• Anonym (Mathilda)

    Ni som har barn som är "lågbegåvade".

    Hej!

    Ni som har barn som är lågbegåvade, hur märks det? Vad har era barn svårigheter med?

    Mitt barn blev nyligen vuxen, och fick nyligen det konstaterat. Men han har klarat vanlig skolgång och fått betyg i allt. Men det kanske är vanligt? Sonen har alltid haft svårt för matte och även att skriva på svenska, och även läsa. Men ingen dyslexi enligt läraren i lågstadiet.

    Är lite förvånad att varken vi eller skolan märkt det.

  • Svar på tråden Ni som har barn som är "lågbegåvade".
  • Anonym (Mathilda)
    Anonym (Psykolog) skrev 2021-08-01 09:32:32 följande:

    Har inte läst hela tråden. Men läst att du skrev att han fick 76.

    Det är fler faktorer att titta på en bara helskalevärdet på 76 även om det i den senaste upplagan av testet (för jag antar din son gjort ett WISC eller WAIS test?) är betonat att man främst ska utgå från helskalepoängen. Men ligger man väldigt ojämnt i testets olika delar så är det viktigt att kolla dem. Högt på det verbala t ex och lågt på snabbhet och arbetsminne osv.

    Jag har jobbat inom skola som psykolog och administrerat otaliga begåvningstest. Det kräver otroligt mkt kunskap att läsa av de testen. Låter olyckligt att er psykolog uttryckt sig så. Reflekterade inte hen tillsammans med er om hur det kan komma sig att din son klarat skolan med betyg etc i alla ämnen om psykologen nu ska mena att hen inte kommer att klara något? Jag vill inte tro att en kollega uttrycker sig sådär. Var gjordes testet? Privat aktör eller inom regionen eller kommunen?

    Inom skolan(i vår kommun) görs extremt sällan en begåvningsutredning på elever som uppfyller målen i skolan.

    Dock ska sägas att testen är utformade att fånga upp olika delar av ens kognitiva begåvning. Det finns en del att önska i de testen absolut men de är testade och beprövade kors och tvärs. Men är det däremot en psykolog som inte har gedigen kunskap om testet och kan läsa av resultatet så kan det bli tokigt. Kanske be om ett till möte med psykologen? Säg att ni vill ha en ny återkoppling då det var mkt information vid förra och ni hann inte ställa alla era frågor. I många regioner/kommuner är det standard praksis att erbjuda uppföljningstillfälle efter en återkoppling.

    Lycka till.


    Tack så mycket för ditt svar! Intressant att läsa. Ja det var något av de testerna, kommer inte ihåg exakt för nu är det ett tag sen. Det gjordes på öppen psykiatrin, inte privat. Denna psykolog var helt ny utbildad. Det man kom fram till som jag minns var att hans arbetsminne var dåligt, det gick långsamt och så blev det väl inte helt rätt det han gjorde.

    Jag blev själv så chockad över psykologens uttalande och tyckte att det inte kunde stämma då han klarat skolan mm, dessutom med C I några ämnen. Men han pratade bara över det som om det inte kunde stämma, att sonen fått kämpa för att klara sig. Inget om hur duktig han ändå varit som tagit sig fram trots de svårigheterna..det verkade som att han trodde att betygen inte stämde! Så det ville han inte prata om alls. Jag tycker det är konstigt att han skulle ha klarat sig så bra ändå om han var så funktionsnedsatt.

    Jo vi blev erbjudna uppföljning med honom men det kändes inte meningsfullt då han tyckte så. Berättade dock för de i receptionen vad jag tyckte om honom och utred.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Mathilda) skrev 2021-08-01 09:07:28 följande:
    Ja men allmänbildning har ju egentligen inget med intelligensen att göra.
    Intelligenta människor brukar i och för sig ofta ha bra allmänbildning också, för att de har en intellektuell nyfikenhet. Eller hur man ska uttrycka det.

