• Mamma91a

BF maj 2022

Jag hittade ingen grupp för oss som nyligen plussat och har bf i maj. Om någon vill starta en Facebookgrupp skulle det vara kul.

Är 5 graviditeten på 1,5 år. 4 mf innan och därför vill inte jag skapa en grupp ifall jag får ett mf igen.

• Svar på tråden BF maj 2022
  • Anonym (Majbebis)
    Anonym (Uvi?) skrev 2021-09-13 15:54:48 följande:

Kände hela dagen igår och idag en brännande känsla i underlivet, aldrig känt så förr. Det svider inte när jag kissar. Jag har lite begynnande svamp, ser jag själv, men det har jag haft mycket i mitt liv men det har inte känts såhär, som brännande känsla. Kollade med mvc som sa att slemhinnorna är känsligare vid graviditet och att svampinfektion kan kännas såhär när man är gravid. Men jag har haft svamp under tidigare graviditeter men inte känts såhär. De ville inte inte ta något urinprov. "Gå och köp pevaryl". Det ska man inte använda i onödan.. Någon som har erfarenhet av liknande besvär? Urinvägsinfektion kan väl vara farligt vid graviditet.. borde kanske kolla med vårdcentralen istället? När jag skulle ta gravtest idag med sticka för att se om strecket var starkare var dessutom urinen lite grumlig och ej genomskinlig som den brukar. Helt olik hur den brukar se ut.

Jag hade samma. Tror det var svamp även om jag inte haft sådana problem innan. Efter att ha läst på Asabea Brittons sida köpte jag Locobase Repair (kräm, ofarlig vad jag kunnat läsa) och det försvann på två dagar!
  • Hippiemamman

Jag är i v 4+3 idag och haft som mensvärk under natten. Även nu. Det gör inte ont men väldigt spänt/tryckande som mensvärk. Kan inte sova av det. Är detta normalt? Minns inte att jag kände såhär så tidigt i mina andra två graviditeter.

• Anonym (Bebis2)
    Hippiemamman skrev 2021-09-14 05:52:17 följande:

Jag är i v 4+3 idag och haft som mensvärk under natten. Även nu. Det gör inte ont men väldigt spänt/tryckande som mensvärk. Kan inte sova av det. Är detta normalt? Minns inte att jag kände såhär så tidigt i mina andra två graviditeter.

Jag känner också av i magen nästan hela tiden. Kommer inte heller ihåg om jag kände såhär tidigt förra gången (4+0), men det sägs väl vara ett klassiskt tecken nu i början när livmodern växer.
  • Hippiemamman
    Anonym (Bebis2) skrev 2021-09-14 06:51:03 följande:

Jag känner också av i magen nästan hela tiden. Kommer inte heller ihåg om jag kände såhär tidigt förra gången (4+0), men det sägs väl vara ett klassiskt tecken nu i början när livmodern växer.

Tack! Skönt att veta ??
  • RBC

Jag var på gynakuten förra veckan för ont i ena sidan, som inte visade sig vara något fel.

Men tittade i journalerna där de har skrivit överviktig, men det har vare sig frågats om min längd eller vikt... Utan någon har alltså bara inspekterat mig och sedan skrivit det. Kändes lite sådär och startade igång tankar i skallen.. jag är för övrigt liksom inom spannet för normalvikt men lite svullen om magen just nu. Blev ärligt talat ledsen då jag har haft problem med mat under tonåren.

• Nojjig
    Anonym (Bebis2) skrev 2021-09-13 22:02:31 följande:

Ok :) Går inte dem efter sista mensens första dag såsom alla appar?

Jo men man kan i appar ofta ställa in hur lång menscykeln är. Men trots att jag ställt in samma längd visar två appar olika så man blir inte klok. Som barnmorskan sa man vet inte förrän efter första ultraljudet då kan man vara mer säker Fått datum 12,13,14 och 15. Så nångång där hihi. Lite kul för jag fyller år 10 maj. Bästa månaden att fylla år i tycker jag så hoppas det går vägen
  • Anonym (Uvi?)
    Anonym (Majbebis) skrev 2021-09-14 05:34:11 följande:

Jag hade samma. Tror det var svamp även om jag inte haft sådana problem innan. Efter att ha läst på Asabea Brittons sida köpte jag Locobase Repair (kräm, ofarlig vad jag kunnat läsa) och det försvann på två dagar!

Tack för tips, barnmorskan sa babyolja vid dusch så ska prova det, mjukgörande.
  • Anonym (Bebis2)
    Nojjig skrev 2021-09-14 09:51:35 följande:

Jo men man kan i appar ofta ställa in hur lång menscykeln är. Men trots att jag ställt in samma längd visar två appar olika så man blir inte klok. Som barnmorskan sa man vet inte förrän efter första ultraljudet då kan man vara mer säker Fått datum 12,13,14 och 15. Så nångång där hihi. Lite kul för jag fyller år 10 maj. Bästa månaden att fylla år i tycker jag så hoppas det går vägen

Ok. Har märkt att även om det är samma antal dagar på en graviditet skiljer det mellan appar då man kan räkna på olika sätt. Att bf blir samma eller skiljer någon dag.

Nä såklart man inte kan veta datum förrän ultraljud. Även vid tidigare och senare ultraljud kan man få nya datum, haha.
  • Kiwikiwi
    RBC skrev 2021-09-14 08:49:20 följande:

Jag var på gynakuten förra veckan för ont i ena sidan, som inte visade sig vara något fel.

Men tittade i journalerna där de har skrivit överviktig, men det har vare sig frågats om min längd eller vikt... Utan någon har alltså bara inspekterat mig och sedan skrivit det. Kändes lite sådär och startade igång tankar i skallen.. jag är för övrigt liksom inom spannet för normalvikt men lite svullen om magen just nu. Blev ärligt talat ledsen då jag har haft problem med mat under tonåren.

Men oj vad konstigt att de skriver så i journalen, då hade jag hellre fått höra det när jag var där. Jag är också svullen och känner mig såklart då lite större än innan men ligger också som normalviktig men inte kul att läsa det "omdömet" i journalen. Hoppas inte de påverkar dig för mycket!
  • RBC
    Kiwikiwi skrev 2021-09-14 11:41:23 följande:

Men oj vad konstigt att de skriver så i journalen, då hade jag hellre fått höra det när jag var där. Jag är också svullen och känner mig såklart då lite större än innan men ligger också som normalviktig men inte kul att läsa det "omdömet" i journalen. Hoppas inte de påverkar dig för mycket!

Jaa men precis, hellre att få höra det på plats. Eftersom vi inte har någon våg vet jag faktiskt inte vad jag väger ens, så baserar det mest på hur kläderna känns typ.

Ja men precis, man går runt och är lite svullen liksom!

Jag hörde faktiskt av mig till min MVC för har hälsosamtal imorgon och tog upp det här och hur det påverkade mig (även om de inte gjort bedömningen)
Svar på tråden BF maj 2022