• Anonym (B)

HATAR tvättstugan

Måste ventilera mig.

Jag hade tvättstugan ett 4 timmars pass. Det finns två tvättmaskiner och en tumlare, så man måste planera in så man hinner all tvätt.

Nu hade jag planerat in att tvätta mina 2 sett med sängkläder/lakan. Jag tog dem sist och räknade med att lägga in i tumlaren i god tid, 1.5 timmar innan tvättiden tog slut. Allt gick enligt planen. Jag lade in lakanen och starta tumlaren, gick upp till min lgh.

MEN. När jag kom ner för att hämta tvätten och städa, så hade tumlaren stängt av sig! Har hänt 1 gång tidigare att den krånglat men det var länge sedan. Och nu är lakanen är jätte blöta.

Jag frågade snällt grannen som hade sitt pass efter, om jag fick tumla klart. Men han sa nej.

Så nu står jag med 2 sett lakan och ingenstans att hänga på tork i min lilla 1a. Har endast en dörr, toa dörren, där hängde jag ena påslakanet. Men resten då. De måste dessutom bli torra till ikväll för jag har inga fler lakan, och måste upp och jobba imorgon. Suck
    Hatar tvättstuga.

• Svar på tråden HATAR tvättstugan
  • Anonym (E)
    Anonym (XXX) skrev 2021-07-23 12:47:51 följande:
    Men du, skaffa en vanlig tvättlina och ett gäng klädnypor, att ha när sådant här händer! Du måste väl ha plats att spänna upp den någonstans i din bostad om det krisar? Sedan är det viktigt att ha ett par ombyten av det viktigaste: sängkläder, handdukar, badlakan, disktrasor, underkläder, strumpor och t-shirts. Prioritera att köpa det innan du köper något annat, med din nästa lön!

Var säger TS att hen inte har ett par ombyten av dessa saker? Jättekonstigt antagande.

En person ska inte heller behöva fler än 2 set sängkläder.

• mari123
    Anonym (XXX) skrev 2021-07-23 12:47:51 följande:
    Men du, skaffa en vanlig tvättlina och ett gäng klädnypor, att ha när sådant här händer! Du måste väl ha plats att spänna upp den någonstans i din bostad om det krisar? Sedan är det viktigt att ha ett par ombyten av det viktigaste: sängkläder, handdukar, badlakan, disktrasor, underkläder, strumpor och t-shirts. Prioritera att köpa det innan du köper något annat, med din nästa lön!
    Är vi tillbaka där? Klädlinor kors och tvärs i bostaden och droppar på den ännu lite varma vedspisen.......och det fräser.....
  • Anonym (L o v e)
    mari123 skrev 2021-07-23 14:51:06 följande:

ELÄNDIGT att måsta torktumla lakan! Vi har tumlare PLUS ett stort "torkskåp" eller vad det heter. Jag manglar mina lakan när de är halvtorra för de tar mindre plats i skåpet då. Mangel finns väl i alla tvättstugor? Jag hatar också tvättstugan trots det, för det är det mest själsdödande man kan syssla med. Förstår inte varför. Minns min mamma från tidigt 60-tal när hon kokade tvätten och "bykte" i kar och modern tvättmaskin var ngt hon inte ens kunde drömma om och nu är ALLT jobbigt

Manglade lakan är ju hemska! Tacka vet jag tumlade. Få mjuka och fluffiga istället för dom där hårda som mamma och mormor alltid hade. 
  • mari123
    Anonym (L o v e) skrev 2021-07-23 15:42:52 följande:
    Manglade lakan är ju hemska! Tacka vet jag tumlade. Få mjuka och fluffiga istället för dom där hårda som mamma och mormor alltid hade. 
    Jo men då gäller det ju att tumlaren klarar det! Hur stora tumlare finns det i våra tvättstugor? I vår BRF har vi två stora underbara tvättmaskiner. Den där sorten som är fast förankrad i berggrunden...*typ*. MEN torktumlaren (utbytt) är rätt ynklig. Torkskåpet (eller vad det heter) däremot är stort, rymligt och effektivt.
  • city cat
    Anonym (B) skrev 2021-07-21 16:38:30 följande:

Måste ventilera mig.

Jag hade tvättstugan ett 4 timmars pass. Det finns två tvättmaskiner och en tumlare, så man måste planera in så man hinner all tvätt.

Nu hade jag planerat in att tvätta mina 2 sett med sängkläder/lakan. Jag tog dem sist och räknade med att lägga in i tumlaren i god tid, 1.5 timmar innan tvättiden tog slut. Allt gick enligt planen. Jag lade in lakanen och starta tumlaren, gick upp till min lgh.

