• Anonym (B)

HATAR tvättstugan

Måste ventilera mig.

Jag hade tvättstugan ett 4 timmars pass. Det finns två tvättmaskiner och en tumlare, så man måste planera in så man hinner all tvätt.

Nu hade jag planerat in att tvätta mina 2 sett med sängkläder/lakan. Jag tog dem sist och räknade med att lägga in i tumlaren i god tid, 1.5 timmar innan tvättiden tog slut. Allt gick enligt planen. Jag lade in lakanen och starta tumlaren, gick upp till min lgh.

MEN. När jag kom ner för att hämta tvätten och städa, så hade tumlaren stängt av sig! Har hänt 1 gång tidigare att den krånglat men det var länge sedan. Och nu är lakanen är jätte blöta.

Jag frågade snällt grannen som hade sitt pass efter, om jag fick tumla klart. Men han sa nej.

Så nu står jag med 2 sett lakan och ingenstans att hänga på tork i min lilla 1a. Har endast en dörr, toa dörren, där hängde jag ena påslakanet. Men resten då. De måste dessutom bli torra till ikväll för jag har inga fler lakan, och måste upp och jobba imorgon. Suck
    Hatar tvättstuga.

• Svar på tråden HATAR tvättstugan
  • Fjäril kär
    Citronsaft skrev 2021-07-23 01:11:54 följande:

Finns det ens olåsta tvättstugor idag? Allt är väl elektronisk och om inte så är det väl en kolv man sätter i låste så obehöriga inte kan gå in under ens tid. Så hur ska det ens gå till med att folk torkar utanför sin tid då?

Jag har bara möjlighet att boka tid men i övrigt är tvättstugan öppen för alla. Tvätta får bara den bokade göra men skulle jag vilja mangla redan tvättade lakan är det okej fast jag inte har bokat eller om jag behöver torkrummet för ett par paniktvättade jeans i handfatet så är det inga problem heller så länge jag inte inkräktar på någons tvätt/tork-tid. Mangelrum och 3 stycken torkrum är separat från tvättmaskin och tumlare.

Bostadsområdet mittemot mig har fått elektronisk bokning med tagg men om det ska funka i mitt område måste tvättstugan byggas om och fyllas på med fler maskiner.
  • Anonym (Tea)
    Citronsaft skrev 2021-07-23 01:11:54 följande:

Finns det ens olåsta tvättstugor idag? Allt är väl elektronisk och om inte så är det väl en kolv man sätter i låste så obehöriga inte kan gå in under ens tid. Så hur ska det ens gå till med att folk torkar utanför sin tid då?

Ja, visst finns det olåsta tvättstugor! Små hyresfastigheter har inte sällan det, är min erfarenhet. Man är kanske fyra, fem hushåll som delar på en tvättmaskin som står i källaren, bokar tider genom att skriva upp på ett papper på dörren etc.

De större värdarna har nog oftast elektroniska system. Men det är lite väl dyrt att införa i små flerfamiljshus.
  • Anonym (B)
    Olympia skrev 2021-07-22 21:42:40 följande:

Kanske dags att investera i ett påslakan till?

Skrev ju det. Tvättade båda. 
  • Glinda från Oz
    Citronsaft skrev 2021-07-23 01:09:54 följande:

Men det är ju helt orimligt. Man har sin tid då får man se till att man hinner tvätta och torka. Hinner man inte får man vänta till nästa gång man har tid.

Skulle aldrig accpetera att andra människor springer i tvättstugan under MIN tid.

Då hade du fått skaffa en egen tvättmaskin eller engagera dig i hyresgästföreningen/styrelsen för att ändra det. Fakta är att det oftast (inte alltid) går till på det sättet.

Varför är det orimligt? Ingen kan använda torktumlaren i början av passet. Varför ska den stå tom bara för att.
  • Anonym (XXX)

Skaffa ett nedfällbart torkställ att ha över badkaret eller i duschutrymmet.

Finns det för övrigt inget separat torkrum med linor i din allmänna tvättstuga? Här där jag bor har man torkrummet en timme efter att tvättiden är slut. Men inte torktumlaren såklart, för då är det ju nästa persons tvättid. Och han eller hon har rätt att få vara ifred i tvättstugan, och inte behöva känna att han eller hon måste vara där en viss tid för att låsa upp, när du ska hämta din tvätt från tumlaren. Man kan även vara rädd för stölder, om två personer ska ha tillgång till tvättstugan samma tid. Så du kan inte skylla på din granne, han hade rätt att säga nej!

