• Anonym (B)

HATAR tvättstugan

Måste ventilera mig.

Jag hade tvättstugan ett 4 timmars pass. Det finns två tvättmaskiner och en tumlare, så man måste planera in så man hinner all tvätt.

Nu hade jag planerat in att tvätta mina 2 sett med sängkläder/lakan. Jag tog dem sist och räknade med att lägga in i tumlaren i god tid, 1.5 timmar innan tvättiden tog slut. Allt gick enligt planen. Jag lade in lakanen och starta tumlaren, gick upp till min lgh.

MEN. När jag kom ner för att hämta tvätten och städa, så hade tumlaren stängt av sig! Har hänt 1 gång tidigare att den krånglat men det var länge sedan. Och nu är lakanen är jätte blöta.

Jag frågade snällt grannen som hade sitt pass efter, om jag fick tumla klart. Men han sa nej.

Så nu står jag med 2 sett lakan och ingenstans att hänga på tork i min lilla 1a. Har endast en dörr, toa dörren, där hängde jag ena påslakanet. Men resten då. De måste dessutom bli torra till ikväll för jag har inga fler lakan, och måste upp och jobba imorgon. Suck
    Hatar tvättstuga.

• Svar på tråden HATAR tvättstugan
  • Anonym (M)
    Citronsaft skrev 2021-07-22 23:02:44 följande:

Måste snarare vara en konstig regel som ni har. Är din tvättid slut så är den. Även din torktid då.

Har bott i cirka 15 lägenheter under 20 års tid och i princip alla har haft denna regel. Troligen av den enkla anledningen att annat är resursslöseri. Man behöver ju inte torktumlare och torkskåp första timmen på sin tvättid och kan man inte torka ordentligt är sista timmen av tvättiden inte mycket värd.
  • neverpreggo

Det är inte en konstig regel i en tvättstuga att man får torka efteråt någon h. Däremot är det inte en vanlig regel i tvättstugor med elektroniska lås. Här kommer man verkligen inte in när ens tid är slut. Inte ens en minut efter...

• Glinda från Oz
    Måste snarare vara en konstig regel som ni har. Är din tvättid slut så är den. Även din torktid då.
    Så ser det som sagt oftast ut. Själv tycker jag inte regeln är märklig eftersom man rimligtvis måste tvätta innan man torkar så torktumlaren används alltså inte av nästa person i början av tvättpasset. 
  • Glinda från Oz
    neverpreggo skrev 2021-07-22 23:35:20 följande:

Det är inte en konstig regel i en tvättstuga att man får torka efteråt någon h. Däremot är det inte en vanlig regel i tvättstugor med elektroniska lås. Här kommer man verkligen inte in när ens tid är slut. Inte ens en minut efter...

Kontakta hyresvärden eller prata med styrelsen i bostadsrättsföreningen. Får ni torka efter tvättpasset är slut ska ni kunna komma in och hämta tvätten också. 

Där jag bor nu får man använda torktumlaren 30 minuter efter passet är slut, men man kommer in en timme efter. 

• KKarate
    De flesta bostadsrättsföreningar i hela landet har det så som Glinda säger.

Man tvättar ju inte och torkar samtidigt.
  • neverpreggo
    Glinda från Oz skrev 2021-07-22 23:44:27 följande:

Kontakta hyresvärden eller prata med styrelsen i bostadsrättsföreningen. Får ni torka efter tvättpasset är slut ska ni kunna komma in och hämta tvätten också. 

Där jag bor nu får man använda torktumlaren 30 minuter efter passet är slut, men man kommer in en timme efter. 

Nej, för vi får inte torka såklart. För så brukar det inte vara i låsta tvättstugor. Hemskt när man kommer en minut försent men skulle inte vilja ha någon annan på den lilla ytan heller.
  • neverpreggo

Jag har bott på flera ställen där det är ok men aldrig med elektroniska lås.

• Citronsaft
    Anonym (M) skrev 2021-07-22 23:28:40 följande:

Har bott i cirka 15 lägenheter under 20 års tid och i princip alla har haft denna regel. Troligen av den enkla anledningen att annat är resursslöseri. Man behöver ju inte torktumlare och torkskåp första timmen på sin tvättid och kan man inte torka ordentligt är sista timmen av tvättiden inte mycket värd.

Glinda från Oz skrev 2021-07-22 23:41:33 följande:

Så ser det som sagt oftast ut. Själv tycker jag inte regeln är märklig eftersom man rimligtvis måste tvätta innan man torkar så torktumlaren används alltså inte av nästa person i början av tvättpasset. 

Men det är ju helt orimligt. Man har sin tid då får man se till att man hinner tvätta och torka. Hinner man inte får man vänta till nästa gång man har tid.

Skulle aldrig accpetera att andra människor springer i tvättstugan under MIN tid.
  • Citronsaft

Finns det ens olåsta tvättstugor idag? Allt är väl elektronisk och om inte så är det väl en kolv man sätter i låste så obehöriga inte kan gå in under ens tid. Så hur ska det ens gå till med att folk torkar utanför sin tid då?

• Anonym (x)
    Citronsaft skrev 2021-07-23 01:11:54 följande:

Finns det ens olåsta tvättstugor idag? Allt är väl elektronisk och om inte så är det väl en kolv man sätter i låste så obehöriga inte kan gå in under ens tid. Så hur ska det ens gå till med att folk torkar utanför sin tid då?

Vi har separata torkrum. Ett rum för tvätt - och två torkrum.

Man har tillgång till ett specifikt torkrum ett tag efter sin tvättid är slut.

Den som har tvättid A har exempelvis tillgång till torkrum A under sin tvättid + under tiden tvättid B är - då har tvättid B tillgång till torkrum B. 

Svårt att förklara. 
Svar på tråden HATAR tvättstugan