• Anonym (B)

HATAR tvättstugan

Måste ventilera mig.

Jag hade tvättstugan ett 4 timmars pass. Det finns två tvättmaskiner och en tumlare, så man måste planera in så man hinner all tvätt.

Nu hade jag planerat in att tvätta mina 2 sett med sängkläder/lakan. Jag tog dem sist och räknade med att lägga in i tumlaren i god tid, 1.5 timmar innan tvättiden tog slut. Allt gick enligt planen. Jag lade in lakanen och starta tumlaren, gick upp till min lgh.

MEN. När jag kom ner för att hämta tvätten och städa, så hade tumlaren stängt av sig! Har hänt 1 gång tidigare att den krånglat men det var länge sedan. Och nu är lakanen är jätte blöta.

Jag frågade snällt grannen som hade sitt pass efter, om jag fick tumla klart. Men han sa nej.

Så nu står jag med 2 sett lakan och ingenstans att hänga på tork i min lilla 1a. Har endast en dörr, toa dörren, där hängde jag ena påslakanet. Men resten då. De måste dessutom bli torra till ikväll för jag har inga fler lakan, och måste upp och jobba imorgon. Suck
    Hatar tvättstuga.

• Svar på tråden HATAR tvättstugan
  • Citronsaft
    moaguuun skrev 2021-07-24 13:34:44 följande:

Så det är viktigre med tvätten än att säga adjö till någon som kan dö? Nja. 

Sedan vet du inte orsaken och det gör det illa oavsett. För risken finns alltid. Och det är en väldigt aggressiv och otrevlig sak att göra.

Man får välja. Antingen är det viktigt eller så får man finna sig i att hitta sin tvätt utanför tvättstugan. Dina personliga bekymmer är inget jag varken behöver respektera eller bry mig om.
  • Anonym (B)
    Citronsaft skrev 2021-07-24 14:20:00 följande:
    Man får välja. Antingen är det viktigt eller så får man finna sig i att hitta sin tvätt utanför tvättstugan. Dina personliga bekymmer är inget jag varken behöver respektera eller bry mig om.
    Haha ok. Då vet jag var din nivå ligger vad gäller medmänsklighet och empati. Glad jag inte känner dig!
  • Anonym (Anoo)
    Glinda från Oz skrev 2021-07-24 12:06:07 följande:

Eh? på exakt samma sätt som idag kanske. Får man torka 30-60 minuter längre fungerar ens tvättbricka så länge också. Det har fungerat utmärkt på alla ställen med elektriskt lås där både jag, mina vänner och släktingar har bott.

Du har inte rätt att slänga ut någon annans tvätt. Jag hade anmält det till hyresvärden eller bett föreningen prata med dig.

Här är t.ex familjebostäders regler:

Tvättiden är normalt 3 timmar och i de flesta tvättstugorna får du ha kvar kläderna i torktumlare och torkskåp en timme efter att din tvättid gått ut. Har du en bokning till kl 15.00, låses alltså dörren för dig kl 16.00.

Källa: familjebostader.com/hyresgast/hyresgastinfo-a-o/i-tvattstugan/

Exakt så fungerar det där jag bor också. En timme efter tvättidens slut låses dörren för min tagg.

Skulle någon idiot gå emot reglerna och slänga ut min tvätt skulle jag kontakta hyresvärden som kan se vem som är skyldig i bokningssystemet.
  • Anonym (XXX)
    Glinda från Oz skrev 2021-07-24 12:12:59 följande:
    Passar det inte får du skaffa en egen tvättmaskin och ha i badrummet. Det finns inte uttag överallt så du får ta hänsyn till det när du flyttar.
    Vi har inte så här, som sagt. Utan man bokar sin tretimmars tvättid, och under den tiden kan ingen komma in. Då har man gott om tid att använda både tvättmaskinerna (två stycken) och torktumlaren (stor, tar minst två fulla tvättmaskiner). Dessutom finns det ett separat torkrum med tvättlinor för varje tvättstuga, som ingår i tvättiden + en extra timme. Skulle något inte vara riktigt torrt när man tar det ur torktumlaren, kan man alltså torka det en timme till i torksrummet. Funkar väldigt bra. 

