Anonym (Mathilda) skrev 2021-08-01 09:07:28 följande:
Ja men allmänbildning har ju egentligen inget med intelligensen att göra.
Intelligenta människor brukar i och för sig ofta ha bra allmänbildning också, för att de har en intellektuell nyfikenhet. Eller hur man ska uttrycka det.
Sedan kan man förstås diskutera vad som ska anses som allmänbildning. En vän till mig gick på ett sådant test, och fick en fråga om någon sång, han skulle säga vem som hade sjungit den. Svaret var Alice Babs, och det var alltså en jazzlåt - inte ett klassiskt musikstycke av Mozart - och detta var flera decennier innan min vän föddes. Då undrar man ju litet hur dom tänker... Har också hört dom som har fått frågor om idrottsmän...
Kommer även ihåg ett program i "Uppdrag granskning" om ett föräldrapar som fått göra ett sådant test, och ansågs för lågbegåvade för att ta hand om sin son, som därför omhändertogs. Då hade dom frågat om vad olika ministrar i regeringen hette! Sådant håller man kanske inte reda på som trött småbarnsförälder, med problem med soc, och dessutom byts ju ministrarna hela tiden ut. I så fall har jag också varit lågbegåvad i perioder...
För mig är allmänbildning mer klassisk, etablerad och viktig kunskap. Att kunna peka ut åtminstone de västeuropeiska länderna på kartan (men inte nödvändigtvis de på Balkan och i Östeuropa), att veta om vi är med i EU respektive NATO eller ej, att kunna nämna åtminstone några planeter (men inte nödvändigtvis i vilken ordning från solen), att veta att det mesta utvidgar sig när det värms upp och att vätskor börjar koka vid en viss temperatur, kunna nämna åtminstone några 1800-talsförfattare från hela världen, att kunna räkna upp några fältherrar - svenska eller romerska - veta vilka länder som var i allians med varandra under WWII, att känna till åtminstone några klassiska kompositörer, att se skillnad på en målning och en byggnad från 1960 och en från 1760, att kunna nämna åtminstone några träd som växer i Sverige (alternativt hemlandet om man är ny i Sverige), att något så när känna till olika vanliga tillverkningsprocesser, som t.ex. från ull till vantar, att kunna nämna några olika livsmedel som tillverkas med mjölk som råvara, att veta var man hittar åtminstone de vanligaste vitaminerna...