    Sedan kan man förstås diskutera vad som ska anses som allmänbildning. En vän till mig gick på ett sådant test, och fick en fråga om någon sång, han skulle säga vem som hade sjungit den. Svaret var Alice Babs, och det var alltså en jazzlåt - inte ett klassiskt musikstycke av Mozart - och detta var flera decennier innan min vän föddes. Då undrar man ju litet hur dom tänker... Har också hört dom som har fått frågor om idrottsmän...

    Kommer även ihåg ett program i "Uppdrag granskning" om ett föräldrapar som fått göra ett sådant test, och ansågs för lågbegåvade för att ta hand om sin son, som därför omhändertogs. Då hade dom frågat om vad olika ministrar i regeringen hette! Sådant håller man kanske inte reda på som trött småbarnsförälder, med problem med soc, och dessutom byts ju ministrarna hela tiden ut. I så fall har jag också varit lågbegåvad i perioder... 

    För mig är allmänbildning mer klassisk, etablerad och viktig kunskap. Att kunna peka ut åtminstone de västeuropeiska länderna på kartan (men inte nödvändigtvis de på Balkan och i Östeuropa), att veta om vi är med i EU respektive NATO eller ej, att kunna nämna åtminstone några planeter (men inte nödvändigtvis i vilken ordning från solen), att veta att det mesta utvidgar sig när det värms upp och att vätskor börjar koka vid en viss temperatur, kunna nämna åtminstone några 1800-talsförfattare från hela världen, att kunna räkna upp några fältherrar - svenska eller romerska - veta vilka länder som var i allians med varandra under WWII, att känna till åtminstone några klassiska kompositörer, att se skillnad på en målning och en byggnad från 1960 och en från 1760,  att kunna nämna åtminstone några träd som växer i Sverige (alternativt hemlandet om man är ny i Sverige), att något så när känna till olika vanliga tillverkningsprocesser, som t.ex. från ull till vantar, att kunna nämna några olika livsmedel som tillverkas med mjölk som råvara, att veta var man hittar åtminstone de vanligaste vitaminerna...
  • Anonym (Mathilda)
    Anonym (XXX) skrev 2021-08-01 19:56:49 följande:

    Intelligenta människor brukar i och för sig ofta ha bra allmänbildning också, för att de har en intellektuell nyfikenhet. Eller hur man ska uttrycka det.

    Sedan kan man förstås diskutera vad som ska anses som allmänbildning. En vän till mig gick på ett sådant test, och fick en fråga om någon sång, han skulle säga vem som hade sjungit den. Svaret var Alice Babs, och det var alltså en jazzlåt - inte ett klassiskt musikstycke av Mozart - och detta var flera decennier innan min vän föddes. Då undrar man ju litet hur dom tänker... Har också hört dom som har fått frågor om idrottsmän...

    Kommer även ihåg ett program i "Uppdrag granskning" om ett föräldrapar som fått göra ett sådant test, och ansågs för lågbegåvade för att ta hand om sin son, som därför omhändertogs. Då hade dom frågat om vad olika ministrar i regeringen hette! Sådant håller man kanske inte reda på som trött småbarnsförälder, med problem med soc, och dessutom byts ju ministrarna hela tiden ut. I så fall har jag också varit lågbegåvad i perioder... 

    För mig är allmänbildning mer klassisk, etablerad och viktig kunskap. Att kunna peka ut åtminstone de västeuropeiska länderna på kartan (men inte nödvändigtvis de på Balkan och i Östeuropa), att veta om vi är med i EU respektive NATO eller ej, att kunna nämna åtminstone några planeter (men inte nödvändigtvis i vilken ordning från solen), att veta att det mesta utvidgar sig när det värms upp och att vätskor börjar koka vid en viss temperatur, kunna nämna åtminstone några 1800-talsförfattare från hela världen, att kunna räkna upp några fältherrar - svenska eller romerska - veta vilka länder som var i allians med varandra under WWII, att känna till åtminstone några klassiska kompositörer, att se skillnad på en målning och en byggnad från 1960 och en från 1760,  att kunna nämna åtminstone några träd som växer i Sverige (alternativt hemlandet om man är ny i Sverige), att något så när känna till olika vanliga tillverkningsprocesser, som t.ex. från ull till vantar, att kunna nämna några olika livsmedel som tillverkas med mjölk som råvara, att veta var man hittar åtminstone de vanligaste vitaminerna...


