• Mamma91a

BF maj 2022

Jag hittade ingen grupp för oss som nyligen plussat och har bf i maj. Om någon vill starta en Facebookgrupp skulle det vara kul.

Är 5 graviditeten på 1,5 år. 4 mf innan och därför vill inte jag skapa en grupp ifall jag får ett mf igen.

• Svar på tråden BF maj 2022
  • Anonym (Bebis2)
    RBC skrev 2021-09-14 08:49:20 följande:

Jag var på gynakuten förra veckan för ont i ena sidan, som inte visade sig vara något fel.

Men tittade i journalerna där de har skrivit överviktig, men det har vare sig frågats om min längd eller vikt... Utan någon har alltså bara inspekterat mig och sedan skrivit det. Kändes lite sådär och startade igång tankar i skallen.. jag är för övrigt liksom inom spannet för normalvikt men lite svullen om magen just nu. Blev ärligt talat ledsen då jag har haft problem med mat under tonåren.

Jag jobbar inom vården och det är vanligt att man skriver under- normal- överviktig i journalen utan att man kanske behöver säga det till patienten (en observation de oundvikligen gör). Under- och övervikt kan ju tyda på dåligt mående i vissa fall. Tycker inte du ska lägga någon större vikt vid det, försök iaf <3
  • Anonym (X)

Jag hade min inskrivning idag och det gick över förväntan. Vi satt och pratade (tog även massa prover) i nästan 2 timmar och gick igenom en hel del tankar och funderingar. Hon delade med sig av massa bra tips och gav råd för hur jag kan lindra halsbrännan och illamåendet ?utan medicin?, då jag helst inte tar några tabletter alls. Jag har tyvärr halsbränna och illamående från helvetet.... Så jobbigt!

Jag är i vecka 7 (6+4, ny vecka varje fredag) och fick remiss för KUB som ska göras om ca. 3-4 veckor. Enligt min barnmoska (känns så sjukt att skriva så haha) är min BF 5/5 2022 dock tror hon att jag kommer ?flyttas fram? och ha BF runt 1/5, det ser man mer tydligt närmare v. 16-17 sa hon. Så kul!

Jag fick även göra cellprov då jag är 26 (snart 27) år, jag hade redan fått hem ?hemkit? per post för det men hon rekommenderade inte att göra det själv när man är gravid, så det var ju tur att jag inte hann ta provet själv!

Hur går det för er andra? :)

• Ik96
    Anonym (X) skrev 2021-09-14 15:44:45 följande:

Jag hade min inskrivning idag och det gick över förväntan. Vi satt och pratade (tog även massa prover) i nästan 2 timmar och gick igenom en hel del tankar och funderingar. Hon delade med sig av massa bra tips och gav råd för hur jag kan lindra halsbrännan och illamåendet ?utan medicin?, då jag helst inte tar några tabletter alls. Jag har tyvärr halsbränna och illamående från helvetet.... Så jobbigt!

Jag är i vecka 7 (6+4, ny vecka varje fredag) och fick remiss för KUB som ska göras om ca. 3-4 veckor. Enligt min barnmoska (känns så sjukt att skriva så haha) är min BF 5/5 2022 dock tror hon att jag kommer ?flyttas fram? och ha BF runt 1/5, det ser man mer tydligt närmare v. 16-17 sa hon. Så kul!

Jag fick även göra cellprov då jag är 26 (snart 27) år, jag hade redan fått hem ?hemkit? per post för det men hon rekommenderade inte att göra det själv när man är gravid, så det var ju tur att jag inte hann ta provet själv!

Jag är i vecka 7+0 och skulle gjort mitt hälsosamtal/inskrivning igår men tyvärr var barnmorskan sjuk så det blir nästa måndag istället. Längtar tills besöket och hoppas allt känns mer verkligt då :) jag har bf 1:a eller 2:a maj (appar visar lite olika) och än så länge så mår jag bara bra tycker jag. Ganska lätta symtom än så länge.
  • Kiwikiwi

De låter som ett bra första besök som innehöll mycket bra information och att du tog prover osv, och långt! Jag tror mitt är bokat i 45 minuter "bara", för mig är de 3 veckor kvar tills samtalet då är jag i v 8+6. Vilken stad bor du i? :)
  • Anonym (Bebis2)

Jag ska på inskrivning och tidigt ultraljud 5/10. Då är jag 7+0 som det ser ut nu. Men lär säkert ändras flera gånger under resans gång :)

Jag ska göra KUB denna gång pga ålder. Förra graviditeten tackade vi nej.

Jag fick också hem ett kit häromdagen, men det står på att man inte ska göra det hemma om man är gravid.
  • Ik96

Märklig fråga kanske men är det fler än jag som har barn sedan tidigare som redan märker att naveln har ändrat form? :P Det gjorde den sist för mig också men det var minst efter vecka 20 då. 

• Anonym (Bebis2)
    Ik96 skrev 2021-09-14 18:49:43 följande:

Märklig fråga kanske men är det fler än jag som har barn sedan tidigare som redan märker att naveln har ändrat form? :P Det gjorde den sist för mig också men det var minst efter vecka 20 då. 

Haha nej det har jag inte märkt av. Är dock bara i 4+0 så ska väl inte förvänta mig så mycket förändringar än, hehe.
  • Ik96
    Anonym (Bebis2) skrev 2021-09-14 20:17:08 följande:

Haha nej det har jag inte märkt av. Är dock bara i 4+0 så ska väl inte förvänta mig så mycket förändringar än, hehe.

Hehe nej okej. Jag är i vecka 8 och jag ser en förändring sedan två veckor tillbaka ungefär :)
  • Anonym (Bebis2)
    Ik96 skrev 2021-09-14 20:43:43 följande:

Hehe nej okej. Jag är i vecka 8 och jag ser en förändring sedan två veckor tillbaka ungefär :)

Ska hålla utkik om ngr veckor, haha ;)
  • Anonym (Bebis2)

Några andra som sover sämre nu precis i början? Nu har det visserligen inte gått så många nätter sedan jag plussade, men har vaknat flera gånger varje natt. Annars sover jag som en stock, brukar aldrig vakna bara sådär under natten.

Svar på tråden BF maj 2022