MEN. När jag kom ner för att hämta tvätten och städa, så hade tumlaren stängt av sig! Har hänt 1 gång tidigare att den krånglat men det var länge sedan. Och nu är lakanen är jätte blöta.

Jag frågade snällt grannen som hade sitt pass efter, om jag fick tumla klart. Men han sa nej.

Så nu står jag med 2 sett lakan och ingenstans att hänga på tork i min lilla 1a. Har endast en dörr, toa dörren, där hängde jag ena påslakanet. Men resten då. De måste dessutom bli torra till ikväll för jag har inga fler lakan, och måste upp och jobba imorgon. Suck
    Hatar tvättstuga.

Hej TS

Angående detta med torktumlaren. Väljer du första bästa program som säger "skåptorrt" eller "extratorrt"? Jag har märkt att det vanligtvis medför att tumlaren stänger av sig innan det är riktigt torrt. 

Har du möjlighet att välja ett torkprogram som går på tid så rekommenderar jag detta istället för förinställda program. Tidsprogram går s.a.s. den tid du väljer, oavsett status på tvätten. 

#allavi
  • mari123

Kanske OT OT OT Jag väljer alltid "extra torrt" i min BRF:s tumlare. Den vi alla betalar för. NÄR/OM den liksom inte gör jobbet så blir den utbytt. Kostar pengar men det FINNS pengar i en civiliserad BRF: Här betalar alla avgiften och sköter sig.

• Anonym (XXX)
    Glinda från Oz skrev 2021-07-23 13:32:22 följande:

Varför skulle det inte bli lugn och ro för att någon torkar sin tvätt samtidig? Jag har bott i lägenhet i hela mitt liv och aldrig varit med om det du är rädd för. 

Är det störande att någon annan går in samtidigt kan man inte bo i lägenhet alls, någon kan boka en tvättid medan du är i tvättstugan, någon kan gå in/ut ur porten samtidigt som dig, någon kan kolla posten samtidigt (de som har postfack) någon kan slänga sopor samtidigt som dig? listan kan göras lång. 

Fast inte i samma (låsta) rum där man har sin tvätt - antingen tvättandes eller torkandes. Jag har varit med om att få tvätt stulen från maskinerna innan vi fick elektroniska lås - det var nycklar i omlopp - och jag vill inte vara med om det igen. 
  • Citronsaft
    Glinda från Oz skrev 2021-07-23 10:45:25 följande:

Då hade du fått skaffa en egen tvättmaskin eller engagera dig i hyresgästföreningen/styrelsen för att ändra det. Fakta är att det oftast (inte alltid) går till på det sättet.

Varför är det orimligt? Ingen kan använda torktumlaren i början av passet. Varför ska den stå tom bara för att.

Fast förklara för mig hur det ska gå till menar du?

Vågar nästan påstå att dom flesta tvättstugor idag har elektroniskt system så bara du kan komma in under din tvätttid eller kolv. Hur menar du att den andra personen ska komma in och hämta sin tvätt?

Min tvättid är min tid. Har jag hittat någon annans tvätt där under min tid slänger jag ut den utanför tvättstugan.

Fattar inte vad det är för konstig regel du pratar om, aldrig hört talas om den och aldrig heller hört någon annan prata om den.
  • Citronsaft
    Fjäril kär skrev 2021-07-23 09:43:15 följande:

Jag har bara möjlighet att boka tid men i övrigt är tvättstugan öppen för alla. Tvätta får bara den bokade göra men skulle jag vilja mangla redan tvättade lakan är det okej fast jag inte har bokat eller om jag behöver torkrummet för ett par paniktvättade jeans i handfatet så är det inga problem heller så länge jag inte inkräktar på någons tvätt/tork-tid. Mangelrum och 3 stycken torkrum är separat från tvättmaskin och tumlare.

Bostadsområdet mittemot mig har fått elektronisk bokning med tagg men om det ska funka i mitt område måste tvättstugan byggas om och fyllas på med fler maskiner.

Det låter rimligt eftersom det är i ett annat rum.
  • nnnnnnnn

Som någon redan skrivit:

STRYK lakanen tills de är nästan torra.
    Sen kan du säkert bädda med dem. Så torkar det sista under dagen. Lägg täcket på golvet eller häng över en stol, så underlakanet torkar det sista innan du bäddar helt.

Svar på tråden HATAR tvättstugan