Själv brukar jag hänga de flesta lite finare kläder på galgar på balkongen, eller i lägenheten om det är blött eller kallt ute. Det blir slätt och sliter inte så mycket på kläderna som torktumling. Lakanen hänger jag i torkrummet, av samma skäl. Oöm tvätt får gå i torktumlaren, det blir mest underkläder, strumpor, handdukar och trasor. 
  • Glinda från Oz
    Citronsaft skrev 2021-07-24 13:26:50 följande:

Lika lite som du får tvätta på min tvätttid. Så good luck med att dra det vidare.

Jaha, synd om dom som bor på såna ställen. Tur vi inte har några sådana här.

Man FÅR torka 30-60 minuter EFTER att ens tvättid är slut på de flesta ställen. Är det sådana regler där du bor får du inte hitta på egna utan hålla dig till reglerna som gäller. På de fåtal ställen som har andra regler får man såklart hålla sig till dem.
    Anonym (XXX) skrev 2021-07-24 14:28:18 följande:

Vi har inte så här, som sagt. Utan man bokar sin tretimmars tvättid, och under den tiden kan ingen komma in. Då har man gott om tid att använda både tvättmaskinerna (två stycken) och torktumlaren (stor, tar minst två fulla tvättmaskiner). Dessutom finns det ett separat torkrum med tvättlinor för varje tvättstuga, som ingår i tvättiden + en extra timme. Skulle något inte vara riktigt torrt när man tar det ur torktumlaren, kan man alltså torka det en timme till i torksrummet. Funkar väldigt bra. 

Själv brukar jag hänga de flesta lite finare kläder på galgar på balkongen, eller i lägenheten om det är blött eller kallt ute. Det blir slätt och sliter inte så mycket på kläderna som torktumling. Lakanen hänger jag i torkrummet, av samma skäl. Oöm tvätt får gå i torktumlaren, det blir mest underkläder, strumpor, handdukar och trasor. 

Jag torkar allt hemma hos mig också förutom lakan och handdukar som jag kör i torktumlaren. Jag använder aldrig hela tvättiden.
  • Anonym (E)
    Glinda från Oz skrev 2021-07-24 16:33:04 följande:
    Man FÅR torka 30-60 minuter EFTER att ens tvättid är slut på de flesta ställen. Är det sådana regler där du bor får du inte hitta på egna utan hålla dig till reglerna som gäller. På de fåtal ställen som har andra regler får man såklart hålla sig till dem.
    Anonym (XXX) skrev 2021-07-24 14:28:18 följande:

Jag torkar allt hemma hos mig också förutom lakan och handdukar som jag kör i torktumlaren. Jag använder aldrig hela tvättiden.

Jag förstår inte den stela biten här, det är flera som säger att det inte funkar så hos dom pga elektroniska tvättstugor. Så givetvis ska ingen av dessa (inklusive jag) ta det vidare för det är helt enkelt inte reglerna i våra tvättstugor. Inte " de flesta ställen", hade köpt det om du enbart menade tvättstugor utan elektroniska lås.

Det kan vara jävligt krångligt om man är en minut sen och får boka nästa tid eller passa nästa person. Fortfarande är det en helt rimlig regel att tvättiden tar slut när den tar slut. Finns även skäl till att använda tumlaren direkt eller efter en kort tid på passet.

• Citronsaft
    Glinda från Oz skrev 2021-07-24 16:33:04 följande:

Man FÅR torka 30-60 minuter EFTER att ens tvättid är slut på de flesta ställen. Är det sådana regler där du bor får du inte hitta på egna utan hålla dig till reglerna som gäller. På de fåtal ställen som har andra regler får man såklart hålla sig till dem.Jag torkar allt hemma hos mig också förutom lakan och handdukar som jag kör i torktumlaren. Jag använder aldrig hela tvättiden.