    Intressant synvinkel :) märkligt faktiskt att man förväntas kunna sån "skit" faktiskt. Helt ointressant.

    Haha men nu skojar du väl? Om uppdrag granskning? Det var fan det sjukaste jag hört!! Nä vem fan kan sånt? Alltså dem som resonera så där är ju dem som är dumma i huvudet! Vet du hur det gick sen? Fick de barnet tillbaka? Tro fan folk är rädd att göra sånna tester om myndigheter gör så! Tänk om alla fick göra IQ test för att de var gravida :D

    Ja det håller jag med om! Sånt är ju kunskap!
  • Anonym (Elisa)
    Drottningen1970 skrev 2021-07-31 22:12:09 följande:
    Jag har noll matematisk begåvning. Gick ut nian med etta i matte. Men har sedan dess skrivit högskole prov med 1,7 i resultat, gått universitet och arbetar med att skriva komplexa utredningar till olika myndigheter . Men ett IQ-test skulle lätt kunna hänvisa mig till särskola och tunnelbaneförare skulle jag inte heller kunna bli eftersom de tydligen har dessa test som ett led i rekryteringsprocessen.
    Har du någon som korrekturläser och renskriver åt dig då?
    Och IQ-test ämnar inte mäta "matematisk" begåvning. De anses mäta den så kallade generella intelligensen, de är utformade för att man ska se hur väl personen som gör testet drar slutsatser utifrån den information som presenteras och hur bra man härleder resonemang. Man kan säga att man mäter kognitionen ungefär och kognitionen använder vi oss av i nästan allt vi gör, inte bara matematik.
    Däremot kan ändå resultatet påverkas av ens motivation och uthållighet vid testtillfället så man kan inte lägga full tilltro till de resultat man får ändå. Men att det enbart mäter matematisk begåvning är felaktigt Glad
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Mathilda) skrev 2021-08-01 22:06:38 följande:
    Intressant synvinkel :) märkligt faktiskt att man förväntas kunna sån "skit" faktiskt. Helt ointressant.

    Haha men nu skojar du väl? Om uppdrag granskning? Det var fan det sjukaste jag hört!! Nä vem fan kan sånt? Alltså dem som resonera så där är ju dem som är dumma i huvudet! Vet du hur det gick sen? Fick de barnet tillbaka? Tro fan folk är rädd att göra sånna tester om myndigheter gör så! Tänk om alla fick göra IQ test för att de var gravida :D

    Ja det håller jag med om! Sånt är ju kunskap!
    Ja, de fick barnet tillbaka. Mamman skrev även mycket här på Familjeliv då, och hon intervjuades i olika tidningar. Det här är länge sedan, den pojken måste vara myndig nu eller närapå. Jag hoppas att det har blivit bättre! Men tyvärr misstänker jag att det finns psykologer och även psykiatriker som är köpta av soc, eller av de utredningshem där soc placerar familjer. Psykogerna och psykiatrikerna får till sig, att soc vill göra ett omhändertagande, och att det uppskattas om de skriver ett utlåtande som stödjer det beslutet... Om inte, kanske de förlorar sitt lukrativa uppdrag...
  • Anonym (Mathilda)
    Anonym (XXX) skrev 2021-08-03 22:06:55 följande:

    Ja, de fick barnet tillbaka. Mamman skrev även mycket här på Familjeliv då, och hon intervjuades i olika tidningar. Det här är länge sedan, den pojken måste vara myndig nu eller närapå. Jag hoppas att det har blivit bättre! Men tyvärr misstänker jag att det finns psykologer och även psykiatriker som är köpta av soc, eller av de utredningshem där soc placerar familjer. Psykogerna och psykiatrikerna får till sig, att soc vill göra ett omhändertagande, och att det uppskattas om de skriver ett utlåtande som stödjer det beslutet... Om inte, kanske de förlorar sitt lukrativa uppdrag...