• Anonym (XXX)
    Glinda från Oz skrev 2021-07-23 10:45:25 följande:
    Då hade du fått skaffa en egen tvättmaskin eller engagera dig i hyresgästföreningen/styrelsen för att ändra det. Fakta är att det oftast (inte alltid) går till på det sättet.

Varför är det orimligt? Ingen kan använda torktumlaren i början av passet. Varför ska den stå tom bara för att.
    För att man har rätt till lugn och ro under sin tvättid. Man ska inte behöva vara rädd för att någon stjäl ens kläder, eller kanske kollar vilka underkläder man använder (det finns folk till allt). Det blir också ett störningsmoment om någon annan ska in där...
  • Anonym (B)
    Anonym (XXX) skrev 2021-07-23 12:23:55 följande:

Skaffa ett nedfällbart torkställ att ha över badkaret eller i duschutrymmet.

Finns det för övrigt inget separat torkrum med linor i din allmänna tvättstuga? Här där jag bor har man torkrummet en timme efter att tvättiden är slut. Men inte torktumlaren såklart, för då är det ju nästa persons tvättid. Och han eller hon har rätt att få vara ifred i tvättstugan, och inte behöva känna att han eller hon måste vara där en viss tid för att låsa upp, när du ska hämta din tvätt från tumlaren. Man kan även vara rädd för stölder, om två personer ska ha tillgång till tvättstugan samma tid. Så du kan inte skylla på din granne, han hade rätt att säga nej!

Skyller inte på grannen!. Han hade rätt att säga nej.

Är mer konceptet tvättstuga som jag inte gillar. Att om någon maskin krånglar så skiter sig hela planeringen. Har dessutom sagt till hyresvärden sist den maskinen stängde av sig, men de struntar i att laga. Och det finns bara 1 tumlare. 

• Anonym (XXX)
    Anonym (B) skrev 2021-07-23 12:31:25 följande:

Skyller inte på grannen!. Han hade rätt att säga nej.

Är mer konceptet tvättstuga som jag inte gillar. Att om någon maskin krånglar så skiter sig hela planeringen. Har dessutom sagt till hyresvärden sist den maskinen stängde av sig, men de struntar i att laga. Och det finns bara 1 tumlare. 

Men du, skaffa en vanlig tvättlina och ett gäng klädnypor, att ha när sådant här händer! Du måste väl ha plats att spänna upp den någonstans i din bostad om det krisar? Sedan är det viktigt att ha ett par ombyten av det viktigaste: sängkläder, handdukar, badlakan, disktrasor, underkläder, strumpor och t-shirts. Prioritera att köpa det innan du köper något annat, med din nästa lön!
  • Glinda från Oz
    Anonym (XXX) skrev 2021-07-23 12:26:15 följande:
    För att man har rätt till lugn och ro under sin tvättid. Man ska inte behöva vara rädd för att någon stjäl ens kläder, eller kanske kollar vilka underkläder man använder (det finns folk till allt). Det blir också ett störningsmoment om någon annan ska in där...

Varför skulle det inte bli lugn och ro för att någon torkar sin tvätt samtidig? Jag har bott i lägenhet i hela mitt liv och aldrig varit med om det du är rädd för. 

Är det störande att någon annan går in samtidigt kan man inte bo i lägenhet alls, någon kan boka en tvättid medan du är i tvättstugan, någon kan gå in/ut ur porten samtidigt som dig, någon kan kolla posten samtidigt (de som har postfack) någon kan slänga sopor samtidigt som dig? listan kan göras lång. 

• mari123

ELÄNDIGT att måsta torktumla lakan! Vi har tumlare PLUS ett stort "torkskåp" eller vad det heter. Jag manglar mina lakan när de är halvtorra för de tar mindre plats i skåpet då. Mangel finns väl i alla tvättstugor? Jag hatar också tvättstugan trots det, för det är det mest själsdödande man kan syssla med. Förstår inte varför. Minns min mamma från tidigt 60-tal när hon kokade tvätten och "bykte" i kar och modern tvättmaskin var ngt hon inte ens kunde drömma om och nu är ALLT jobbigt

Svar på tråden HATAR tvättstugan