tycker nackdelen med elektronisk bokning är att flexibiliteten försvinner. Hos oss får man överta ett tvättpass om den som bokat inte kommit inom en timme. Är tvättstugan obokad får vem som helst tvätta. Detta system gör att det är väldigt lätt att få tider.

• Citronsaft
    Glinda från Oz skrev 2021-07-24 12:06:07 följande:

Eh? på exakt samma sätt som idag kanske. Får man torka 30-60 minuter längre fungerar ens tvättbricka så länge också. Det har fungerat utmärkt på alla ställen med elektriskt lås där både jag, mina vänner och släktingar har bott.

Du har inte rätt att slänga ut någon annans tvätt. Jag hade anmält det till hyresvärden eller bett föreningen prata med dig.

Här är t.ex familjebostäders regler:

Tvättiden är normalt 3 timmar och i de flesta tvättstugorna får du ha kvar kläderna i torktumlare och torkskåp en timme efter att din tvättid gått ut. Har du en bokning till kl 15.00, låses alltså dörren för dig kl 16.00.

Källa: familjebostader.com/hyresgast/hyresgastinfo-a-o/i-tvattstugan/

Lika lite som du får tvätta på min tvätttid. Så good luck med att dra det vidare.

Jaha, synd om dom som bor på såna ställen. Tur vi inte har några sådana här.
  • Citronsaft
    moaguuun skrev 2021-07-24 12:23:57 följande:

Du har ju ett val. Hämta tvätten först oavsett om det är akut. Och om så skulle va fallet är det ju 1 av 10. Resten är bara såna som faktiskt vill använda andras tvättid för dom skulle "bara"
  • moaguuun
    Citronsaft skrev 2021-07-24 13:29:23 följande:
    Du har ju ett val. Hämta tvätten först oavsett om det är akut. Och om så skulle va fallet är det ju 1 av 10. Resten är bara såna som faktiskt vill använda andras tvättid för dom skulle "bara"

Så det är viktigre med tvätten än att säga adjö till någon som kan dö? Nja. 

Sedan vet du inte orsaken och det gör det illa oavsett. För risken finns alltid. Och det är en väldigt aggressiv och otrevlig sak att göra.

Svar på tråden HATAR tvättstugan