    Ja okej!

    Ja gud känner till en tjej som blev av med sitt barn också, som soc tvingade göra en utred hos privat psykolog, som de hade samarbete med. Tjejen kom ut med ca 6 allvarliga psykiatriska diagnoser!! Det låg till stark grund för omhändertagandet. Tydligen brukade soc får "rätt" med hjälp av denna sk psykolog. Fruktansvärt. Jag skrev både till soc och till socialstyrelsen om detta. Hoppas verkligen dem slutar med detta och istället isåfall använder sig av öppen psyk.
  • Anonym (123)

    Jag är specialpedagog på ett gymnasium. Förra läsåret fick vi en elev som hade just 76 i sin "profil". Eleven hade en gedigen utredning bakom sig, med lång text om att hen har svårt just för teoretiska skolämnen (svårt med abstrakta resonemang mm) och att det var de ämnen som var tyngst i högstadiet.
    Eleven har begränsat arbetsminne och blir det för många steg i en instruktion behöver jag eller lärarna hjälpa till att dela upp texten, ta bort allt som inte är superviktigt i instruktionen så att det blir korta, enkla meningar i punktform. Man kan få förklara samma sak ett par gånger men när eleven väl förstått går det riktigt bra ändå. Eleven går på ett teoretiskt gymnasieprogram. Valet förvånade oss lite med tanke på hur jobbigt det varit på högstadiet, men eleven sa att hen inte hittade något yrkesprogram som kändes rätt heller, och hade väl ingen speciell fallenhet för vare sig matlagning, frisöryrket, snickeri eller målning osv, så då blev det inte mycket kvar att välja på, tyckte hen. 
    Eleven är dock stressad ofta, har svårt att få tiden i skolan att räcka till (och det är där jag kommer in i bilden och hjälper eleven med att strukturera och effektivisera hur hen ska gripa sig an olika uppgifter. Ibland behöver jag också stödja lärarna i hur de ska jobba med eleven). 

    När jag läst igenom utredningen och pratade med föräldrarna tog de själva upp siffran 76. De hade frågat psykologen om eleven borde gått på särskola, men det sa psykologen att så inte var fallet. Denne förklarade att eleven har en ojämn profil, det var vissa tester som drog ner siffran (som ju är en sammanslagning av alla olika tester man gör, det är inte bara ett test man gör), och på vissa tester hamnade eleven inom det normala för sin åldersgrupp. Kanske är det liknande för ditt barn,  TS?
    Som någon skrev tidigare i tråden: vänd er till stället där utredningen gjordes och be om en mer nyanserad förklaring. Det kanske inte ska vara den ni mötte, utan en kollega till denne som kan läsa in sig på utredningen och förklara lite bättre för er? 

  • Anonym (L o v e)

    Eftersom dagens skola har ett "alla ska med" tänk så är det ju inte helt orimligt att även barn som har lite lägre begåvning eller allmänt svårt för sig också tar sig igenom skolan, givetvis är det på bekostnad av de övriga elever som hade behövt högre fart och större krav. 


    Det är givetvis inte något som är dessa barns "fel", utan skolans uppbyggnad och lärarnas oförmåga (pga bristande resurser?).

  • Martin1990
    Drottningen1970 skrev 2021-07-31 22:12:09 följande:
    Jag har noll matematisk begåvning. Gick ut nian med etta i matte. Men har sedan dess skrivit högskole prov med 1,7 i resultat, gått universitet och arbetar med att skriva komplexa utredningar till olika myndigheter . Men ett IQ-test skulle lätt kunna hänvisa mig till särskola och tunnelbaneförare skulle jag inte heller kunna bli eftersom de tydligen har dessa test som ett led i rekryteringsprocessen.
    Du är inte trovärdig när du påstår att du ingår i de 2-3% som skriver 1.7 eller bättre, men samtidigt särskriver "högskole provet". Dra till med något mer realistiskt nästa gång Flört
Svar på tråden Ni som har barn som är "lågbegåvade".