Man kan INTE torka efter sin tvättid på dom ställen jag bott på. Eftersom dörren är låst med kolv. Skulle aldrig gå med på att folk springer i tvättstugan och lämna det öppet. Skiter fullständigt i vad reglerna säger. Min tvättid är min tvättid. Mina värdesaker. Finns ett lås ska det vara låst under tiden jag tvättar/torkar/pillar navelludd. Om jag så bara bokar och låser utan att ens tvätta är MIN ensak. Så åter igen. Anmäl då. Kunde inte bry mig mindre. Skulle ha många argument för den pajas som skulle dra det vidare.

Torka på din egen jäkla tid.
  • Glinda från Oz
    Anonym (E) skrev 2021-07-24 17:53:26 följande:

Jag förstår inte den stela biten här, det är flera som säger att det inte funkar så hos dom pga elektroniska tvättstugor. Så givetvis ska ingen av dessa (inklusive jag) ta det vidare för det är helt enkelt inte reglerna i våra tvättstugor. Inte " de flesta ställen", hade köpt det om du enbart menade tvättstugor utan elektroniska lås.

Det kan vara jävligt krångligt om man är en minut sen och får boka nästa tid eller passa nästa person. Fortfarande är det en helt rimlig regel att tvättiden tar slut när den tar slut. Finns även skäl till att använda tumlaren direkt eller efter en kort tid på passet.

Varför skulle det vara ett problem för att tvättstugan är elektronisk? Jag har fortfarande inte fått ett bra svar på det. Man behöver inte ens ha kunskap om programmering för att förstå att om tvättiden slutar 16:00 så står det i datasystemet att brickan ska sluta fungera klockan 17:00. Det är bara sunt förnuft. Hur tror du själv att det går till? Att ett gäng programmerare sitter och tänker att shit tvättiden slutar ju 16:00 hur ska vi lyckas programmera så personen kommer in till 17:00. Det är helt omöjligt, vi måste ju skriva 16:00 i dataprogrammet?!?! 

• Glinda från Oz
    Citronsaft skrev 2021-07-24 18:48:19 följande:
    Man kan INTE torka efter sin tvättid på dom ställen jag bott på. Eftersom dörren är låst med kolv. Skulle aldrig gå med på att folk springer i tvättstugan och lämna det öppet. Skiter fullständigt i vad reglerna säger. Min tvättid är min tvättid. Mina värdesaker. Finns ett lås ska det vara låst under tiden jag tvättar/torkar/pillar navelludd. Om jag så bara bokar och låser utan att ens tvätta är MIN ensak. Så åter igen. Anmäl då. Kunde inte bry mig mindre. Skulle ha många argument för den pajas som skulle dra det vidare.

Torka på din egen jäkla tid.

Suck. I vanlig FL- anda tror du att oftast är samma som alltid. 

Tycker du att du får hitta på egna regler vad gäller allt eller gäller det endast i tvättstugan? Hur tror du själv att det skulle fungera om alla hittade på egna regler vad gäller allt? I så fall kan jag bestämma att jag får använda tvättmaskinen på din tvättid också så du inte kan använda den alls för att min åsikt är att tvättiden borde sluta 18:00 istället för 16:00 som reglerna säger och då är det 18:00 som gäller. 

• Citronsaft
    Glinda från Oz skrev 2021-07-24 19:25:58 följande:

Suck. I vanlig FL- anda tror du att oftast är samma som alltid. 

Tycker du att du får hitta på egna regler vad gäller allt eller gäller det endast i tvättstugan? Hur tror du själv att det skulle fungera om alla hittade på egna regler vad gäller allt? I så fall kan jag bestämma att jag får använda tvättmaskinen på din tvättid också så du inte kan använda den alls för att min åsikt är att tvättiden borde sluta 18:00 istället för 16:00 som reglerna säger och då är det 18:00 som gäller. 

Vad är det du inte förstår?

Jag låser tvättstugan. Punkt slut. Lycka till att torka på min tid.
Svar på tråden HATAR tvättstugan