• Mamma91a

BF maj 2022

Jag hittade ingen grupp för oss som nyligen plussat och har bf i maj. Om någon vill starta en Facebookgrupp skulle det vara kul.

Är 5 graviditeten på 1,5 år. 4 mf innan och därför vill inte jag skapa en grupp ifall jag får ett mf igen.

• Svar på tråden BF maj 2022
  • LillGumsan

Hej alla, hoppar in här :) bf 15/5 enligt egna beräkningar

Väntar barn nummer 2 som tog sig på första försöket, så försöker vänja mig vid tanken ????

Inbokad för kub-test samt inskrivning i mitten på okt och kommer då att vara i vecka 11. (10+0)

Är inte det lite tidigt? Ser dom verkligen då?

• Anonym (Äntligen)
    LillGumsan skrev 2021-09-14 23:35:04 följande:

Hej alla, hoppar in här :) bf 15/5 enligt egna beräkningar

Väntar barn nummer 2 som tog sig på första försöket, så försöker vänja mig vid tanken ????

Inbokad för kub-test samt inskrivning i mitten på okt och kommer då att vara i vecka 11. (10+0)

Är inte det lite tidigt? Ser dom verkligen då?

Grattis! Det är inte bara blodprovet för kuben de tar då och sen får du komma tillbaka ett par veckor senare för att göra ultraljudet? :)
  • QueenS

Är så orolig för missfall, förra graviditeten slutade i tidigt missfall (5+0). Men då fick jag ingen fin stegring på mina test, så denna gången har jag testat varje dag. Dumt jag vet, men jag har fått en jättebra stegring så känner mig lite lugnar <3

• Ljusrosa

Usch jag känner mig ledsen.. jag har haft hyperemesis med alla mina 3 barn och känt att illamåendet kommit smygande runt v 5.

Fick ett tidigt missfall runt v 5 innan minsta dottern, och då kom aldrig illamåendet.. Är nu i v 5+1 och känner inget, befarar det värsta. Visst lite molvärk och lite trött, men bara lite. Dom som vet om graviditeten säger: du kanske inte mår illa denna gång, va glad för det. Men jag känner min kropp och vet hur extremt dåligt jag mår till ca v.18. (I princip sängliggande och bara spyr, ligger inne på sjukhuset med dropp i perioder) Är det ett tillräckligt skäl att få gå på ett tidigt ultraljud? Alltså privat?

Vet att det är jätte tidigt. Men från v. 7 kan man boka va? Har aldrig gjort tidigt ultraljud privat. Då jag alltid gjort ultraljud på sjukhuset i samband med inläggning.

• Anonym (Bebis2)
    QueenS skrev 2021-09-15 06:44:31 följande:

Är så orolig för missfall, förra graviditeten slutade i tidigt missfall (5+0). Men då fick jag ingen fin stegring på mina test, så denna gången har jag testat varje dag. Dumt jag vet, men jag har fått en jättebra stegring så känner mig lite lugnar <3

Dumt eller ej.. gör det som känns bäst för dig! Jag testar också gärna ett par gånger till efter första plussat, haha!

Det jag blir lite less på är folk som säger att "självklart får der bra" osv. Nej, det är absolut inte självklart att det gör det!
  • Anonym (Bebis2)
    Ljusrosa skrev 2021-09-15 07:24:26 följande:

Usch jag känner mig ledsen.. jag har haft hyperemesis med alla mina 3 barn och känt att illamåendet kommit smygande runt v 5.

Fick ett tidigt missfall runt v 5 innan minsta dottern, och då kom aldrig illamåendet.. Är nu i v 5+1 och känner inget, befarar det värsta. Visst lite molvärk och lite trött, men bara lite. Dom som vet om graviditeten säger: du kanske inte mår illa denna gång, va glad för det. Men jag känner min kropp och vet hur extremt dåligt jag mår till ca v.18. (I princip sängliggande och bara spyr, ligger inne på sjukhuset med dropp i perioder) Är det ett tillräckligt skäl att få gå på ett tidigt ultraljud? Alltså privat?

Vet att det är jätte tidigt. Men från v. 7 kan man boka va? Har aldrig gjort tidigt ultraljud privat. Då jag alltid gjort ultraljud på sjukhuset i samband med inläggning.

Nej, tror inte det är skäl nog. Men skadar ju inte att fråga. Jag har bokat privat och den mottagningen gör från v. 6+0.
  • Ljusrosa
    Anonym (Bebis2) skrev 2021-09-15 08:06:21 följande:

Nej, tror inte det är skäl nog. Men skadar ju inte att fråga. Jag har bokat privat och den mottagningen gör från v. 6+0.

Tack för svar! Vilken mottagning är det? Jag bor i Stockholm.
  • Anonym (Äntligen)
    Ljusrosa skrev 2021-09-15 07:24:26 följande:

När du bokar privat behöver du inget skäl alls. Du betalar ju ur egen ficka.. När jag bokat så har de aldrig bett om någon anledning iaf.
  • Anonym (Äntligen)
    QueenS skrev 2021-09-15 06:44:31 följande:

Jag gör precis som du! Men testar inte varje dag längre utan en dag i veckan nu (v 6+2). Den gången jag fick mf fick jag heller ingen stegring så det sitter kvar. Många som säger att man inte ska testa och att jag mår sämre av det.. tråkigt när andra vet vad man tydligen mår bäst av. Jag behöver vara förberedd, annars blir jag knäckt och blir jag knäckt kan jag inte ta hand om det barn jag redan har.

Sen hade vi ett sent avbrytande graviditeten därpå så jag är ändå halvt apatisk och är livrädd för att nått liknande ska hända igen..

• RBC
    Anonym (Bebis2) skrev 2021-09-14 22:45:27 följande:

Några andra som sover sämre nu precis i början? Nu har det visserligen inte gått så många nätter sedan jag plussade, men har vaknat flera gånger varje natt. Annars sover jag som en stock, brukar aldrig vakna bara sådär under natten.

Jag sov katastrofalt första veckorna när jag plussade, men det har stabiliserats nu och sover som en stock igen haha :') var uppe på toa sjuttioelva gånger och vaknade bara, hade svårt och somna osv.
Svar på tråden BF maj 2022